Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
atlas
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atlas »

Ik ben het met je eens dat het Maanplein enigszins goed aangesloten is door de halte Regulusweg, maar als de standaardroute zou hervatten (waarvoor nog steeds geen indicatie is gegeven) zou dat het gebied van de Binckhaven aantrekkelijker maken bedrijven/wonen. Ik begreep dat het bij die nieuwe torens niet bepaald storm liep qua inschrijvingen.

Daarnaast is de huidige halte richting centrum op de Regulusweg aan de overkant van een 4-baans weg waar nogal hard gereden wordt, op steenworpafstand van een van de gevaarlijkste kruispunten van dat gebied. Ik verneem van collega’s dat er regelmatig mensen in de smalle middenberm staan om daarna een sprint te trekken naar de bushalte om naar de stad te kunnen. Naar HS kan vaak al helemaal niet, omdat bus 26 er simpelweg niet meer langskomt vanaf de middag. Om zo’n gebied aantrekkelijk te maken is dit niet een hele slimme manier, gecombineerd met de lagere parkeerplaatsennorm voor het CID.
SLH
Berichten: 117
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Gehoord van een vriend die bij de HTM werkt: vanaf 2035 wordt de spoorbeveiliging ZUB uitgefaseerd op de Randstadrail, omdat het tegen die tijd achterhaald is en niet meer ondersteund wordt door de leverancier. Er zal iets anders voor in de plaats komen dat lijkt op het systeem van de Amsterdamse metro.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dus ook dan pas kan de capaciteit omhoog op de lijn :|
omaylie
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Hoe staat het eigenlijk met de levering van de nieuwe bussen? Nog iets gehoord van hen?
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: do 12 sep 2024, 02:46 Dus ook dan pas kan de capaciteit omhoog op de lijn :|
Dit kwam al een tijdje terug voorbij in de vergaderstukken van de MRDH. Op het moment dat lijn E vaker moet gaan rijden verdwijnt lijn 34 tijdelijk en gaan 3 en 4 gekoppeld rijden. Beveiliging wordt mogelijk gecombineerd met beveiliging van de metro in Rotterdam wat ook vervangen moet worden tegen die tijd. Zo kan men kosten besparen. Door de beveiliging te vervangen voor het materieel vervangen wordt voorkomt men tevens dat nieuw materieel een ZUB installatie moet krijgen. Het bestaande materieel moet dan wel omgebouwd worden maar een modern systeem installeren is waarschijnlijk goedkoper dan voor een oud systeem nog even een bestelling te plaatsen voor aan boord van de nieuwe voertuigen wat na een paar jaar weer uitgebouwd kan worden. Een modern systeem dat voor een paar jaar in de RegioCitadis ingebouwd wordt kan daarna waarschijnlijk nog wel hergebruikt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: do 12 sep 2024, 17:54 Op het moment dat lijn E vaker moet gaan rijden verdwijnt lijn 34 tijdelijk en gaan 3 en 4 gekoppeld rijden.
Zijn de stadstrajecten van lijn 3 en 4 daarvoor wel geschikt? De extra spitsritten op lijn 4 reden volgens mij niet voor niets slechts t/m Monstersestraat.
Bemined schreef: do 12 sep 2024, 17:54 Door de beveiliging te vervangen voor het materieel vervangen wordt voorkomt men tevens dat nieuw materieel een ZUB installatie moet krijgen. Het bestaande materieel moet dan wel omgebouwd worden maar een modern systeem installeren is waarschijnlijk goedkoper dan voor een oud systeem nog even een bestelling te plaatsen voor aan boord van de nieuwe voertuigen wat na een paar jaar weer uitgebouwd kan worden.
Komen de nieuwe metro's dan ook pas in/na 2035?
Ik dacht al eerder.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Matt5154
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

De haltes van lijnen 3 en 4 zullen op ten duur aangepast worden.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: do 12 sep 2024, 19:25 Komen de nieuwe metro's dan ook pas in/na 2035?
Ik dacht al eerder.
De metro's van lijn E zijn nog jonger dan de RegioCitadissen en zouden het nog wel tot 2040 uit moeten kunnen houden. Voor een frequentieverhoging tussen Pijnacker en Den Haag kan men eventueel metro's van lijn A of D overnemen die ook (deels) met hetzelfde materieel rijden maar geen ZUB nodig hebben aldaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40637
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Bus komt klem te zitten onder viaduct

ZOETERMEER - Een bus van vervoerder EBS is vrijdagavond in Zoetermeer vast komen te zitten onder een viaduct. Dat gebeurde ter hoogte van sneltramhalte Leidsewallen. Het ging om buslijn 70.
Hoe het ongeluk precies kon gebeuren is niet duidelijk. Op foto’s is te zien dat de maximale doorrijhoogte onder het viaduct 2,80 meter is en dat de bus op een fietspad staat.

Lees verder

Edit: hier nog wat meer foto's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Vanwege werkzaamheden aan het asfalt is de halte Lange Land Ziekenhuis niet bereikbaar en rijdt lijn 70 dit weekend via de wijk. Blijkbaar een chauffeur die de omleiding niet goed door had.
omaylie
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Natuurlijk is de halte Lange Land ziekenhuis niet bereikbaar, want het bestaat niet eens meer (i.e. het is hernoemd naar HagaZiekenhuis Zoetermeer).
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

:roll: Ach, je weet wat ik bedoel.
Wievank
Berichten: 295
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wievank »

Matt5154 schreef: do 12 sep 2024, 19:31 De haltes van lijnen 3 en 4 zullen op ten duur aangepast worden.
De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.

Het gekoppeld rijden is ook een oplossing om de capaciteit in de tunnel van de Grote Markt te verhogen, met hetzelfde aantal ritten per uur.
  • Op dit moment is de capaciteit in de tramtunnel maximaal 34 trams per uur, en op de centrale as van Randstadrail 18 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
  • Een tijdje terug met de lijnen 2, 3, 3K, 4, 4K en 6 was de capaciteit in de tramtunnel nog 44 trams per uur, en op de 24 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
  • Op termijn is de bedoeling dat de centrale as van Randstadrail terug gaat naar 3 lijnen, allen gekoppeld met een frequentie van 8x/u. Dat resulteert in 32 (16x2) trams en 16 (8x2) metro's per uur op deze centrale as, en 50 trams per uur door de tramtunnel.
Oftewel een stevige toename in capaciteit door gekoppeld te rijden en een kleine wijziging in lijnvoering zonder de overbelaste delen van de infrastructuur nog verder te belasten.
Matt5154
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Wat je wel ken doen is idd de routes van lijnen 2 en 3 omdraaien. Lijn 2 kan dan via de krakeling naar Zoetermeer Centrum-West en lijn 3 naar Leidschendam. De andere kant kan je beter zoals het nu is behouden: Lijn 2 naar Kraayenstein en lijn 3 naar Loosduinen
Laatst gewijzigd door Matt5154 op zo 15 sep 2024, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waarom?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Matt5154
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Wievank schreef: zo 15 sep 2024, 15:21
De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.
Die quote das nummer 1, plus de haltes in de krakeling zijn al geschikt voor gekoppelde voertuigen. En nummer 2 is dat de je de reizigers richting Den haag niet in de war laat brengen als lijnen 2 en 3 van eindpunt gaan veranderen. Plus lijn 3 reed vroeger naar leidschendam tussen 1992 en 2004.
robert1955
Berichten: 289
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

ziet er best goed uit.
De meeste RC's moeten nog wel volledige koppelingen krijgen [ze hebben toch alleen mechanisch?]
Matt5154
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

4001 t/m 4025 (RIP 4015) en de 4055 t/m 4072 kunnen gekoppeld rijden. Bij de 4026 t/m 4054 die kunnen alleen mechanisch gekoppeld worden en hebben geen elektrische koppeling. Misschien worden die wagens met volledige koppelingen worden uitgerust, maar dat zal wel een dure grap worden.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Watskebeurd @010rdamm?
010rdamm
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

010rdamm schreef: ma 16 sep 2024, 18:41 :(
Wievank schreef: zo 15 sep 2024, 15:21
Matt5154 schreef: do 12 sep 2024, 19:31 De haltes van lijnen 3 en 4 zullen op ten duur aangepast worden.
De routes van lijn 2 en 3 zullen op termijn omgedraaid gaan worden, omdat de haltes richting Kraayenstein makkelijker te verlengen zijn voor gekoppelde voertuigen dan diverse haltes richting Loosduinen. De route richting Kraayenstein kan hiermee bovendien de nodige extra capaciteit krijgen.

Het gekoppeld rijden is ook een oplossing om de capaciteit in de tunnel van de Grote Markt te verhogen, met hetzelfde aantal ritten per uur.

Wat is hier de bron van? En per wanneer?

  • Op dit moment is de capaciteit in de tramtunnel maximaal 34 trams per uur, en op de centrale as van Randstadrail 18 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
  • Een tijdje terug met de lijnen 2, 3, 3K, 4, 4K en 6 was de capaciteit in de tramtunnel nog 44 trams per uur, en op de 24 trams + 12 (6x2) metro's per uur.
  • Op termijn is de bedoeling dat de centrale as van Randstadrail terug gaat naar 3 lijnen, allen gekoppeld met een frequentie van 8x/u. Dat resulteert in 32 (16x2) trams en 16 (8x2) metro's per uur op deze centrale as, en 50 trams per uur door de tramtunnel.
Oftewel een stevige toename in capaciteit door gekoppeld te rijden en een kleine wijziging in lijnvoering zonder de overbelaste delen van de infrastructuur nog verder te belasten.
Er ging iets fout. Maar was benieuwd naar de bron hiervan? Of zijn er ergens documenten van te vinden?
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Zonnig »

Je kan ook een 3a + 3b maken.
Bij Centrum-West splitst deze in 3a linksom en 3b rechtsom, vervolgens komen zij wee bij elkaar bij Centrum-West.
De rijtijd linksom en rechtsom zullen (nagenoeg) gelijk zijn.
Het (ont)koppelen kan vlotter verlopen als de bestuurder voor het achterste voertuig 1 halte eerder opstapt / 1 halte later uitstapt (dan hoeft deze zich niet pas bij C-W te installeren.
Natorious
Berichten: 479
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Lijn 3a in jouw voorstel kan alleen nu niet komen bij de keersporen op Centrum-West omdat de nodige wissels ontbreken. Plus je beperkt de algehele capaciteit van Centrum-West door heel veel kruisbewegingen erdoorheen te willen duwen.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Zonnig schreef: di 17 sep 2024, 10:06 Je kan ook een 3a + 3b maken.
Bij Centrum-West splitst deze in 3a linksom en 3b rechtsom, vervolgens komen zij wee bij elkaar bij Centrum-West.
De rijtijd linksom en rechtsom zullen (nagenoeg) gelijk zijn.
Het (ont)koppelen kan vlotter verlopen als de bestuurder voor het achterste voertuig 1 halte eerder opstapt / 1 halte later uitstapt (dan hoeft deze zich niet pas bij C-W te installeren.
Koppelen- en ontkoppelen tijdens de dienst moet je echt niet willen. Kost veel tijd en dat wilt echt niet 100% direct lukken. Bovendien, waarom linksom én rechtsom, als linksom ook prima werkt nu?
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Zonnig »

Vroeger werd er wel gekoppeld met de PCC's.
O.a. op lijn 3 bij Bohemen rond de spits.
Gaat dat met de huidige trams dan zo moeilijk?
010rdamm
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Ik heb het idee dat er in Nederland altijd moeilijk gedaan wordt over dit soort zaken (ontkoppelen, te lange voertuigen etc). Kijkend naar bijvoorbeeld Karlsruhe is ontkoppelen gedurende de dienst normaal. Zo ook stoppen op te korte haltes met gekoppelde voertuigen (zelfs midden op een spoorwegovergang). Koppelen en ontkoppelen zou op zich niet zo’n lang proces moeten zijn.

Maar als de routes van lijn 2 en 3 omgewisseld worden, gaat lijn 3 dan naar Leidschendam? Met kort traject ritten tot Bohemen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten