Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Wij gaan het zien als er maar een bus komt 
Weet iemand wat de logica is van de lijnkleur van lijn 343? Deze lijn heeft helemaal geen link met Amsterdam Centrum. Ook worden de lijnen 169 en 171 op de pdf tabellen in het groen aangegeven. Dit terwijl dat lijnen zijn op het onderliggende net, zoals de lijnen 160, 161 en 162. https://www.connexxion.nl/getmedia/8d4e ... 25-(2).pdf
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Volgens mij heb ik op de vorige pagina al je vraag over de oranje lijnkleur van lijn 343 beantwoord. Het heeft geen zin een vraag voor de tweede keer te stellen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
O ja, sorry hoor! (Geintje) Echter niet over lijn 169 en 171.
Over lijn 343 heeft Milco op de vorige pagina een hoop nuttige informatie beschreven over toekomstige routes en dat het uiteindelijk Lisse-Hoofddorp wordt. Echter niet over de logica van de lijnkleur 

-
Ook ik had vragen over de lijnkleuren. Misschien gaat die kleurensysteem de prullenbak in.Styyx schreef: ↑vr 15 nov 2024, 18:20 Ik zie het nu ook. Wel interessant: in de tegengestelde richting (naar SKWA) rijdt het een heel andere route, namelijk linksaf vanaf het station op de Van Heuven Goedhartlaan, weer linksaf op de Spoorlaan (route 163) en dan rechtsaf naar de Johan Enschedélaan op bij de bushalte van De President te komen.
Wel raar dat de lijnkleur Oranje is, die is bij CXX gereserveerd voor lijnen van/naar Elandsgracht. Ook 341 blijft gewoon groen (Amsterdam Zuid). Ik had ze beide rood verwacht voor "Haarlem of elders".
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Mij idee, Styxx! Is er verder ergens het plan om de VDL Citea SLFA-181 Electric (Schipholnet) die nu deels ook op lijn 357 rijden, weer terug te halen naar Schiphol? Dit aangezien lijn 198 er bij komt en lijn 192 in mei 2025 pas zal worden opgeheven. Het zijn nu net rijdende toverballen met al die verschillende kleuren van binnen en buiten maar wellicht komt er dan een tekort op lijn 357. Verder de vraag of de lijnen N47, N57 en N97 nou juist wel of juist niet bij het R-Net horen? Materieel is R-Net maar uiteindelijk rijdt lijn N47 een behoorlijk andere route (oude lijn 347) en stopt op veel meer haltes van ondermeer de lijnen 174 en 178.
-
Hans1952, u schrijft het zelf al, lijn 198 komt er bij en lijn 192 wordt opgeheven. Ik denk dat men op Schipholnet op deze manier nauwelijks materieel tekort komt.
Lijn 357 is na de in gebruikname van lijn 25 naar Uithoorn en het opheffen van lijn 347/348/358 een redelijk drukke lijn gebleven, ondanks de hoge frequentie.
Tja de kleuren van Schipholnet, daar is nu eenmaal voor gekozen bij het begin van de concessie en dat zal ook zo blijven. ik vind het in ieder geval mooier dan de (totaal)reclame bussen op de ontsluitende lijnen.
Ik maak me wel zorgen over lijn 178, die zie ik hier (Amstelveenseweg) vaak leeg voorbij komen, zowel richting Zuid als richting Poortwachter. Ben benieuwd wat CXX daar in de loop van de tijd mee gaat doen. Daar moet echt dik geld bij m.i. Het is jammer dat de VRA geen directe buslijn meer wil tussen Uithoorn en Amsterdam, anders had lijn 174 vanaf het Busstation Amstelveen doorgetrokken kunnen worden naar station Zuid en was lijn 178 niet nodig.
De lijnen N47/N57/N97 zijn in de markt gezet als R-net. Dat ze op meer haltes stoppen en dat de N47 dezelfde route rijden als de oude 347 lijkt me niet onlogisch. Er rijdt geen lijn 25 in de nacht en ook geen metro. Vandaar dat deze lijnen gehandhaafd blijven zelfs tot aan het Centraal Station. En ja het zijn R-net lijnen. Ze stoppen op meer haltes omdat er verder geen ontsluitende nachtlijnen zijn, die op die haltes stoppen.
Lijn 357 is na de in gebruikname van lijn 25 naar Uithoorn en het opheffen van lijn 347/348/358 een redelijk drukke lijn gebleven, ondanks de hoge frequentie.
Tja de kleuren van Schipholnet, daar is nu eenmaal voor gekozen bij het begin van de concessie en dat zal ook zo blijven. ik vind het in ieder geval mooier dan de (totaal)reclame bussen op de ontsluitende lijnen.
Ik maak me wel zorgen over lijn 178, die zie ik hier (Amstelveenseweg) vaak leeg voorbij komen, zowel richting Zuid als richting Poortwachter. Ben benieuwd wat CXX daar in de loop van de tijd mee gaat doen. Daar moet echt dik geld bij m.i. Het is jammer dat de VRA geen directe buslijn meer wil tussen Uithoorn en Amsterdam, anders had lijn 174 vanaf het Busstation Amstelveen doorgetrokken kunnen worden naar station Zuid en was lijn 178 niet nodig.
De lijnen N47/N57/N97 zijn in de markt gezet als R-net. Dat ze op meer haltes stoppen en dat de N47 dezelfde route rijden als de oude 347 lijkt me niet onlogisch. Er rijdt geen lijn 25 in de nacht en ook geen metro. Vandaar dat deze lijnen gehandhaafd blijven zelfs tot aan het Centraal Station. En ja het zijn R-net lijnen. Ze stoppen op meer haltes omdat er verder geen ontsluitende nachtlijnen zijn, die op die haltes stoppen.
-
Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Fred1954, Mooi verwoord! Inderdaad zit er een periode van een aantal maanden tussen de start van lijn 198 en het opheffen van lijn 192. Daar gaan wellicht geen materiële verschuivingen voor plaatsvinden. Voor wat betreft de lijnen 174 en 178 zie ik graag dat lijn 174 in zijn huidige vorm blijft en lijn 178 zal worden verlengd via de wijk algemeen in Uithoorn. Wel jammer om te lezen dat de bezetting zo laag blijkt te zijn. Er was namelijk zoveel protest tegen het verdwijnen van de lijnen 347, 348 en 358. En inderdaad, die reclames op het witte materieel zien het zeer veel minder fraai uit dan die verschillende huisstijlen. Ik dacht dat reclame juist niet mocht op de bussen. Tot slot, in dit forum had ik eerder deze week gevraagd of iemand iets meer weet over de halte Ouderkerk west? Volgens geruchten zijn er ideeën om de lijnen 300, N30 en 356 daar ook te gaan laten halteren.
Erratum: Algemeen moet Legmeer zijn maar door automatisch typen is dat blijkbaar veranderd 

-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Je kunt een geplaatst bericht bewerken door op het meest linker icoontje te klikken (het pennetje). Scheelt weer een nieuw bericht aanmaken. 

Updates:
Updates:
Bedankt Milco! Ik ben nieuw hier dus ff wennen nog 

-
Daar heb ik helaas geen zicht op, ik woon op de route Busstation - Zuid en daar is het buiten de spits knudde, wat aantal passagiers betreft. Ik heb ook niet gesuggereerd dat de route opgeheven moet worden, maar kan me voorstellen dat op termijn CXX zich wel achter de oren gaat krabben over de kosten/baten van lijn 178.diederickx schreef: ↑do 05 dec 2024, 10:50 Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 05 dec 2024, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Meltrain
- Donateur
Maar is het passagiersaantal gelijkwaardig aan de oude lijn 358 (en eerder ook 348)?fred1954 schreef: ↑do 05 dec 2024, 12:53Daar heb ik helaas geen zicht op, ik woon op de route Busstation - Zuid en daar is het buiten de spits knudde, wat aantal passagiers betreft.diederickx schreef: ↑do 05 dec 2024, 10:50 Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Updates:
Updates:
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
De halte Amstelbrug/Ouderkerk West blijft een hot topic in de regio. Connexxion, gemeente Ouder-Amstel en gemeente Amstelveen zijn voorstander van ingebruikneming van de halte voor R-netlijnen. Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit. Zeker als Connexxion lijn 171 alsnog opheft wordt het bijna een 'moetje', anders zou dat deel van Ouderkerk zonder busbediening komen te zitten.Hans1952 schreef: ↑do 05 dec 2024, 11:52 Fred1954, Mooi verwoord! Inderdaad zit er een periode van een aantal maanden tussen de start van lijn 198 en het opheffen van lijn 192. Daar gaan wellicht geen materiële verschuivingen voor plaatsvinden. Voor wat betreft de lijnen 174 en 178 zie ik graag dat lijn 174 in zijn huidige vorm blijft en lijn 178 zal worden verlengd via de wijk algemeen in Uithoorn. Wel jammer om te lezen dat de bezetting zo laag blijkt te zijn. Er was namelijk zoveel protest tegen het verdwijnen van de lijnen 347, 348 en 358. En inderdaad, die reclames op het witte materieel zien het zeer veel minder fraai uit dan die verschillende huisstijlen. Ik dacht dat reclame juist niet mocht op de bussen. Tot slot, in dit forum had ik eerder deze week gevraagd of iemand iets meer weet over de halte Ouderkerk west? Volgens geruchten zijn er ideeën om de lijnen 300, N30 en 356 daar ook te gaan laten halteren.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
-
Ik moet wel zeggen dat lijn 178 in beide de ochtend en avondspits goed gevuld zit (Nooit echt overvol) en in het weekend is hij ook soms goed gevuld.fred1954 schreef: ↑do 05 dec 2024, 06:38 Ik maak me wel zorgen over lijn 178, die zie ik hier (Amstelveenseweg) vaak leeg voorbij komen, zowel richting Zuid als richting Poortwachter. Ben benieuwd wat CXX daar in de loop van de tijd mee gaat doen. Daar moet echt dik geld bij m.i. Het is jammer dat de VRA geen directe buslijn meer wil tussen Uithoorn en Amsterdam, anders had lijn 174 vanaf het Busstation Amstelveen doorgetrokken kunnen worden naar station Zuid en was lijn 178 niet nodig.
Het aantal reizigers op lijn 174 is toegenomen sinds de lijnen 274, 347 en 348 verdwenen zijn. Misschien zullen ze de frequentie in de spits verhogen naar een kwartierdienst of 20 minuten dienst.
- Meltrain
- Donateur
Lijn 174 rijdt nu echter niet naar Amsterdam Zuid, dus welke route bedoel je dan?Milco schreef: ↑do 05 dec 2024, 13:25 Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Welke aanpassingen zijn er dan nog nodig?OV-Ambtenaar schreef: ↑do 05 dec 2024, 13:32 Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
@Meltrain: Ik zou ervoor kiezen de lusroute van lijn 174 op een of andere manier te combineren met een route doorgaand naar Amsterdam Zuid.
Updates:
Updates:
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Los van dat de halte geen R-netmeubilair heeft zijn de halteperrons exact 18 meter. Voor gelede bussen is het afgesproken minimum dat er perrons van 21 meter aanwezig zijn. Omdat hier meerdere lijnen rijden wil je misschien zelfs nog langere perronlengte hebben, met name richting Bijlmer waar geen busstrook ligt. Als daar een bus op de halte staat en er komt bijv. een 18m er achter aan rijden, dan blokkeert deze de N522 en mogelijk zelfs de volledige kruising.Meltrain schreef: ↑do 05 dec 2024, 16:30Lijn 174 rijdt nu echter niet naar Amsterdam Zuid, dus welke route bedoel je dan?Milco schreef: ↑do 05 dec 2024, 13:25 Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Welke aanpassingen zijn er dan nog nodig?OV-Ambtenaar schreef: ↑do 05 dec 2024, 13:32 Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit.
- Meltrain
- Donateur
Waarom is dit dan niet gelijk aangepakt tijdens de aanpassingen en wegverbreding t.b.v. de nieuwe brug?
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Dat is de million-dollar question waar ik wel een vermoeden van heb maar in het kader van vertrouwelijkheid deze hier niet kan/wil/ga delen haha

-
Je zou natuurlijk kunnen starten met alleen de 356 een stop te geven. Dan heb je (in principe) alleen 13-meter-bussen en relatief weinig kans op een opstopping.
Wat betreft de 178: het is natuurlijk geen verrassing dat die bus leeg is. De bus start/eindigt in een woonwijk en start/eindigt dus altijd met weinig reizigers. Als je de bus doortrekt naar bijvoorbeeld het Westwijkplein, dan heb je waarschijnlijk al een grotere meerwaarde. Ook is de verdeling met de 357 in de daluren ronduit slecht. De klassieke fout die al jaren (deels opgelegd door de VRA) gemaakt wordt, is dat de lijnen van/naar Elandsgracht en van/naar Zuid direct achter elkaar aan rijden vanwege het bieden van een overstap. In de praktijk heb je dus een kwartier geen bus en dan opeens twee achter elkaar. En als één van beide een minuut vertraging heeft, sta je minimaal een kwartier te blauwbekken.
Als je de bussen goed spreidt, dus 7 à 8 minuten achter elkaar, dan heb je in de avond een interval 7/8/15/7/8/15 tussen de 357 en 178 tussen Sportlaan en VU. Dat komt de drukte in beide bussen ten goede. Wie overstapt, staat 7 minuten op het busstation van Amstelveen, maar bij vertraging is dat veel robuuster dan de huidige constructie.
Kortom, er is veel meer uit te halen. De 178 mag niet naar Uithoorn (verboden door de VRA), maar wellicht mag een doorkoppeling naar het Westwijkplein wel. Simpelweg opheffen, geeft weer veel tumult in Amstelveen, omdat de 178 juist diende voor de fijnmazigheid (Grote Beer, Startbaan, Plesmansingel, Heemraadschapslaan, Koenenkade, enzovoorts).
Wat betreft de 178: het is natuurlijk geen verrassing dat die bus leeg is. De bus start/eindigt in een woonwijk en start/eindigt dus altijd met weinig reizigers. Als je de bus doortrekt naar bijvoorbeeld het Westwijkplein, dan heb je waarschijnlijk al een grotere meerwaarde. Ook is de verdeling met de 357 in de daluren ronduit slecht. De klassieke fout die al jaren (deels opgelegd door de VRA) gemaakt wordt, is dat de lijnen van/naar Elandsgracht en van/naar Zuid direct achter elkaar aan rijden vanwege het bieden van een overstap. In de praktijk heb je dus een kwartier geen bus en dan opeens twee achter elkaar. En als één van beide een minuut vertraging heeft, sta je minimaal een kwartier te blauwbekken.
Als je de bussen goed spreidt, dus 7 à 8 minuten achter elkaar, dan heb je in de avond een interval 7/8/15/7/8/15 tussen de 357 en 178 tussen Sportlaan en VU. Dat komt de drukte in beide bussen ten goede. Wie overstapt, staat 7 minuten op het busstation van Amstelveen, maar bij vertraging is dat veel robuuster dan de huidige constructie.
Kortom, er is veel meer uit te halen. De 178 mag niet naar Uithoorn (verboden door de VRA), maar wellicht mag een doorkoppeling naar het Westwijkplein wel. Simpelweg opheffen, geeft weer veel tumult in Amstelveen, omdat de 178 juist diende voor de fijnmazigheid (Grote Beer, Startbaan, Plesmansingel, Heemraadschapslaan, Koenenkade, enzovoorts).