Pagina 15 van 43

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 21:26
door Jonkervoort
Daniel schreef:
Jonkervoort schreef:Even in iets bredere zin: wat mijn voornaamste probleem hier is, is dat U-link geen uitbreiding is van ander vervoer. Natuurlijk is het leuk dat er geëxperimenteerd wordt met HOV. Maar het gaat hier direct ten koste van ander OV (oa meer dan de helft van de bussen in Oog in Al en Terwijde en alle bussen in Zandweg-Oostwaard, Maarsseveen en de Schaakwijk).
Die bussen die geschrapt worden waren dat zonder U-link ook wel, ze zijn gewoon slecht bezet of de betreffende haltes worden slecht gebruikt.
Dat is niet zo, want om ruimte te maken voor U-link moest er elders bezuinigd worden, want het aantal DRU's mag niet toenemen.

Ruim 300 reizigers per dag voor de twee haltes in de Schaakwijk en 150 voor die in Zandweg-Oostwaard noem ik niet niks...

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 21:53
door Daniel
Ja en als U-Link niet was ingevoerd was er vast wel ergens anders een verbinding geweest die versterking nodig had en daarom extra DRU's nodig had. Er is tot nu toe in elke dienstregelingwijziging in de Regio Utrecht ook ergens wat geschrapt in ruil voor uitbreidingen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 00:01
door Jonkervoort
Daniel schreef:Ja en als U-Link niet was ingevoerd was er vast wel ergens anders een verbinding geweest die versterking nodig had en daarom extra DRU's nodig had. Er is tot nu toe in elke dienstregelingwijziging in de Regio Utrecht ook ergens wat geschrapt in ruil voor uitbreidingen.
Kennelijk is die versterking niet nodig (want hij vindt niet plaats), of wordt die voor U-Link aan de kant geschoven. In niet een jaar waren de bezuinigingen zo grootschalig als nu, bij lange, lange na niet. En daarnaast: openbaar vervoer is een publieke voorziening, waar iedereen middels belastingen aan meebetaald. Het doel ervan is dan ook in de eerste plaats om iedereen vervoer te bieden, niet om een premiumnet te bieden waar slechts bepaalde groepen reizigers, die ook nog eens niet van het OV afhankelijk zijn, van profiteren.

Wat inderdaad wel ook een oorzaak is: U-OV moet meer en meer reizigers vervoeren met hetzelfde aantal DRU's. Het is de provincie zeker aan te rekenen dat het budget niet meegroeit met de behoefte. Dat is echter geen excuus om ten koste van bestaande reizigers op zoek te gaan naar nieuwe reizigers, want staan blijft, zeker op de nieuwe lijn 73 is de noodzaak er nog absoluut niet. Sterker nog, ik reis al 2 jaar meerdere keren per week doordeweeks met lijn 37, en de enige momenten waarop je moet staan is als de bus ervoor is uitgevallen én er een standaardbus rijdt én je nog vlak voor de spits in de kwartiersdienst zit. Gezien hoe druk de bus 's avonds is is het eigenlijk al raar dat ie dan ieder kwartier rijdt en niet ieder halfuur, hoe blij ik er zelf ook mee mag zijn. Een stadsbus waar je in de spits nog met gemak in kan zitten hoeft echt niet zoveel uitgebreid te worden. En gezien het feit dat Maarssenbroek er al bijna een halve eeuw ligt ga je ook niet een-twee-drie heel veel extra mensen de bus in trekken.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 05:41
door Daniel
Die versterking vind wel plaats, maar in de vorm.van U-link en de uitbreiding van lijn 29 bijvoorbeeld. Want hoewel het niet overal direct nodig is zijn er zeker ook stukken waar de uitbreiding wel nodig is en zijn de aanpassingen in Zeist natuurlijk ook gewoon de langverwachte vereenvoudiging van het netwerk daar.

Overigens waren de bezuinigingen in eerdere jaren vooral kleiner omdat er toen ook een groei in het aantal DRU zat die er nu niet is.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 18:39
door rooddolfijn
Vervoerplan 2020 (U-OV):

Op 2 juli 2016 heeft U-OV de lijnenloop (en nummers) naar Zuilen gewijzigd. Van de lijnen 3, 16, 34 en 36 naar 3, 4 & 5. Nu wil U-OV dat weer veranderen naar 3, 7, 12 en 120. Niet erg handig. Ook de route door de schaakwijk vervalt, maar volgensmij is dat nu (zo’n beetje) het zwaartepunt van de huidige lijn 4. Ook lijn 27 is nu de spits erg druk.

Waarom willen ze de rechtstreeks lijnen van De Uithof naar Nieuwegein opheffen? Ze rijden niet voor niets een kwartierdienst. Ik weet niet hoe druk deze lijnen zijn maar ik vind het niet logisch. Overstappen wordt dus (bijna) de basis.

Veel wijken in Utrecht verliezen hun rechtstreeks verbinding met het centrum. Op 2 juli 2016 had U-OV geknipte stadslijnen aan elkaar geknoopt om rechtstreeks verbindingen met het centrum te realiseren. Waarom zou je die lijnen knippen?

Goed dat U-OV de lijnenloop in Nieuwegein & Vianen veranderd.

Lijn 74 gaat afwisselend naar Zeist-Centum of Station Driebergen-Zeist rijden. Probeert U-OV zoveel mogelijk lijnen, zoveel mogelijk bestemmingen te geven? lijnen doe dat: 4, 34, 50, 73 & 74.

Nog even over die U-LINK:

28: Frequentie verlaging? Geen goed idee.

34: Waarom op zaterdag overdag 6x/uur tussen P+R Westraven en Zeist? Gaan daar daadwerkelijk mensen gebruik van maken? Tussen Zeist Vollenhove en Amersfoort rijden nu in de spits 4-6 bussen per uur. Dat gaat teurg naar 4x/uur. Volle bussen?

77: Ik rijd dagelijks door De Bilt maar ik heb nog nooit een volle 77 gezien. Dus waarom zouden ze de frequentie verhogen?

Tram 22 gaat rijden! (Eindelijk) Op veel webstie’s staat dat tram 22 16x/uur rijden. Nu ineens toch maar 12x/uur.

Samenvatting: veel wijzingingen alleen zijn ze niet allemaal nuttig.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 18:56
door Wubbo
rooddolfijn schreef:Waarom willen ze de rechtstreeks lijnen van De Uithof naar Nieuwegein opheffen? Ze rijden niet voor niets een kwartierdienst. Ik weet niet hoe druk deze lijnen zijn maar ik vind het niet logisch. Overstappen wordt dus (bijna) de basis.
Daarvoor zijn toch de extra stops in 283 en 287?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 20:06
door Daniel
rooddolfijn schreef:Veel wijken in Utrecht verliezen hun rechtstreeks verbinding met het centrum. Op 2 juli 2016 had U-OV geknipte stadslijnen aan elkaar geknoopt om rechtstreeks verbindingen met het centrum te realiseren. Waarom zou je die lijnen knippen?
Veel wijken? Het gaat alleen om lijn 5 vanuit Oog in Al die niet meer doorrijdt naar het centrum. In Zuilen vervalt weliswaar lijn 5 als verbinding met het centrum, maar blijft met lijn 7 gewoon een rechtstreekse verbinding naar het centrum bestaan.
Net zoiets geldt voor de Sterrenwijk waar ze lijn 41 als doorgaande lijn kwijtraken, maar daar komt lijn 6 voor in de plaats.
Tussen Zeist Vollenhove en Amersfoort rijden nu in de spits 4-6 bussen per uur. Dat gaat teurg naar 4x/uur. Volle bussen?
Ik denk eerder efficiënter gevulde bussen. Je zit nu met lijn 52 die nog apart moet rijden als ontsluitende lijn voor Soesterberg, terwijl lijn 72 er rijdt voor de ontsluiting richting De Uithof. Dat met elkaar combineren lijkt me vooral voor beter gevulde bussen te zorgen omdat er nog maar één lijn is in plaats van twee waarover de groep reizigers zich verdeelt.
Wubbo schreef:
rooddolfijn schreef:Waarom willen ze de rechtstreeks lijnen van De Uithof naar Nieuwegein opheffen? Ze rijden niet voor niets een kwartierdienst. Ik weet niet hoe druk deze lijnen zijn maar ik vind het niet logisch. Overstappen wordt dus (bijna) de basis.
Daarvoor zijn toch de extra stops in 283 en 287?
Slechts deels, die extra stops zijn vooral interessant voor de reizigers uit het zuiden van Nieuwegein die nu een vrij trage verbinding hebben omdat ze heel Nieuwegein door moeten. Voor die reizigers is een overstap op de 283 of 287 een behoorlijk snellere optie.

Maar ook het noorden van Nieuwegein gaat er mijns inziens op vooruit: nu hebben de reizigers daar 4x/uur een rechtstreekse bus (immers overlappen (2)71 en 72 elkaar amper), maar dat wordt 8x/uur een overstapverbinding vanuit het verzorgingsgebied van beide lijnen. Immers gaan zowel lijn 74 en 77 als U-link 34 8x/uur rijden met volgens het vervoerplan snelle aansluitingen.

Het is trouwens ook maar goed dat het nog een concept is... in de frequentietabellen voor de zomerdienst zag ik dat de elektrische bussen op lijn 34 in Zeist spontaan transformeren tot dieselbussen alvorens door naar Amersfoort te rijden in het weekend :P

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 21:06
door Meltrain
Daniel schreef:
rooddolfijn schreef:Veel wijken in Utrecht verliezen hun rechtstreeks verbinding met het centrum. Op 2 juli 2016 had U-OV geknipte stadslijnen aan elkaar geknoopt om rechtstreeks verbindingen met het centrum te realiseren. Waarom zou je die lijnen knippen?
Veel wijken? Het gaat alleen om lijn 5 vanuit Oog in Al die niet meer doorrijdt naar het centrum.
Dat zou zelfs niet eens hoeven, want volgens mij zou je lijn 5 prima aan lijn 55 kunnen koppelen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 22:27
door Daniel
Dan zit je zondag en in de avond wel met een verschillende frequentie. En je hebt midibussen nodig die zich op het station transformeren in 12-meterbussen, want in 2020 rijden 5 en 55 niet meer met hetzelfde materieel :wink:
Enige optie die dat materieelprobleem niet heeft zou zijn om lijn 5 door te trekken naar het Centrum en daar op lijn 16 te laten keren en v.v.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 24 mei 2019, 23:58
door matje82
ik rijd zelf tussen Zeist en Utrecht en heb de verbindingen de afgelopen jaren steeds beter zien worden. Lijn 53 is in de avond om het kwartier gaan rijden i.p.v. elk half uur en zit nog steeds bomvol (bus stroomt helemaal vol bij Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg). Ik heb het nu over de avonden, overdag valt de drukte wel mee. Ook de 50 en 74 zitten 's avonds erg vol. De verbinding is zo goed dat het ook extra reizigers aantrekt. Vanaf Winkelcentrum Vollenhove ben ik in 10 minuten in het centrum van Utrecht.
Juist in de avond zijn gelede bussen welkom.

Ik snap het idee van U-Link, maar in De Bilt alleen bij Tunneltje De Bilt (De Bilt-Zuid) stoppen lijkt me te weinig, die halte zit helemaal aan de rand. Ik zou ook bij Archimedeslaan stoppen en eventueel een nieuwe halte tussen Steinenburglaan en Kerklaan in De Bilt in.
Het stoppen bij de haltes in de Bilt kost voor mijn gevoel weinig extra tijd. De enige overbodige halte is m.i. Amersfoortseweg, zeker omdat reizigers voor Jordanlaan/Kroostweg deze halte vergeten en al op de stopknop drukken en de bus hier voor niets stopt.

Voor mijn gevoel doe ik 10 minuten over Zeist Jordanlaan-Neude en 10 minuten over Neude-Utrecht Centraal en dat laatste is 1 halte. Om dan de haltes in De Bilt te laten vervallen zou ik geen voorstander zijn.

Een snellere route in Soesterberg is wel een pluspunt.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: za 25 mei 2019, 00:31
door Gekko123
Naar mijn mening is haltes overslaan bij een bus sowieso al iets wat niet of nauwelijks tijdwinst oplevert. Pas als men een andere snellere route gaat rijden is er feitelijk sprake van tijdwinst. In mijn ogen zou een halte overslaan dan ook tot een minimum moeten worden beperkt. Haltes overslaan onder het mom van HOV vind ik dan ook not-done. Dat (aanvullende) spitslijnen minder gebruikte haltes overslaan kan ik nog wel inkomen, maar ook daar zie ik het liever niet. Als ze zo graag minder haltes willen, kijk dan of bestaande haltes samengevoegd kunnen worden, zonder dat dit de afstanden tot de haltes al te erg doet toenemen.

Overigens is dit een landelijke trend waar ik het niet mee eens ben, maar dat is hier off-topic.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: za 25 mei 2019, 00:37
door dennistd
Het hangt ook van de weg af. Op een 80km/h-weg boek je veel meer tijdswinst met minder haltes dan op een 30km/h-weg.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: za 25 mei 2019, 13:48
door sirvinniei
Gekko123 schreef:Naar mijn mening is haltes overslaan bij een bus sowieso al iets wat niet of nauwelijks tijdwinst oplevert. Pas als men een andere snellere route gaat rijden is er feitelijk sprake van tijdwinst. In mijn ogen zou een halte overslaan dan ook tot een minimum moeten worden beperkt. Haltes overslaan onder het mom van HOV vind ik dan ook not-done. Dat (aanvullende) spitslijnen minder gebruikte haltes overslaan kan ik nog wel inkomen, maar ook daar zie ik het liever niet. Als ze zo graag minder haltes willen, kijk dan of bestaande haltes samengevoegd kunnen worden, zonder dat dit de afstanden tot de haltes al te erg doet toenemen.

Overigens is dit een landelijke trend waar ik het niet mee eens ben, maar dat is hier off-topic.
Het minder stoppen kan al flink schelen hoor. Het kost veel minder tijd als 3 reizigers bij een halte instapt dat verspreid over 3 haltes. Het openen en sluiten en optrekken en afremmen komt met een rustige halte toch wel in de tientallen secondes.
Uiteindelijk benadeeld het individuele reizigers heel lichtelijk (iets verder lopen, minder frequente lijn) terwijl het merendeel van de reizigers er op vooruit gaat.
Tussen Utrecht en Zeist is de Bilt sowieso het enige stukje bebouwde kom wat er is, die enkele reizigers kunnen prima met lijn 74, daarvoor is geen HOV noodzakelijk.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: za 25 mei 2019, 20:56
door Meltrain
Daniel schreef:Dan zit je zondag en in de avond wel met een verschillende frequentie. En je hebt midibussen nodig die zich op het station transformeren in 12-meterbussen, want in 2020 rijden 5 en 55 niet meer met hetzelfde materieel :wink:
Dat verschil in frequentie hoeft geen probleem te zijn, want dat betekent gewoon dat tijdens de spitsuren, 's avonds en op zondag niet alle bussen doorrijden richting Maartensdijk. Uiteraard moet lijn 5 dan wel met 12-meterbussen blijven rijden.
Gekko123 schreef:Naar mijn mening is haltes overslaan bij een bus sowieso al iets wat niet of nauwelijks tijdwinst oplevert. Pas als men een andere snellere route gaat rijden is er feitelijk sprake van tijdwinst. In mijn ogen zou een halte overslaan dan ook tot een minimum moeten worden beperkt. Haltes overslaan onder het mom van HOV vind ik dan ook not-done.
Ik ben het helemaal met je eens, al is de situatie hier nog minder erg dan bijvoorbeeld bij de halte Brug/Hoger Einde in Ouderkerk aan de Amstel, waar op zondag elk uur 12 bussen voorbij scheuren en er 0 stoppen. :N
Tussen Utrecht en Zeist kan ik op zich beter begrijpen dat niet alle haltes meer door elke buslijn bediend worden, maar de halte Archimedeslaan zou ik zeker opnemen in U-link.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 13:46
door sirvinniei
Waarom? De Archimedeslaan ligt letterlijk midden in een park.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 18:38
door StefanRijnhoutjes

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 19:13
door StefanRijnhoutjes

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 20:15
door Daniel
Ze zijn niet alleen bekend, ze zijn ook al uitgebreid bediscussieerd in het concessietopic (en niet bij de alledaagse gebeurtenissen waar je dit nu post)

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 20:42
door Meltrain
De halte Archimedeslaan ligt op minder dan 10 minuten lopen vanaf de meeste bedrijven rond Rijnsweerd Noord, waaronder het Provinciehuis. Vanuit Zeist en de Utrechtse Heuvelrug is het voor deze bestemmingen daarom vaak aantrekkelijker om bij de halte Archimedeslaan uit te stappen, dan om over te stappen op een buslijn die via het Science Park naar de halte Rijnsweerd Noord rijdt.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 20:57
door Daniel
Reizigers uit Zeist kunnen natuurlijk beter gelijk in U-link 34 stappen om op het Science Park en Rijnsweerd te komen, die verbinding gaat er in frequentie aardig op vooruit (in de spits van 4x/uur naar 8x/uur bijvoorbeeld). Dat maakt het ook makkelijker om vanuit de eveneens hoogfrequente U-link 50 over te stappen.
En zou je lijn 34 missen, dan wordt alsnog lijn 74 hoger frequenter die wel bij de Archimedeslaan stopt.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 mei 2019, 21:35
door Wubbo
Meltrain schreef:De halte Archimedeslaan ligt op minder dan 10 minuten lopen vanaf de meeste bedrijven rond Rijnsweerd Noord, waaronder het Provinciehuis. Vanuit Zeist en de Utrechtse Heuvelrug is het voor deze bestemmingen daarom vaak aantrekkelijker om bij de halte Archimedeslaan uit te stappen, dan om over te stappen op een buslijn die via het Science Park naar de halte Rijnsweerd Noord rijdt.
Toch zijn er maar 123 dagelijkse instappers, voor de tientallen bussen die er daar per uur rijden is dat niet veel.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 27 mei 2019, 00:04
door Bumzle
Wat een vreemde beslissing hebben ze genomen voor lijn 77, haltes Gerbrandypark en Guido Gezellehove laten vervallen en haltes Antilopeweide en Landmansweide wel aanhouden terwijl deze twee haltes veel minder instappers hebben. Daarnaast zijn ze halte Gerbrandypark precies in zijn geheel aan het renoveren en worden er binnenkort nieuwe bushokjes geplaatst bij halte Gerbrandypark en Guido Gezellehove terwijl er dan geen enkele bus meer langs deze haltes zal rijden... :X

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 28 mei 2019, 08:50
door Ferdinand
Het was te verwachten...

Het volledige artikel is online ook te belezen (betaalmuur)

'Reizigersvereniging Rover kraakt nieuw busplan voor regio Utrecht'

https://www.ad.nl/utrecht/reizigersvere ... ~afdc9175/

Bron: ADAfbeelding

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 28 mei 2019, 09:17
door sirvinniei
Ik vind de reactie nog wel mild. Er wordt alleen gezegd dat ze er liever geld bij willen om de plannen te bekostigen.
Maar in het centrum zijn de voertuigen zonder uitzondering goed gevuld. Dus het beeld van halflege bussen, is heel relatief. En zeker geen reden zomaar een lijn op te heffen.
Lijkt me geen sterk argument. In het centrum wordt er nauwelijks geschrapt. De enige lijnen die volledig vervangen worden door U-flex zijn, zover ik kan zien, overigens bussen die voornamelijk in buitengebied rijden (buitengebied Maarssen en Houten).

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 28 mei 2019, 20:02
door nvdw
Als het budget gelijk blijft en er toch een wensenlijstje is, moet er ergens geschrapt worden, en dan zijn het de dunne lijntjes of de relatief tijdrovende lusjes die het moeten bekopen. Die keuzes zijn in dit plan duidelijk inzichtelijk gemaakt. Dan mag de provincie (al dan niet onder politieke druk) beslissen of de route van lijn 4 door de Schaakwijk of de route van lijn 5 in Maarssen via het Ranstplein de extra centen waard is, bijvoorbeeld.

Door de manier waarop Houten is opgezet heeft de bus het hier gewoon moeilijk. Je moet altijd over de rondweg heen, om over die 'inprikker' naar het station nog maar te zwijgen, en dan ben je als reiziger in veruit de meeste gevallen gewoon beter af met de trein (al dan niet vanaf Castellum), die frequenter rijdt en sneller in Utrecht is.
Meltrain schreef:Vanuit Zeist en de Utrechtse Heuvelrug is het voor deze bestemmingen daarom vaak aantrekkelijker om bij de halte Archimedeslaan uit te stappen, dan om over te stappen op een buslijn die via het Science Park naar de halte Rijnsweerd Noord rijdt.
Dat klopt, maar mijn ervaring is dat de meeste reizigers op die halte juist van en naar Utrecht CS reizen. Ik denk dat je naar het provinciehuis net zo ver moet lopen als vanaf Rijnsweerd Noord. Dan kan 9292 je best naar de Jaarbeurszijde sturen, waar vanaf perron C4 ook elke paar minuten een bus vertrekt...