Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Styyx

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Styyx »

Beantwoord even mezelf. (A) Dienstregeling op OVinfo lijkt te kloppen, want 1 rit duurt 14 minuten. Dan heb je in de daluren genoeg aan 1 bus (en 2 in de spits). Dat het niet veel bussen kost was het hele idee bij dit lijntje. Als je haltes gaan toevoegen kan dat niet, zeker omdat je bij SKWA eerst moet rijden tot een rotonde 300 meter verderop en daar pas kan keren. Toevallig hadden jullie het over krappe rijtijden, dit gaat er eentje worden.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Ik kan inderdaad bevestigen dat zowel de frequenties als de stops van lijn 343 kloppen.

Het is echt bedoeld als eerste aanzet voor de toekomstige lijn die R-netkwaliteit moet hebben en via de andere nieuwbouwwijken (Nieuw-Vennep West / Lisserbroek-Noord) moet rijden. Op die manier zou je in het gebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep 3 HOV-routes evenwijdig krijgen (van west-naar-oost: Lijn 343 / Lijn 397 / Lijn 361 (van ZHN).
Er loopt nog een planstudie voor Lijn 343 om de definitieve haltes en route en maatregelen te bepalen (Planstudie HOV Haarlemmermeer Zuidwest). De haltes SKWA en De President worden voor nu aangedaan omdat die al bestaan, dus dan kan de lijn snel al beginnen met rijden nu de eerste delen van Lincolnpark gebouwd gaan worden.

In de pré-planstudie voor lijn 343 was bedacht dat er iig een nieuwe halte voor Lincolnpark moet komen (dan blijft De President behouden voor lijn 162, waarbij het idee bestaat om de haltenaam aan te passen naar Johan Enschedelaan), wellicht een halte voor Tudorpark (er is ooit een kruishalte bedacht bij de aanleg van de Zuidtak Zuidtangent, daarom is het viaduct daar breder aangelegd) en een nieuwe halte ter vervanging van SKWA (die is altijd als provisorische halte aangelegd, omdat Haarlemmermeer deze HOV-lijn al 20 jaar in de plannen heeft staan).
In NIeuw-Vennep West zou die dan 2 of 3 haltes hebben (vergelijkbaar met Getsewoud) en in Lisserbroek-Noord aansluiten op de busbaan waar ook de 361 in de toekomst zal rijden met 1 halte in die nieuwbouwwijk.
Aanvullend daarop wordt nu ook gekeken of er een halte bij/in Graan voor Visch Zuid zinvol is, omdat dat bedrijventerrein langzaam verkleurd wordt naar een woon/werkwijk met tussen de 2.000 en 5.000 woningen. Die plannen waren er nog niet ten tijde van de pré-planstudie, vandaar dat die daarin niet genoemd worden.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TLP schreef: vr 08 nov 2024, 00:36 Krijg je als chauffeur dan geen tijd om een voor jou nieuw bustype een paar keer zonder reizigers uit te proberen?
Tuurlijk wel. De matrit van de garage naar de beginhalte! (A)

Het verschilt. Een vriend van mij is mentor en krijgt soms leerlingen mee die 30 jaar geleden in het leger hun busrijbewijs gehaald hebben en daarna alleen maar vrachtwagen gereden hebben. Die worden gelijk op de lijndienst gezet.
Maar ook mensen vers van de rijschool, die mochten wel een lege bus rijden, maar dan wel met een gelede door de binnenstad van Amersfoort.

Ik heb zelfs meegemaakt dat de brandweer kwam lessen bij de Transdev academy, omdat een ladderwagen (met paar meter vooroverbouw) heel anders stuurt dan een standaard brandweerauto (voorwielen onder cabine, bijna op de hoeken).
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt een lijnverkenning ook niet vergelijken met een echte dienst draaien. Tijdens een lijnverkenning heb je bijvoorbeeld geen dienstregeling waar je je aan moet proberen te houden. De vraag is of je uberthaupt in de spits rijdt en bij elke halte stopt (en weer in moet voegen). Daarnaast spelen ook zaken als het trage in- en uitstappen een rol, i.c.m. met het steeds trager wordende in- en uitchecken. Daarnaast zal een nieuwe chauffeur vaker proberen om het iedereen naar de zin te maken, zoals zelf met +5 rijden, maar alsnog op laatkomers wachten.
Als je net slaagt voor je autorijbewijs, zal je rijstijl ook compleet anders zijn dan een jaar later, als je veel kilometers hebt gemaakt.

Dus je zult nooit een nieuwe chauffeur net zoals iemand die al 10 jaar rijdt kunnen laten rijden.
TLP

Bericht door TLP »

Is het niet mogelijk om tijdens lijnverkenning een dienstrit dusdanig te simuleren door te oefenen met deuren openen/sluiten, de kaartautomaat bedienen en een dienstregeling te rijden die gebaseerd is op twee even lang durende ritten tijdens het oefentijdstip, maar wel afwijkt van een bestaande rit zodat echte dienstritten niet te veel verstoord worden?

Zoals Hainje zegt zou je verwachten dat eerst met een lege bus op lijnverkenning, daarbij elke lijn en bus een paar keer rijden en dan pas met de mentor op dienst om met passagiers te rijden helpt tegen dikke vertragingen, ook al kun je de echte spits niet simuleren. Maar toen ik mijn autorijbewijs haalde zocht ik ook niet direct de meest gecompliceerde verkeerssituaties op, dus het verbaast me ergens wel dat buschauffeurs dat wel zouden moeten kunnen. Er zijn tenslotte veel meer mensen afhankelijk van op tijd en veilig vervoerd worden dan bij welk ander wegvoertuig dan ook.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik heb in mijn eerste autorijles op de snelweg gereden en door een winkelgebied waarvan ik nog steeds overtuigd ben dat het een voetgangersgebied was. Ik denk dat dat wel de moeilijkste situaties waren tijdens mijn hele rijles sen (behalve de Gasunie-rotonde).

Ik denk dat het personeelstekort ook meespeelt. Als je een leerling+mentor op een lege bus zet, valt er nóg meer uit. Ik denk dat de meerderheid liever een ietwat vertraagde dan géén bus heeft.
TheAgedGamerYt

Bericht door TheAgedGamerYt »

Is het niet beter dat ze lijn 341 alleen in de spits laten doorrijden naar Station Zuid? Ik merk dat er name in de spits bussen dan overvol zitten.

Het lijkt me ook een goede oplossing om de hele lijn 8x per uur te laten rijden dus ook naar Schiphol, dat is zelf ook een drukke traject van de lijn.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Is lijn 341 zo druk dan? Vanaf december wordt de lijn ingekort tot Schiphol met in de brede spits 8x/uur tussen Spaarne Gasthuis en station Hoofddorp. Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijdt lijn 198 2x/uur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Styyx

Bericht door Styyx »

Ik weet nog dat voor mei 2023 er 8x/uur in de spits binnen Hoofddorp werd gereden (dat gebeurde al een tijdje voor R-net ook met de 168/268). Die ritten waren best wel vol inderdaad. Begin 2023 kregen we vaak rituitval door personeelstekort en uiteindelijk bleef de lijn de zomerdienstregeling rijden waar alle spitsritten waren geschrapt. Er zijn dus wel echt mensen de bus uit gejaagd, of die nog gaan terugkomen naar de 341 moeten we nog zien. Zeker nu dat Floriande Zuid haar eigen R-net lijntje heeft.

Heel erg blij met het inkorten ben ik niet. Er zitten heel wat studenten uit Hoofddorp bij de VU die nu nog direct kunnen reizen. Nu moet dat met 1x (waarschijnlijk 2x, gezien de lage frequentie van de 198) overstap. Maar ja, uiteindelijk moet je toch een paar Ebusco's vrij compenseren voor de nieuwe lijn en dat moet dus zo.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Ik meen in het Connexxion vervoerplan 2025 gelezen te hebben dat het lijnnummer Schiphol - Station Zuid 298 zou worden? Wat ik al niet begreep, omdat in principe 2xx lijnnummers gereserveerd zijn voor spitslijnen?
Lijnnummer 198 zou betekenen dat de lijn onderdeel wordt van Schipholnet? En dus met Schipholnet livrei gaan rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Het verbaast me wel dat de 198 vanaf/tot Schiphol Plaza gaat rijden en niet net als 186, 194, 195 en 199 vanaf P30 en tot Knp Noord rijdt.

Updates:
Styyx

Bericht door Styyx »

Dat klopt. 2 omdat het een snelbuslijn is, 9 omdat het bij Schipholnet hoort en 8 omdat meeste CXX lijnen naar Zuid daarop eindigden (178/348/358). Dan kreeg je dus lijn 298. Ergens dit jaar hebben ze besloten om van die 2 een 1 te maken, terwijl het nog wel een snelbuslijn blijft.
TheAgedGamerYt

Bericht door TheAgedGamerYt »

Milco schreef: ma 11 nov 2024, 12:51 Is lijn 341 zo druk dan? Vanaf december wordt de lijn ingekort tot Schiphol met in de brede spits 8x/uur tussen Spaarne Gasthuis en station Hoofddorp. Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijdt lijn 198 2x/uur.
Voor de pandemie reed lijn 341 8x per uur tussen Hoofddorp en Schiphol (Net als zijn voorganger lijn 310) maar sinds 3 Januari 2021 is het 8x per uur traject ingekort tot station Hoofddorp.

In de daluren is het rustig tussen Station Zuid en Hoofddorp, maar in de spitsuren zit de bus vrijwel overvol omdat iedereen dan van de universiteit heen en terug gaat.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Styyx schreef: ma 11 nov 2024, 14:16 Dat klopt. 2 omdat het een snelbuslijn is, 9 omdat het bij Schipholnet hoort en 8 omdat meeste CXX lijnen naar Zuid daarop eindigden (178/348/358). Dan kreeg je dus lijn 298. Ergens dit jaar hebben ze besloten om van die 2 een 1 te maken, terwijl het nog wel een snelbuslijn blijft.
Ik kan uw redenatie volgen, alleen 2xx lijnnummers zijn spitslijnen (die ook tegelijkertijd snelbussen kunnen zijn, maar alleen rijden in de spits).
Daarom denk ik dat er 198 van gemaakt is, om het lijnnummer binnen Schipholnet te laten vallen. Immers snelbussen die de hele dag rijden, noemen we R-net……en hebben een 3xx lijnnummer.

Zie link: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... 2018-2032)
Styyx

Bericht door Styyx »

Ik heb het nog eens even opgezocht. Dit staat in Vervoerplan 2024:
Lijn 341 wordt tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid vervangen door een nieuwe lijn 298 waarvan de frequentie ten opzichte van lijn 341 gehalveerd is. Het wordt dan een halfuurdienst op alle dagsoorten tot ca. 21:00 uur ’s avonds (nu is het een kwartierdienst tot ca. 24:00 uur). De lijn wordt niet met R-net materieel uitgevoerd en wordt beschouwd als een lijn die valt onder het Schipholnet. Het lijnnummer wordt 298. De 2 omdat het een snellijn is, de 90 omdat dit aansluit bij de nummering van het Schipholnet en de 8 omdat vele lijnnummers op Amsterdam Zuid met een 8 eindig(d)en.
Het was altijd al de bedoeling dat dit een lijn zou zijn van Schipholnet. Een halfuursdienst tussen Schiphol en Amsterdam voldoet blijkbaar niet aan de eisen van R-net (wat voor hoogwaardig OV staat en dus ook een hoge frequentie, al wordt dat niet bij elke lijn gehandhaafd).
fred1954

Bericht door fred1954 »

Duidelijk, ben alleen benieuwd of de bussen een Schipholnet bestickering krijgen. De bestaande gelede Schiphol bussen zullen het wel niet worden, op lijn 198, lijkt me.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zat nog te denken, Connexxion heeft negen 12m eVDL's uit Oslo overgenomen (zie https://busposities.nl/materieel/CXX/CiteaSLF120E) waarvan de inzet nog altijd onbekend is. Zou op zich een prima maatje zijn voor enkele rustige Schipholnetlijnen (185, 198). Het zijn overigens driedeursbussen.

Maar goed, dat is even off-topic...

Updates:
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef: ma 11 nov 2024, 18:37 Duidelijk, ben alleen benieuwd of de bussen een Schipholnet bestickering krijgen. De bestaande gelede Schiphol bussen zullen het wel niet worden, op lijn 198, lijkt me.
Ja wordt gewoon met de huidige gereden. Waarom niet?
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Milco schreef: ma 11 nov 2024, 18:43 Ik zat nog te denken, Connexxion heeft negen 12m eVDL's uit Oslo overgenomen (zie https://busposities.nl/materieel/CXX/CiteaSLF120E) waarvan de inzet nog altijd onbekend is. Zou op zich een prima maatje zijn voor enkele rustige Schipholnetlijnen (185, 198). Het zijn overigens driedeursbussen.

Maar goed, dat is even off-topic...
Ik zit me ook al een tijdje af te vragen waarvoor die bussen nou bestemd zijn, al sinds de zomer is volgens mij bekend dat Connexxion die bussen heeft overgenomen. Op Wikipedia heb ik gelezen dat ze in Noord-Holland ingezet gaan worden, maar dat kunnen dus drie concessies zijn (even aangenomen dat ze sowieso niet naar het Gooi gaan omdat daar onder de merknaam Transdev Nederland wordt gereden).
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Die Noord-Holland op Wikipedia was een educated guess van mij, want ik zie Connexxion geen 'nieuwe' elektrische bussen naar HWGO of Zeeland sturen, terwijl die concessies bijna aflopen. Veel anders dan Noord-Holland blijft er dan niet over. :p

Ik verwachtte eigenlijk dat ze naar NHN zouden gaan om de BYD's te vervangen, maar daar lijken ze niet te komen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zijn ze niet tijdelijk voor Utrecht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dan zouden ze nog een jaar aan de kant staan…

Updates:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dus? Ze waren nu blijkbaar beschikbaar, da's beter dan over een jaar kijken en dan concluderen dat er niks beschikbaar is en vervolgens geen materieel hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ze waren volgens mij al ver voor de gunning van Utrecht van Connexxion.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef: ma 11 nov 2024, 20:42

Ja wordt gewoon met de huidige gereden. Waarom niet?
Ha die Remco…

Je bedoelt dat de 198 mrt de huidige gelede Schiphol Citea’s gaat rijden? Ik schreef dat ik dacht van niet, omdat geleed rijden overdaad zou zijn op die route?
Plaats reactie