Pagina 18 van 195

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:22
door Suus
Bus 3884 rijdt rond met reclame voor R-Net op de zijkanten van de bus, maar is niet in R-NET stijl.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 18:28
door Mike
Een gas bus van de ijmond lijnen op de 140

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 07:43
door Mike
Ik rij momenteel in de 9100 op de 197, deze is ook voorzien van Rnet stikkers, in deze zitten ook Rnet stoelen en wat meer beeldschermen voor reisinformatie.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 08:35
door mijack1985
Mike schreef:Ik rij momenteel in de 9100 op de 197, deze is ook voorzien van Rnet stikkers, in deze zitten ook Rnet stoelen en wat meer beeldschermen voor reisinformatie.
Op Schiphol hangt ook een hele instructie m.b.t. de oude en nieuwe R-Net geledes.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 09:26
door FLJ
De 9108 en 9109 gaan ook worden omgebouwd. Iemand enig idee waarom er extra geledes bijkomen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 09:28
door jesperhaverkamp
Voor nostalgiezoekers. Sinds gisteren is er een informatiepapier weg bij de halte Oranjebaan, waardoor het Zuidtangentbord *bus* (wat er blijkbaar nog achter zat) weer te zien is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 09:47
door Milco
FLJ schreef:De 9108 en 9109 gaan ook worden omgebouwd. Iemand enig idee waarom er extra geledes bijkomen?
Als ik een gooi mag doen:
- MAN Lion's City's voor lijn 340 en 356.
- Volvo 8700's en Citaro G's voor lijn 346.

Zoiets misschien? Misschien de Volvo's ook op de 356?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 10:11
door Mike
Jaa die geleden bussen ook op de 356 en 346. Een paar omlopen met volvo of een geleden bus op de 340 zou ook geen kwaat kunnen denk ik.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 11:57
door fred1954
Wat me wel opvalt, heb ik al eerder opgemerkt, dat er op de Amstellandlijnen verdacht veel Amba's rijden, ipv de bekende MAN-bussen. Blijkbaar zijn er een aantal MAN's uit de roulatie gehaald om omgebouwd te worden tot R-net bus. :?:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 12:29
door Mike
Maar de ombouw is op haarlem en schiphol, niet op Uithoorn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 13:59
door FLJ
Milco schreef: Als ik een gooi mag doen:
- MAN Lion's City's voor lijn 340 en 356.
- Volvo 8700's en Citaro G's voor lijn 346.

Zoiets misschien? Misschien de Volvo's ook op de 356?
Dit klinkt aannemelijk, ik zag voor ze zomer namelijk ook wel eens een R-net citaro op lijn 176 rijden in de ochtendspits. Nu ze toch aan het ombouwen zijn mogen ze ook wel de gelede Sternet-Citaro's onderhanden gaan nemen want (zoals Bee al beschreef) die zijn niet erg comfortabel.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 14:06
door Milco
De 9122, 9123, 9126, 9130-9133, 9137 en 9139 hebben échte Almeerse stoelen... :lol:
Voor een kort stadsritje vind ik ze niet zo heel erg, maar voor een rit op lijn 197 had ik inderdaad wel betere stoelen verwacht.

Welke andere wagens (naast de bovenstaande ex-Maxx-wagens) hebben momenteel een Sternet-jasje? Voor zover ik weet alleen de 9155 toch nog?
De 9106, 9107 en 9156 hadden ook een Sternet-outfit, maar de 9106 staat ergens buiten dienst (voor export?), de 9107 in Randstadnet-huisstijl (alleen exterieur) en de 9156 is geëxporteerd naar Duitsland voor zover ik weet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 14:54
door FLJ
De 9106, 9155 en 9156 reden enkel in het Twentse donkerrood en waren niet voorzien van Sternet-opschriften. De 9156 is al een hele tijd weg, de 9106 reed tot deze zomer nog gewoon. Deze bussen hebben overigens een zeer matige RIS, met maar 1 beeldscherm die vaak niet eens werkte.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 18:25
door Suus
Als ik het verhaal goed volg.

De gelede Citaro's die op de lijnenbundel Amstelveenseweg/Amsterdamseweg reden zijn van Uithoorn naar Haarlem verhuisd voor inzet op voornamelijk de 176 maar soms ook op de 175. Deze bussen worden verbouwd tot R-NET

Op lijn 197 rijden uit het hele land bij elkaar geschraapte gelede Citaro's die eerder dit jaar snel-snel in Sternet-huisstijl zijn geplakt. In ieder geval een is al in R-NET-huisstijl met aangepast interieur van binnen. De rest van deze bussen zijn nog in originele uitvoering van binnen.

Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...

Twee vragen die mij nog openstaat is dat in december het aantal DRU wordt uitgebreid voor extra ritten op de nieuwe R-NET-lijnen. Vooral de frequentie van lijn 340 met 8x/uur springt in het oog, waarmee moet de extra capaciteit opgevangen worden? Daarnaast rijdt TCR nu met haar eigen Citaro's op diverse lijnen rondom Hoofddorp, waaronder ook 140. Wat gaat daar gebeuren? Gaat TCR naar andere lijnen of gaat TCR ook bussen rood spuiten?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 09 okt 2014, 20:28
door Busfoto.nl
Trajectvideo van r-net buslijn 300 tussen Haarlem en Amsterdam. Leuk, lang ritje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ORqnI6GGIgA[/youtube]

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 10:58
door OV Hoekschewaard
Milco schreef:Welke andere wagens (naast de bovenstaande ex-Maxx-wagens) hebben momenteel een Sternet-jasje? Voor zover ik weet alleen de 9155 toch nog?
De 9106, 9107 en 9156 hadden ook een Sternet-outfit, maar de 9106 staat ergens buiten dienst (voor export?), de 9107 in Randstadnet-huisstijl (alleen exterieur) en de 9156 is geëxporteerd naar Duitsland voor zover ik weet.
De 9106 staat al 3 weken bij de TSN/Arriva garage in Heinenoord. Volgens mij is hij gebruikt als onderdelen leverancier want het hele interieur is eruit gesloopt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 12:09
door CamilleKreemers
is dat in elke rit zo dat de bus steeds eerst moet stoppen en daarna weer verder kan rijden op die busbanen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 12:54
door Mike
Hoe bedoel je?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 13:05
door CamilleKreemers
kijkende naar het filmpje hierboven valt me op dat bij elk stoplicht de bus net als ie stilstaat weer verder kan rijden. Ik vraag me af of je veel tijd en brandstof kunt besparen als dit uit de rit wordt gehaald. Nu begin ik me na 20 minuten kijken er al aan te ergeren dat dit HOV-product voor mijn gevoel bijna een stopdienst lijkt door het stoppen voor die stoplichten.

Ofwel: Als elk stoplicht waar de bus nu steeds voor stoppen moet groen is, hoeveel reistijd en brandstof kun je per rit besparen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 13:21
door Bluearrow
Bee schreef:Als ik het verhaal goed volg.

De gelede Citaro's die op de lijnenbundel Amstelveenseweg/Amsterdamseweg reden zijn van Uithoorn naar Haarlem verhuisd voor inzet op voornamelijk de 176 maar soms ook op de 175. Deze bussen worden verbouwd tot R-NET

Op lijn 197 rijden uit het hele land bij elkaar geschraapte gelede Citaro's die eerder dit jaar snel-snel in Sternet-huisstijl zijn geplakt. In ieder geval een is al in R-NET-huisstijl met aangepast interieur van binnen. De rest van deze bussen zijn nog in originele uitvoering van binnen.

Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...

Twee vragen die mij nog openstaat is dat in december het aantal DRU wordt uitgebreid voor extra ritten op de nieuwe R-NET-lijnen. Vooral de frequentie van lijn 340 met 8x/uur springt in het oog, waarmee moet de extra capaciteit opgevangen worden? Daarnaast rijdt TCR nu met haar eigen Citaro's op diverse lijnen rondom Hoofddorp, waaronder ook 140. Wat gaat daar gebeuren? Gaat TCR naar andere lijnen of gaat TCR ook bussen rood spuiten?
Nogmaals, dus al eerder gemeld. Nog steeds 'moeten' chauffeurs in Uithoorn zoveel mogelijk rekening houden met de geplande inzet, dus MANs op AML-lijnen en de Amba's op de Prov.Utrecht lijnen. Maar door krapte in het wagenpark is het zeer regelmatig anders. Het is bij een dienstwissel regelmatig (spreekwoordelijk) 'vechten' om een bus. Natuurlijk zijn er ook chauffeurs die vanwege een voorkeur een andere bus meenemen dan gepland. In het verleden was, vooral de Prov. Utrecht, nogal kritisch. Als er een MAN in Utrecht verscheen, werd daar meteen melding van gemaakt (boete???).

Voor zover ik begrepen heb gaan alle ritten op lijn 340 (de 140 dus) per december naar Connexxion. Dus géén TCR meer. Ik neem aan dat de bussen wel elders ingezet zullen worden (lijn 149, 161 t/m 164, 168, 169, 241, 242, 268). Of TCR meer ritten op deze lijnen krijgt.....dat zal de toekomst uitwijzen c.q. daar heb ik nog niks over gehoord.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 14:02
door fred1954
Bee schreef: Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...
Bee, neem van mij aan dat het zo is. Ik kijk op de Amstelveenseweg en zie relatief veel Amba's voorbijkomen. Inderdaad een paar uit de provincie Utrecht (staat ook op de zijkant), met de typerende scrollende bestemmingsfilm. Maar ook Amba's, volgens mij uit de oude stadsdienst Gouda e.o. Vorige week zag ik bij de van Nijenrodeweg 3 Amba's achter elkaar rijden: 170,172,142 allemaal richting busstation A''veen. Dus ja, ik zie wel dat er duidelijk meer Amba's rijden.

Daarentegen zag ik net op het busstation A'veen een MAN-bus op lijn 175, helemaal in de R-Net kleurstelling. Mijn interpretatie is dat nu de 8 Citara-G bussen grotendeels weg zijn uit Uithoorn en deels naar de 197 en 175/176 zijn gegaan, daar Amba's voor in de plaats zijn gekomen en er nu ook MAN-bussen omgebouwd gaan worden voor R-Net en die moeten ook vervangen worden en dat zijn dus ook Amba's.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 14:11
door Meltrain
Milco schreef:- De korte ritjes van lijn 149 binnen Uithoorn vervallen.
Dat blijkt nog iets gecompliceerder te liggen, zie ik net. :P
In de nieuwe dienstregeling komt lijn 149 uit Amstelveen om :43 op Uithoorn Busstation. De bus rijdt dan gelijk via de haltes Burg. Kootlaan, Gezondheidscentrum, Winterkoning en (weer) Burg. Kootlaan naar het Busstation, waar de bus om :49 arriveert.
Om :19 vertrekt lijn 149 vanaf het Busstation en gaat dan via Burg. Kootlaan, Winterkoning, Gezondheidscentrum en Burg. Kootlaan naar het Busstation alwaar de bus om :25 aankomt en gelijk weer vertrekt naar Amstelveen.
Hierdoor is er nog steeds een (scheve) halfuursdienst tussen het Busstation en Winterkoning / het Gezondheidscentrum.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:17
door Milco
Oh, dat had ik dus nog niet opgemerkt. In feite verandert er dus helemaal niets voor deze lijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 03:12
door Bluearrow
Milco schreef:Oh, dat had ik dus nog niet opgemerkt. In feite verandert er dus helemaal niets voor deze lijn.
Precies, er veranderd in principe niets aan de frequentie van de 149, ze hebben alleen het uiterlijk van de tabellen gewijzigd. Hierdoor lijkt het dat de 'korte ritten' (Busstation-Winterkoning) zijn verdwenen. Maar die zijn dus nu in de tabellen van de tegenrichting opgenomen en vice versa.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: za 11 okt 2014, 03:13
door Bluearrow
fred1954 schreef:
Bee schreef: Dan is er nog de kwestie dat er veel Amba's op Amstelland-lijnen zouden rijden. Zou kunnen, maar men schijnt de chauffeurs in Uithoorn redelijk vrij te laten in de voertuigkeuze, er is ook al meermaals een MAN op Utrecht Centraal verschenen op de 120 namelijk...
Bee, neem van mij aan dat het zo is. Ik kijk op de Amstelveenseweg en zie relatief veel Amba's voorbijkomen. Inderdaad een paar uit de provincie Utrecht (staat ook op de zijkant), met de typerende scrollende bestemmingsfilm. Maar ook Amba's, volgens mij uit de oude stadsdienst Gouda e.o. Vorige week zag ik bij de van Nijenrodeweg 3 Amba's achter elkaar rijden: 170,172,142 allemaal richting busstation A''veen. Dus ja, ik zie wel dat er duidelijk meer Amba's rijden.

Daarentegen zag ik net op het busstation A'veen een MAN-bus op lijn 175, helemaal in de R-Net kleurstelling. Mijn interpretatie is dat nu de 8 Citara-G bussen grotendeels weg zijn uit Uithoorn en deels naar de 197 en 175/176 zijn gegaan, daar Amba's voor in de plaats zijn gekomen en er nu ook MAN-bussen omgebouwd gaan worden voor R-Net en die moeten ook vervangen worden en dat zijn dus ook Amba's.
Je slaat de spijker op zijn kop Fred :)