Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
erwinraasveld
OVNL-beheerder

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door erwinraasveld »

CamilleKreemers schreef: ma 21 apr 2025, 01:59 Qliner 309 en 312 hebben hetzelfde principe, net als de huidige 280 in Veenendaal.
Ben wel benieuwd of de 280 (die straks U-liner 380 wordt) nog steeds het 'rondje' over het industrieterrein maken of dat de haltes dan eindelijk worden verplaatst naar de grote weg.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

De zuidzijde van de grote beer heeft geen stoep. De haltes op de fokker straat zijn vooral praktisch. Als je zou willen strekken zou je trouwens over de nieuw weg kunnen rijden, dat stuk van Veenendaal is nog een grote witte vlek zonder OV verbinding, maar dan verliest dragonder zijn directe verbinding met Amersfoort.
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De haltes worden medio 2025 verplaatst naar de grote weg, de aanleg wordt gecombineerd met asfalteringswerkzaamheden zo stond reeds in vervoerplan 2025.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei

Aha. Zonde van het groen.

Waar ik me trouwens wat over verbaas is de kennelijk lage vervoersbehoefte tussen Amersfoort en Woudenberg, ondanks dat er nog flink wat bebouwing staat.
Aan het begin van de vorige concessie werd er in de spits 8x per uur gereden en 6x per uur in het dal. Nu is dat maar 5x per uur in de spits en 3x per uur in het dal.
In de nieuwe concessie wordt alleen de dalbediening iets verhoogd naar 4x per uur, maar blijft de frequentie laag. In het weekend en 's avonds zelf nog steeds grotendeels maar 1x per uur. Dit terwijl er een best groot gebied wordt bediendl.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op wo 23 apr 2025, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Niwa ter Els

Bericht door Niwa ter Els »

omaylie schreef: wo 23 apr 2025, 10:50 Hoe zit het trouwens met die Zweedse MANnetjes? (!) Is daar nog wat bekend over?
Gaat nog even duren.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Wijkhoven

Bericht door Wijkhoven »

ITF schreef: ma 14 apr 2025, 22:09 Het inkorten van de route van lijn 341 door Wijk bij Duurstede vind ik toch wel een slechte zaak eigenlijk, reizigers vanuit het oosten van Wijk naar Utrecht zullen eerst een flink stuk moeten lopen of overstappen in Cothen. Een overstap die ook niet op dezelfde halte is, maar waar eerst een drukke rotonde overgestoken moet worden.
Ik vind dit ook een heel slechte wijziging. In het vervoersplan wordt flink geopperd dat er nu tijdwinst wordt geboekt, maar dat geldt vooral voor het materieel, maar zeker niet voor het meerendeel van de reizigers.

Nu doet de 41 in Wijk bij Duurstede 8 haltes aan (Busstation, Amstel, Kempenaar, Engdijk, Steenstraat/Centrum, Nieuweweg, Voorwijk en De Geer). Daar blijven in het nieuwe plan nog maar 3 haltes van over (Busstation, Amstel en Engdijk die wordt verplaatst). Bovendien is de halte Busstation de minst gebruikte halte in Wijk, omdat deze in een uithoek ligt (gaat met de nieuwbouw wijzigen, maar dat duurt nog jaren). Na het busstation heeft de halte Engdijk nu het kleinste aantal reizigers. Deze twee haltes die blijven, leveren dus voor relatief weinig huidige reizigers tijdswinst op in het nieuwe plan.

Al met al denk ik dat voor zeker tweederde van de reizigers in Wijk de reistijd naar Utrecht langer wordt en de reis zelf ook minder comfortabel. Vooral dat laatste is wat mij betreft een groot nadeel. Lopend naar de bushalte is een voordeel boven de fiets moeten pakken. En dan wordt gezegd dat je via de 56 moet reizen, maar dan heb je dus die onhandige overstap in Cothen. Bovendien gaat de 56 minder vaak dan de 41, dus het aantal reisopties wordt minder.

De N229 is al veel te druk in de spits en ik denk dat met deze ontwikkeling voor veel mensen in Wijk de auto aantrekkelijker wordt dan de bus. Zo wordt het alleen maar drukker op die N229. -0-
Laatst gewijzigd door Wijkhoven op wo 23 apr 2025, 20:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Je kunt je mening achterlaten op de website van Provincie Utrecht bij het nieuwsbericht. Als je aangeeft een mening te willen achterlaten over Utrecht Buiten, gaat er ook een deel over dit voorstel. Ik weet niet hoeveel ze dit mee gaan wegen voor het definitieve vervoerplan, maar niet geschoten is altijd mis. Hier een directe link trouwens:
https://rebrand.ly/vragenlijst-ov
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ dank. Tot 12 mei in te vullen, lees ik. :pos:
sirvinniei schreef:Aha. Zonde van het groen. (..)
Dat zal ergens wel gecompenseerd worden.

De Fokkerstraat vind ik niet geschikt voor de bus. De straat wordt door allerhande ondernemers die daar zitten als parkeerplek gebruikt waardoor je haast nooit ongestoord tegemoetkomend verkeer kan passeren, zelfs met fietsers tegemoet wordt het al krap.

Vanuit die omgeving is het niet eens zo ver lopen naar de bushalte aan de Stationsstraat, heb je een veel hogere frequentie. Begin van dit jaar nog gedaan.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Wijkhoven schreef: wo 23 apr 2025, 20:26 Ik vind dit ook een heel slechte wijziging. In het vervoersplan wordt flink geopperd dat er nu tijdwinst wordt geboekt, maar dat geldt vooral voor het materieel, maar zeker niet voor het meerendeel van de reizigers.
Ik heb sowieso een donkerbruin vermoeden dat deze wijziging ook niet met een heel geweldig positieve reactie in het Rocov-advies gaat komen...

Wat mij vooral opvalt: er wordt een deel van Wijk bij Duurstede overdreven zwaar bediend (de haltecirkels op de nieuwe lus overlappen elkaar allemaal op het hele stuk binnen die lus) terwijl een veel groter deel veel minder bediend wordt. En 56 is inderdaad een slecht alternatief want met die overstap wordt de frequentie van 341 waar je wat aan hebt inderdaad veel lager.
In de uitwerkingen van het netwerkperspectief Zuidoost kwam een lusroute en bediening bedrijventerrein in Wijk bij Duurstede trouwens ook al voor, maar daarbij was sprake van een veel grotere lus die dus meer haltes bleef bedienen.
Durashift schreef: wo 23 apr 2025, 21:40 De Fokkerstraat vind ik niet geschikt voor de bus. De straat wordt door allerhande ondernemers die daar zitten als parkeerplek gebruikt waardoor je haast nooit ongestoord tegemoetkomend verkeer kan passeren, zelfs met fietsers tegemoet wordt het al krap.
Lijn 280 (straks 380) kruist ook nog eens daar, wat inderdaad zowat onmogelijk is. En de twee haltes aan de Fokkerstraat liggen dusdanig bij de uiteinden dat de nieuwe haltes aan de doorgaande weg qua loopafstand wel meevalt.
Vanuit die omgeving is het niet eens zo ver lopen naar de bushalte aan de Stationsstraat, heb je een veel hogere frequentie. Begin van dit jaar nog gedaan.
De bussen op halte Stationsstraat gaan echter een andere kant op dan die op de Fokkerstraat. Alleen naar Veenendaal Centrum heb je een hogere frequentie, maar voor die richting neemt haast niemand op dat bedrijventerreintje de bus. De instappers daar willen juist van/naar Amersfoort.
Schapekop in de Keistad

Philip

Bericht door Philip »

sirvinniei schreef: wo 23 apr 2025, 14:37 De zuidzijde van de grote beer heeft geen stoep. De haltes op de fokker straat zijn vooral praktisch. Als je zou willen strekken zou je trouwens over de nieuw weg kunnen rijden, dat stuk van Veenendaal is nog een grote witte vlek zonder OV verbinding, maar dan verliest dragonder zijn directe verbinding met Amersfoort.
Lijn 505 zou over de Zandstraat gaan rijden om die witte plek deels te gaan bedienen.
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef: di 22 apr 2025, 22:21 Alleen maar goed toch dat die buurtbus in Noorden zo goed loopt dat het nu al niet meer past. Een beetje analoog aan de 501 in Amersfoort die ook tot reizigersgroei heeft geleid. Bij een succesvolle pilot met 501 wilden ze de 1 in Amersfoort opheffen, maar ze zitten nu op een gezamenlijke bezetting van 20 reizigers op het drukste moment (verbazingwekkend gezien niet in de spits maar om 12 uur 's middags) dus dat past niet in een buurtbus.
De 501 is inderdaad een verrassend groot succes geworden, en de piek om 12 uur s middags suggereert ook dat 'ie de doelgroep goed weet te bereiden en niet alleen maar gevuld zit met scholieren/studenten die anders zouden fietsen. Ben benieuwd wat dat succes drijft. Weet jij (of iemand anders) of er veel vervoer binnen de wijk is, of dat het juist met name van/naar het station is? Het eerste zou betekenen dat de ontsluitende lokale route succesvol is, het tweede vooral dat de de facto upgrade naar een kwartiersdienst het m doet.

sirvinniei schreef: di 22 apr 2025, 23:19 Ach ja 101, die moet ook eens een keer een dagdekkende bediening krijgen ... Nogal wiedes dat de buurtbus capaciteitsproblemen krijgt als enige dalvervoer.
Dat valt op zich nog wel mee hoor, buiten de eerste en laatste rit zijn het gewoon goede cijfers voor een buurtbus, maar niet meer dan dat. Denk daarbij aan vaak zon 3-4 reizigers per rit. Maar dat is voor een buurtbus eigenlijk ook alweer de max, omdat de harde grens nou eenmaal bij 8 ligt. Het sluit nu dus goed aan bij de vraag, maar het veel grotere Nieuwkoop erbij is weer net wat te veel waarschijnlijk.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Wat betreft de 501: ik denk dat daar meerdere factoren een rol spelen. Naar het station is de 501 natuurlijk een stuk sneller, maar dat verklaart niet alles. Syntus merkte in het vervoerplan 2025 namelijk ook op dat het reizigersaantal op lijn 1 gestegen bleek te zijn na de introductie van de 501. Dat laat zich op zich vrij goed verklaren doordat reizen binnen het Soesterkwartier nu weer in twee richtingen mogelijk zijn en reizigers dus bv. met 501 heen reizen en met 1 terug of omgekeerd.
Voorheen was het door de lusroute van lijn 1 bijvoorbeeld eigenlijk praktisch onmogelijk om met het OV de winkels in de wijk te bereiken, maar nu kan dat wel. Gezien het Soesterkwartier vrij langgerekt is zal dat best wel een rol kunnen spelen, want dat maakt de afstanden binnen de wijk bovengemiddeld groot vergeleken met elders in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad

sirvinniei

Wijkhoven schreef: wo 23 apr 2025, 20:26 Nu doet de 41 in Wijk bij Duurstede 8 haltes aan (Busstation, Amstel, Kempenaar, Engdijk, Steenstraat/Centrum, Nieuweweg, Voorwijk en De Geer). Daar blijven in het nieuwe plan nog maar 3 haltes van over (Busstation, Amstel en Engdijk die wordt verplaatst). Bovendien is de halte Busstation de minst gebruikte halte in Wijk, omdat deze in een uithoek ligt (gaat met de nieuwbouw wijzigen, maar dat duurt nog jaren). Na het busstation heeft de halte Engdijk nu het kleinste aantal reizigers. Deze twee haltes die blijven, leveren dus voor relatief weinig huidige reizigers tijdswinst op in het nieuwe plan.
Dat de halte Busstation nu weinig reizigers trekt zegt niet zoveel. Door de huidige routes is het veel nuttiger om verder weg te fietsen naar een andere halte, tenzij je een toeristische ronde door het dorp wilt maken. Dat ik wel het probleem aan de huidige routes, ze gaan niet in een lus, waardoor je op het moment vanuit west Wijk bij Duurstede veel tijd kwijt bent om met de bus het dorp uit te komen. Een grotere lus, zoals waar Daniël het over had is nog helemaal niet zo'n slecht idee.
Ik heb geen onderschrift
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Wijkhoven schreef: wo 23 apr 2025, 20:26 Ik vind dit ook een heel slechte wijziging. In het vervoersplan wordt flink geopperd dat er nu tijdwinst wordt geboekt, maar dat geldt vooral voor het materieel, maar zeker niet voor het meerendeel van de reizigers.
De keerzijde is dat door deze routewijzigingen de lijnen (3)41 en 56 straks eerder kunnen starten, vaker kunnen rijden en lijn 56 naar het bedrijventerrein kan rijden. Als er geen extra geld is, en het niet uit de breedte kan moet het maar uit de lengte.
Gr BasG
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Weet iemand wellicht of er veranderingen komen in vervoerbewijzen en de manier van aanschaffen? Ik ben benieuwd of er plannen zijn om de Provincie Dagkaart straks ook bij de buschauffeur verkrijgbaar te maken. Nu kan je 'm enkel online kopen voor op de ov-chipkaart, alleen werkt dat niet samen met een NS Flex-product op dezelfde kaart...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ovVeluwe

Bericht door ovVeluwe »

Er komt in elk geval geen pinapparatuur in de nieuwe bussen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De provincie dal dagkaart heeft al vaker op de nominatie gestaan om te vervallen, dus of die volgend jaar nog in het productenpalet zit durf ik nog niet te zeggen.
Overigens komt het tarievenplan normaalgesproken ergens in september/oktober ter consultatie. Voor die tijd is hier dus weinig zinnigs over te zeggen.
Schapekop in de Keistad

Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Waar ik benieuwd naar ben is als Transdev en Keolis gaan samenwerken, of er abonnementen komen voor de hele provincie. Daar heb ik nogal baat bij.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Die zijn er al toch?
Schapekop in de Keistad

Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Ik doel meer op Dalvrij reizen door de hele provincie inclusief de stad Utrecht. Geen sterabonnementen. Die zijn er nog niet.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ah, da's net de enige die alleen bij Qbuzz geldt inderdaad. Maar als ze straks onder één merk rijden kan zo'n onderscheid natuurlijk niet meer. De samenwerking op tariefgebied is nu nog vrijwillig met detailverschillen (Qbuzz biedt betalen in termijnen, Keolis niet), maar in de nieuwe concessie is dat anders.
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Mijn U-OV dalabonnement is nu ook al geldig bij de Syntus-lijnen in U-OV gebied. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Ja, dat klopt. Maar het is wel fijn als die grenzen weggaan en de nieuwe grens de provinciegrens is.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: vr 02 mei 2025, 09:36 Mijn U-OV dalabonnement is nu ook al geldig bij de Syntus-lijnen in U-OV gebied. (A)
Sterker nog, het is ook geldig bij Qbuzz in DMG (en in de Syntus Utrecht lijnen buiten U-OV gebied)
Schapekop in de Keistad

Dosje

Bericht door Dosje »

Wel benieuwd waar de verstandhouding zich vind bij Transdev en Keolis:

Lijn 120 rijdt dat stuk niet meer over de Straatweg langs het kanaal en de Brocacef fabriek, maar slaat sinds enige tijd linksaf op de rotonde in Maarssen, rijdt dan verder door Maarssen Dorp, en gaat dan verder over Opbuuren en de Burgemeester Norbruislaan richting Utrecht Centraal en vice versa. Qbuzz rijdt op dit moment met een klein busje vanaf Maarssen station, tot aan waar vroeger de 120 reed op de Straatweg.

Lijn 12 rijdt vanaf Maarssen station over de Maarssensebrug links op de rotonde en dan rechts op de rotonde, neemt wat meer stukken van Maarssen Dorp mee, en dan komen ze samen weer uit thv Opbuuren.. laatste tijd gebeurd het vaak dat er een file ontstaat op de Maarssensebrug, in het ergste geval staat de bus hier 10 - 20 minuten vast, en rijdt dan vaak achter de 120 aan, het gebeurd ook vaak dat er op de Straatweg file staat vanuit Breukelen, dan rijdt de 120 achter de 12 aan, of ze hebben beide een goede vertraging, weet iemand of dit vanaf december ook weer voor gaat komen? Of dat daar een oplossing voor komt? Vanaf Maarssen is het een doelloos stuk.
Plaats reactie