JHPart schreef:Kun je ook de looproute tussen station Zuid en VU verbeteren? Dan zou je tram 15 naar de bestaande eindlus van lijnen 16 en 24 kunnen sturen en hoef je geen sporen aan te leggen.
Dat is nogal een stukje: 900 meter lopen tussen busstation op Strawinskylaan en de keerlus. Volgens mij moet de looproute beter worden door de oversteek van de Parnassusweg bij de Mahlerlaan open te maken voor voetgangers, maar niet voor iedereen is dat een loopbare afstand, zeker niet voor overstappers. Bovendien loop je daar de komende 10 jaar door een bouwput.
Ook is lijn 15 natuurlijk geen lijn van Sloterdijk naar Zuid. Daar loopt een prima metro. Lijn 15 is vooral een 'binnenring', die Bos en Lommerplein, Mercatorplein, Surinameplein, Hoofddorpplein en Olympiaplein verbindt, met aan beide uiteinden van de lijn een groot station (Sloterdijk en Zuid). Als je Hoofddorpplein schrapt (want (nog?) geen rails in haarlemmermeerstraat) en Olympiaplein ook (want route via Amstelveenseweg/Boelelaan), dan kon je wel eens het kind met het badwater weggooien.
Wat dat betreft is het plan '15 als tram over Beethovenstraat' logischer, maar dat maakt het wel heel kwetsbaar daar. 1 verstoring en alles ligt meteen stil. Voor een groot station als Zuid wil je 2 routes hebben.
Het is veel logischer om het omgekeerde te doen: spoor aanleggen in de Parnassusweg, tussen Olympiaplein en keerlus bij de VU. Lijn 16 en 24 kunnen dan door naar Zuid, en lijn 15 ook. Volgens mij is dat ook het plan, maar ik vermoed dat dat pas na/tijdens de bouw van het nieuwe tramstation bij Zuid gebeurt, dus dat duurt ook nog jaren.