Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:53
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ben het met je eens dat het Maanplein enigszins goed aangesloten is door de halte Regulusweg, maar als de standaardroute zou hervatten (waarvoor nog steeds geen indicatie is gegeven) zou dat het gebied van de Binckhaven aantrekkelijker maken bedrijven/wonen. Ik begreep dat het bij die nieuwe torens niet bepaald storm liep qua inschrijvingen.
Daarnaast is de huidige halte richting centrum op de Regulusweg aan de overkant van een 4-baans weg waar nogal hard gereden wordt, op steenworpafstand van een van de gevaarlijkste kruispunten van dat gebied. Ik verneem van collega’s dat er regelmatig mensen in de smalle middenberm staan om daarna een sprint te trekken naar de bushalte om naar de stad te kunnen. Naar HS kan vaak al helemaal niet, omdat bus 26 er simpelweg niet meer langskomt vanaf de middag. Om zo’n gebied aantrekkelijk te maken is dit niet een hele slimme manier, gecombineerd met de lagere parkeerplaatsennorm voor het CID.
Daarnaast is de huidige halte richting centrum op de Regulusweg aan de overkant van een 4-baans weg waar nogal hard gereden wordt, op steenworpafstand van een van de gevaarlijkste kruispunten van dat gebied. Ik verneem van collega’s dat er regelmatig mensen in de smalle middenberm staan om daarna een sprint te trekken naar de bushalte om naar de stad te kunnen. Naar HS kan vaak al helemaal niet, omdat bus 26 er simpelweg niet meer langskomt vanaf de middag. Om zo’n gebied aantrekkelijk te maken is dit niet een hele slimme manier, gecombineerd met de lagere parkeerplaatsennorm voor het CID.
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Gehoord van een vriend die bij de HTM werkt: vanaf 2035 wordt de spoorbeveiliging ZUB uitgefaseerd op de Randstadrail, omdat het tegen die tijd achterhaald is en niet meer ondersteund wordt door de leverancier. Er zal iets anders voor in de plaats komen dat lijkt op het systeem van de Amsterdamse metro.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Dus ook dan pas kan de capaciteit omhoog op de lijn 

-
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Hoe staat het eigenlijk met de levering van de nieuwe bussen? Nog iets gehoord van hen?
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Dit kwam al een tijdje terug voorbij in de vergaderstukken van de MRDH. Op het moment dat lijn E vaker moet gaan rijden verdwijnt lijn 34 tijdelijk en gaan 3 en 4 gekoppeld rijden. Beveiliging wordt mogelijk gecombineerd met beveiliging van de metro in Rotterdam wat ook vervangen moet worden tegen die tijd. Zo kan men kosten besparen. Door de beveiliging te vervangen voor het materieel vervangen wordt voorkomt men tevens dat nieuw materieel een ZUB installatie moet krijgen. Het bestaande materieel moet dan wel omgebouwd worden maar een modern systeem installeren is waarschijnlijk goedkoper dan voor een oud systeem nog even een bestelling te plaatsen voor aan boord van de nieuwe voertuigen wat na een paar jaar weer uitgebouwd kan worden. Een modern systeem dat voor een paar jaar in de RegioCitadis ingebouwd wordt kan daarna waarschijnlijk nog wel hergebruikt worden.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Zijn de stadstrajecten van lijn 3 en 4 daarvoor wel geschikt? De extra spitsritten op lijn 4 reden volgens mij niet voor niets slechts t/m Monstersestraat.
Komen de nieuwe metro's dan ook pas in/na 2035?Bemined schreef: ↑do 12 sep 2024, 17:54 Door de beveiliging te vervangen voor het materieel vervangen wordt voorkomt men tevens dat nieuw materieel een ZUB installatie moet krijgen. Het bestaande materieel moet dan wel omgebouwd worden maar een modern systeem installeren is waarschijnlijk goedkoper dan voor een oud systeem nog even een bestelling te plaatsen voor aan boord van de nieuwe voertuigen wat na een paar jaar weer uitgebouwd kan worden.
Ik dacht al eerder.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
De haltes van lijnen 3 en 4 zullen op ten duur aangepast worden.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
De metro's van lijn E zijn nog jonger dan de RegioCitadissen en zouden het nog wel tot 2040 uit moeten kunnen houden. Voor een frequentieverhoging tussen Pijnacker en Den Haag kan men eventueel metro's van lijn A of D overnemen die ook (deels) met hetzelfde materieel rijden maar geen ZUB nodig hebben aldaar.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Bus komt klem te zitten onder viaduct
ZOETERMEER - Een bus van vervoerder EBS is vrijdagavond in Zoetermeer vast komen te zitten onder een viaduct. Dat gebeurde ter hoogte van sneltramhalte Leidsewallen. Het ging om buslijn 70.
Hoe het ongeluk precies kon gebeuren is niet duidelijk. Op foto’s is te zien dat de maximale doorrijhoogte onder het viaduct 2,80 meter is en dat de bus op een fietspad staat.
Lees verder
Edit: hier nog wat meer foto's.
ZOETERMEER - Een bus van vervoerder EBS is vrijdagavond in Zoetermeer vast komen te zitten onder een viaduct. Dat gebeurde ter hoogte van sneltramhalte Leidsewallen. Het ging om buslijn 70.
Hoe het ongeluk precies kon gebeuren is niet duidelijk. Op foto’s is te zien dat de maximale doorrijhoogte onder het viaduct 2,80 meter is en dat de bus op een fietspad staat.
Lees verder
Edit: hier nog wat meer foto's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 865
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Vanwege werkzaamheden aan het asfalt is de halte Lange Land Ziekenhuis niet bereikbaar en rijdt lijn 70 dit weekend via de wijk. Blijkbaar een chauffeur die de omleiding niet goed door had.
-
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Natuurlijk is de halte Lange Land ziekenhuis niet bereikbaar, want het bestaat niet eens meer (i.e. het is hernoemd naar HagaZiekenhuis Zoetermeer).
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 865
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.
Het gekoppeld rijden is ook een oplossing om de capaciteit in de tunnel van de Grote Markt te verhogen, met hetzelfde aantal ritten per uur.
- Op dit moment is de capaciteit in de tramtunnel maximaal 34 trams per uur, en op de centrale as van Randstadrail 18 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
- Een tijdje terug met de lijnen 2, 3, 3K, 4, 4K en 6 was de capaciteit in de tramtunnel nog 44 trams per uur, en op de 24 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
- Op termijn is de bedoeling dat de centrale as van Randstadrail terug gaat naar 3 lijnen, allen gekoppeld met een frequentie van 8x/u. Dat resulteert in 32 (16x2) trams en 16 (8x2) metro's per uur op deze centrale as, en 50 trams per uur door de tramtunnel.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Wat je wel ken doen is idd de routes van lijnen 2 en 3 omdraaien. Lijn 2 kan dan via de krakeling naar Zoetermeer Centrum-West en lijn 3 naar Leidschendam. De andere kant kan je beter zoals het nu is behouden: Lijn 2 naar Kraayenstein en lijn 3 naar Loosduinen
Laatst gewijzigd door Matt5154 op zo 15 sep 2024, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Waarom?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Die quote das nummer 1, plus de haltes in de krakeling zijn al geschikt voor gekoppelde voertuigen. En nummer 2 is dat de je de reizigers richting Den haag niet in de war laat brengen als lijnen 2 en 3 van eindpunt gaan veranderen. Plus lijn 3 reed vroeger naar leidschendam tussen 1992 en 2004.Wievank schreef: ↑zo 15 sep 2024, 15:21
De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
ziet er best goed uit.
De meeste RC's moeten nog wel volledige koppelingen krijgen [ze hebben toch alleen mechanisch?]
De meeste RC's moeten nog wel volledige koppelingen krijgen [ze hebben toch alleen mechanisch?]
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
4001 t/m 4025 (RIP 4015) en de 4055 t/m 4072 kunnen gekoppeld rijden. Bij de 4026 t/m 4054 die kunnen alleen mechanisch gekoppeld worden en hebben geen elektrische koppeling. Misschien worden die wagens met volledige koppelingen worden uitgerust, maar dat zal wel een dure grap worden.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Watskebeurd @010rdamm?
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Er ging iets fout. Maar was benieuwd naar de bron hiervan? Of zijn er ergens documenten van te vinden?010rdamm schreef: ↑ma 16 sep 2024, 18:41
Wievank schreef: ↑zo 15 sep 2024, 15:21De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.
Het gekoppeld rijden is ook een oplossing om de capaciteit in de tunnel van de Grote Markt te verhogen, met hetzelfde aantal ritten per uur.
Wat is hier de bron van? En per wanneer?
Oftewel een stevige toename in capaciteit door gekoppeld te rijden en een kleine wijziging in lijnvoering zonder de overbelaste delen van de infrastructuur nog verder te belasten.
- Op dit moment is de capaciteit in de tramtunnel maximaal 34 trams per uur, en op de centrale as van Randstadrail 18 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
- Een tijdje terug met de lijnen 2, 3, 3K, 4, 4K en 6 was de capaciteit in de tramtunnel nog 44 trams per uur, en op de 24 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
- Op termijn is de bedoeling dat de centrale as van Randstadrail terug gaat naar 3 lijnen, allen gekoppeld met een frequentie van 8x/u. Dat resulteert in 32 (16x2) trams en 16 (8x2) metro's per uur op deze centrale as, en 50 trams per uur door de tramtunnel.
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Je kan ook een 3a + 3b maken.
Bij Centrum-West splitst deze in 3a linksom en 3b rechtsom, vervolgens komen zij wee bij elkaar bij Centrum-West.
De rijtijd linksom en rechtsom zullen (nagenoeg) gelijk zijn.
Het (ont)koppelen kan vlotter verlopen als de bestuurder voor het achterste voertuig 1 halte eerder opstapt / 1 halte later uitstapt (dan hoeft deze zich niet pas bij C-W te installeren.
Bij Centrum-West splitst deze in 3a linksom en 3b rechtsom, vervolgens komen zij wee bij elkaar bij Centrum-West.
De rijtijd linksom en rechtsom zullen (nagenoeg) gelijk zijn.
Het (ont)koppelen kan vlotter verlopen als de bestuurder voor het achterste voertuig 1 halte eerder opstapt / 1 halte later uitstapt (dan hoeft deze zich niet pas bij C-W te installeren.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
- Locatie: Groningen
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 3a in jouw voorstel kan alleen nu niet komen bij de keersporen op Centrum-West omdat de nodige wissels ontbreken. Plus je beperkt de algehele capaciteit van Centrum-West door heel veel kruisbewegingen erdoorheen te willen duwen.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Koppelen- en ontkoppelen tijdens de dienst moet je echt niet willen. Kost veel tijd en dat wilt echt niet 100% direct lukken. Bovendien, waarom linksom én rechtsom, als linksom ook prima werkt nu?Zonnig schreef: ↑di 17 sep 2024, 10:06 Je kan ook een 3a + 3b maken.
Bij Centrum-West splitst deze in 3a linksom en 3b rechtsom, vervolgens komen zij wee bij elkaar bij Centrum-West.
De rijtijd linksom en rechtsom zullen (nagenoeg) gelijk zijn.
Het (ont)koppelen kan vlotter verlopen als de bestuurder voor het achterste voertuig 1 halte eerder opstapt / 1 halte later uitstapt (dan hoeft deze zich niet pas bij C-W te installeren.
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Vroeger werd er wel gekoppeld met de PCC's.
O.a. op lijn 3 bij Bohemen rond de spits.
Gaat dat met de huidige trams dan zo moeilijk?
O.a. op lijn 3 bij Bohemen rond de spits.
Gaat dat met de huidige trams dan zo moeilijk?
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb het idee dat er in Nederland altijd moeilijk gedaan wordt over dit soort zaken (ontkoppelen, te lange voertuigen etc). Kijkend naar bijvoorbeeld Karlsruhe is ontkoppelen gedurende de dienst normaal. Zo ook stoppen op te korte haltes met gekoppelde voertuigen (zelfs midden op een spoorwegovergang). Koppelen en ontkoppelen zou op zich niet zo’n lang proces moeten zijn.
Maar als de routes van lijn 2 en 3 omgewisseld worden, gaat lijn 3 dan naar Leidschendam? Met kort traject ritten tot Bohemen?
Maar als de routes van lijn 2 en 3 omgewisseld worden, gaat lijn 3 dan naar Leidschendam? Met kort traject ritten tot Bohemen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten