Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Bespaar je de moeite….. Ik heb een keer een klacht neergelegd bij CXX over de inzet van Ebusco standaard bussen op 347/357. Kreeg na weken het antwoord dat de inzet van bustypes een zaak is van Connexxion. En wat betreft lijnen en routes is CXX toch gebonden aan de wensen/eisen van de VRA. Maar we gaan het meemaken, in juli hoe een en ander zich gaat ontwikkelen op de Amstelveenbundel.
Stan_Bronstring
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stan_Bronstring »

Wat werd er voor de komst van de Ebusco’s op die lijnen ingezet?
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Veelal MAN, ook 12 meter.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vanaf het moment dat de ekectrische VDL’s instroomden reden er alleen gelede bussen op 347/348/357/358. Toen er een aantal VDL’s naar de 397 en 340 gingen kwamen er op de Amstelveenbundel een aantal standaard Ebusco’s voor in de plaats. Op 348/358 is dat normaal gesproken geen probleem, maar op lijnen 347/357 was dat regelmatig wel zo. Het passagiersaanbod Elandsgracht/Zuid is 65%/35%. Met andere woorden bijna 2x zoveel passagiers op 347/357 dan op de 348/358. Dan laat je geen standaardbussen op de drukste lijnen rijden lijkt mij. Daar heb ik toen over geklaagd.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Stan_Bronstring schreef: vr 07 jun 2024, 09:02 Wat werd er voor de komst van de Ebusco’s op die lijnen ingezet?
Dus voor de komst van de Ebusco’s reden er allemaal gelede VDL’s op de bundel. En aan het begin van de huidige concessie waren dat inderdaad MAN bussen, omdat de elektrische bussen nog niet geleverd/ingezet konden worden.
Stan_Bronstring
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stan_Bronstring »

Als ik dit zo lees was het geen verstandige beslissing van Connexxion om met 12 meter Ebusco's te gaan rijden op de 347/357. Laten we hopen dat de 357 vanaf 21 juli gewoon weer 100% met VDL (of eventueel deels met 18 meter Ebusco) gereden gaat worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat de 340 even druk of zelfs drukker zou zijn dan deze lijnen, dus deze was sowieso al niet heel voor de hand liggend.

Maar goed, Connexxion doet qua materieelinzet wel meer dingen waar ik zelf vraagtekens bij heb...
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dáar ga ik ook van uit dat 357 vast geleed gaat rijden. Ik begreep dat lijn 340 naar geleed is gegaan omdat de frequentie van 8 naar 4x per uur is gegaan, maar dat zou weer 8x per uur worden. Dus zouden de gelede VDL’s daar dan niet meer nodig zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Ingaande 1 september 2024 worden bij diverse lijnen avondritten na 21:00 uur toegevoegd of worden frequenties verhoogd naar zoals het was voor corona. *bus*

Zie: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... ember-2024
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
BusOV40
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BusOV40 »

Klopt. En lijn 340 gaat naar 8 x per uur. Overall mooie toevoegingen en goed dat we weer meer terugkeren naar de dienstregelingen van voor COVID.
Nu nog het nachtvervoer terug op niveau. Alhoewel ik vermoed dat dit nog wel eens lang kan gaan duren.
TLP
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik zit nu in rit 98 van lijn 357, dat is de rit die meer dan een kwartier na rit 98 van lijn 347 vertrekt maar er vanaf Amstelveen Busstation weer 7,5 minuut erachter zit. Waarom Connexxion het een goed idee vindt om de rijtijd van twee opeenvolgende ritten terwijl het nog middagspits is met 7,5 minuut in te korten is me een raadsel, want de chauffeur rijdt als een gek en nog hebben we 5 minuten vertraging. Totale schade: 2 minuten te laat in Amstelveen doordat de chauffeur zijn bus als BMX bleef behandelen. :')
Het idiote is dat zo'n verspringing er na 21 juli er nog steeds in zit, in dat geval tussen de ritten 192 en 194 op lijn 357.
hauptbahnhof
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

7,5 min in 1 rit eraf? Dat moet een foutje zijn toch?
TLP
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik weet niet of je met een foutje naar mij of de planners verwijst, maar ik lieg deze keer niet. Sterker nog, het verschil is zelfs 37-28=9 minuten!
hauptbahnhof
Berichten: 4282
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Planners of Hastus eerder.
maar om dan maar met +2 aan te komen... Kennelijk is de tijd van de rit ervoor dus echt te ruim?

Maareh, lieg je normaal wel? :X
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vanaf 21 juli wordt alles anders op de Amstelveenbundel. Dan gaat overdag de 357 elke 7,5 minuut rijden. En daar tussendoor nog de 178 elke 15 minuten. De andere lijnen die er nu rijden zijn dan (voorgoed?) geschiedenis……. Misschien wordt de rijtijd van de 357 dan aangepast aan de nieuwe omstandigheden……

Overigens zie ik op OVinfo dat de 347 en 357 die uit de stad komen regelmatig hier op de Amstelveenseweg een paar minuten te laat zijn. Dat zal dan te maken hebben met drukte of met de 30km zone die de gemeente Amsterdam zo nodig moest invoeren.

Overigens is Amstelveen ook aan het nadenken om in navolging van Amsterdam de 30km zones in te voeren.

OT: er is hier op de Amstelveenseweg en de van Nijenrodeweg nauwelijks een automobilist die zich aan de 30km houdt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Heel eerlijk gezegd vind ik de nieuwe lijnvoering (25 Amsterdam - Uithoorn en 357 Amsterdam - Aalsmeer) wel duidelijker dan de huidige lijnvoering waarbij de ene keer de 347 en 358 in Amstelveen zijn en enkele minuten later de 348 en 357…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Denk dat veel inwoners van Uithoorn het niet met je eens zijn. Lijn 25 vanuit Uithoorn rijdt voor nu tot Zuid. Lijn 347 rijdt dan nog naar het centrum van Amsterdam. En van de afwisseling van de combinaties 47/58 en 57/48 zat een logica achter.

Het wordt straks alleen maar ingewikkelder: vanuit Uithoorn (lijn 25) als je ergens in de buurt van de westelijke corridor (Amsterdamse-/Amstelveenseweg moet zijn, overstappen op Poortwachter op lijn 178; vanuit Kudelstaart/Aalsmeer (357) naar station Zuid: overstappen op Sacharovlaan op lijn 25; vanuit Uithoorn naar centrum overstappen onderweg op lijn 5 of op Sacharovlaan op lijn 357.

En dan ga ik er maar voor het gemak van uit dat lijn 25 en ook lijn 5 zonder problemen rijden.

De enquete van Movication was duidelijk, iets van 44% van de Uithoornaars ging er op achteruit na de verlenging van lijn 25.
TLP
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef: vr 21 jun 2024, 23:49 Planners of Hastus eerder.
maar om dan maar met +2 aan te komen... Kennelijk is de tijd van de rit ervoor dus echt te ruim?
De rit komt wel aan met +2 nadat de chauffeur geracet had; eerder ben ik met dezelfde rit minimaal +5 aangekomen. Dat neemt niet weg dat de rit daarvoor inderdaad wat te veel rijtijd heeft.

De rijtijdverdeling komt desondanks niet goed overeen met het drukteverloop gedurende de middag. Rond 15:00 begint het op de Stadhouderskade en de Van Baerlestraat vast te lopen, wat rond 16:00 een hoogtepunt bereikt. Na 17:00 begint de drukte af te nemen, maar het duurt tot na 19:00 dat de files volledig zijn opgelost. De rijtijden van de bus hebben echter hun piek om 17:00 met iets na 18:00 de abrupte teruggang.
fred1954 schreef: za 22 jun 2024, 06:53 Vanaf 21 juli wordt alles anders op de Amstelveenbundel. Dan gaat overdag de 357 elke 7,5 minuut rijden. En daar tussendoor nog de 178 elke 15 minuten. De andere lijnen die er nu rijden zijn dan (voorgoed?) geschiedenis……. Misschien wordt de rijtijd van de 357 dan aangepast aan de nieuwe omstandigheden……
Als je de ritten 192 en 194 in de nieuwe dienstregeling met elkaar vergelijkt, dan lijkt het er niet op...
TLP
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Al moet ik zeggen dat ik vandaag twee chauffeurs had die vrijwel perfect reden: rustig aan en toch overal op tijd. De chauffeur op de heenrit liet weliswaar een groep toeristen bij het Olympisch Stadion staan om de rest van de rit voor op schema te rijden, al waren die toeristen ook niet duidelijk over wat ze wilden. De chauffeur op de terugrit nam zelfs een reizigster vanaf het IJsbaanpad mee, maar niet voordat hij uitgelegd had dat hij er eigenlijk niet stopt. Dus kennelijk kan op tijd rijden wel als de chauffeur op tijd vanaf het beginpunt weggaat en de verkeerslichten zorgen voor een goede doorstroming. Op de heenweg was ik iets na twaalven onderweg, op de terugweg had ik rit 82 op lijn 357 die volgens mijn waarneming hierboven tot de meest vertragingsgevoelige ritten behoort. Hoewel, na Amstelveen Busstation lukte op tijd rijden een stuk minder en rond de bloemenveiling heeft de bus zo te zien zelfs flink in de file gestaan. :')
Laatst gewijzigd door TLP op ma 24 jun 2024, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Stadsbus
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stadsbus »

De eerste Ebusco wordt inmiddels wit bestickerd. Kan helaas geen nummer/kenteken zien op de foto.
bartjemestrom
Berichten: 1077
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door bartjemestrom »

Wel met rood dak. Ben benieuwd of die daadwerkelijk voor AML wordt of dat er wellicht wat naar GV gaat geruild worden
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Nee. Ebusco 2.0 mag niet in G&V rijden vanwege de webasto. De concessie G&V is 100% zero-emissie, dus ook bijverwarming op HVO is niet toegestaan. Verder is er in G&V nu voldoende bussen.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Wel grappig om dit te lezen, want voor zover ik weet heeft Transdev/Connexxion helemaal geen Ebusco 2.0 in hun gebieden rijden, alleen 2.2 en 3.0.
Denniss
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 apr 2018, 19:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Denniss »

De 12 en 13 meter Ebusco's zijn 2.0 (motor achterin, klein achterraam) de 18 meter Ebusco's zijn 2.2 (motoren in de wielen, groot achterraam)
3.0 rijden enkel in omgeving Hilversum meen ik.
Dennis
CSA2
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CSA2 »

IIVQ schreef: ma 24 jun 2024, 20:30 Nee. Ebusco 2.0 mag niet in G&V rijden vanwege de webasto. De concessie G&V is 100% zero-emissie, dus ook bijverwarming op HVO is niet toegestaan. Verder is er in G&V nu voldoende bussen.
Das bijzonder want de 7635-45 die uit NHN kwamen hebben een webasto.
TLP
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Denniss schreef: ma 24 jun 2024, 22:10 De 12 en 13 meter Ebusco's zijn 2.0 (motor achterin, klein achterraam) de 18 meter Ebusco's zijn 2.2 (motoren in de wielen, groot achterraam)
3.0 rijden enkel in omgeving Hilversum meen ik.
Dennis
Heeft het kleine achterraam niet met de hoge vloer achterin te maken? De Ebusco 2.0 heeft een ander front en ook Ebusco zelf spreekt over uitsluitend bussen van versie 2.2.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 136 gasten