Pagina 3 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 13:52
door Nitein-Repart
Is de RandstadRail-oplossing niet mogelijk. In Amstelveen sneltram (bovenleiding), in Amsterdam metro (derde rail). En voor Purmerend/Volendam kun je ook een rail-oplossing bedenken. Binnen Amsterdam metro (derde rail), tussen Amsterdam en Purmerend/Volendam sneltram (bovenleiding) en in Purmerend/Volendam zelf een bovenleiding. Een tram kan toch twee of meer bussen vervangen (bij gekoppeld rijden) en dat scheelt aanziendelijk in personeelskosten.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 14:40
door Alargule
Geen optie in verband met het 'safe haven'-principe. Daarvoor is een dienstuitvoering met sneltrams te onbetrouwbaar in verband met de potentiële verstoringen door overig verkeer. Safe haven houdt in dat een trein bij calamiteiten altijd naar het eerstvolgende station moet kunnen doorrijden. Dat gaat alleen als dat 'volgende station' vrij is. Wat mij betreft overigens ook weer een overtrokken interpretatie van Europese richtlijnen aangaande tunnelveiligheid. Nederland/Amsterdam wil weer braafste jongetje...enfin.

Over een doortrekking naar Purmerend: zolang het tussengelegen gebied (Waterland) leeg is, verkeer uit Purmerend sterk spitsgeoriënteerd is en Purmerend zelf over een fijnmazig net van rechtstreeks op CS en overige werkgebieden rijdende bussen beschikt, is een metrolijn of sneltram niet rendabel en voor reizigers uit Purmerend feitelijk een achteruitgang.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 16:29
door Nitein-Repart
Lijn E tussen Den Haag CS en Rotterdam Slinge rijdt toch ook volgens dit principe. Lijn A en B in Rotterdam ook. Waarom zou dat in Amsterdam niet kunnen?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 16:34
door Alargule
Volgens mij is het daar iets dichterbevolkt...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 22:39
door Bram
Ik heb nooit begrepen waarom het "vermetroën" van de amstelveenlijn nou precies een issue is. Een groot deel van het tracé ligt al in een vrije baan (Van Boshuizenstraat-Kronenburg is geheel kruisingvrij), en voor de overige delen is een boortunnel echt niet nodig. Cut/cover volstaat, en er kan zelfs gewoon in een open bak gereden worden met "bruggen" ipv kruisingen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 23:52
door Ruben
Van Boshuizenstraat - Kronenburg is nou niet bepaald het grootste gedeelte van het traject. De moeilijkheid zit hem nu juist in alle kruisingen op het gehele traject. Maar voor deze kruisingen kan inderdaad best met goedkope oplossingen in vorm van viaducten worden volstaan.

Hoe zit het overigens met het PVR. Dat is uiteraard ontworpen voor 2,65meter brede sneltrams. Maar dan staan er op het gehele traject wel bovenleidingportalen in het midden van de baan. Stel dat die niet meer nodig zijn door een derde rail, ben je er dan al voor een 3 meter brede metro, of rijden die dan alsnog te dicht langs elkaar? Me dunkt dat de bogen in het traject nu al geschikt zijn voor 3 meter brede metro's, die zijn nu al ruim.

Anders moet je dus op het gehele traject minstens één kant de rails opnieuw leggen. Op zich is daarvoor ook de ruimte wel op het gehele traject, maar dan wordt het wel omslachtig.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 23:59
door Ruben
Ook zou men nu als alternatief moeten onderzoeken om de Noord-Zuidlijn door te trekken vanaf Oranjebaan naar Amstelveen Busstation, langs de A9. Indien een metro naar Zuid Amstelveen overkill is, kan je zo juist ook een goede overstap bieden tussen bussen zuidwaarts en de metro noordwaarts.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 00:00
door VIRM
Gaat er dan niet veel meer meespelen dan alleen een open bak aanleggen?

Sommige haltes liggen vlak voor een kruising. Als je zo'n halte al onder het maaiveld moet gaan aanleggen, dan gaat dat waarschijnlijk weer aantikken met dingen als liften enzo. Ik wee tniet hoe breed metroperrons moeten zijn, maar dat betekent dan dat je ook een stukje onder de weg zou moeten uitgraven. Daarnaast mag je het hele gebeuren ook nog eens gaan inpassen bij de ondertunneling van de A10, die onder de grond gaat.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 00:08
door Ruben
Ja die A10 is echt het grootste probleem nu. Maar dat is nu juist ook de historische vergissing nummer 1, die dat gedrocht van een 'hoogwaardige' tram voor Amstelveen als enige optie openhoudt momenteel.

Ik denk dat alle haltes die momenteel aan een kruising liggen bij een ombouw naar metro ofwel simpelweg zullen sneuvelen daar er dichtbij een alternatief is, ofwel verplaatst kunnen worden op een dusdanige afstand van de kruising dat ze op maaiveld kunnen blijven.

Daarnaast valt de weg te verhogen waardoor de sporen minder tot helemaal niet hoeven te zakken. Of de weg valt te ondertunnelen etc.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 12:41
door marlies
VIRM schreef:Gaat er dan niet veel meer meespelen dan alleen een open bak aanleggen?

Sommige haltes liggen vlak voor een kruising. Als je zo'n halte al onder het maaiveld moet gaan aanleggen, dan gaat dat waarschijnlijk weer aantikken met dingen als liften enzo. Ik wee tniet hoe breed metroperrons moeten zijn, maar dat betekent dan dat je ook een stukje onder de weg zou moeten uitgraven. Daarnaast mag je het hele gebeuren ook nog eens gaan inpassen bij de ondertunneling van de A10, die onder de grond gaat.
Omgekeerd kan natuurlijk ook op die punten: de weg naar beneden en de metro omhoog. Het is daar toch al geen gezicht dus een verhoogde metro-baan maakt dat niet heel veel erger.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 13:51
door IC140
De 51 gaat nu op niveau 0 onder de A10 op niveau +1 langs. De A10 kan dus best op niveau 0 blijven als de weg naar -1 gaat. Hooguit dat de weg wat dieper moeten komen te liggen. De kruising met de Parnassusweg/Buitenveldertlaan wordt een uitdaging, maar daar is met een ander profiel wel wat aan te doen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 21:15
door Vinny
Ook station Zuid wordt in de plannen net verkeerd aangelegd. Als het aan mij lag, was het hele station naar het oosten opgeschoven, zodat station RAI in zijn geheel zou kunnen vervallen. Reizigers naar de RAI zouden ietsje verder moeten lopen maar dat lijkt me overkomelijk. Wel zou de ingang van de RAI verplaatst moeten worden, of een extra ingang voor OV reizigers.

Maar dat station wordt juist naar het westen verschoven, zodat er een extra uitdaging in het inpassen van het metronetwerk bestaat.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: za 21 jun 2014, 22:06
door IC140
Voor de reizigers die echt niet kunnen lopen komt er natuurlijk een station Europaplein voor de voordeur van de RAI.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 07:11
door Ardan
Vinny schreef:Ook station Zuid wordt in de plannen net verkeerd aangelegd.
Je bedoelt hier het omklappen van de metroperrons? Dat punt heb ik al aangestipt op hierzijnwij.nu.. zo even uit mijn hoofd werd daar gezegd 'Ja maar een doortrekking van de NZ kan nog steeds, ook dan!'. Zoiets. Kijk zelf maar.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 10:47
door IC140
Nee, Vinny heeft al een tijdje een veel wilder plan om heel Asdz (Metro en trein) zo'n 500-1000 meter richting Rai te schuiven en Rai zelf te sluiten.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 11:00
door marlies
De complexen van de VU zijn nu nog net op loopafstand van Asdz, dat is dan niet meer zo, dat zullen ze daar niet leuk vinden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 13:47
door Ruben
Dat zal dan ook tot meer studenten die dat pisstukje de tram pakken leiden, dat kan de hoogwaardige amstelveenlijn niet aan hoor. 8-)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 19:18
door Vinny
marlies schreef:De complexen van de VU zijn nu nog net op loopafstand van Asdz, dat is dan niet meer zo, dat zullen ze daar niet leuk vinden.
Studenten en lopen is inderdaad geen goede combinatie. Dat vertikken ze... :evil:
Als ze geen kilometer kunnen lopen moeten ze maar toeslag betalen voor het aansluitende openbaar vervoer. ;)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 12:41
door baladid
Geen kilometer lopen? Mijn campus is zo groot dat ik van dit gebouw naar de mensa meer dan een kilometer onderweg ben...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 13:19
door Suus
In Nederland is alles heel compact, dat is onze specialiteit :mrgreen:

Het nadeel daarvan is dat de meeste bouwwerken al uit hun voegen barsten op het moment van oplevering :mrgreen:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 13:58
door n-evo
VIRM schreef:@Vinny: er was inderdaad een voorstel voor een Noord/Zuidlijn met bovenleiding en doortrekking naar Amtelveen. Wellicht zou je met zo'n concept ook de regio noordwaarts in kunnent rekken?
Het plan was zelfs om de volledige N/Z-lijn met bovenleiding uit te rusten i.p.v. derde rail, niet enkel de uitlopers de regio in.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:07
door Alargule
Volgens mij is dat nooit verder dan de voorstelfase gekomen. Wat mij betreft prima dat er voor de derde rail is gekozen - het geeft het geheel wat meer een metro-achtige 'feel' en het zorgt voor uitwisselbaarheid met het materieel voor de rest van het net.

Dat laatste argument is natuurlijk veel belangrijker dan het eerste, maar toch :P

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:16
door Suus
Er zijn landen waar alle metro's van bovenleidingen zijn voorzien (Spanje, China), dus hoe dat een argument kan zijn :?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:23
door Alargule
Ach, daar kom ik toch nooit. Ik associeer een metrosysteem met derde rail en niet met bovenleidingen, waarbij ik eerder aan een trein- of tramverbinding denk. Maar goed, het argument is natuurlijk net zo zinnig als de afweging om koersrollen in de M5 te installeren 'om nostalgische redenen' ;)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:24
door n-evo
Haha nou inderdaad!