Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wievank

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

Er zullen toch nog best veel bussen overblijven. De plannen/eisen voor de bussen via de De Lairessestraat zijn als volgt:
- De bussen die bij metrostation Amstelveenseweg de snelweg op gaan (nu alleen 197) blijven, daar verandert in principe niets aan.
- De bussen vanuit Amstelveen mogen nog maar voor de helft de stad in en moeten voor de helft naar station Zuid gaan.

Met de plannen voor de Uithoornlijn zullen de bussen tussen Uithoorn en Amstelveen sterk verminderd worden en mogen niet meer doorgaand naar Amsterdam gaan. Alleen zit maar een zeer beperkt deels van de reizigers de hele rit uit (herkomst/bestemming Amsterdam-Uithoorn). Er wordt van ook niet verwacht dat er veel minder bussen over de Amstelveenseweg zullen gaan rijden.

Het resultaat is dan ook zo'n 8 bussen per uur naar station Zuid, 8 bussen per uur vanuit Amstelveen richting Marnixstraat en met de drukte in de 197 is de kans groot dat dit ook binnen afzienbare tijd 8 bussen per uur worden.
Daarmee blijven er 16 bussen per uur over die door de De Lairessestraat rijden (ten opzichte van 23 bussen en 8 trams per uur begin dit jaar). 16 per uur vind ik heel redelijk voor dit traject met een relatief beperkt aantal lokale in- en uitstappers.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Nee, mijn beste, dan heb je het toch verkeerd begrepen.
Lijn 170 vervalt bij de in gebruikname van de Uithoornlijn. Er is voor gekozen geen parallelle buslijn meer te laten rijden tussen Uithoorn en Amsterdam (centrum). Hooguit komt er een buslijn tussen Zijdelwaard en Amstelveen busstation. Ook lijn 142 zal sneuvelen in ieder geval tussen Uithoorn en Amsterdam, want deze lijn zal vanuit Wilnis keren in Uithoorn. Dat is in ieder geval het plan. Blijft over lijn 172 vanuit Kudelstaart/Aalsmeer en van die lijn zal een deel dan nog moeten afbuigen naar Station Zuid. Blijven er dan w.b. de 170 bundel misschien 4 bussen per uur over in de Lairessestraat.
trolly

Bericht door trolly »

En op dit moment zitten alle bussen en trams door de de Lairessestraat gewoon vol. Als je een deel van die bussen en alle trams weghaalt, kan ik me niet voorstellen dat de 172 of de 197 leger worden. Een frequentieverhoging van de streekbussen ter compensatie van het wegbezuinigen van een tramlijn lijkt mij niet heel erg handig. En het punt blijft, dat de 16 korte lokale relaties bedient, waarin die bussen stomweg niet voorzien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Bericht door Alargule »

Ik denk dat het schrappen van de 16 ook niet zozeer met parallelle bussen en een dito capaciteitsprobleem te maken heeft gehad, maar vooral met gepuzzel om met de beschikbare tramvloot een optimaal netwerk aan te bieden. En de 16 is daarbij - evenals het westelijke deel van de 14 - op het hakblok terechtgekomen.

Gelukkig wordt een terugkeer van de lijn in de verdere toekomst niet uitgesloten.
Roeland

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat er ook na die Uithoornlijn nog een stevige buslijn vanuit Amstelveen naar Elandsgracht blijft rijden. Voor Connexxion is de 170-bundel een zeer goedlopende lijn.
Stel dat er, na de komst van die Uithoornlijn, vanuit Uithoorn / Aalsmeer 4x/uur een 170, 8x/uur een 172 en 4x/uur een 171 naar Amstelveen rijdt, dan "mag" volgens het PVE de helft daarvan naar Elandsgracht doorrijden. Dan kom ik toch uit op ongeveer 8x/uur een bus uit de 170-bundel door De Lairessestraat.
Wievank

Bericht door Wievank »

fred1954 schreef: Nee, mijn beste, dan heb je het toch verkeerd begrepen.
Lijn 170 vervalt bij de in gebruikname van de Uithoornlijn. Er is voor gekozen geen parallelle buslijn meer te laten rijden tussen Uithoorn en Amsterdam (centrum). Hooguit komt er een buslijn tussen Zijdelwaard en Amstelveen busstation. Ook lijn 142 zal sneuvelen in ieder geval tussen Uithoorn en Amsterdam, want deze lijn zal vanuit Wilnis keren in Uithoorn. Dat is in ieder geval het plan. Blijft over lijn 172 vanuit Kudelstaart/Aalsmeer en van die lijn zal een deel dan nog moeten afbuigen naar Station Zuid. Blijven er dan w.b. de 170 bundel misschien 4 bussen per uur over in de Lairessestraat.
Helaas heb je het zelf verkeerd begrepen. Er blijft inderdaad geen parallelle buslijn over tussen Uithoorn en Amsterdam doorgaand, oftewel de 170, 174, 142 en 242. Maar er wordt nergens een frequentieverlaging op de Amstelveenseweg geëist. Dit zal andere doorkoppelingen op busstation Amstelveen gaan betekenen, want de vervoersvraag op de Amstelveenseweg is te hoog om de frequentie meer dan te halveren.
Je kan denken aan het restant van de 170 wat i.c.m. de 146 en de 171 naar station Bijlmer Arena gaat, terwijl de 171 zelf juist richting Amsterdam zal gaan.

Verder heeft 90% van de reizigers op de De Lairessestraat de herkomst én bestemming buiten dit traject, waarvan een deel verleid cq gedwongen zal worden de NoordZuidlijn te nemen. Een groot deel is dus een doorgaande reiziger die meestal meerdere alternatieven heeft en dus niet afhankelijk is van dit traject.
Maar zelfs al zou praktisch de hele 170-bundel hier verdwijnen, dan zal de druk op de 197 alleen maar groter worden, met hogere frequenties tot gevolg. De trams van lijn 16 heb ik hier nooit erg vol gezien (lokale reizigers), in tegenstelling tot de bussen (doorgaande reizigers). Voor lokale reizigers is een frequentie van 6 of meer keer per uur ook niet echt iets om heel hard over te gaan klagen. Er zijn genoeg delen van de stad die het daarmee (of met minder) moeten doen.

Wel ben ik het volledig met Alargule eens dat er voor lijn 16 gewoon onvoldoende materieel beschikbaar was, en de lijn daarvoor niet belangrijk en aantrekkelijk genoeg is voor het GVB als vervoerder. Ook verwacht ik dat de geschiedenis met lijn 6 (VU - Artis) niet zal hebben bijgedragen aan hoge verwachtingen qua vervoerspotentie.
trolly

Bericht door trolly »

Wievank schreef:Wel ben ik het volledig met Alargule eens dat er voor lijn 16 gewoon onvoldoende materieel beschikbaar was, en de lijn daarvoor niet belangrijk en aantrekkelijk genoeg is voor het GVB als vervoerder. Ook verwacht ik dat de geschiedenis met lijn 6 (VU - Artis) niet zal hebben bijgedragen aan hoge verwachtingen qua vervoerspotentie.
Dat lijkt me een waarheid als een koe, met de kanttekening dat lijn 6 in haar nadagen Stadionplein-Artis reed, via een malle omweg over het Leidseplein, in een frequentie van vier trams per uur, en beconcurreerd door de frequentere en snellere 16 en de 171 en 172 op de De Lairessestraat, maar als ik me niet vergis ook door de 170, die toen nog over de Overtoom reed. Da's toch wel een ander ander verhaal dan wat er nu staat te gebeuren.

Edit: Ik zie in dat de 6 de laatste twee jaar van haar leven wèl VUmc-Artis heeft gedaan.

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Bericht door Alargule »

Lijn 6 zat nooit vol. In mijn studietijd de ideale route tussen het Filmmuseum in het Vondelpark en station Weesperplein, voor de metro naar Amstel en de trein naar Eindhoven.
trolly

Bericht door trolly »

trolly schreef:Dat lijkt me een waarheid als een koe.
...maar je kon altijd wèl zitten *O*

pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Lijn 6 zat nooit vol. In mijn studietijd de ideale route tussen het Filmmuseum in het Vondelpark en station Weesperplein, voor de metro naar Amstel en de trein naar Eindhoven.
Ik geloof echter dat een route à la oude tram 6 met de opening van de NZ lijn wel voller komt te zitten, mits deze bij één van de metrostations stopt daarvan (waarschijnlijk Vijzelgracht en de Pijp, dus). Eventueel niet langer over de lairessestraat maar slechts museumplein - metro de Pijp/albert cuypstr - weteringschans - weesperplein - artis/plantage buurt.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Ok sorry nu houd ik mn mond over nieuwe tramlijnen :)
n-evo

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Lijn 6 zat nooit vol. In mijn studietijd de ideale route tussen het Filmmuseum in het Vondelpark en station Weesperplein, voor de metro naar Amstel en de trein naar Eindhoven.
Ik nam de 6 nog wel eens tussen Weesperplein en Leidseplein. Inderdaad altijd leeg zelfs op dat stuk, wat ik best raar vond.

Als je de Wikipedia van tram 6 erbij pakt lijkt er wel een vloek te rusten op dat nummer. In 1922 werd de eerste lijn 6 al opgeheven en had ie de bijnaam "lijn 101, wat duidde op 1 bestuurder, 0 passagiers en 1 conducteur". Dat imago heeft de 6 nooit meer los kunnen laten, ongeacht de route. Misschien lijn 26 medio 2018 maar omnummeren naar lijn 6 of 'm toewijzen aan de AVL om eindelijk eens te breken met het verleden? :P
n-evo

Bericht door n-evo »

GVB werkt nog tot aan 25 november aan het spoor van de 7 in de Witte de Withstraat. Is dat niet beetje typisch als je dat spoor binnen 1,5 jaar wil verwijderen?

https://www.gvb.nl/sites/default/files/ ... -nov16.pdf
Alargule

Bericht door Alargule »

Ik wil mijn auto over anderhalf jaar de deur uit doen. Laat ik maar alvast preventief stoppen met onderhoud. Ik gebruik hem toch slechts dagelijks intensief.
n-evo

Bericht door n-evo »

Zat mensen zouden in dat geval uitgebreid onderhoud lekker laten zitten ja, in het kader van "over een jaar of wat gaat ie toch de deur uit". Ik vond het interessant omdat ze nog voor de nieuwe dienstregeling van 2018 het wisselcomplex aan het einde van de Witte de Withstraat willen verwijderen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als ze het niet repareren is het niet langer veilig om met de tram door de straat te rijden. Dus wordt nu deze noodreparatie uitgevoerd zodat het voorlopig nog even meekan. Geen nieuwe binnenband, maar een plakker erop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo

Bericht door n-evo »

Duidelijk, bedankt voor het antwoord Suus. :pos:
Alargule

Bericht door Alargule »

Het is dus gewoon weer de schuld van de veiligheidsjihadmaffiainquisitiepolitie. Ik had ze lekker laten wegrotten. Over anderhalf jaar wordt het toch opgedoekt.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ze hadden dan toch ook nu al de routewijziging van lijn 7 via de Hoofdweg kunnen invoeren? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Het is dus gewoon weer de schuld van de veiligheidsjihadmaffiainquisitiepolitie. Ik had ze lekker laten wegrotten. Over anderhalf jaar wordt het toch opgedoekt.
Ach, hoeveel trams reden er wel niet hoe lang per dag met een luide knal over de Overtoom omdat de rails kennelijk ergens niet helemaal lekker aansloot. :P
Meltrain schreef:Ze hadden dan toch ook nu al de routewijziging van lijn 7 via de Hoofdweg kunnen invoeren? :|
Bespeurde uit de reactie op het vervoersplan beetje dat de gemeente/SRA niet helemaal warm loopt voor die routewijziging omdat dan een te groot gebied zonder OV komt te zitten. Oh, en er missen nog haltes voor die route. De wissels willen ze wel al voor juni 2018 weghalen, dus dan zou de 7 al eerder z'n nieuwe route krijgen. Als het doorgaat tenminste.
Vinny

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
Ik nam de 6 nog wel eens tussen Weesperplein en Leidseplein. Inderdaad altijd leeg zelfs op dat stuk, wat ik best raar vond.

Als je de Wikipedia van tram 6 erbij pakt lijkt er wel een vloek te rusten op dat nummer. In 1922 werd de eerste lijn 6 al opgeheven en had ie de bijnaam "lijn 101, wat duidde op 1 bestuurder, 0 passagiers en 1 conducteur". Dat imago heeft de 6 nooit meer los kunnen laten, ongeacht de route. Misschien lijn 26 medio 2018 maar omnummeren naar lijn 6 of 'm toewijzen aan de AVL om eindelijk eens te breken met het verleden? :P
Er ligt natuurlijk geen vloek op een tramnummer. Het probleem is de incapabiliteit van de vervoerder en de concessieverlener om een attractive dienstregeling op te zetten die bepaalde vervoersstromen goed accomodeert. Lijn 6 heeft veel dienstregelings- en routewijzigingen gehad waarbij voor veel reizigers geen betrouwbaar product meer werd geboden én daarbij komt dat dat nog in een tijd was dat de meeste mensen analoog hun route planden waarbij de voorkeur altijd uitging naar trams die een "bekend" nummer hadden omdat je beter weet waar die heen gaat. Ik nam 6 nog wel eens om lekker relaxed te kunnen zitten en hij bracht me bovendien dichter bij de collegezalen op het Roeterseiland. Minder ver lopen dan het Weesperplein ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Er ligt natuurlijk geen vloek op een tramnummer.
Nee, niet?

Van wat ik me kan herinneren waren tram 6, 7 én 10 alledrie relatief onrustige lijnen waar best wel wat mee gehusseld is qua routes en eindpunten. Vooral aan de oostkant.
Alargule

Bericht door Alargule »

En AT5 sluit de rij - zoals gebruikelijk. Gister werd het Priool het alweer een paar weken oude filmpje gewaar, nu verkoopt AT5 het als 'nieuws'.

Inderdaad, de traditionele media zijn aan alle kanten door de sociale voorbijgestreefd.
JWM

Bericht door JWM »

Te veel eer voor een wannabe monnik die niet kan omgaan met veranderingen en daar minutenlang over doorlult tegen een camera.
Alargule

Bericht door Alargule »

Mwah, ik vind het wel vermakelijk. En hij stipt een paar goede punten aan. Dat dat hele Vervoerplan bijvoorbeeld is opgezet als een trechter richting de Noord/Zuidlijn, bijvoorbeeld.

Waar ik het tot op zekere hoogte mee eens ben, maar bij ideeën als het omleiden van lijnen als de 1, 5 of 9 heb ik dan weer zo mijn bedenkingen.
Plaats reactie