Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Als je door de grachten gaat varen krijg je echt wel een lading toeristen mee.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Klopt. Dat in Amsterdam echter uitbesteed aan private partijen (waaronder overigens een voormalige spoorwegexploitant) — dergelijk transport wordt "rondvaart" genoemd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Canal Company heeft wel een soort hop-on hop-off systeem met verschillende routes die elk een andere kleur hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Weet ik, maar als toeristen daarin kunnen met zo'n Holland Travel Ticket (Of hoe dat ding ook heet) + op meerdere plekken op/af te kunnen stappen is het aantrekkelijker dan zo'n rondvaart.trolly schreef:Klopt. Dat in Amsterdam echter uitbesteed aan private partijen (waaronder overigens een voormalige spoorwegexploitant) — dergelijk transport wordt "rondvaart" genoemd.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Vast wel. Maar dan praten we nog steeds over een touristische attractie; niet over openbaar vervoer als de pontjes of de voormalige draagvleugelboot naar IJmuiden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Het kan een prima aanvulling zijn op het openbaar vervoer. In steden als Rotterdam, Namen en Venetië heb je waterbussen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
En dat het gericht is op toerisme maakt toch ook niet uit? EBS rijdt ook een Old Holland Tour, en in Zeeland heb je de zomerbussen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Als er vaste routes zijn, en mensen kunnen doormiddel van zo'n kaart van a naar b komen. Wat maakt het dan een toeristische attractie ipv regulier ov?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De extreem lage snelheid, waardoor het alleen interessant is voor mensen die om zich heen willen kijken i.p.v. zo snel en makkelijk mogelijk van A naar B. Bij toerisme kan de reis op zich ook al een attractie zijn.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik zou zeggen. Kijk naar de hop on hop off routes. Dat zijn reguliere en frequente scheepsdiensten die met met kaarten van die bedrijven bereisbaar zijn. #Zuchttrolly schreef:Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
JeffreyMeijer schreef:Ik zou zeggen. Kijk naar de hop on hop off routes. Dat zijn reguliere en frequente scheepsdiensten die met met kaarten van die bedrijven bereisbaar zijn. #Zuchttrolly schreef:Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Leuk. Maar ik vraag me af hoe snel dat ding zo'n rondje doet.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Aan de pijltjes te zien kun je alleen van de jordaan naar CS en niet terug.JeffreyMeijer schreef:Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
Maar goed dat neemt niet weg dat een bootverbinding leuk zou zijn op de as jordaan - cs, maar gaat het dan echt serieuze hoeveelheden passagiers trekken? Denk dat dat toch tegen zal vallen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Je had het toch over 'assen' waarop de boot sneller was dan de tram? Dat hop-gebeuren is daar nou niet echt een voorbeeld van, en als je van CS naar de jordaan wil kan ik je lijn 13 of 17 aanbevelen. Die drie haltes noem ik geen vervoers-as.JeffreyMeijer schreef: #Zucht
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Laat ik een poging wagen terug on topic te gaan, want we zijn inmiddels wel erg ver afgedwaald. Tussen de stukken voor de komende vergadering van de Raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid (ID) op 16 november kwam ik dit document tegen: een reactie van gemeentewege op het vervoerplan 2018.
Een aantal opvallende punten:
Een aantal opvallende punten:
- De voorgenomen frequentieverhoging op de kruising Hobbemestraat/Stadhouderskade naar 28 trams per uur gaat volgens de gemeente de doorstroming van het autoverkeer onacceptabel verslechteren (men lijkt op het gemeentehuis nog dagelijks moeite te hebben met het stellen van prioriteiten in dat opzicht - zie Muntplein). Daar moet GVB gaan kijken naar een mogelijke verlaging van de frequentie.
- Op termijn (na 2018) moet onderzocht worden of de tram geheel uit de Leidsestraat geweerd kan worden.
- De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Lijkt mij een slecht idee. Een verlaging van de tramfrequentie kan wél. Ja het is een super druk en smal stuk, met ook het beruchte strengelspoor, maar het is wel een belanrijke bestemming voor veel toeristen.Alargule schreef:
[*]Op termijn (na 2018) moet onderzocht worden of de tram geheel uit de Leidsestraat geweerd kan worden.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De hele discussie over het Amsterdamse metronet na sluiting van de Amstelveenlijn staat nu hier.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Wat is er mis met bus 18 en 21? Die stoppen bij onder andere de Nieuwe Willemsstraat en Marnixplein. Aan de andere kant stoppen tram 13 en 17. En soms moet je inderdaad concluderen en accepteren dat ergens 10 minuten naartoe lopen de snelste optie is. Ook geen drama mag ik hopen.JeffreyMeijer schreef:Kijk eens naar de verbinding CS-Jordaan. Daar is het weldegelijk een alternatief. Het snelste daar is nu om te lopen. Daarnaast gaat het niet om de ronde maar om van a naar b komen.
Kan trolly ook weer rustig slapen.Alargule schreef:De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Niet voordat daarn-evo schreef:Kan trolly ook weer rustig slapen.Alargule schreef:De trambaan in de De Lairessestraat blijft liggen, niet alleen voor omleidingen, maar ook omdat voor de toekomst een terugkeer van de tram op dit traject niet wordt uitgesloten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Gezien de doembeelden van opgebroken rails die je gelijk voor de geest haalde moet dit al een hele troost zijn, the next best thing zeg maar.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Als in "de patiënt heeft het overleefd, en ligt nu in coma" *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik vraag me toch af wat ze dan in de toekomst van plan zijn met die sporen/lijn wat in 2018 niet mogelijk is.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
We mogen aannemen dat er in 2018 een nieuwe toekomstvisie OV komt, waar flink wordt uitgebreid. De reizigersgroei is nu zo hoog dat het nog maar een paar jaar duurt voordat het echt mis gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten