Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hainje

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Er moet sowieso infra aangelegd worden, dus dat ligt er de komende 6-7 jaar nog niet. Dus die bezuinigingen zijn dan niet zo heel boeiend.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Ivan

Bericht door Ivan »

Nu weet ik niet hoe de reizigersstromen lopen, maar dat zou er wel voor zorgen dat je vanuit zoetermeer-noord niet meer zonder overstap station Zoetermeer kan bereiken.

Aangezien daar toch alleen maar sprinters stoppen: zou het van reistijd veel schelen om via Den Haag te gaan en daar de ic naar bijvoorbeeld Utrecht te nemen?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Waarom zou je van Zoetermeer naar Utrecht via Den Haag reizen? Via Gouda lijkt me sneller...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ivan schreef: wo 27 nov 2024, 19:13 Aangezien daar toch alleen maar sprinters stoppen: zou het van reistijd veel schelen om via Den Haag te gaan en daar de ic naar bijvoorbeeld Utrecht te nemen?
Zoetermeer - Utrecht Centraal kost 37 minuten met overstap in Gouda en 50 minuten zonder. Den Haag Centraal - Utrecht Centraal kost ook 37 minuten.
Voorweg Hoog - Driemanspolder kost 3 minuten, Voorweg Laag - Den Haag Centraal kost 18 minuten.
Dus of je nu die extra overstap in Gouda accepteert of de rechtstreekse sprinter neemt, het is allebei sneller dan via Den Haag Centraal te reizen.
Ivan

Bericht door Ivan »

Dat leek me dus ook voor de hand liggend, en vandaar de vraag of je met een splitsing tussen noord en zuid Zoetermeer (zoals ik uit de geschetste lijnkaart wel opmaak) je niet veel reizigers voor de richting Gouda zou benadelen.
WSM

Bericht door WSM »

De gemeente Zoetermeer geeft graag geld uit aan luchtkastelen.

Ik kan me nog een HOM herinneren.

De kosten van een spoorboog zullen nooit opwegen tegen de reistijdverkorting die dat oplevert.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

En waarom niet zoals vroeger met de NS; de ene helft van de trams gaat linksom en de andere helft rechtsom door de Krakeling? (eventueel met bestuurderswissel bij Centrum West)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

WSM schreef: wo 27 nov 2024, 19:41 Ik kan me nog een HOM herinneren.
Ik niet. Wat is dat?
Etienne schreef: wo 27 nov 2024, 19:45 En waarom niet zoals vroeger met de NS; de ene helft van de trams gaat linksom en de andere helft rechtsom door de Krakeling? (eventueel met bestuurderswissel bij Centrum West)
Vooral omdat je dan geen eindpunt meer hebt in Zoetermeer en dus ook geen buffer meer hebt om vertragingen op te vangen.
Daarnaast hebben de meest zuidelijke haltes een goed alternatief in de vorm van station Zoetermeer (Oost) en de noordelijke haltes niet, zodat je die juist de snelste verbinding met Den Haag wilt geven.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 27 nov 2024, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Etienne schreef: wo 27 nov 2024, 19:45 En waarom niet zoals vroeger met de NS; de ene helft van de trams gaat linksom en de andere helft rechtsom door de Krakeling? (eventueel met bestuurderswissel bij Centrum West)
Ik vermoed dat dat te vertragingsgevoelig is. Je hebt dan nergens in Zoetermeer een buffer om vertragingen op te vangen. Als je (net zoals de NS) enkel van/naar Den Haag Centraal rijdt is dat nog niet zo'n groot probleem, maar tegen de tijd dat je weer terug bent bij de Uithof is de kans dat je nog op tijd rijdt zo ongeveer nul.
Durashift

Bericht door Durashift »

tjoektjoek schreef: wo 27 nov 2024, 18:59 Zoetermeer wil knip in Krakeling: https://www.ad.nl/zoetermeer/zoetermeer ... 251002492/ (..)
Nou ja.. een VVD raadslid wil dit / heeft een plan bedacht. Het is nog geen gezamenlijk besluit van de gemeenteraad te Zoetermeer. Vind ik wel een nuance waard, eerlijk gezegd.
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 27 nov 2024, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
WSM

Bericht door WSM »

Meltrain schreef: wo 27 nov 2024, 19:54
WSM schreef: wo 27 nov 2024, 19:41 Ik kan me nog een HOM herinneren.
Ik niet. Wat is dat?
Holland Outlet Mall. Grootse plannen met deze rechtse hobby, maar uiteindelijk werd het een enkeltje ronde archief.
Meltrain schreef: wo 27 nov 2024, 19:54
Vooral omdat je dan geen eindpunt meer hebt in Zoetermeer en dus ook geen buffer meer hebt om vertragingen op te vangen.
Daarnaast hebben de meest zuidelijke haltes een goed alternatief in de vorm van station Zoetermeer (Oost) en de noordelijke haltes niet, zodat je die juist de snelste verbinding met Den Haag wilt geven.
Alternerend linksom/rechtsom met eindpunt in Centrum West dan maar? Als we toch geld aan infra gaan uitgeven kan desgewenst ook het sporenplan op Centrum West hieraan worden aangepast.

Ik vind twee keer per uur een Sprinter overigens geen goed alternatief vergeleken bij tientallen keren per uur een Randstadrail. Ik geloof dat Qbuzz vaker naar Den Haag wil gaan rijden, dat helpt een beetje.

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Durashift schreef: wo 27 nov 2024, 20:02 Nou ja.. een VVD raadslid wil dit / heeft een plan bedacht. Het is nog geen gezamenlijk besluit van de gemeenteraad te Zoetermeer.
Volgens het AD wel:
Knip de Krakeling, zegt Zoetermeer nu, naar een idee van VVD-raadslid Jeffrey van Gils. Hij stelde maandagavond tijdens de raadsvergadering voor om twee extra varianten in het gezamenlijke onderzoek op te nemen [] Vooraf had hij al steun van een groot aantal partijen. Uiteindelijk was de hele raad voor, behalve de FVD.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ okay, dan heb ik niks geschreven. Ik had mij gebaseerd op de afbeeldingen, want de tekst zat achter de betaalmuur.
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Een dergelijke splitsing van de krakeling zou ongetwijfeld een uitkomst zijn voor een groot deel van Zoetermeer, maar je komt vervolgens wel in de knoop op het samenloopdeel. Hier moet de E-lijn al dubbel zo vaak gaan rijden, naar 12x/h, waardoor de Zoetermeerse trams gekoppeld moeten rijden om voldoende capaciteit te bieden. Met een knip van de krakeling moet je dan de beperkte capaciteit verdelen over niet twee maar drie lijnen (of vier lijnen als de 34 behouden blijft) waardoor de frequentie per lijn omlaag moet. Daar komt nog bovenop dat de interventie kan leiden tot een snellere groei van reizigersaantallen dan nu voorzien. Onder de streep lijkt het me nog steeds een waardevol plan maar dit is wel een overweging die meegenomen moet worden.
Hainje

Bericht door Hainje »

Traject tussen Leidschenveen en Den Haag (Laan van NOI) vier-sporig maken? :idea:
Je kunt zeggen dat dit te duur is, maar uiteindelijk ga je de capaciteit denk ik toch nodig hebben.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Roeland

Bericht door Roeland »

Zitten die lijnen dan nu zo vol, en rijden ze op hun maximale lengte?
Je zou toch zeggen dat (in de toekomst bezien) in de spits 12x/uur metro E en 12x/uur een dubbele tram naar Zoetermeer wel genoeg zou moeten zijn?
Bemined

Bericht door Bemined »

Het is wel de ambitie om op termijn (na 2035) naar 12 metro + 18 tram te gaan, maar dat zou nog wel moeten kunnen op twee sporen, zeker als de nieuwe beveiliging de hoge en lage perrons niet meer als één blok ziet. Wel is de splitsing bij Laan van NOI een potentieel knelpunt omdat metro's richting Den Haag daar het tramspoor richting Zoetermeer moeten kruisen.
ITF

Bericht door ITF »

De plannen voor een ongelijkvloerse kruising ten westen van de Laan van NOI, heb ik wel eens op dit forum voorbij zien komen. Dan vermoed ik dat het spoor van Metro E richting Den Haag Centraal over de sporen van/naar het Beatrixkwartier heen gaat. Het wordt dan een soort Docklands Light Railway-achtige flyover, zoals deze ten westen van station Poplar.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Citaro

Bericht door Citaro »

Vanmiddag rond 14:45 zag ik een lijn 6 met Leyenburg op de 'koersrol' vanaf het Aegonplein uitrukkend de Hofzichtlaan op draaien. Er was geen stremming verderop, t.h.v. de Mall kwam ik de volgende 6 richting Leyenburg alweer tegen. Wat kan het zijn geweest dat er op het Aegonplein wordt gekeerd?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Voorstel voor metro in plaats van tram: 'Metro is structurele verbetering van het openbaar vervoer'

Een groep betrokken burgers uit Voorburg stelt voor om in plaats van een tramlijn een metrolijn aan te leggen tussen de Binckhorst in Den Haag, Voorburg, Rijswijk en Zoetermeer. Een metrolijn zou beter zijn voor de toekomst gezien de verwachte groei van het aantal inwoners in het gebied. De geplande tramverbinding, de zogenaamde Vlietlijn, levert volgens de bewoners 'extra knelpunten en extra overlast op' en 'komt ook te laat'.

Lees verder: Omroep West
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Deze Burgersupport Koningscorridor wil die tramlijn niet, en pleit daarom voor een metro of een buslijn. Vrij sneaky vorm van NIMBY’s. Ze willen die tramlijn overigens niet omdat het verkeersoverlast zou veroorzaken, maar al die bussen gaan die verkeersoverlast zeker niet oplossen en de metro zou ook niet bij hun in de buurt een station moeten krijgen. Heel curieus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Nou, er zijn momenteel voldoende buslijnen die van Voorburg Station naar Den Haag Centraal rijden. Twee daarvan rijden over de Binckhorst. Alleen zou de gemeente eens wat voortvarender te werk moeten gaan met de aanleg van een vrije busbaan. Zodat er weer door de Binckhorst gereden kan worden in plaats van langs de rand.
Maar ja, zelfs dat duurt al jaren, laat staan de aanleg van een tramtracé. Een doemscenario als in Delft ligt al snel op de loer. Daar moest en zou ook een tram komen terwijl gelede bussen in de spits hadden volstaan. Bussen zijn trouwens veel flexibeler in te zetten.
n-evo

Bericht door n-evo »

^Wij van Wc-eend adviseren...
MLouter

Bericht door MLouter »

buschauffeurDH schreef: zo 01 dec 2024, 16:17 Nou, er zijn momenteel voldoende buslijnen die van Voorburg Station naar Den Haag Centraal rijden. Twee daarvan rijden over de Binckhorst. Alleen zou de gemeente eens wat voortvarender te werk moeten gaan met de aanleg van een vrije busbaan. Zodat er weer door de Binckhorst gereden kan worden in plaats van langs de rand.
Maar ja, zelfs dat duurt al jaren, laat staan de aanleg van een tramtracé. Een doemscenario als in Delft ligt al snel op de loer. Daar moest en zou ook een tram komen terwijl gelede bussen in de spits hadden volstaan. Bussen zijn trouwens veel flexibeler in te zetten.
Daarover gesproken, valt mij wel op dat de 26 erg onbetrouwbaar is qua dienstregeling de laatste tijd van HS -> Binckhorst, valt toch erg vaak op dat er op HS een zeer grote groep staat te wachten omdat er 15min geen bus komt en dan in 3min zie je cluster van vier bussen. Is dat meer mensen opgevallen?
Regelmatige bezoeker van de 5000 en 5100 en de Haagse 26/28
WSM

Bericht door WSM »

Op EBS-lijn 455 is vandaag 4-12 Ivevo Crossway 5059 actief.

Artikel 33

Plaats reactie