Pagina 3 van 4

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:11
door SuperGhost
JordiBrabant schreef:Dat zit wel een bezwaar aan, ICR is heel veel langzamer met passagiers uit en in laten stappen dan SLT, daarnaast gaat het optrekken ook niet heel snel, dus daar wordt alles alleen maar trager van.
Tegen de tijd dat Schiphol zo verbouwd is dat de NZ-Lijn er naartoe verlengd is, rijdt dat ICR natuurlijk allang niet meer... :wink:
trolly schreef:Ik ben een enorm voorstander van een ICD naar Den Helder. Met alternerende stops in Wormerveer en Anna Pauwlona.
Suus schreef:Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???
Den Helder? (A)

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:12
door reisthijs
Suus schreef:Zijn we vergeten waar de D in ICD voor staat???

Natuurlijk moet die trein niet overal stoppen. Het is een ICD, geen IC!
Simpele oplossing: één letter schrappen. Zijn we ook gelijk van die toeslag af.
Suus schreef:Bovendien kan de ICD die extra reizigers in de spitsuren helemaal niet aan en wil je met treinen met smalle deuren niet zo vaak stoppen (Ook ICNG heeft relatief smalle deuren).
Met ICNG wordt het mogelijk om langere treinen in te zetten, waarbij de deuren bovendien veel beter over de trein verdeeld zijn.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:23
door Wubbo
Volgens mij zijn we ondertussen wel erg ver afgedwaald van het onderwerp.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:38
door Alargule
Het is inderdaad wat onoverzichtelijk geworden, en iedereen staat nu op een kluitje te discussiëren...

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:44
door Chrysa
Net als recht voor de rolbanden op station Schiphol dus.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:44
door trolly
Waar zijn de perronschreeuwers als je ze nodig hebt -o-

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:45
door Chrysa
Laatst stonden ze op Utrecht CS. -o-

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:49
door Alargule
-o-

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 21:50
door trolly
Ah, dat verklaart veel.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 00:01
door henrivanderweijden
Waarom worden de perrons op Schiphol niet net zo als bij de DB verdeeld in A, B, C, D, E en F?
Kan je precies aangeven waar een trein stopt, ruim van te voren natuurlijk zodat reizigers zich spreiden.
En dan natuurlijk verdelen hè? Zeg maar de sprinter van 10.00 uur op spoor 1 AB , de IC van 10.05 uur op 1 DEF enz.
Lijkt me een relatief goedkope oplossing om de reizigers te verdelen over de perrons

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 00:28
door diederickx
Voorlopig zou het al heel wat zijn als het juiste spoor langer dan een paar minuten van te voren werd aangewezen. Nog altijd wordt omgeroepen dat de Thalys vertrekt "van spoor 5 of 6".

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 00:48
door katvis
Waarom is dat überhaupt zo?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 01:00
door Ardan
Hoe heette dat ook alweer? Dynamisch perron toewijzen?
Je hebt dat in ieder geval op Schiphol en op Amsterdam Zuid. Treinen hebben op zich wel hun vaste spoor, maar dat wordt niet gecommuniceerd. Je wordt alleen verwezen naar het juiste perron, en of de trein dan links of rechts komt is afhankelijk van het moment. Komt onze trein bijvoorbeeld normaal op spoor 1, maar staat de voorgaande trein daar door enorme drukte langer dan gepland te apegapen, dan wordt onze trein naar spoor 2 gestuurd als die vrij is. Zo worden de sporen efficiënter benut, zo is de gedachte. Want waarom wachten tot het linker spoor vrij is terwijl je ook op het rechter kunt binnenkomen?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 10:36
door Bemined
Op Amsterdam Zuid is dat al weer een tijdje afgeschaft, iets met wissels die er niet meer liggen. Op Schiphol heb je het nog wel met de sporen 1/2 en 5/6, beide eilandperrons dus voor de verdeling van passagiers zou het geen probleem moeten zijn, gewoon verdelen over het perron en een minuut van de voren weet je of je naar links of rechts moet om in te stappen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 10:56
door MLouter
henrivanderweijden schreef:Waarom worden de perrons op Schiphol niet net zo als bij de DB verdeeld in A, B, C, D, E en F?
Kan je precies aangeven waar een trein stopt, ruim van te voren natuurlijk zodat reizigers zich spreiden.
En dan natuurlijk verdelen hè? Zeg maar de sprinter van 10.00 uur op spoor 1 AB , de IC van 10.05 uur op 1 DEF enz.
Lijkt me een relatief goedkope oplossing om de reizigers te verdelen over de perrons
Je hebt toch al die borden die de trein en deuren aangeven op Schiphol bij de sporen naar Amsterdam?
Ik weet alleen niet of toeristen het snappen of het zien. De bestemming een keer aangeven op die borden (zeg maar groot AMSTERDAM tussen de deuren) zou al kunnen helpen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 11:08
door reisthijs
Het helpt alleen niet erg als dat pas een minuut van te voren bekend wordt gemaakt.
Als je wil dat reizigers zich beter spreiden moet wel ruim van te voren duidelijk zijn waar ze klaar moeten gaan staan.
Bemined schreef:Op Schiphol heb je het nog wel met de sporen 1/2 en 5/6, beide eilandperrons dus voor de verdeling van passagiers zou het geen probleem moeten zijn, gewoon verdelen over het perron en een minuut van de voren weet je of je naar links of rechts moet om in te stappen.
Dat is wel een probleem, omdat reizigers die niet zeker zijn waar ze moeten zijn de neiging hebben te blijven rondhangen op de plaats waar ze het perron op komen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 11:24
door Bemined
Dat is een kwestie van communiceren, niet een probleem van de dynamische perrontoewijzing.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 11:24
door diederickx
Precies. En de verfijning "de trein vertrekt van spoor 5 sector D, E en F of spoor 6 sector D, E en F" gaat dan volstrekt niet overkomen.

(edit: ik reageer op reisthijs, niet op bemined)

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 23:04
door evos
Op Schiphol lopen de letters van A t/m S, van zuid naar noord. Dus je krijgt dan iets van "spoor 6 M-Q".

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: wo 13 nov 2019, 23:24
door Z2N
Dat zijn de bakborden, ter behoeve van spreiding kan je natuurlijk nieuwe bordjes ophangen.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 14 nov 2019, 06:54
door trolly
Want?

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 14 nov 2019, 07:06
door Aking
En ik maar denken dat dit bakborden waren:

Afbeelding
\
En dat die letterbordjes toch voornamelijk gebruikt worden bij internationale treinen om aan te geven waar je rijtuig zich vermoedelijk gaat bevinden...

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: do 14 nov 2019, 07:58
door marvinkok
Die letterborden zijn inderdaad voor de internationale treinen, maar zou je best kunnen gebruiken.
Het bord op de foto van Aking is officieel een "treinlengtebord " en hulpmiddel voor de machinist voor het positioneren van de trein.

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: di 25 feb 2020, 16:02
door Hensepens
Kan even geen andere plek vinden..

Ik zie dat de voor miljoenen "veiliger gemaakte" bustunnel bij de Schipholtunnel weer eens dicht is. Sinds de in mijn ogen absurde gecreerde situatie, is hij nog zo nooit zo vaak ontoegankelijk geweest.

Wel veilig. Ongebruikte tunnel

Re: 'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Geplaatst: di 25 feb 2020, 16:19
door tripel7
De grootste ironie is dat als hij dicht gaat het omveiligheidsredenen die voorheen nooit voorkwamen: spookrijders, tunnelverlichting die spontaan naar beneden komt, etc