Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
nvdw
Donateur

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door nvdw »

Het enige dat vanaf december verandert is de frequentie in de spitsrichting van/naar Utrecht CS: dan komen er twee ritten 120 bij en rijdt het span samen 6 keer per uur.

Bij een samenlooptraject loop je altijd een risico dat de ene bus in een file staat en de andere niet... maar ik ben benieuwd naar je alternatieven.

Voor de 'verstandhouding' (gezien je kromzin vermoed ik dat je wat anders bedoelt, maar toch) citeer ik het vervoerplan 2020 over de reden voor de aanpassing van de routes:
Spoiler: show
Lijn 5 (U-OV) en lijn 120 (Syntus) rijden op dit moment min of meer parallel tussen Maarssen en Utrecht. De onderlinge afstand varieert, maar bedraagt gemiddeld 450 meter. Lijn 5 rijdt van maandag t/m zaterdag overdag elk kwartier en daarbuiten elk half uur. Lijn 120 rijdt overdag elk half uur, in de spits elk kwartier en in de avonduren een (half)uurdienst (afhankelijk van tijd en richting). Het traject Maarssen – Zuilen is daarmee overbediend, maar door de twee parallele routes is geen sprake van een hoogwaardige verbinding. Op de Amsterdamsestraatweg-Zuid rijdt lijn 120 gelijk op met lijn 3, terwijl lijn 3 hier voldoende capaciteit biedt. Daarnaast zijn er concrete plannen de Amsterdamsestraatweg-Zuid te reconstrueren, waarna deze route minder geschikt is als busroute.

In dit vervoerplan wordt voorgesteld (zie 6.1) om lijn 4 [tegenwoordig lijn 7, nvdw] tussen Utrecht Centraal en Zuilen vaker en met groter materieel rijden en deze lijn een meer centrale route rijden door Zuilen te geven (via de Prins Bernhardlaan). Hierdoor is de capaciteit van lijn 5 niet meer nodig op de huidige route tussen Zuilen en Utrecht Centraal.

Doordat lijn 12 door het centrum van Maarssen rijdt en lijn 120 via de Huis ten Boschstraat, wordt het aantal bussen door het centrum van Maarssen beperkt van vier tot twee per richting per uur. We komen hiermee tegemoet aan de wens van gemeente Stichtse Vecht het aantal busbewegingen door het centrum te verminderen. Reizigers uit Maarssen-Dorp hebben de keuze gebruik te blijven maken van bestaande haltes in het dorp of gebruik te maken van halte Maarsseveensevaart, die net buiten het centrum ligt. Deze halte wordt in de spits juist vaker bediend dan nu.
Feed the childrens
Dosje

Bericht door Dosje »

Excuus, ik heb verstandshouding verkeerd in de zin geplaatst.

Lijn 5 rijdt sinds geruime tijd al niet meer over Maarssen Dorp / Zuilen / Utrecht, maar over een deel van Terwijde en Leidsche Rijn. Het vervoersplan van 2020 is natuurlijk alweer even geleden, en is lijn 5 inmiddels opgevolgd door lijn 12.

Het alternatief zou kunnen zijn om lijn 12 niet meer te laten rijden, en 120 wat nu grotendeels al de route van lijn 12 over te nemen op 120, maar goed, dan komen er gelijk wat haken en ogen aan:
  • Regelmatig wordt lijn 12 bediend met een 18 meter bus, dit is in veel plaatsen waar de 120 passeert een ramp voor de chauffeur, denk bijvoorbeeld aan het Centrum van Abcoude en Breukelen, en de rotonde bij de brandweer in Maarssen waar de bus gewoon te groot is.
  • Lijn 12 rijdt door een groot deel door het Dorp van Maarssen heen, de 120 niet geheel.
  • Lijn 120 neemt Maarssen station niet mee.
Alternatief kan ook nog zijn dat de 120 opgesplitst wordt, en rijdt tussen Amsterdam Bijlmer Arena / Abcoude / Loenen aan de Vecht en stopt op Breukelen station, Lijn 124? weer tot leven wekken en bijvoorbeeld van Breukelen Vrijheidslaan naar / Maarssen Dorp / Maarssen Station / Opbuuren / Zandweg Oostwaard / Zuilen / Ondiep / Overvecht / Utrecht aan te doen..

Vroeger reed lijn 36 door Zandweg Oostwaard heen, de busbaan ligt er nog maar wordt niet meer gebruikt.

Maar goed, ik denk dat het voorlopig zo blijft, zijn tenslotte maar ideeën ;)
ITF

Bericht door ITF »

Waarom zou je lijn 12 überhaupt willen opheffen? Alle ritten onder het nummer 120 laten rijden, zorgt er niet voor dat bij files de bussen zich beter verspreiden toch?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dosje

Bericht door Dosje »

Lijn 12 rijdt nagenoeg dezelfde route als de 120, deze twee lijnen zijn vanaf Utrecht tot aan halte Maarssenveensevaart en v.v. identiek aan elkaar, ook halteren ze op de Parkweg gezamenlijk.
ITF

Bericht door ITF »

Lijn 65 en 66 rijden ook over bijna dezelfde route, maar dat lijkt mij niet reden genoeg om een van de twee op te heffen en meer ritten te laten rijden op de ander. Ik snap je punt niet
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Sterker nog, daar hebben ze juist een extra lijnnummer toegevoegd om het onderscheid verderop in de route te verduidelijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dosje

Bericht door Dosje »

Kennelijk is het dan nodig, dat er zoveel bussen per uur langs die haltes rijden waar de 12 en de 120 rijden.
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Er zijn gisteren 2 Yutong U12, 2 Yutong U15 en 2 Yutong U18 op naam gezet.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat zullen de U-bus en U-link U12; U-bus en U-liner U15 en U-bus en U-liner U18 die al in Nederland waren voor de presentatie aan provincie en ROCOV dan wel zijn.
Schapekop in de Keistad

Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Dat lijkt me inderdaad aannemelijk. Ze kunnen nu de weg op.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De kritiek vanuit Wijk bij Duurstede op de plannen van Keolis met lijn (3)41 halen nu zelfs de provinciale pers, een petitie tegen de plannen heeft ondertussen meer dan 5000 handtekeningen verzameld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Tsja... Dit toont toch wel een beetje aan hoe nuttig het (niet) is om zon consultancybureau in te schakelen hiervoor. De aanname dat een hogere frequentie zou leiden tot meer reizigers vond ik al moeilijk te volgen, want omdat de frequentie ook op dit moment al hoog is, is de tijdwinst van de hogere frequentie relatief laag en het tijdsverlies door de extra afstand tot de halte dus relatief hoog. Maar met deze negatieve publiciteit kan die voorziene reizigersgroei waarschijnlijk helemaal de prullenbak in. Een deel van de al ruim 5000 ondertekenaars zal niet uit Wijk komen, natuurlijk, maar het is toch een zeer fors aantal voor een stadje van 18000 inwoners. Dan kun je er van op aan dat dit niet bepaald positieve bericht redelijk wijds verbreid is.

Nog los van de inhoud van het plan: was het niet veel handiger geweest als Keolis gewoon zelf een clubje Wijkers had uitgenodigd om direct met ze in gesprek te gaan hierover? Lijkt mij uiteindelijk een stuk effectiever dan via zon bureau, ook al lijkt het makkelijk.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Waar haal je dat consultancybureau vandaan? Ik kan niks in het artikel over vinden. Sterker nog, dit in het vervoersplan suggereert dat Wijk bij Duurstede zelf het plan heeft aangedragen of er in ieder geval mee akkoord is gegaan. Veel mensen vergeten het, maar politici zijn vrij letterlijk een groepje uitgekozen bewoners.
In aanloop naar de gunning van de concessie Utrecht Buiten heeft Keolis een ontwikkelvoorstel gedaan voor
lijnen (3)41 en 56 binnen Wijk bij Duurstede. De provincie heeft zelf ook een ontwikkelvoorstel gedaan over de
route binnen Wijk bij Duurstede. Naar aanleiding van beide ontwikkelvoorstellen is er in samenwerking met de
gemeente Wijk bij Duurstede een ontwikkelplan opgesteld voor de lijnen (3)41 en 56.
De veranderingen van lijn 17 brachten toendertijd nog veel meer commotie maar zijn uiteindelijk goed uitgepakt.
Hoewel ik het er wel mee eens ben dat er in dit plan nog wel wat plooien zijn die gladgestreken moeten worden. Zoals betere overstappen.
Ik heb geen onderschrift
OVinspecteur

Bericht door OVinspecteur »

Lijn 12 en 120 in Maarssen tussen ARK en Vecht: routes omwisselen, oftewel lijn 12 neemt de bediening van halte Driesprong over van lijn 120 en tussen de rotonde bij de Stationsweg en die bij de Maarsserbrug hoeven dan geen bussen meer te rijden. De halteparen Dorp en Raadhuisstraat kunnen worden samengevoegd t.b.v. lijn 120 (2 van de 4 haltes kunnen verwijderd worden, want lijn 12 komt daar dan niet meer).

De route van lijn 12 blijft zo vrijwel even lang, maar die van 120 wordt een stuk korter zonder de slinger/omweg langs de Maarsserbrug. Beide lijnen blijven elkaar ontmoeten bij de halte Parkweg net als nu en het dorpscentrum blijft daarmee dus door beide lijnen bediend worden.

Alleen de frequentie bij de halte Driesprong gaat er wat op achteruit, maar je kunt daarvandaan in de andere richting dan wel rechtstreeks naar het station (of de halte Antilopespoor) en daar overstappen op de trein en andere bussen naar Utrecht om het goed te maken.

Dit moet de oplossing zijn toch? :idea:
Scheelt ook een hoop tijd en brandstof op lijn 120.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op zo 11 mei 2025, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: zo 11 mei 2025, 08:36 Waar haal je dat consultancybureau vandaan? Ik kan niks in het artikel over vinden. Sterker nog, dit in het vervoersplan suggereert dat Wijk bij Duurstede zelf het plan heeft aangedragen of er in ieder geval mee akkoord is gegaan. Veel mensen vergeten het, maar politici zijn vrij letterlijk een groepje uitgekozen bewoners.
Er is ooit een uitwerking van het netwerkperspectief per regio geweest, daar was wel een consultancybureau bij betrokken. Maar ik kan me van sessies daarover niet zo'n klein lusje als nu herinneren.
Dat is ook een wat bijzondere keuze, want vanaf de N229 via de Geerweg naar het huidige busstation en dan de huidige route terug (dus een grote lus) is maar 200 meter verder rijden en liefst 1 minuut langzamer.
De veranderingen van lijn 17 brachten toendertijd nog veel meer commotie maar zijn uiteindelijk goed uitgepakt.
Met als klein detail dat bij lijn 17 de drukste haltes veel meer bussen kregen en ook de helft van de tijd kortere reistijden maar Amersfoort. In Wijk bij Duurstede stellen ze juist voor de drukkere haltes over te slaan.
OVinspecteur schreef: zo 11 mei 2025, 10:00 Dit moet de oplossing zijn toch? :idea:
Scheelt ook een hoop tijd en brandstof op lijn 120.
De oplossing van welk niet bestaand probleem?
Schapekop in de Keistad

OVinspecteur

Niet bestaand probleem?

1) De files bij de Maarsserbrug die hier eerder genoemd werden (deels) vermijden en mee helpen oplossen. Nu nog moeten zowel lijn 12 als lijn 120 het drukke stuk tussen de twee rotondes van de noordelijke oprit naar de brug afleggen. Dat hoeven ze dan allebei niet meer; lijn 12 pakt in plaats daarvan de minder drukke zuidelijke oprit.

2) Passagiers van lijn 120 een nodeloze omweg besparen.
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Dit lijkt mij toch iets wat ze in de concessie Utrecht Binnen moeten oplossen?
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
OVinspecteur

Lijn 12 is van concessie Binnen, maar lijn 120 is van concessie Buiten en die heeft er het meest baat bij waarschijnlijk.

De routes die ik voorstel:
12: station Maarssen - brug - Straatweg (zuid) - Binnenweg - Parkweg en verder zoals nu;
120: Breukelen - Straatweg (noord) - Kerkweg - Parkweg en verder zoals nu.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef: zo 11 mei 2025, 11:33 1) De files bij de Maarsserbrug die hier eerder genoemd werden (deels) vermijden en mee helpen oplossen. Nu nog moeten zowel lijn 12 als lijn 120 het drukke stuk tussen de twee rotondes van de noordelijke oprit naar de brug afleggen. Dat hoeven ze dan allebei niet meer; lijn 12 pakt in plaats daarvan de minder drukke zuidelijke oprit.
Welke files? Ik heb de beide vervoerders nog nooit over een fileprobleem in Maarssen gehoord. Als er al files zijn staan die op de Parkweg omdat de brug over de Vecht open stond, maar daar kom je hoe dan ook langs.
Vergeet niet dat de tijden geoptimaliseerd zullen zijn op aansluiten in Maarssen met 12 en in Breukelen met 120, waarbij je dan in Maarssen in een regelmatig patroon moet uitkomen. De route is daar het enige instrument om het patroon af te stemmen.
Schapekop in de Keistad

OVinspecteur

Dosje schreef: ma 05 mei 2025, 11:11 Wel benieuwd waar de verstandhouding zich vind bij Transdev en Keolis:

Lijn 120 rijdt dat stuk niet meer over de Straatweg langs het kanaal en de Brocacef fabriek, maar slaat sinds enige tijd linksaf op de rotonde in Maarssen, rijdt dan verder door Maarssen Dorp, en gaat dan verder over Opbuuren en de Burgemeester Norbruislaan richting Utrecht Centraal en vice versa. Qbuzz rijdt op dit moment met een klein busje vanaf Maarssen station, tot aan waar vroeger de 120 reed op de Straatweg.

Lijn 12 rijdt vanaf Maarssen station over de Maarssensebrug links op de rotonde en dan rechts op de rotonde, neemt wat meer stukken van Maarssen Dorp mee, en dan komen ze samen weer uit thv Opbuuren.. laatste tijd gebeurd het vaak dat er een file ontstaat op de Maarssensebrug, in het ergste geval staat de bus hier 10 - 20 minuten vast, en rijdt dan vaak achter de 120 aan, het gebeurd ook vaak dat er op de Straatweg file staat vanuit Breukelen, dan rijdt de 120 achter de 12 aan, of ze hebben beide een goede vertraging, weet iemand of dit vanaf december ook weer voor gaat komen? Of dat daar een oplossing voor komt? Vanaf Maarssen is het een doelloos stuk.
Ik doelde op dit bericht.
OVinspecteur

Daniel schreef: zo 11 mei 2025, 13:04 Vergeet niet dat de tijden geoptimaliseerd zullen zijn op aansluiten in Maarssen met 12 en in Breukelen met 120, waarbij je dan in Maarssen in een regelmatig patroon moet uitkomen. De route is daar het enige instrument om het patroon af te stemmen.
OK, in dat geval zullen de overstaptijden op station Breukelen wat ruimer worden. Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat men bewust een langere route rijdt om dat te voorkomen. Waarschijnlijk is er wat anders geweest waarom ze het niet al zo gedaan hebben: type materieel dat door de straat gaat, onenigheid tussen de vervoerders of het is gewoon nog niet bij ze opgekomen.
Kopri
Donateur

Bericht door Kopri »

Gedeputeerde onderzoekt alternatieven voor busroute in Wijk bij Duurstede

Het massale protest in Wijk bij Duurstede tegen het afschaffen van vier populaire bushaltes van lijn 41 heeft ook het Provinciehuis bereikt. Verantwoordelijk gedeputeerde André van Schie (VVD) wil kijken naar alternatieven.
https://www.gelderlander.nl/utrechtse-h ... ~ad0550c9/
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Dosje

Bericht door Dosje »

OVinspecteur schreef: zo 11 mei 2025, 11:33 Niet bestaand probleem?

1) De files bij de Maarsserbrug die hier eerder genoemd werden (deels) vermijden en mee helpen oplossen. Nu nog moeten zowel lijn 12 als lijn 120 het drukke stuk tussen de twee rotondes van de noordelijke oprit naar de brug afleggen. Dat hoeven ze dan allebei niet meer; lijn 12 pakt in plaats daarvan de minder drukke zuidelijke oprit.

2) Passagiers van lijn 120 een nodeloze omweg besparen.
Ben best wel benieuwd hoe je de files op de Maarsserbrug gaat vermijden, Station Maarssen ligt aan de overkant van het kanaal naast het spoor, de Maarsserbrug is de enige brug die Maarssenbroek met Maarssen Dorp verbindt, en de rotonde zit aan het einde van de brug, vanaf Maarssenbroek staat het dagelijks vast tot aan de rotonde, en als er in de spits file staat op de A2, dan staat het vanuit Breukelen soms tot aan de Olifant op de Straatweg al vast richting Maarssen. Begint al rond een uur of vier, en stopt pas rond 7 uur.
OVinspecteur

Zoals aangegeven zouden de routes die ik voorstel die situatie helpen verlichten doordat er:
1) tussen de rotonde Burgemeester Waverijnweg en de rotonde Straatweg/Kerkweg/Stationsweg geen lijnbus meer hoeft te rijden, waar nu nog beide buslijnen rijden;
2) er nabij de laatstgenoemde rotonde één van de twee halteparen kan komen te vervallen.

Een flinke stap in de goede richting dus (waarbij bussen minder file veroorzaken en er minder lang in staan). Wat er eventueel nog meer nodig is, is aan daarvoor betaalde verkeerskundigen.
ovVeluwe

Bericht door ovVeluwe »

De 18m Yutongs hebben afgelopen avond hun eerste ritten op dienst gereden als versterking op lijn 102 en 107.
Plaats reactie