Prijzenswaardig Lex, dat je probeert om jouw concept van de snelwegbus, in het kader van duurzaam vervoer, van de grond te krijgen.
Echter, al wat ik lees omtrent de stopzetting van deze lijn.. alle alternatieven zouden bekeken zijn..
Dan vraag ik mij af.. wát zou jouw (jullie) business case dan zo anders maken dat Connexxion & Provinciale Staten niet onderzocht hebben..
Kijk, om enige kans van slagen te hebben zit je, volgens mij, vast aan de concessiehouder en de technische verkeerinfra + vergunningen.
1. Het plan van de ' introducé' voor de studentenkaarthouder klinkt logisch, gezien het bekostigingsmodel.. Echter, ik vraag mij af of dit zo makkelijk gaat.. Zal de student moeite ervoor doen.. Of doet hij moeite voor een andere reisoptie (eerder uit bed.. of dan maar een college 'missen'..?)
Daarnaast zijn de werelden van student en werkende forens ook nogal gescheiden.. Waar komen zij elkaar tegen op dezelfde reisrichting?
Natuurlijk, tegenwoordig zijn met sociale media 'crowdfundings' zo georganiseerd.. of het de juiste mensen bij elkaar brengt? Ik vraag het mij af.
2. Volgens mij is stoppen in Rijnsweerd niet slim.. . wat voor bedrijven met een aanzienlijke personeelsomvang zitten er tegenwoordig nog op Rijnsweerd? Volgens mij een stuk minder, op de Provincie na misschien..
..doorrijden, desnoods via de Uithof, naar de P+R haast een 'must'.. Dat P+R moet eigenlijk een bron van reizigers worden in de tegenspitsrichting.. 's ochtends..
~~~~
Zelf heb ik enige jaren met de auto en op 't laatst ook met het OV naar de Veluwezoom in Almere. Door de jaren heen centraliseerde het bedrijf in Almere.. met als gevolg dat medewerkers van andere kantoren hun werkplek zagen verhuizen.. en 'noodgedwongen' op en neer gingen rijden.. met de auto.. Die kwamen dan veelal vast te staan in de knoop rond Utrecht..
Kijk, eigenlijk zou je die mensen moeten hebben voor de bus.. ware het niet dat juist nét na Rijnsweerd de obstakels voorbij zijn en men gas op de plank kan doen...
Aan de andere kant.. gezamenlijk reizen van collega's op een (deel) traject is wel goed voor reductie van de CO2 footprint.. iets waar menig bedrijf graag actief in (moet) is (zijn).. Dat soort bedrijven vinden in Almere, op het traject van de 150.. die vanuit de regio Utrecht medewerkers hebben die dagdagelijks de woon-werk rit maken.. is de uitdaging volgens mij.
Uitdaging voor de héle korte termijn is zorgen dat er niet al te lang een 'einde dienstregeling' is voor de bus.. denk ik.
De mensen moeten toch naar hun werk.. hebben misschien nu al alternatieven geregeld.. waardoor je straks ook al de reizigers mist die er nu nog wel zijn.. Dat doet je business case de verkeerde kant op kantelen, volgens mij.
lex boersma schreef:http://www.transdev.nl/data/upload/CXX% ... ne2012.pdf
blz 18 geeft een vergelijking voor de reiziger va trein snelwegbus en auto.
Voor wat betreft de kosten: maar voorde vaste reiziger is het nog anders: je hebt geen abonnement voor je auto: dus altijd € 8 tegenover treinabonnement € 5,80 (€ 2800 per jaar) en busabonnement € 4 per rit ( € 1970 per jaar).
Comfort van bus op snelweg is prima en zitplaats gereserveerd / gegarandeerd.
Wat weet je over de huidige reizigers? Zijn die allen autoloos?
Misschien hebben ze wel een auto.. maar is OV een alternatief omdat die reiskosten volledig vergoed worden door werkgever.. en de brandstof voor de auto niet..