Pagina 12 van 471

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:12
door matje82
welke Ambassadors rijden er op de 460? vorig jaar waren er bussen nodig uit andere regio's.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 17:43
door MR92
De normale 3100 en 3200 serie. Overigens zijn er nu doordeweeks maar ong. 20 omlopen op lijn 460. Vorig jaar reed in tegenstelling tot dit jaar de 374 en 377 in een hogere freqeuntie, en had je toen extra bussen nodig voor de 361, die toen naar IJsselstein reed.

Volgens mij scheelt het dit jaar iets van 40 bussen ten opzichte van vorig jaar. Ik zal vanavond is in het dienstenpakket kijken hoeveel bussen er nodig zijn deze zomer.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 18:14
door 010jongen
374 en 377 rijden nu even vaak als vorig jaar.
Ik snap niet waarom het BRU gewoon een vast lijnnummer instelt voor tramvervangende vervoer, de ene keer is het lijn 60, 360 en nu weer 460. Ben benieuwd wat die tijdelijke lijnen 160 en 361 hebben gekost tijdens het uitlopen van de werkzaamheden lijn 160/361 reed elke 5 minuten met lege bussen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 19:15
door Daniel
Het lijnnummer voor de tramvervangende pendel wordt zo te zien elk jaar 100 hoger, waarbij 260 is overgeslagen aangezien dat nummer toen nog in gebruik was voor de spitstram.

Dat er nu niet overal en nergens bussen vandaan gehaald zijn verbaast me op zich niet: voor de 374 en 377 redt men het wel met de geledes van de provincie erbij, 460 rijdt dus met de Amba's die over zijn door de zomerdienst. Dat je er niet ook nog een 361 met lang traject en hoge frequentie bij hebt scheelt natuurlijk fors in het benodigde materieel.
Op het tramtraject wat nu gestremd is heb je natuurlijk veel meer andere reismogelijkheden die parallel lopen, waarbij 460 eigenlijk alleen voor de tussenliggende haltes een functie heeft. Reizigers naar Kanaleneiland Zuid zijn veel sneller met 63, die naar Westraven zijn sneller met 65/66. Dat was vanmorgen ook goed te zien: rond half acht stond het perron van 65/66 bomvol terwijl er relatief weinig instappers voor de 460 waren.

Lijn 374 en 377 lijken trouwens ook stiller dan een jaar geleden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 19:36
door microshit
010jongen schreef: Ik snap niet waarom het BRU gewoon een vast lijnnummer instelt voor tramvervangende vervoer, de ene keer is het lijn 60, 360 en nu weer 460.
En wat zag ik gisteren vooral? "60 Pendelvervoer"
Is natuurlijk niet helemaal helder richting reiziger

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 22 jul 2013, 19:41
door Daniel
De reden is gisteren al gegeven...
MR92 schreef:Op de 460 (lijn 60 op bestemmingsfilm wegens verkeerde data Infoxx) alleen nog inzet van Amba's.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 10:52
door MR92
010jongen schreef:374 en 377 rijden nu even vaak als vorig jaar.
Ik snap niet waarom het BRU gewoon een vast lijnnummer instelt voor tramvervangende vervoer, de ene keer is het lijn 60, 360 en nu weer 460. Ben benieuwd wat die tijdelijke lijnen 160 en 361 hebben gekost tijdens het uitlopen van de werkzaamheden lijn 160/361 reed elke 5 minuten met lege bussen.
De 374 en 377 rijden minder dan vorig jaar. Nu wordt er gereden in een kwartiersdienst, in tegenstelling tot vorig jaar was dit voor beide lijnen een 10 minutendienst.

De hoogst omloop die te vinden is voor lijn 460 is 22. Dat betekend dus dat er 22 bussen nodig zijn voor die lijn. Plus uiteraard een bus extra op CS/West. Kom ik uit op 23 bussen. Voor het gemak maak ik daar dan eventjes 25 van.

Op het gewone pakket, dus de overige lijn die nu door Nieuwegein gereden worden (33, 47, 48, 65, 66, 374 en 377), is de hoogste omloop 546. Dat betekend dus 46 bussen. Gemakkelijk gezegd; 50 bussen.

Beide kom ik dan uitgeteld op 75 bussen. Nieuwegein heeft zelf elke ochtend 67 Amba's staan op de vesteging. Alleen willen we die bussen gebruiken voor de 460, en de overige lijnen, behalve 374 en 377. Voor de omlopen van de overige lijnen zijn dat ongeveer 12 omlopen.

67 - 12 - 25 = 30 Amba's over.

De 25 omlopen die rijden voor de 374 en 377 tellen dan dus 25 bussen. Alleen wil het BRU dat deze geleed gereden worden. Er zijn 10 stuks Citaro's van het BRU, dat betekend dat er 15 bussen geregeld moeten worden. Dat worden dan dus de groene, gehaald uit o.a. Zeist en overige vestegingen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 11:07
door Daniel
MR92 schreef:De 374 en 377 rijden minder dan vorig jaar. Nu wordt er gereden in een kwartiersdienst, in tegenstelling tot vorig jaar was dit voor beide lijnen een 10 minutendienst.
Lijn 377 rijdt gewoon om de 10 minuten in de spits hoor, dus qua aantallen benodigde bussen benader je dan wel de hoeveelheid van vorig jaar. Alleen in de daluren is er dan minder nodig.

Overigens heeft de concessie Provincie Utrecht bij lange na geen 15 geledes, dus dan zouden er nog andere Citaro G´s moeten rondrijden. Heb zelf echter alleen nog BRU en Provincie Citaro G´s gezien, wellicht dat men het restant dan opvult met de nog overgebleven Ambassadors. Vanmorgen zag ik immers nog een Amba op 377 rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 13:16
door Aking
Ik kwam gisteren lijn 9 tegen op de Albatrosstraat..

Volgens mij was dat de eerste keer in mijn leven dat ik een lijn 9 zag in Utrecht, daarnaast is het ook alweer aardig wat jaartjes geleden dat ik een lijnbus door de albatrosstraat zag rijden (en dan te bedenken dat daar vroegah 4 lijnen doorheen kwamen) *O*

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 14:05
door Daniel
´tis nu uiteraard een omleiding omdat het viaduct Bleekstraat dicht is momenteel.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 16:30
door reisthijs
Het is ook niet voor het eerst dat er een lijn 9 door Utrecht rijdt, al is het een tijdje geleden; de vorige lijn 9 is tien jaar geleden opgeheven.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 23 jul 2013, 16:58
door 010jongen
MR92 schreef:
010jongen schreef:374 en 377 rijden nu even vaak als vorig jaar.
Ik snap niet waarom het BRU gewoon een vast lijnnummer instelt voor tramvervangende vervoer, de ene keer is het lijn 60, 360 en nu weer 460. Ben benieuwd wat die tijdelijke lijnen 160 en 361 hebben gekost tijdens het uitlopen van de werkzaamheden lijn 160/361 reed elke 5 minuten met lege bussen.
De 374 en 377 rijden minder dan vorig jaar. Nu wordt er gereden in een kwartiersdienst, in tegenstelling tot vorig jaar was dit voor beide lijnen een 10 minutendienst.

De hoogst omloop die te vinden is voor lijn 460 is 22. Dat betekend dus dat er 22 bussen nodig zijn voor die lijn. Plus uiteraard een bus extra op CS/West. Kom ik uit op 23 bussen. Voor het gemak maak ik daar dan eventjes 25 van.

Op het gewone pakket, dus de overige lijn die nu door Nieuwegein gereden worden (33, 47, 48, 65, 66, 374 en 377), is de hoogste omloop 546. Dat betekend dus 46 bussen. Gemakkelijk gezegd; 50 bussen.

Beide kom ik dan uitgeteld op 75 bussen. Nieuwegein heeft zelf elke ochtend 67 Amba's staan op de vesteging. Alleen willen we die bussen gebruiken voor de 460, en de overige lijnen, behalve 374 en 377. Voor de omlopen van de overige lijnen zijn dat ongeveer 12 omlopen.

67 - 12 - 25 = 30 Amba's over.

De 25 omlopen die rijden voor de 374 en 377 tellen dan dus 25 bussen. Alleen wil het BRU dat deze geleed gereden worden. Er zijn 10 stuks Citaro's van het BRU, dat betekend dat er 15 bussen geregeld moeten worden. Dat worden dan dus de groene, gehaald uit o.a. Zeist en overige vestegingen.
Lijn 374 heeft nooit om de 10 minuten gereden, hoe zou dit volgens jou er uit gezien hebben dan? Dat zou betekenen dat er elke 10 of 20 minuten een bus naar vianen zou rijden? Lijn 374 reed gewoon de winterdienstregeling van lijn 74

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 11:02
door MR92
010jongen schreef:
MR92 schreef:
010jongen schreef:374 en 377 rijden nu even vaak als vorig jaar.
Ik snap niet waarom het BRU gewoon een vast lijnnummer instelt voor tramvervangende vervoer, de ene keer is het lijn 60, 360 en nu weer 460. Ben benieuwd wat die tijdelijke lijnen 160 en 361 hebben gekost tijdens het uitlopen van de werkzaamheden lijn 160/361 reed elke 5 minuten met lege bussen.
De 374 en 377 rijden minder dan vorig jaar. Nu wordt er gereden in een kwartiersdienst, in tegenstelling tot vorig jaar was dit voor beide lijnen een 10 minutendienst.

De hoogst omloop die te vinden is voor lijn 460 is 22. Dat betekend dus dat er 22 bussen nodig zijn voor die lijn. Plus uiteraard een bus extra op CS/West. Kom ik uit op 23 bussen. Voor het gemak maak ik daar dan eventjes 25 van.

Op het gewone pakket, dus de overige lijn die nu door Nieuwegein gereden worden (33, 47, 48, 65, 66, 374 en 377), is de hoogste omloop 546. Dat betekend dus 46 bussen. Gemakkelijk gezegd; 50 bussen.

Beide kom ik dan uitgeteld op 75 bussen. Nieuwegein heeft zelf elke ochtend 67 Amba's staan op de vesteging. Alleen willen we die bussen gebruiken voor de 460, en de overige lijnen, behalve 374 en 377. Voor de omlopen van de overige lijnen zijn dat ongeveer 12 omlopen.

67 - 12 - 25 = 30 Amba's over.

De 25 omlopen die rijden voor de 374 en 377 tellen dan dus 25 bussen. Alleen wil het BRU dat deze geleed gereden worden. Er zijn 10 stuks Citaro's van het BRU, dat betekend dat er 15 bussen geregeld moeten worden. Dat worden dan dus de groene, gehaald uit o.a. Zeist en overige vestegingen.
Lijn 374 heeft nooit om de 10 minuten gereden, hoe zou dit volgens jou er uit gezien hebben dan? Dat zou betekenen dat er elke 10 of 20 minuten een bus naar vianen zou rijden? Lijn 374 reed gewoon de winterdienstregeling van lijn 74

Je hebt gelijk over die 374, die reed een kwartiersdienst, om en om Lekbrug / Duvenvoordestraat.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 14:08
door Busfoto.nl
Ritje 1029 van lijn 33 rijdt 4 minuten te vroeg. Zo lok je wel reizigers op deze nieuwe verbinding...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 21:56
door MR92
Vanmiddag zelf de 33 gereden, rijdt je zonder de busbanen te gebruiken, dan rij je op tijd. Gebruik je de busbanen zoals hoort, dan rij je gemiddeld 3 a 4 minuten te vroeg.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 07:57
door Daniel
MR92 schreef:Op de 460 (lijn 60 op bestemmingsfilm wegens verkeerde data Infoxx) alleen nog inzet van Amba's.
Inmiddels is er goede data in InfoXX: de pendelbussen filmen nu "460 Utrecht Kanaleneiland Zuid" en "460 Utrecht CS/West", maar waar die plaatsnaam nou eigenlijk voor nodig is op een lijn die Utrecht niet uit komt...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 11:54
door Meltrain
Doet Veolia ook op de stadslijnen van Delft en Zoetermeer.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 13:22
door Busfoto.nl
MR92 schreef:Vanmiddag zelf de 33 gereden, rijdt je zonder de busbanen te gebruiken, dan rij je op tijd. Gebruik je de busbanen zoals hoort, dan rij je gemiddeld 3 a 4 minuten te vroeg.
Nog iets te melden over passagieraantallen? Ik verwacht er op dit moment nog even 0, dus alles daarboven is mooi meegenomen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 14:39
door Daniel
Gisteren minimaal 1, dat was een verdwaalde reiziger naar Papendorp op de Balijelaan die door de chauffeur van lijn 377 werd geadviseerd via Galecop te reizen... Anne Frankplein uitstappen en dan lopen naar de halte Koningin Wilhelminalaan lijkt me toch echt een stuk sneller.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 16:25
door Edwin
Aangezien ik mij bezig houdt met de uitbreiding van het R-Net vond ik de volgende passage in deze PDF:
R-net en U-OV
Om het regionale OV-systeem als merk eenduidig kenbaar te maken, heeft BRU de vervoerdersonafhankelijke merknaam “U-OV” laten ontwikkelen met bijbehorende huisstijl. Deze huisstijl is al toegepast bij de gele regiobussen. De tramstellen worden eveneens voorzien van de huisstijl U-OV. Bij de merknaam U-OV gaat het vooral om het gezicht van de aanbieder van het gehele OV-systeem (voertuigen, dienstregeling, haltes, reizigersinformatie, marketing- en communicatiemiddelen en personeel) naar de klant.

R-net of voluit Randstadnet is een productformule met een door het OVbureau Randstad ontwikkelde eigen huisstijl dat zich richt op een netwerk van snelle, frequente, hoogwaardige en betrouwbare verbindingen in de gehele Randstad. Het netwerk, waaronder in de regio Utrecht, moet in 2028 gerealiseerd zijn.

Het merk U-OV zal in de komende concessieperiode de R-net productformule in de regio Utrecht aanbieden. Nadere uitwerking en besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. Invoering zal gebeuren op een natuurlijk moment zodat er geen onnodig hoge kosten worden gemaakt. Voor de regio Utrecht zullen de volgende corridors naar verwachting
onderdeel gaan uitmaken van R-net:
* HOV-binnenstadscorridor (Rijnsweerd/Uithof, Zeisterlijnen)
* HOV-Om de Zuid/Corridor Wijk bij Duurstede (Uithof – per 2018 Uithoftramlijn-, Galgenwaard, Bunnik/Odijk, Wijk bij Duurstede)
* HOV-Zuidradiaal (Papendorp/Leidsche Rijn, Kanaleneiland en
doorgaande –provinciale- streeklijnen)
* HOV-Noordradiaal (Leidsche Rijn, Lage weide, Maarssenbroek)
* OV-corridor CS-Overvecht
* OV-corridor CS-Hoograven-Lunetten
* Sneltram IJsselstein/Nieuwegein

Overkoepelde communicatie (bijvoorbeeld bij klachtafhandeling of regionale tarieven) vindt in de regio plaats vanuit het merk U-OV, ongeacht welke lijn het betreft.
Door de komende wijzigingen binnen deze nieuwe concessie ben ik het spoor even bijster, maar zijn er per corridor/optie aan te wijzen welke lijnen dit nu op dit moment zijn (behalve de Uithoflijn en de Sneltram IJ/N)? Dan kan ik de R-net-Wiki weer verder aanvullen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 25 jul 2013, 21:19
door MR92
testtest schreef:
MR92 schreef:Vanmiddag zelf de 33 gereden, rijdt je zonder de busbanen te gebruiken, dan rij je op tijd. Gebruik je de busbanen zoals hoort, dan rij je gemiddeld 3 a 4 minuten te vroeg.
Nog iets te melden over passagieraantallen? Ik verwacht er op dit moment nog even 0, dus alles daarboven is mooi meegenomen.
Vanaf Stadscentrum ongeveer 7 passagiers, allen voor het stuk tot aan de Herman Heijermanshove. Op de terugweg 1, die instapte op de halte Papendorp Noord, en toevallig al wist van het bestaan van de lijn.

De meeste reizigers die er waarschijnlijk gebruim van gaan maken, zijn de mensen die net de 77 hebben gemist richtig de Galecop.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 19:23
door Daniel
Aangezien we hier als ik me niet vergis ook meelezende chauffeurs uit het BRU hebben... is het nou echt zo slecht gesteld met de rijtijden op lijn 377? Ik let zelf eigenlijk nooit zo op de punctualiteit, als de eerste bus niet komt dan komt er kort daarna wel een andere, maar de chauffeur die ik vanmiddag had was al aardig aan het klagen over de tijden toen het ROV belde (Wat een slechte verbinding was dat trouwens, terwijl we op dat moment notabene naast het ROV stonden :P )

De vraag ging over een verloren voorwerp, waarop de chauffeur al reageerde "ik had nog niet eens tijd om te pissen, dus nee, ik ben nog niet door de bus gelopen". Dat op zoek gaan deed 'ie uiteindelijk maar tijdens het halteren bij het Anne Frankplein. De klaagzang was er nog niet mee ten einde, want eigenlijk zou hij op het station ook nog op zoek moeten naar een getuige om de inhoud van de tas vast te stellen (ondanks dat de reiziger die 'm verloren was hem tijdens de terugrit van de bewuste bus bij een halte zou komen ophalen).

Het schijnt nu in ieder geval expliciet verboden te zijn om bij de Rabobank op de rechtsafstrook de file voorbij te rijden en er dan weer tussen te kruipen (al trok de 374 die achter ons zat zich daar niks van aan, die haalde ons bijna zo in), net als dat een stukje afsnijden via het deel van de Mineurslaan tussen Rabobank en de voormalige kazerne kennelijk niet meer mag. Kon het allemaal live meeluisteren in die 5 minuten dat ik in de bewuste bus zat.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: ma 29 jul 2013, 21:14
door marvinkok
Verbinding met ROV is de laatste tijd wel vaker brak... Wordt wel gesuggereerd dat het door de overgang Vodafone -> T-mobile komt...

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 30 jul 2013, 20:26
door nvdw
Dat gedoe bij de Rabobank heeft nogal wat ergernis bij chauffeurs onderling opgeleverd omdat er inderdaad collega's zijn die nogal rare trucs daar uithalen, met als absoluut toppunt enkelen die aan het eind van die rechtsafstrook rechtdoor blijven rijden en op die manier hun plekje opeisen. Dat is niet chique en sowieso verboden, trouwens.

Nu moet ook gezegd dat de manier waarop de stoplichten daar functioneren ook alleen in Utrecht mogelijk lijkt... Ook buiten de spits loopt het daar helemaal vol waardoor de file terugslaat naar het kruispunt met de Van Zijstweg.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: di 30 jul 2013, 20:56
door Daniel
Vanmiddag stond ik met de 47 inderdaad al op de Van Zijstweg vast omdat de bestuurders van de voertuigen voor ons gelukkig wel zo slim waren om het kruispunt vrij te houden wanneer het licht groen werd maar er nog geen plek aan de overkant was.
Maar inderdaad, het zijn erg typische verkeerslichten in Utrecht. Al kunnen ze ze kennelijk ook wel goed herprogrammeren: het valt me op dat ik nu op het Europaplein vaker gelijk groen krijg om over te steken na het uitstappen. In het verleden stonden daar vaak bus, auto's, voetgangers en fietsers geruime tijd allemaal voor rood waarna het verkeerslicht dan opeens toch de voetgangers groen gaf (die sinds het licht voor de auto's rood was al vijf keer heen en weer hadden kunnen lopen, maar vervolgens moeten rennen omdat het licht alweer op rood gaat voor ze aan de overkant zijn)

De KAR voor de beïnvloeding lijkt hier ook nog wel een rol te spelen trouwens. Vanmorgen zat de lijn 377 die ik had op de Croeselaan achter lijn 1: ben in de afgelopen anderhalve week nog nooit zo snel die straat door geweest :P

De DRIPs bij halten Brederoplein en Van der Goesstraat tonen nu trouwens eindelijk wat vollediger wat daar zoal stopt: vorige week stond alleen lijn 1 er nog op daar, vanmorgen zag ik er ook ritten van 377 tussen staan. Op de Balijelaan doen ze het echter nog steeds niet, op het Anne Frankplein weer wel (daar stond eerst alleen de 81 op)