Pagina 16 van 196

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:30
door CamilleKreemers
Volgens mij rijdt Connexxion de ritten zelf in Zeeland.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 20:52
door Vinny
Ik heb zelf niet zo'n gedetailleerd beeld van andere concessies, maar in AML valt de verspitsing best mee. De belangrijkste buslijnen zijn ook in de "tegenspits" goed bezet. Neem bijvoorbeeld de 140. Die kent veel forensisme richting Haarlem, maar er is ook een significante reizigersstroom de andere kant op: de ochtendspits richting de midddelbare scholen in Uithoorn levert ook volle bussen op. Ook zijn er in AML weinig echte scholierenlijnen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 21:16
door CamilleKreemers
als de verspitsing zo laag is, zal de concessie wel hoogrendabel zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:29
door JWM
Het betekent eerder dat de exploitatiebijdrage vanuit de overheid niet zo hoog hoeft te zijn. Dat staat niet gelijk aan een hoogrendabele concessie voor de vervoerder in kwestie.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:42
door Suus
Connexxion hoeft in ieder geval niet te klagen over de klandizie. Er zijn veel zware assen waarop verbindingen rijden met voor het streekvervoer verhoudingsgewijs zeer hoge frequenties en eigenlijk altijd met bussen die tegen zitvol aanzitten. De trein speelt in het vervoersgebied met ongeveer een half miljoen inwoners eigenlijk geen rol

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:19
door Vinny
De trein betekent vaak veel extra overstappen en je ziet dat mensen dan toch liever voor de langzamere bus kiezen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het hoge gebruik van een buslijn als 310, en dat terwijl Nieuw Vennep, Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Zuid ook allemaal hun eigen treinstation hebben. Echter, de stations liggen wat afgelegen ten opzichte van de bevolkingsconcentraties...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:21
door jesperhaverkamp
Waarbij die 310 tussen Schiphol en Amsterdam Zuid toch nog te vaak lucht vervoert.
Maar het traject Nieuw-Vennep - Schiphol is goed bezet.

Ooit wilde men de 310 en 197 aan elkaar knopen op Schiphol. Best een mooie route eigenlijk. Alleen zal de punctualiteit op de 310 kelderen door de toeristen die kaartjes kopen op de 197. Plan is een paar jaar terug afgeschoten door de RAR.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:29
door Suus
De 197 rijdt nu trouwens altijd met vertraging, dus de RAR heeft daarmee wel een terecht punt. Met een langere stop op Schiphol Plaza zou dat overigens best te voorkomen kunnen zijn, ware het niet dat je er niet echt de capaciteit voor hebt op het busstation om die bus er langer dan nodig te laten staan, tenzij er een ander perron voor kan komen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:34
door jesperhaverkamp
Op Schiphol kan al een hoop gewonnen worden als de 300/310 richting Amsterdam aan de andere kant van de zebra gaan halteren en de Sternetbussen op de plek waar nu de 300/310 stopt. Dat scheelt een hoop vertregvertraging en boze mensen die nog willen instappen als de bus voor de zebra stilstaat.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:36
door Vinny
Kaartjesautomaat op plaza... :')

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:37
door jesperhaverkamp
Nee joh, een oud busje die doet denken aan een verdwaalde ijscokar midden op taxi/pendebusbaan is veel effectiever. :lol:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:39
door Suus
Er staat nu overdag op Schiphol een taxibusje van Connexxion waar men kaartjes verkoopt voor de Amsterdam Airport Express (hier op het forum ook wel bekend als lijn 197). Zo'n eentje als er heel lang op Amstelveen Busstation stond/staat.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:42
door jesperhaverkamp
Ja. Dat busje heeft volgens mij eerst heel lang dienst gedaan op het busstation van Amstelveen als OV-Chipkaartautomaat. Als een kaartjesautomaat op Plaza net zo lang duurt als het plaatsen van een chipkaartlader in Amstelveen, dan staat ie er nog wel even.

In Steenwijk hebben ze nu precies zo'n zelfde verkoopbusje voor lijn 70 naar Giethoorn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:48
door Suus
Even off-topic tussendoor, maar Connexxion is wel creatief met die lijnnamen. Lijn 391 wordt de Industrial Heritage Line genoemd :mrgreen:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 00:15
door JWM

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 00:55
door tripel7
Meltrain schreef:O ja, nog een vraagje: waarom stopt lijn 140 niet bij de halte Beukenhorst in Hoofddorp, terwijl hij er wel langskomt?
Dat viel me enkele weken geleden ineens op toen ik bij die halte moest zijn.

En waarom heeft lijn 140 bij de halte Overbos (ook in Hoofddorp) speciale haltekommen, terwijl hij ook aan het doorgande perron van lijn 300 had kunnen stoppen? :?
Ik vermoed dat het de zelfde reden heeft als waarom we met de Q-liners niet bij de Hoek op de r-net halte's stoppen, maar op een eigen eilandje, de deuren gaan de hoge stoepranden niet zo leuk vinden, volgens een Connexxion collega hebben ze in Hoofddorp al bij genoeg halte's dat MAN's met de deuren op de stoep liggen (o.a. Centrum).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 07:38
door Mike
Klopt een MAN van AML knielt automatisch zodra je de deuren open doet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 08:15
door CamilleKreemers
Welke lijnen worden nu R-net in dit gebied en het aangrenzende Haarlem-IJmond?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 08:51
door Suus
Lijn 140, 175 en 176 worden respectievelijk R-NET 340, 346 en 356. De lijnen 177 en 277 vervallen zonder nieuw lijnnummer doordat lijn 346 op het nieuwe busstation Schiphol-Noord (bij de McDonald's) gaat stoppen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 10:33
door Meltrain
Net andersom: 140, 175 en 176 worden resp. 340, 356 en 346.
Logischer had ik het overigens gevonden om de 175 te vernummeren in 345.
Die lijn gaat ook via Badhoevedorp rijden toch (aangezien 177 niet meer rijdt)?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 10:47
door jesperhaverkamp
Er komt bij Badhoevedorp één R-Net halte voor lijn 356.
Dus nadat de 356 bij Haarlem de A9 opgaat, gaat hij er vlak voor Badhoevedorp er weer af, om bij de Badhoevedorp, Pa Verkuijllaan te halteren (à la 300 bij Ouderkerk a/d Amstel), daarna via Schiphol Noord de A9 weer op en naar Amstelveen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 27 sep 2014, 08:22
door fred1954
Van de week een paar keer op de A9 een gelede Sternet Citaro gespot met de belettering van de 197 (Airport Express) op lijn 176. Verder inmiddels een paar MAN bussen in R-net kleuren gezien. Kon geen nummers ontdekken. Verder momenteel opvallend veel Berkhof's op de Amstelland-lijnen gezien. Blijkbaar een shuffle aan de gang i.v.m. de R-Net omzetting in de nieuwe dienstregeling van 2015.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 13:08
door jesperhaverkamp
Een paar dagen terug hadden we het nog over een knooppunt Schiphol Zuid. Het lijkt dat de SRA ons gehoord heeft :P

http://www.stadsregioamsterdam.nl/@5623 ... erkenning/

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 11:40
door Milco
Voor de geïnteresseerden: de nieuwe dienstregeling van 2015 voor deze concessie staat op de website van Connexxion.
Lijn 215 wordt inderdaad opgeheven, lijn 216 verandert niet. Daarnaast krijgt het busstation op Schiphol Noord de nam "Knooppunt Schiphol Noord" en krijgt busstation Marnistraat in Amsterdam de naam "Busstation Elandsgracht".

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 11:45
door jesperhaverkamp
Milco schreef:"Knooppunt Schiphol Nood"
:D

Hoge Nood

Maar zo te zijn krijgt de 300 er gewoon een halte bij. Dus: Cateringweg, Busstation en Elzenhof.
De 356 8x per uur in de spits, 4x in het dal, 2x in de avond (Haarlem - A'veen), 4x op zaterdag, 2x op zondag.

Rest ga ik nog even uitzoeken.