Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Meltrain
Donateur

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Worden de Citea's van de HTM tegenwoordig op alle lijnen ingezet?
Ik zag er zojuist namelijk eentje op lijn 23.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Ja, enkel op de nachtlijnen niet. Ze rijden voornamelijk in de spits.
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

De 1058 is buiten dienst gesteld en wordt afgevoerd
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Stadsbus schreef: di 25 feb 2025, 08:03 Ja, enkel op de nachtlijnen niet. Ze rijden voornamelijk in de spits.
Voornamelijk op gebroken diensten wat ik van een chauffeur begreep.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

https://hovm.nl/ecitaro-bussen-stromen- ... le-dienst/

Volgens de HOVM website gaan ook de Citea's eruit.
omaylie

Bericht door omaylie »

Die kunnen wat mij betreft best blijven als reserve en versterkingsmaterieel. Ze hebben 3 jaar geleden nog een upgrade gehad volgens mij.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Voor wie de theorie over de verkeersregels rondom trams wil updaten: https://www.omroepwest.nl/nieuws/494080 ... n-voorrang
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Dit klopt niet helemaal. Een tram die op een voorrangsweg rijdt mag altijd het overig verkeer hinderen. Ook als deze afslaat en dus haaientanden tegenkomt bij bijvoorbeeld het fietspad, mag de tram de fietsers hinderen. Bij het zebrapad moet deze wel de voetgangers voorlaten.
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

Ik was vandaag bij de HTM stalling Telexstraat. Ik zag daar o.a. verschillende eCitaro's wat ik gek vond is dat ik daar alleen de 1404, 1407, 1409, 1411 en nog 1 andere waarvan ik het nummer niet kon lezen. Op het zelfde moments stond er op busposities.nl dat er geen enkele eCitaro aan het rijden was. Bij alle eCitaro's stond er dat het laatste signaal 1,5+ uur geleden was. Waar stalt HTM de andere eCitaro's die best vaak de dienst in gaan. 1 uur nadat ik op busposities keek, keek ik weer op busposities en zag ik dat er eentje live was, de 1407. Waar stalt de HTM de 1401-1402, 1405-1406, 1408 als die bijna elke dag aan het rijden zijn. Ik denk niet dat ze de bus voor 1,5+ uur bij een eindpunt laten. Ik denk ook niet dat ze helemaal terug naar Nijkerk rijden. Waar laat de HTM die bussen dan???
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Niet alle bussen zullen komen tot de zomer. Ze gaan eerst wachten totdat EBS daar weggaat naar hun nieuwe stalling in Poeldijk. De bedoeling was ergens in augustus had ik laatst begrepen.
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

Nee ik bedoel,

De 1404, 1405, 1406 en 1408 gaan bijna dagelijks de dienst in. Ze stonden op dat moment niet op de stalling en ze waren ook niet aan het rijden volgens busposities. Waar laat de HTM die bussen dan als ze elke dag de dienst in gaan. Van de 1413-1442 snap ik nog wel dat de meeste in Nijkerk staan, omdat die ook nog niet de dienst in zijn gegaan.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zou het een mogelijkheid zijn dat het uitzenden van de signalen (en daarmee het verschijnen in de apps) nog niet altijd goed gaat bij de nieuwe bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

Meltrain schreef: wo 05 mar 2025, 19:57 Zou het een mogelijkheid zijn dat het uitzenden van de signalen (en daarmee het verschijnen in de apps) nog niet altijd goed gaat bij de nieuwe bussen?
Dat zou zeker kunnen. Toen ik een keer in de eCitaro zat, werd er bij elke halte hetzelfde gezegd. Het zou dus nog zeker kunnen zinn dat er nog een paar probleempjes zijn.
sparks

Bericht door sparks »

Ik heb een folder van HTM ontvangen waarin aangekondigd wordt dat tram 1 in Delft voor lange tijd buiten dienst gesteld wordt. Dan worden op Israëllaan in de wijk Tanthof bomen gekapt (later komen er nieuwe bomen in plaats), rails vervangen, perron aangepast enzovoorts. De buitendienstregeling zal 3,5 maand duren. Zie ook website van HTM: https://www.htm.nl/omleidingen-verstori ... 61d9ea5b45

Dit alles moet gebeuren in verband met de komst van nieuwe lagevloerstrams (eindelijk! Ik zie vaak genoeg moeders worstelen met kinderwagen of mensen met zware boodschappentas). Weten jullie al welke type tram het wordt?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Het tramtype wordt de Stadler TINA.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Trams van het type TINA zoals al een tijdje bekend volgens mij: https://www.htm.nl/over-htm/ons-vervoer ... m-van-htm/
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

Meltrain schreef: vr 07 mar 2025, 11:26 Het tramtype wordt de Stadler TINA.
Dit is inderdaad al een tijdje bekend. De eerste is trouwens al in aanbouw in de Stadler fabriek in Polen.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Mooie trams die TINA's. Al had ik misschien liever de smallere 5 of 7 delige versie gezien voor Den Haag. Zeker op de lijnen 6 en 12. Want volgens mij moet er aardig wat verbouwd gaan worden voor de bredere trams. Voordeel van de bredere trams is wel weer de extra capaciteit.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

DPDelft schreef: vr 21 feb 2025, 06:32 Ik ben toch benieuwd of bus 50 die route zo in Tanthof gereden gaat rijden. Normaal gesproken gaan ze niet langs de halte Bikolaan maar over de Derde Werelddreef zoals de Delfthopper. De haltenaam past daar ook beter bij.
De route van lijn 50 in Delft is inmiddels aangepast op de kaart. Toch maar de veilige route over de Derde Werelddreef langs de halte Latijns-Amerikalaan.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Ik had begrepen dat de tramhalte bij Abtswoudsepark een kopeindpunt ging worden, maar hoorde geruchten dat het uiteindelijk toch een keerlus blijft vanwege het feit HOVM ook met de PCC's naar Delft rijdt had ik begrepen. Weten jullie daar meer van toevalig?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Tot de komst van de TINA blijven er GTL's rijden op lijn 1, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze het eindpunt nu al ombouwen tot een kopeindpunt. En tenzij deze die grond echt nodig hebben, zou ik het ook onverstandig vinden.

Op dinsdag 18 maart is er tussen 18:30 en 20:00 een informatiebijeenkomst in het Stadskantoor Delft, dus je zou het dan kunnen navragen. :)
Rafa070

Bericht door Rafa070 »

Klopt het dat die ECitaro's vaste omlopen hebben?
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Matt

Bericht door Matt »

Ik heb de eCitaro nu ook gespot op lijn 26 van Station Voorburg naar Kijkduin.
OVfanSa4

Bericht door OVfanSa4 »

De 12m of 18m?
Plaats reactie