Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Als je door de grachten gaat varen krijg je echt wel een lading toeristen mee.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Klopt. Dat in Amsterdam echter uitbesteed aan private partijen (waaronder overigens een voormalige spoorwegexploitant) — dergelijk transport wordt "rondvaart" genoemd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Canal Company heeft wel een soort hop-on hop-off systeem met verschillende routes die elk een andere kleur hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

trolly schreef:Klopt. Dat in Amsterdam echter uitbesteed aan private partijen (waaronder overigens een voormalige spoorwegexploitant) — dergelijk transport wordt "rondvaart" genoemd.
Weet ik, maar als toeristen daarin kunnen met zo'n Holland Travel Ticket (Of hoe dat ding ook heet) + op meerdere plekken op/af te kunnen stappen is het aantrekkelijker dan zo'n rondvaart.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Vast wel. Maar dan praten we nog steeds over een touristische attractie; niet over openbaar vervoer als de pontjes of de voormalige draagvleugelboot naar IJmuiden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Het kan een prima aanvulling zijn op het openbaar vervoer. In steden als Rotterdam, Namen en Venetië heb je waterbussen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

En dat het gericht is op toerisme maakt toch ook niet uit? EBS rijdt ook een Old Holland Tour, en in Zeeland heb je de zomerbussen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Jef400 »

Als er vaste routes zijn, en mensen kunnen doormiddel van zo'n kaart van a naar b komen. Wat maakt het dan een toeristische attractie ipv regulier ov?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

De extreem lage snelheid, waardoor het alleen interessant is voor mensen die om zich heen willen kijken i.p.v. zo snel en makkelijk mogelijk van A naar B. Bij toerisme kan de reis op zich ook al een attractie zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Jef400 »

Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Jef400 »

trolly schreef:
JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.
Ik zou zeggen. Kijk naar de hop on hop off routes. Dat zijn reguliere en frequente scheepsdiensten die met met kaarten van die bedrijven bereisbaar zijn. #Zucht
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

JeffreyMeijer schreef:
trolly schreef:
JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.
Ik zou zeggen. Kijk naar de hop on hop off routes. Dat zijn reguliere en frequente scheepsdiensten die met met kaarten van die bedrijven bereisbaar zijn. #Zucht
Afbeelding


Leuk. Maar ik vraag me af hoe snel dat ding zo'n rondje doet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Jef400 »

Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

JeffreyMeijer schreef:Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
Aan de pijltjes te zien kun je alleen van de jordaan naar CS en niet terug.

Maar goed dat neemt niet weg dat een bootverbinding leuk zou zijn op de as jordaan - cs, maar gaat het dan echt serieuze hoeveelheden passagiers trekken? Denk dat dat toch tegen zal vallen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

JeffreyMeijer schreef: #Zucht
Je had het toch over 'assen' waarop de boot sneller was dan de tram? Dat hop-gebeuren is daar nou niet echt een voorbeeld van, en als je van CS naar de jordaan wil kan ik je lijn 13 of 17 aanbevelen. Die drie haltes noem ik geen vervoers-as.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Laat ik een poging wagen terug on topic te gaan, want we zijn inmiddels wel erg ver afgedwaald. Tussen de stukken voor de komende vergadering van de Raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid (ID) op 16 november kwam ik dit document tegen: een reactie van gemeentewege op het vervoerplan 2018.

Een aantal opvallende punten:
  • De voorgenomen frequentieverhoging op de kruising Hobbemestraat/Stadhouderskade naar 28 trams per uur gaat volgens de gemeente de doorstroming van het autoverkeer onacceptabel verslechteren (men lijkt op het gemeentehuis nog dagelijks moeite te hebben met het stellen van prioriteiten in dat opzicht - zie Muntplein). Daar moet GVB gaan kijken naar een mogelijke verlaging van de frequentie.
  • Op termijn (na 2018) moet onderzocht worden of de tram geheel uit de Leidsestraat geweerd kan worden.
  • De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:
[*]Op termijn (na 2018) moet onderzocht worden of de tram geheel uit de Leidsestraat geweerd kan worden.
Lijkt mij een slecht idee. Een verlaging van de tramfrequentie kan wél. Ja het is een super druk en smal stuk, met ook het beruchte strengelspoor, maar het is wel een belanrijke bestemming voor veel toeristen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wubbo »

De hele discussie over het Amsterdamse metronet na sluiting van de Amstelveenlijn staat nu hier.
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

JeffreyMeijer schreef:Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
Wat is er mis met bus 18 en 21? Die stoppen bij onder andere de Nieuwe Willemsstraat en Marnixplein. Aan de andere kant stoppen tram 13 en 17. En soms moet je inderdaad concluderen en accepteren dat ergens 10 minuten naartoe lopen de snelste optie is. Ook geen drama mag ik hopen.
Alargule schreef:De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
Kan trolly ook weer rustig slapen. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

n-evo schreef:
Alargule schreef:De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
Kan trolly ook weer rustig slapen. :wink:
Niet voordat daar een boot vaart weer een tram rijdt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Gezien de doembeelden van opgebroken rails die je gelijk voor de geest haalde moet dit al een hele troost zijn, the next best thing zeg maar. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Als in "de patiënt heeft het overleefd, en ligt nu in coma" *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3426
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Ik vraag me toch af wat ze dan in de toekomst van plan zijn met die sporen/lijn wat in 2018 niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

We mogen aannemen dat er in 2018 een nieuwe toekomstvisie OV komt, waar flink wordt uitgebreid. De reizigersgroei is nu zo hoog dat het nog maar een paar jaar duurt voordat het echt mis gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten