Pagina 118 van 478

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 19:20
door Daniel
Is een beetje off-topic hier, maar dat hangt van het station af. Amersfoort heeft bv. alleen maar poortjes met barcodescanner, in Utrecht ken ik er eentje zonder.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 20:16
door Daantje
Op Rotterdam centraal kan je volgens mij ook door alle poortjes (van NS) met een ticket met QR code.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 20:23
door Hendrik
Klopt!

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 21:19
door ODRAIL
010jongen schreef:
Etienne schreef:Op in elk geval de metrostations Pijnacker Zuid en Pijnacker Centrum zijn nieuwe CICO's geplaatst. Deze zijn een maatje kleiner dan het vorige formaat, maar zijn wel een stuk harder afgesteld.
Hier in Oost staan ze er al een tijdje. In ieder geval op Binnenhof en Romeynshof. Werken prima.
Die CICO's staan op alle bovengrondse stations van de lijnen A en B. Met uitzondering van de stations Alexander en Nesselande (deze stations hebben namelijk poortjes).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 22:11
door Karl
Zijn die recentelijk allemaal in één keer vervangen n?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 09 mei 2017, 10:26
door ODRAIL
Niet in één keer, Maar wel binnen drie weken was alles vervangen.

Dit was zo'n beetje eind maart / begin april.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:50
door Visgraatmodel
Throwback Tuesday! Een metrostel uit de 5300-serie wordt getest in Brugge.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Credits naar de heer J. Bruinsma

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 09 mei 2017, 21:06
door BrengMe
Wanneer was dit?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 09 mei 2017, 21:11
door OmniLezer
Daar is dus die pantograaf gebleven. Daar terug in 1997.
Die pantograaf had beter kunnen blijven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 09 mei 2017, 21:19
door Bemined
Pantograaf alleen was helaas onvoldoende om op de sneltram te mogen rijden. En die pantografen waren ook weer niet geschikt voor in de tunnels geloof ik want ze hadden geen vergrendeling, het was puur voor proefrijden op het fabrieksterrein waar geen stroomrail aanwezig was. En ze zijn een keer gebruikt voor een proefrit met 3x5300 naar De Tochten toen de 5400 nog niet bestond.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 11 mei 2017, 21:10
door Bemined
De gemeente Rotterdam heeft ingestemd met het plan voor Feyenoord City *O* De komende jaren stopt de gemeente 35 miljoen in de ontwikkelen van het verkeer en (openbaar) vervoer rondom het nieuwe station. Geld voor de metro is er nog niet, maar rijnmond.nl meld dat men gaat lobbyen in Den Haag voor deze metro *O* *O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 11 mei 2017, 23:39
door Natorious
Bemined schreef:Geld voor de metro is er nog niet, maar rijnmond.nl meld dat men gaat lobbyen in Den Haag voor deze metro
Zijn er al realistische toekomsttracés bekend? Weliswaar niet officieel, maar die wel kans maken?

EDIT: Die metro moet dus tussen Kralingse Zoom en Zuidplein komen, waarlangs?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 11 mei 2017, 23:48
door JWM
Aangezien het nieuwe stadion een stukje noordelijker komt te liggen kunnen de stations Rotterdam Zuid en Stadion best wel eens samengevoegd worden tot een nieuw Intercitystation. Voor de kruisende metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein ligt een ondergronds tracé op Zuid onder de Lange Hilleweg dan het meest voor de hand lijkt mij

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 06:07
door Suus
Nog een intercitystation? De treinen stoppen ook al op Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 07:39
door Meltrain
Een Intercitystation zou een goede impuls voor Zuid zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 07:46
door Klaasje
En voor Harderwijk, Bussum, Hoogeveen, Lage Zwaluwe, Dronten en wat te denken van Hoofddorp?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 07:56
door SLToilet
Leuke Mastwijkistische gedachten maar ten eerste concurreert de IC dan onnodig met de sprinter, de IC moet gewoon kunnen doorrijden, zeker voor die reizigers uit Zeeland die al lang genoeg geboemeld hebben, en de ICD-achtige treinen al helemaal. En ten tweede: station Zuid dichtgooien heeft allesbehalve mijn voorkeur, ook omdat er een onderwijsinstelling nabij zit. Als Feyenoord verhuist wordt het misschien wat anders maar in de huidige situatie zou ik liever drie sprinterstations hebben (met een nieuwe bij het ouwe stadion).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 08:14
door MarkNL
De gemeenteraad heeft gisteren een motie aangenomen om een intercitystation bij Stadion te onderzoeken, evenals een nieuwe HOV-knoop. Zoals vermeld is de "metro eerst" motie verworpen, maar gaat men lobbyen. Maar we weten allemaal, dat zoiets over veel meer schijven gaat dan alleen de gemeente. Bovendien is er in principe nog weinig concreet over Feyenoord City behalve het stadion zelf. Het zal de komende maanden (jaren?) afwachten zijn van wat er uiteindelijk precies op tafel komt, en wat ervan overblijft in de eindfase.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 08:30
door Meltrain
SLToilet schreef:Leuke Mastwijkistische gedachten maar ten eerste concurreert de IC dan onnodig met de sprinter, de IC moet gewoon kunnen doorrijden, zeker voor die reizigers uit Zeeland die al lang genoeg geboemeld hebben, en de ICD-achtige treinen al helemaal.
Mijn idee is daarom ook om de Intercitystop te Rotterdam Blaak te laten vervallen en/of afwisselend bij Stadion en Blaak te stoppen.
Indien de metro Zuidplwin - Stadion - Kralingse Zoom daadwerkelijk wordt aangelegd, kunnen reizigers richting Rotterdam-Oost immers ook bij Stadion op de metro stappen en is de stop te Blaak minder nodig. Reizigers richting het centrum kunnen ook via Rotterdam Centraal reizen of bij Stadion overstappen op een Sprinter.
Over de ICD kun je nog discussiëren, maar juist de Intercity naar Eindhoven zou ik er wel laten stoppen. Dit is namelijk een perfecte mogelijkheid om een veel snellere verbinding tussen Rotterdam-Zuid en Noord-Brabant te creëren. De snelste verbinding gaat namelijk nu ook al via Rotterdam Centraal, maar is officieel niet toegestaan.
En ten tweede: station Zuid dichtgooien heeft allesbehalve mijn voorkeur, ook omdat er een onderwijsinstelling nabij zit. Als Feyenoord verhuist wordt het misschien wat anders maar in de huidige situatie zou ik liever drie sprinterstations hebben (met een nieuwe bij het ouwe stadion).
Het Albeda College (de bewuste onderwijsinstelling) bevindt zich helemaal aan de zuidkant van station Rotterdam Zuid. Afgaande op de plannen komt het nieuwe stadion ter hoogte van het Varkenoordse Viaduct te liggen, wat zeer waarschijnlijk betekent dat het station onder dat viaduct komt te liggen. Gemiddeld zal het station zo'n 800 meter naar het zuiden opschuiven, wat betekent dat het noordelijkste puntje van het nieuwe station ongeveer op de plek van het zuidelijkste puntje van het huidige station komt te liggen en de loopafstand naar het Albeda College hoogstens met enkele minuten zal toenemen.
Reizigers uit het noordelijke deel van de wijk Feijenoord krijgen wel een grotere aanreistijd, terwijl reizigers vanaf de Veranda juist een station dichterbij krijgen.
Klaasje schreef:En voor Harderwijk, Bussum, Hoogeveen, Lage Zwaluwe, Dronten en wat te denken van Hoofddorp?
Voor al deze plaatsen zou een Intercity-stop ook een geweldige impuls zijn. :Y
Maar mijn formulering was wat ongelukkig en de uitleg ontbrak nog. Rotterdam-Zuid is een groot en dichtbevolkt gebied, wat het nu zonder Intercity-station moet doen. Ik weet niet of al de door jou genoemde stations ook zo veel reizigers(potentieel) hebben?
(Harderwijk verdient w.m.b. overigens wel een Intercity-station of een verhoging van de frequentie van de Sprinters en Dronten zou beter bediend kunnen worden door de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] als stoptrein naar Zwolle te verlengen.)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 16:36
door Bemined
Een intercitystop op Stadion ipv Blaak is ook mijn eerste gedachte, maar er zitten wat haken en ogen aan. Stadion is een gunstigere locatie voor een intercitystation omdat er ruimte voor meer sporen is. En als de nieuwe metrolijn naar Kralingse Zoom en gekoppeld aan de sneltram naar Alexander er ligt neem je ook een deel van de overstappers van Blaak over. Je zit echter wel met reizigers die op Blaak overstappen in westelijke richting die extra reistijd krijgen, weliswaar kom je vanaf Centraal met de tram ook bijna overal wel, maar minder hoogfrequent en een stuk minder snel (plus de langere overstaptijd doordat je in een groter station zit).

Je zult dus moeten kijken naar haalbaarheid qua dienstregeling en waar de meeste reizigers iets aan hebben. Snelle intercity's is leuk, maar de werkelijkheid is toch dat er meer mensen dichter bij huis werken dan verder. Die twee minuten extra reistijd voor die kleine groep mensen die elke dag het halve land over moet reizen naar zijn werk levert bijvoorbeeld vijf tot tien minuten tijdwinst op voor een veel grotere groep reizigers die relatief dichtbij werken (in de eerstvolgende grote stad). Voor Zuid, inclusief de kop van zuid, is zo'n intercitystop bij Stadion natuurlijk ideaal, zeker als het station een uitgang richting 2e Rosestraat krijgt en de tramlijnen 20/25 daar een halte krijgen. Maar opnieuw de vraag: hoeveel reizigers zijn er vanuit Rotterdam Zuid richting Dordrecht en verder?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 17:20
door reisthijs
Voor Rotterdam Zuid - Dordrecht lijkt een frequente sprinterdienst (straks 6x/uur) voldoende.
Je kan beter de vraag stellen hoeveel reizigers er van Rotterdam Zuid naar Roosendaal en Breda en verder willen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 12 mei 2017, 22:37
door SLToilet
De weergoden waren kwaad vanavond, dus besloten ze in te slaan nabij Rta:
https://twitter.com/HVCapelle/status/863096082263400448

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 15 mei 2017, 07:13
door Suus
Kampioenstram 2126 rijdt vandaag op tram 23.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 15 mei 2017, 08:06
door mb90
In het voetbal-topic staan er wat foto's van de mooiste tram van de stad :P :
viewtopic.php?f=16&t=12641&p=506783#p506783

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 16 mei 2017, 10:39
door ODRAIL
Gisteren was het in avondspits opvallend rusting in de metro voor de maandag :pos: :wink: .