Pagina 161 van 749

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 17:42
door Bakpapier
reisthijs schreef:Ik heb niks overdreven, dagelijkse praktijk op station Bijlmer. :N
Zoals ik zei, reizigers zijn nu eenmaal kuddedieren en kiezen voor de gemakkelijkste optie. Als je daarvanaf wil komen, moet je de stations anders inrichten en in meer opgangen naar de perrons voorzien. Dat kan bijvoorbeeld door twee stationstunnels/hallen te bouwen ipv één grote hal. Veel (zo niet de meerderheid ervan) van de Nederlandse stations is domweg verkeerd ontworpen wat dit betreft.

Soms is het ook simpelweg te ver lopen om niet bij de 'ingang' in de trein te stappen. Pak op Leiden maar eens de sprinter naar hilversum. je moet dan al een aardig end lopen (rennen) omdat de trein pas 'begint' op een punt dat al ver van de trap ligt, en als je dus naar het einde van de trein wil lopen moet je wel je wandelschoenen aantrekken zo ver is dat. Dus stapt iedereen aan het begin in.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:16
door waldo79
En als zo'n trein een SLT-VI is, dan kun je in de trein nog maximaal 95 meter naar voren lopen. Dan kom je vast wel een zitplaats tegen :lol: In een SLT kun je tenminste de hele trein doorkijken :pos:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:21
door Bakpapier
Ze zouden op de drukkere stations eigenlijk van de rollebanden moeten plaatsen zoals op Schiphol, zodat je sneller kan lopen. Leiden met haar lange perrons is daarvoor wel een kandidaat denk ik. Bijvoorbeeld een rollerband richting het spoor van waar de sprinter naar Hilversum vertrekt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:31
door robert55
stel je gaat van Ut C naar Ams C. Op Ut heeft het zin om naar voren t lopen vanf de roltrappen omdat er daar minder mensen staan, maar omdat je niet weet [kan weten] hoe ver de trein naar de noordzijde komt, kan je niet te ver naar voren gaan.
Bovendien is het merendeel van de IC's naar Asd doorgaand, dat wil zeggen dat ze ver naar het westelijk perroneinde op ASd stil komen. Dat betekent gegarandeerd dat je achteraan kan sluiten bij de verstopte roltrap. Eromheen lopen om naar de trap aan de andere kant van de tunnel te gaan lukt ook niet

Dus reizigers domme kuddedieren? Lijkt m misplaatste arrogantie van een bedrijfstak die nog steeds de aloude middenstanders regels niet kent:
1. de klant heeft altijd gelijk
2. als de klant ongelijk heeft, heeft hij toch gelijk

Een variant [nog erger] is Schiphol, waar je pas een paar minuten van te voren weet welke kant van het perron je trein komt. Zeker als toerist blijf je dan bij de borden, en niemand gaat naast een van de roltrappen staan waar je maar één kant van het perron kan zien.

Leiden met een psuedo crossplatfrom overstap van de a- naar de b-zijde is ook dieptriest

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:43
door Hainje
robert55 schreef:Dus reizigers domme kuddedieren? Lijkt m misplaatste arrogantie van een bedrijfstak die nog steeds de aloude middenstanders regels niet kent:
Mwa, ga voor de gein eens in de ochtend bij de kassa van de Efteling staan. Je ziet na een half uurtje dat de mens toch echt wel een kuddedier is. Intelligentie doet daar verder niets aan af. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 22:46
door hauptbahnhof
Die kuddedieren draaien zelf hun eigen nek om. Zij staan hutje mutje op elkaar en zij lopen vertraging op omdat het instappen traag gaat. Hetzelfde zie je op haltes waar er meerdere lijnen dezelfde kant op gaan, en er ook meerdere voertuigen langs de halte staan. Iedereen moet en zal in het voorste voertuig. Dat zijn dingen die ik niet begrijp.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 16 sep 2014, 23:50
door Vinny
Het begint met het goed aangeven van de treinlengte door de vervoerder. Dat zie ik meestal mis gaan in Amsterdam, dus reizigers hebben groot gelijk dat ze clusteren. :twisted:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 09:23
door hauptbahnhof
Dat gaat over het algemeen juist goed, alleen nu met de M5en niet. En dan nog, er staat een tweewagentrein op de displays. Waarom propt iedereen in de eerste 2 bakken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 09:40
door Alargule
Kuddegedrag in combinatie met inadequate informatie op de displays/over treindrukte in het algemeen.

Misschien zou Amsterdam eens een voorlopersrol kunnen gaan vervullen door de NS-proefopstelling op 's-Hertogenbosch op alle stations van de Oostlijn te implementeren. Daar gaf een display over de gehele lengte van het perron aan waar de trein zou stoppen en wat de drukte per wagon was. Misschien hoeft dat nog niet eens zo fancy te zijn als zo'n paneel: je zou ook gewoon op reguliere afstanden led-lampjes kunnen ophangen die groen, geel of rood oplichten alnaargelang de drukte in de bakken. Lampjes die niet oplichten geven dan aan dat de trein daar niet stopt. Bij stations waar notoire kuddes ontstaan, zoals bij de trappen bij Bijlmer, zou je misschien ook met pijlen op de perronvloeren kunnen aangeven dat mensen zich moeten verspreiden.

Kuddes zullen mensen altijd blijven vormen - de kunst is om die kudde zo goed mogelijk te sturen. Als alle bovenstaande opties niet werken, kunnen we het dus ook nog altijd met herdershonden proberen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 09:59
door hauptbahnhof
Dat hoeft niet eens. De voorbeelden die je bijv in duitsland ziet: op de derde rail aangeven waar de (korte) treinen stoppen.

Een ander probleem wat speelt is dat 3x CAF een stuk korter is dan een M5 maar ze halteren op dezelfde plek waardoor er achterin op bijv Bijlmer > Gein het nog drukker word in een CAF.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:00
door Frans F
Alargule schreef:Misschien zou Amsterdam eens een voorlopersrol kunnen gaan vervullen door de NS-proefopstelling op 's-Hertogenbosch op alle stations van de Oostlijn te implementeren. Daar gaf een display over de gehele lengte van het perron aan waar de trein zou stoppen en wat de drukte per wagon was.
Dat was nou niet bepaald een daverend succes, vaak was er geen info en veel machinisten stopten niet op de juiste plaats. Als het systeem wel werkte werd de drukte in de wagons aangegeven bij aankomst, maar omdat 2/3 van de reizigers in Den Bosch uitstapte was die informatie voor instappers in de praktijk tamelijk nutteloos.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:06
door marlies
Mensen komen vaak heel stom niet op het idee om verder de trein in te lopen en te kijken of daar misschien wél plek is. Ik snap dat wel. De meeste mensen kijken alleen naar de andere passagiers in hun directe omgeving. Ze gaan er onbewust wel vanuit dat als verderop ruimte was, de mensen die daar dichter bij in de buurt staan wel zouden doorlopen en de rest dan vanzelf volgt. Maar dat is vaak niet zo. Zelfs in een relatief klein voertuig als een gelede stadsbus gaat dat al mis. Er is vaak maar één of hooguit een handjevol reizigers nodig die suf niet opletten en de boel 'blokkeren'. Als je het goede voorbeeld geeft, of ook maar vraagt of er verderop nog ruimte is komt de boel heel vaak alsnog in beweging. Ik vind het een interessant fenomeen, er zal wel iets evolutionairs achter zitten :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:12
door FLJ
De stopplaats van metro's in de stations zal wel nauwkeuriger worden met het semi-automatische rijden, waarbij de metro's dus altijd op dezelfde plek zullen stoppen en een systeem met LED-lampjes in de perrons (zoals Alargule aandraagt) goed zou kunnen gaan werken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:17
door marlies
In sommige bussen (van k'nexion geloof ik) hangen monitoren waarop beelden van de beveiligingscamera's in het voertuig te zien zijn. Daar zijn ze ongetwijfeld bedoeld om mensen er aan te herinneren dat ze zich moeten gedragen. Maar ik ben benieuwd of dat in een M5 dit probleem zou oplossen. Wat er nu op die displays getoond wordt (scheve featurephonefoto's van de stations en een comic sans kabelkrant) is dusdanig beschamend dat ze best voor iets anders te gebruiken zijn.

Als een aantal van die dingen alterneren langs de verschillende camera's in de trein zien mensen dat er in een ander deel van de metro nog genoeg plek is. Misschien zet dat ze in beweging?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:23
door Jelmer
om van de metro maar weer eens op de bussen over te stappen.
Van de week stond op Facebook een aantal foto's van Citea's voor het GVB in aanbouw. Ze worden genummerd niet in 1100 maar in 1400 serie. (op een van de foto's de 1457)
Zie: https://www.facebook.com/groups/303596566436918/

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 10:33
door Milco
Krijgen ze maar twee deuren? :?
Hoeveel bussen worden het eigenlijk en wanneer zouden ze in dienst moeten komen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 11:38
door FLJ
Nee ze zijn identiek aan de eerste serie Citea's. Een aantal foto's is gemaakt van bussen voor andere vervoerders.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 11:43
door Suus
Ik vind de nummering vreemd. De 1400-serie wordt ook al gebruikt voor de gelede Citea's.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 12:41
door FLJ
Blijkbaar worden de bussen nu genummerd in het jaar van aanschaf, oftewel de eerste serie Citea's komen uit 2011 en nu dus de tweede serie uit 2014. Daarbij hebben ze dus ook onderscheid gemaakt tussen standaard en gelede bussen door vanaf nummer 1451 te nummeren. Zelf vind ik dit ook wat omslachtig, aangezien het een vervolgbestelling betreft uit een optie uit 2011 hadden ze net zo goed gewoon door kunnen nummeren (dus vanaf 1171).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 13:03
door JWM
Dit is onhandig om dat? Als ik op de halte sta en er komt een bus in de 1400-reeks ik niet meteen weet of het een standaard of een gelede bus is?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 14:22
door marlies
Daar zijn die nummers op zich ook niet voor natuurlijk

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 14:24
door Suus
Interessant. Ik hoop dat er geen afleveringen voor 2020 zijn gepland :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 14:25
door JWM
marlies schreef:Daar zijn die nummers op zich ook niet voor natuurlijk
De nummers zijn er voor om in de interne bedrijfsprocessen de voertuigen van elkaar te kunnen onderscheiden. Als elk voertuig een uniek nummer heeft zie ik het punt niet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 14:27
door marlies
Om een voertuig uniek te kunnen identificeren met iets dat makkelijker te onthouden is dan een VIN of kenteken. Lijkt me niet raar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 19:11
door Jurre
Jelmer schreef:om van de metro maar weer eens op de bussen over te stappen.
Van de week stond op Facebook een aantal foto's van Citea's voor het GVB in aanbouw. Ze worden genummerd niet in 1100 maar in 1400 serie. (op een van de foto's de 1457)
Zie: https://www.facebook.com/groups/303596566436918/
Kan iemand de foto's laten zien? Ben geen lid van die groep op facebook.