Pagina 104 van 196

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 06:19
door fred1954
DingeZ schreef:
tgv2 schreef:(...) en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Van 2 naar 3x/uur? Dat zou nog wel een verbetering zijn.
http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Bus ... =311064315

Ik lees in bijgaande link, dat de uitbreiding van 2 naar 3x per uur alleen in ochtendspits is? Maar volgens mij rijden er in de huidige dienstregeling in de ochtendspits ook al meer bussen vanaf Kudel dan 2x per uur?

Op het moment dat ik dit schrijf zijn de dienstregelingen van AML op de CXX website off-line.

Overigens, als de aanpassing voor Kudel wel voor de hele dag zou zijn, krijg je wel een kromme frequentie van/naar Kudel, als lijn 357 8x per uur rijdt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 08:53
door fred1954
Vinny schreef:Ik vind dat de VRA zeker boter op zijn hoofd heeft.(........)
Zeker weten heeft de VRA boter op het hoofd w.b. de concessie AML. Uiteraard gaan er dingen fout op dit moment, die CXX zeker aan te rekenen zijn. Maar de vertragingen die op dit moment optreden en de waarschijnlijk daarmee samenhangende rituitval zijn m.i. grotendeels het gevolg van (zeer) slechte doorstroming op een aantal (stads)lijnen, door slechte verkeerslichten afstemming, omleidingen, verkeersdrukte en het opzettelijk weren van de streekbussen op bijvoorbeeld Marnixstraat/Leidseplein.

Ik was gisteren op Schiphol-Plaza, alwaar er een heel contingent aan (voornamelijk gelede) ov-bussen heen en weer rijdt. Er halteren op Schiphol Plaza 22(!) buslijnen (CXX, Arriva, GVB) in de dagdienst. Het krioelt er werkelijk van bussen. Dan heeft Schiphol gemeend om wegversmallingen aan te moeten leggen, zodat op een bepaald punt de bussen elkaar niet kunnen passeren en dus op elkaar moeten wachten. De busdrukte op de haltestrook op Plaza is daardoor immens.

DAAR zitten de grote problemen op dit moment en dat is toch echt het pakkie-an van de Vervoerregio c.q. Gemeentelijke overheden, wegbeheerders, Schiphol etc.

De hele Stadsregio Amsterdam, maakt op dit moment een ongekende groei door, op inwonersgebied, op toeristengebied, op economisch gebied, maar de Overheden lopen te veel achter de feiten aan. CXX heeft gemeend met zijn vervoerplan zoveel mogelijk hoogfrequente lijnen aan te bieden met veelal lang materieel om deze groei de baas te blijven, maar mag dan wel rekenen op steun van de verschillende overheden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 09:31
door trolly
Hear, hear.

Dat is precies wat er mis is met bussen als HOV. Hoge frequenties en fancy kleurtjes helpen niet als er obstakels op de route zijn, en er is geen natuurlijk mechanisme om wegbeheerders die route vrij te laten houden. Aanbesteden werkt ook eerder tegen dan mee, want als het vastloopt zal de opdrachtgever naar de aannemer wijzen, en omgekeerd.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 09:32
door Suus
Niet helemaal mee eens. De frequentie van de bussen die Amsterdam inrijden is amper gewijzigd van 15 naar 16 bussen tijdens de daluren, maar de bussen zijn wel stuk voor stuk 3 meter langer, het gevolg is dat minder voertuigen tegelijkertijd door een wit of groen licht kunnen passeren en dus dat er gewoon opstoppingen opstaan. Connexxion stuurt in een uur 108 meter extra voertuigen de stad in.

De noodzaak om 16x/uur een gelede bus Amsterdam in te sturen was er niet, het zou ook rustig nog dat laatste half jaartje met normale bussen gelukt zijn. Dat het nu lijkt alsof het niet lukt is omdat er nu busparades rondrijden waarvan de eerste bus met een kwartier vertraging stampvol zit, gevolgd door twee lege bussen er direct achter.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 09:48
door Daniel
Kleinigheidje, een gelede bus is 6 meter langer dan een standaardbus (er reden immers geen 15-meterwagens voorheen). En het materieel wat op 397 Amsterdam in komt is daarnaast ook niet langer geworden ten opzichte van wat er voorheen op 197 reed.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 10:13
door fred1954
Suus schreef:Niet helemaal mee eens. De frequentie van de bussen die Amsterdam inrijden is amper gewijzigd van 15 naar 16 bussen tijdens de daluren, maar de bussen zijn wel stuk voor stuk 3 meter langer, het gevolg is dat minder voertuigen tegelijkertijd door een wit of groen licht kunnen passeren en dus dat er gewoon opstoppingen opstaan. Connexxion stuurt in een uur 108 meter extra voertuigen de stad in.

De noodzaak om 16x/uur een gelede bus Amsterdam in te sturen was er niet, het zou ook rustig nog dat laatste half jaartje met normale bussen gelukt zijn. Dat het nu lijkt alsof het niet lukt is omdat er nu busparades rondrijden waarvan de eerste bus met een kwartier vertraging stampvol zit, gevolgd door twee lege bussen er direct achter.
Ben met je eens dat de frequentie buiten de spits wel wat minder kan, maar vergeet niet dat in de zomer die 50/50 eis van de VRA van toepassing is op de 347/357 bundel. Dat betekent dat er per bestemming (Elandsgracht resp. Zuid) dan nog maar 4 x per uur per lijn gereden wordt. CXX is er van uitgegaan, dat er ZE bussen zouden instromen bij aanvang concessie. (Ik geloof overigens zeker dat die 100 ZE bussen CXX kostbare punten opgeleverd heeft, bij de toewijzing van AML)

Achteraf gezien zijn de ZE bussen nog niet ingestroomd, maar CXX had moeilijk voor een half jaar standaard ZE bussen kunnen inkopen, om dan in de zomer met gelede ZE bussen te gaan rijden. Regeren is vooruitzien zullen we maar zeggen.

Dus ja, nu is die bundel overdaad, maar in/na de zomer niet meer. Als dan honderden mensen verplicht overstappen/uit een metro stappen op Zuid, zullen daar tientallen bij zijn die met het streekvervoer verder willen. Dan kun je daar als vervoerder niet met een standaardbus staan, als daar in één keer tientallen mensen op de halte staan. En aangezien de NZL om de 5 minuten rijdt en de 348/358 om het kwartier, kan het in het ongunstige geval zo zijn dat de streekbussen de overstappers krijgen van 3 aangekomen metro’s op Zuid.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 10:20
door DingeZ
fred1954 schreef:
DingeZ schreef:
tgv2 schreef:(...) en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Van 2 naar 3x/uur? Dat zou nog wel een verbetering zijn.
http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Bus ... =311064315

Ik lees in bijgaande link, dat de uitbreiding van 2 naar 3x per uur alleen in ochtendspits is? Maar volgens mij rijden er in de huidige dienstregeling in de ochtendspits ook al meer bussen vanaf Kudel dan 2x per uur?

Op het moment dat ik dit schrijf zijn de dienstregelingen van AML op de CXX website off-line.

Overigens, als de aanpassing voor Kudel wel voor de hele dag zou zijn, krijg je wel een kromme frequentie van/naar Kudel, als lijn 357 8x per uur rijdt.
Op dit moment wordt er in de ochtendspits korte tijd 4x/uur richting Amsterdam gereden en in de middagspits 4x/uur naar Kudelstaart. De manier waarop dit geschreven is lijkt haast te suggereren dat er in de hele ochtendspits maar twee bussen van Kudelstaart naar Amsterdam rijden en dat de rest in Aalsmeer eindigt, maar dat is natuurlijk niet zo.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 10:23
door fred1954
Daarom denk ik, dat die frequentieverhoging inderdaad voor de hele dag gaat gelden, anders zou het niet nieuwswaardig zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 12:44
door fred1954
Daniel schreef:Kleinigheidje, een gelede bus is 6 meter langer dan een standaardbus (er reden immers geen 15-meterwagens voorheen). En het materieel wat op 397 Amsterdam in komt is daarnaast ook niet langer geworden ten opzichte van wat er voorheen op 197 reed.
Inderdaad is er niet eens zoveel verschil, lijn 397 (197) reed al geleed, lijn 357 rijdt nu (nog) voor 90% standaard, bijna hetzelfde dus als lijn 172, alleen lijn 347 rijdt 90% geleed, maar dat is de samenvoeging van lijn 142/170, dat is dan ook de rechtvaardiging. Alleen bij die laatste lijn kun je spreken van een significante verhoging van het aantal “meters”, dat de stad in rijdt.

Edit: Uiteraard gaat dit veranderen als de ZE bussen in april gaan instromen. Als ik zo de tijdelijke dieselbussen (R-net MAN en Citaro G) die nu op de 347/357 bundel rijden, even 1 op 1 inruil voor een ZE bus, dan zal het grootste deel van die bundel vanaf dat moment geleed rijden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 13:20
door JcJay
fred1954 schreef:Ik was gisteren op Schiphol-Plaza, alwaar er een heel contingent aan (voornamelijk gelede) ov-bussen heen en weer rijdt. Er halteren op Schiphol Plaza 22(!) buslijnen (CXX, Arriva, GVB) in de dagdienst. Het krioelt er werkelijk van bussen. Dan heeft Schiphol gemeend om wegversmallingen aan te moeten leggen, zodat op een bepaald punt de bussen elkaar niet kunnen passeren en dus op elkaar moeten wachten. De busdrukte op de haltestrook op Plaza is daardoor immens.
De wisselingen van haltes op Plaza voor de bussen richting Schiphol Zuid zijn inderdaad niet echt een succes wat betreft overzicht en doorstroming (Sternet op B6-8 - lijn 300/397 op B12-B14). Met regelmaat staat een 21 meter bus van de 300 met zn kont in de wegversmalling op het zebrapad, achter een voorganger of Solaris van een 397, net daar waar de bussen Plaza op- en afrijden met opstopping tot gevolg voor de bussen richting Knoop Noord... :| En dan zijn Arriva lijn 470 en GVB lijn 69 daar inmiddels ook al verbannen naar de zijkant :neg:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 16:13
door fred1954
Dienstregelingen van AML staan weer online. Het enige wat ik zo zie is dat bij alle lijnen die ik gecheckt heb, in de komende maanden sprake is van een afwijkende dienstregeling (roze kleur) en dat de dienstregeling per week of twee weken uitgesplitst is in eerste instantie (zie rechter uitklapmenu. Dat is me nooit opgevallen voorheen?

Afbeelding

Edit: ik realiseer me dat bij het voorbeeld w.b. de uitsplitsingen, de omleidingen een rol spelen (tijdelijk via Houttuinen staduitwaarts en de ingebruikname van de Lairessestraat). Ondanks dat blijven de maanden daarna allemaal “afwijkende dienstregelingen”.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 03 feb 2018, 17:59
door n-evo
Daniel schreef:Kleinigheidje, een gelede bus is 6 meter langer dan een standaardbus (er reden immers geen 15-meterwagens voorheen). En het materieel wat op 397 Amsterdam in komt is daarnaast ook niet langer geworden ten opzichte van wat er voorheen op 197 reed.
Sommige ritten rijden met 21-meter bussen op de 397. Heb ik al meerdere malen gezien.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 00:04
door Durashift
Nou ja, die 3 meter meer is een halve auto.. dat maakt kein flaus aus toch?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 00:11
door dylanwild94
Nouja het zijn 5 omlopen die met capacity rijden op lijn 397.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 00:25
door Durashift
Verdeeld over een gehele (dienst)dag, neem ik aan?

Blijft niet significant, wat mij betreft.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 01:28
door Mike
dylanwild94 schreef:Nouja het zijn 5 omlopen die met capacity rijden op lijn 397.
4 omlopen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 14:07
door fred1954
Kon het niet laten om van deze bestemmingsdisplay een foto te nemen, vanmiddag op het Busstation A’veen: :D

Afbeelding

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 15:18
door diederickx
Dit is een bus die uit Aalsmeer aankomt, toch? Normaliter (dwz door de week) filmt deze lijn inderdaad "Amsterdam" als eindbestemming en zo staat hij ook op de grote aanwijzer, volgens mij. Voor sommige reizigers is dat wellicht verwarrend maar niet per se fout, want Amsterdam Zuidoost is ook Amsterdam. Dat op zondag het trajectdeel tussen Amstelveen en Amsterdam ZO niet bediend wordt is dan weer een andere kwestie.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 15:28
door fred1954
De bestemming is OF Amsterdam (-Zuidoost) als de bus vanaf Amstelveen doortuft naar de Bijlmer OF Amstelveen (-Busstation) als ie endigt op het Busstation aldaar. Dat laatste was dus inderdaad vandaag het geval. Ik weet niet hoe er gefilmd wordt op doordeweekse dagen, maar neem aan iets van: Amsterdam via Amstelveen. Maar zoals vandaag is het niet echt handig, maar de passagiers vanuit Aalsmeer die weten gelukkig wel beter. Ik vond het in ieder geval wel een foto waard.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 15:39
door Durashift
Okay, nu snap ik 'm ook. :pos:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 17:21
door Richard38
Connexxion krijgt een boete van EUR400.000,-- wegens matige prestaties sinds de nieuwe concessie

https://www.ovpro.nl/bus/2018/02/02/ver ... -000-euro/

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 19:24
door sneltram
Ja, de boete is al uitvoerig besproken.

Het trieste is dat uiteindelijk de reiziger die boete gewoon betaalt. Niet dat ik sancties voor de wanprestatie van CXX niet terecht vind, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 07:15
door Vinny
fred1954 schreef:De bestemming is OF Amsterdam (-Zuidoost) als de bus vanaf Amstelveen doortuft naar de Bijlmer OF Amstelveen (-Busstation) als ie endigt op het Busstation aldaar. Dat laatste was dus inderdaad vandaag het geval. Ik weet niet hoe er gefilmd wordt op doordeweekse dagen, maar neem aan iets van: Amsterdam via Amstelveen. Maar zoals vandaag is het niet echt handig, maar de passagiers vanuit Aalsmeer die weten gelukkig wel beter. Ik vond het in ieder geval wel een foto waard.
Ik vind dit eigenlijk schandalig. Je wordt als reiziger gewoon volkomen op het verkeerde been gezet omdat de suggestie wordt gewekt dat de 171 na busstation wél doorrijdt naar Amsterdam. Dan kun je wel zeggen dat mensen die met Connexxion Amstelland reizen inmiddels wel wat gewend zijn maar zo zou reizigersinformatie niet horen te werken... :neg:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 07:26
door fred1954
Inderdaad zou het niet zo moeten zijn, net als dat er nog steeds enkele Citaro G bussen op de 347/357 bundel richting Amsterdam CS van voren alleen het lijnummer filmen met blanco bestemming. Dat zal ook wel vallen onder de noemer “gebrekkige reizigersinformatie”, één van de redenen waarom CXX die boete gekregen heeft.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 11:07
door n-evo
Vinny schreef:Ik vind dit eigenlijk schandalig. Je wordt als reiziger gewoon volkomen op het verkeerde been gezet omdat de suggestie wordt gewekt dat de 171 na busstation wél doorrijdt naar Amsterdam. Dan kun je wel zeggen dat mensen die met Connexxion Amstelland reizen inmiddels wel wat gewend zijn maar zo zou reizigersinformatie niet horen te werken... :neg:
Ach, de bestemmingsdisplays zijn slechts een van de vele dingen die een aanfluiting zijn deze nieuwe concessie. Maar inderdaad schandalig voor een bedrijf dat al zo lang in en rondom Amsterdam rijdt.