Pagina 130 van 476

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 07:20
door Suus
Minder geld bij RET voor onderhoud: banen weg
Tientallen medewerkers van de RET verliezen hun baan omdat er de komende jaren minder geld is voor het onderhoud van stations en het spoor. Voor de betrokken RET’ers is een sociaal plan opgesteld, dat nu bij de ondernemingsraad (or) ligt. De veiligheid voor reizigers is niet in het geding, verzekert de RET.

Volgens de ondernemingsraad van het bedrijf gaat het om 24 van de 70 medewerkers van het ingenieursbureau van de RET. De bezuinigingen zijn volgens de vervoerder nodig omdat de Metropoolregio (MRDH) voor de komende tien jaar minder geld heeft voor het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur. De RET kan met haar inkomsten de exploitatie van het vervoer voor haar rekening nemen, maar de kosten voor onder meer rails, bovenleidingen, spoorbeveiliging, de energievoorziening en metrostations moeten worden opgehoest door de MRDH.

Bron: AD/Rotterdams Dagblad

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 10:59
door MarkNL
Hmmm, hoop dat er niet teveel gesnoeid gaat worden op onderhoud zodoende. Ook zijn er wel wat metrostations te vinden inmiddels die een likje verf kunnen gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 18:20
door Wubbo
Ik doe alvast een voorspelling: over een jaar of 10 moet er "opeens" veel tegelijk gedaan worden en kan het ingenieursbureau het niet aan, waardoor allerlei dure constructies nodig zijn om de juiste kennis binnenboord te halen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 19:00
door arjano1978
Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden. En ik denk dat de reizigers en niet te vergeten het rijdend personeel de veiligheid in gevaar komt. De buschauffeurs zitten of lopen nu al flink te klagen aan gebrekkig onderhoud aan de bussen.
Goedkoop is duurkoop

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 19:23
door Suus
De buschauffeurs hebben gelijk, het buswagenpark is er niet fantastisch aan toe. Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.

Bij de bovengenoemde bezuinigingen gaat het echter over de infrastructuur van metro en tram. De bus staat hier los van.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 19:26
door regenmaker
Suus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Bij een aantal concessies mag de gemiddelde leeftijd niet eens zo hoog liggen (7,5 jaar is redelijk normale eis). :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 19:31
door Suus
Hier heeft de opdrachtgever geeist dat de bestaande bussen overgenomen moesten worden. Die waren toen slechts drie-vier jaar oud.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 20:10
door regenmaker
Ja, dan is het wel logisch. Maar zou je zeggen dat ze ook gedurende concessie nieuwe bussen kunnen laten instromen. Of komen die nu pas met ingang van de volgende concessie?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 20:30
door Suus
Bij de nieuwe concessie vanaf december 2019 komen nieuwe bussen, maar ik weet niet zeker of ook alle bussen direct vervangen zullen worden, ik dacht in eerste instantie slechts 100 stuks.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 21:38
door Meltrain
arjano1978 schreef:Ik denk dat de RET te laag heeft geboden om de consessie te kunnen behouden.
In deze concessie was afgesproken dat de RET de exploitatie van de tram- en metrodiensten volledig zelf zou bekostigen en dat het beheer en onderhoud van de infrastructuur door de MRDH betaald zou worden. Helaas heeft de MRDH blijkbaar besloten om daarop te bezuinigen. Dat vind ik zelf ook een onbegrijpelijke beslissing, maar dat kun je de RET niet aanrekenen.
Suus schreef:Maar het wagenpark heeft ook een hoge gemiddelde leeftijd ergens rond de negen jaar en dan ga je ook de tand des tijds merken.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd zelfs nog iets hoger ligt: de Citaro's 201 - 290 komen uit 2006, terwijl de Citaro's 301 - 376 en MAN's uit 2008 komen.
Met alleen deze bussen, kom ik op een gemiddelde leeftijd van 9,7 jaar. De paar losse series halen deze leeftijd uiteraard weer omlaag, maar dan blijft de gemiddelde leeftijd alsnog ruim 9 jaar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 23 nov 2017, 19:33
door mb90
Over nieuwe bussen gesproken, vanmiddag zag ik de 2e waterstofbus (de RET 407) rijden en wel op lijn 70. Op het nummertje na zijn er naar mijn idee geen verschillen te zien met de 406.

Man overlijdt na vechtpartij op metrostation Zuidplein

Geplaatst: za 25 nov 2017, 21:26
door hidihi
Een 54-jarige Rotterdammer is overleden nadat hij op metrostation Zuidplein betrokken was geraakt bij een vechtpartij. Hij overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag in het ziekenhuis, bevestigt een woordvoerder van de politie aan RTV Rijnmond.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/161825/M ... -Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 02 dec 2017, 14:30
door Visgraatmodel
Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 02 dec 2017, 20:24
door Daniel
Lijn D op Capelsebrug?? :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 02 dec 2017, 20:40
door Visgraatmodel
Daniel schreef:Lijn D op Capelsebrug?? :wink:
Oeps, foutje! Maar aan de andere kant heb ik ook vaak gehoord dat Capelsebrug opeens Rijnhaven is geworden. :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 16:54
door Suus
Vandaag eindelijk eens de nieuwe uitgang Zimmermanweg van metrostation Dijkzigt bekeken. Wat een enorm complex is dat geworden zeg, zeker vanaf het perron richting Schiedam is het echt een hindernisroute met drie stijgingen en twee afdalingen voordat je op de straat staat.

Ook vind ik het opmerkelijk dat de uitgang niet is voorzien van poortjes maar van paaltjes.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 18:41
door Karl
Want je moet eerst over de metrobuis heen, maar waarom moet je dan weer naar beneden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 19:33
door Suus
Geen idee, ik snapte de indeling ook niet helemaal. En je zou ook denken dat je over de metrobuis heengaat waar ze versterking tussen de sporen hebben gebouwd, maar dat is ook niet zo, daarvoor zijn de tunnels te lang.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 21:16
door Bemined
Op de tekeningen worden nogal wat kabels en leidingen vermeld, ik vermoed dat men daar onderdoor moet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 06 dec 2017, 13:07
door Suus
Ik snap het gedoe rondom de nieuwe poortjes van de RET nu wat beter. Er is een nieuwe app waarmee je op je mobiel OV-kaartjes kan kopen, Tranzer. Deze app maakt voor een kaartje een barcode aan. De RET neemt nu deel bij deze app, maar je kan er nog niet mee in de metro reizen.

Eerder was het al opgevallen dat de nieuwe paaltjes een barcodescanner hadden, maar de nieuwe poortjes zullen dat dan ook wel krijgen, waarschijnlijk moet daarvoor een nieuw model poortje geleverd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 06 dec 2017, 15:46
door Hendrik
Visgraatmodel schreef:Verandering in het omroepsysteem van de 53/5400 bij aankomst te Capelsebrug en Beurs. Wanneer de deuren zich openen wordt er omgeroepen:
"U bevind zich in metrolijn D richting (Carolina)... this is metroline D to (Claire)...: De Akkers (Carolina)"
Eerlijk gezegd klinkt die toevoeging aan de omroep voor geen meter... Erg veel toegevoegde waarde heeft het m.i. ook niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 12 dec 2017, 16:36
door Suus
Steeds meer mensen pleiten voor een oostelijke verlenging van de B-lijn:
  • Uit een kleine enquête (200 personen) onder bewoners van Nesselande blijkt er behoefte aan het doortrekken van de metro naar Zoetermeer.
  • Vandaag pleit de wethouder voor het doortrekken van de metro van Nesselande naar de nieuwe uitbreiding van Nieuwerkerk.
  • Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Zie ook het AD: https://www.ad.nl/rotterdam/pleidooi-vo ... ~a9d7f4a3/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 12 dec 2017, 17:07
door n-evo
Suus schreef:Tenslotte wil de gebiedscommissievoorzitter van Prins Alexander dat de sprinter Rotterdam - Amsterdam wordt vervangen door een metro
Ik lees alleen dat de verbinding naar Amsterdam een intercity moet worden geen metro?
Prins Alexander stelt voor om de NS-lijn Rotterdam-Uitgeest, waarover nu een sprinter rijdt, tot en met Amsterdam om te bouwen tot een volwaardige intercity-verbinding.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 12 dec 2017, 19:00
door Roeland
Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Dat is makkelijker te realiseren dan "even" een metrolijntje doortrekken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 13 dec 2017, 00:12
door Visgraatmodel
Roeland schreef:Dan kunnen ze beter beginnen om lijn 383 (Den Haag - Nesselande - Capelle) wat vaker te laten rijden.
Vergeet Krimpen a/d IJssel niet1!!11