Pagina 112 van 167

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:00
door The Greyhound
Topvrouw Qbuzz door het stof bij hoorzitting over aanhoudende OV-problemen

https://www.ad.nl/dordrecht/topvrouw-qb ... ~ac654bdc/

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:21
door Meltrain
Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:26
door MetroRET
Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar Rotterdam Zuidplein Kralingse Zoom :mrgreen: .

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:26
door The Greyhound
Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
Over die Chinese bussen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:35
door Suus
Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 19:52
door Durashift
The Greyhound schreef:
regenmaker schreef:Gaat lekker bij Qbuzz dus: ;)

Miljoenenverlies voor Qbuzz in DMG
Volgens de directeur van Qbuzz (...) Gelukkig is het verlies voor de Italiaanse belastingbetaler. (..) .
Nou, dat laatste zou ik niet zo stellig durven beweren.. tenzij jij dat inhoudelijk gecontroleerd hebt.
Fiscaal / Juridisch dient er dan een zgn. 403 verklaring te zijn. (moederbedrijf staat garant voor de schulden van dochterbedrijven).

Indien Qbuzz dadelijk zelfstandig een financieel jaarverslag over 2018 publiceert.. kan dat een teken zijn dat het Italiaanse moederbedrijf niet aansprakelijk is voor de schulden van Qbuzz.

https://result.nl/wat-is-een-403-verklaring/

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 22:18
door Meltrain
The Greyhound schreef:
Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
Over die Chinese bussen.
Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?
En rijden die bussen dan naar Zuidplein?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 22:45
door MetroRET
MetroRET schreef:Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar Rotterdam Zuidplein Kralingse Zoom :mrgreen: .

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 02:51
door DrechtBlub
Suus schreef:Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.
Je hebt ook hogevloer bussen met een lage instap alleen voor met 1 of 2 rolstoelplaatsen rechts voor de trap. Ik heb 't in Nederland nog nooit gezien maar ze bestaan wél en die hebben dit probleem niet.
Meltrain schreef: Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?
De bussen zijn gebouwd door het Chinese Higer, met scania motor en chassis.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 07:34
door Z2N
Lagevloersinstap is niet alleen relevant voor rolstoelgebruikers, want niet iedereen die slecht ter been is is rolstoelgebruiker. Eigenlijk zouden in elke bus zitplekken beschikbaar moeten zijn zonder traptreden of drempels. Doe je dat niet, onder het mom van "comfort", sluit je doelbewust mensen uit.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 08:44
door The Greyhound
Voor de relatief korte ritjes op de 387 en 388 zijn lagevloerbussen een prima oplossing.
Wil je als bedrijf toch een hoge vloer bus inzetten, zijn er voldoende bussen op de markt met een relatief gemakkelijk instap met 3 treden die op veel plaatsen in Europa naar volle tevredenheid dienst doen als lijnbus. De rolstoel lift bij de achterdeur blijft dan echter een kwetsbaar punt. Een Hilger met 4 ongelijke treden en een hele smalle instap is prima voor schoolreisjes en schoolzwemmen, niet voor lijndiensten.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 09:05
door sirvinniei
Doet de rolstoellift er echt 5 minuten over?
Een lagevloersdeel voor rolstoelgebruikers is een goede oplossing, maar het maakt het wel lastig als er mensen mee reizen met de rolstoelgebruikers. Zeker aangezien gemeentes steeds meer aansturen op het vervangen van WMO voor OV met eventuele begeleider.
Verder zijn er inderdaad genoeg comfortabele (half-)lagevloersbussen die makkelijk 100 gekeurd kunnen worden (bijvoorbeeld Setra's). Ik vermoed dat je met de komst van EVs nog meer lagevloers krijgt, aangezien batterijpakketten meestal op het dak zitten.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 09:13
door Meltrain
Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 09:20
door Lijn 45
Dat waren dan ook volledige lagevloersbussen :wink:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 14:25
door ArrivaBas
Meltrain schreef:Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.
Ook de Setra S415NF heeft alle stoelen op podesten.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 18:48
door ovVeluwe
Alleen de ex-Noot 815 die bij Syntus heeft gereden waren er een paar stoelen zonder verhoging, alle andere setra's die in Nederland reden/rijden staan de stoelen altijd verhoogd.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 19:30
door nvdw
Op zich maakt het dan nog niet zoveel uit of de stoelen zelf op een kleine verhoging staan. Dat is in veel bussen zo, ook de Volvo 8900 RLE die Arriva hier eerst reed. Met je rollator of kinderwagen kwam je toch al niet tussen de stoelrijen door. In een low-entrybus (de bulk van de bussen in NL) houd je toch die trap naar het achterste gedeelte en in veel stadsbussen die een 'volledig lage vloer' zouden hebben is het voornamelijk de vloer die laag is.

Mijn ervaring is dat een ruime en min of meer gelijkvloerse instap voor iedereen prettig is, niet alleen voor de mindervaliden en de ouderen. Ook een bulk kwieke studenten heb je sneller ingeladen in een bus zonder traptreden bij de deur.

Grootste probleem met een rolstoellift is dat je merkbaar langer aan het halteren bent, ook al werkt alles in één keer vlekkeloos, en dat minimaal twee keer op één reis. In de Scania moet de chauffeur de rolstoel dan ook nog vastsjorren met haken op de vloer, dat kan de rolstoeler zelf echt niet (anders dan de rolgordel met rugplank). Ik zou niet die rolstoeler willen zijn die dagelijks 'verantwoordelijk' is voor 5 tot 10 minuten vertraging op een rit.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 21:41
door arjano1978
TCR vraagt uitstel van betaling aan. Wat beteken het als het falliet zou gaan voor lijn 491?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 21:54
door Durashift
^^^Ellende.

Maar wellicht kan dat beter in het TCR draadje besproken worden :?:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 10:55
door Tom024
Er staat een Gorinchemse VDL bij Arriva/VDL in Den Bosch.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 21:25
door Globetrotter
Lijn 45 schreef:
robertgvu schreef:In de regio Utrecht leven twee vragen over de inzet van U-OV materieel in deze concessie. Er zouden 6 Amba's zijn waarvan wij menen te weten dat in ieder geval de 4431, 4440, 4495, 4517 en 4524 daar onderdeel van zijn. Klopt dit en welke is de zesde?
De 4471 rijdt ook in Dordrecht momenteel.
Is er een kans om deze Amba's ook in de weekenden op de dienst aan te treffen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 22:29
door JordiBrabant
Roy Grünewald in het [url=https://www.ad.nl/rivierenland/provincie-haalde-met-qbuzz-een-stel-kwibussen-binnen~a98c1a05/]AD[/url] schreef:Provincie haalde met Qbuzz een stel kwibussen binnen
COLUMN Het winnen van de OV concessie door Qbuzz vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor chagrijn en ergernis in onze regio bij iedereen die ermee te maken heeft: de provincie, de directie, zowat alle medewerkers en tenslotte wij, de ‘slachtoffers’: de reizigers.
(premium)
Het QBuzz bashen gaat maar door. Wel voor het eerst dat ik de correcte (mede-)schuldige, de provincie, aangewezen zie worden. De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 feb 2020, 06:54
door Suus
Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 feb 2020, 07:12
door sirvinniei
JordiBrabant schreef: De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.
Dan is niet inschrijven het beste wat je kunt doen als vervoerder. Dan drop je hem ofwel verlieslatend bij een concurrent of dwing je de provincie om hem opnieuw en op een meer realistische manier aan te besteden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 feb 2020, 08:05
door Daniel
Suus schreef:Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.
Mwoh, Arriva is het in 2007 ook gelukt hoor. Maar dat is iedereen ondertussen vergeten. Overigens werden die net zo hard gebashed door het AD, maar was Arriva zo arrogant hun fouten niet toe te geven.