Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Wij gaan het zien als er maar een bus komt 😀
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Weet iemand wat de logica is van de lijnkleur van lijn 343? Deze lijn heeft helemaal geen link met Amsterdam Centrum. Ook worden de lijnen 169 en 171 op de pdf tabellen in het groen aangegeven. Dit terwijl dat lijnen zijn op het onderliggende net, zoals de lijnen 160, 161 en 162. https://www.connexxion.nl/getmedia/8d4e ... 25-(2).pdf
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Volgens mij heb ik op de vorige pagina al je vraag over de oranje lijnkleur van lijn 343 beantwoord. Het heeft geen zin een vraag voor de tweede keer te stellen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

O ja, sorry hoor! (Geintje) Echter niet over lijn 169 en 171.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Over lijn 343 heeft Milco op de vorige pagina een hoop nuttige informatie beschreven over toekomstige routes en dat het uiteindelijk Lisse-Hoofddorp wordt. Echter niet over de logica van de lijnkleur :Y
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Styyx »

Styyx schreef: vr 15 nov 2024, 18:20 Ik zie het nu ook. Wel interessant: in de tegengestelde richting (naar SKWA) rijdt het een heel andere route, namelijk linksaf vanaf het station op de Van Heuven Goedhartlaan, weer linksaf op de Spoorlaan (route 163) en dan rechtsaf naar de Johan Enschedélaan op bij de bushalte van De President te komen.

Wel raar dat de lijnkleur Oranje is, die is bij CXX gereserveerd voor lijnen van/naar Elandsgracht. Ook 341 blijft gewoon groen (Amsterdam Zuid). Ik had ze beide rood verwacht voor "Haarlem of elders".
Ook ik had vragen over de lijnkleuren. Misschien gaat die kleurensysteem de prullenbak in.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Mij idee, Styxx! Is er verder ergens het plan om de VDL Citea SLFA-181 Electric (Schipholnet) die nu deels ook op lijn 357 rijden, weer terug te halen naar Schiphol? Dit aangezien lijn 198 er bij komt en lijn 192 in mei 2025 pas zal worden opgeheven. Het zijn nu net rijdende toverballen met al die verschillende kleuren van binnen en buiten maar wellicht komt er dan een tekort op lijn 357. Verder de vraag of de lijnen N47, N57 en N97 nou juist wel of juist niet bij het R-Net horen? Materieel is R-Net maar uiteindelijk rijdt lijn N47 een behoorlijk andere route (oude lijn 347) en stopt op veel meer haltes van ondermeer de lijnen 174 en 178.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Hans1952, u schrijft het zelf al, lijn 198 komt er bij en lijn 192 wordt opgeheven. Ik denk dat men op Schipholnet op deze manier nauwelijks materieel tekort komt.

Lijn 357 is na de in gebruikname van lijn 25 naar Uithoorn en het opheffen van lijn 347/348/358 een redelijk drukke lijn gebleven, ondanks de hoge frequentie.

Tja de kleuren van Schipholnet, daar is nu eenmaal voor gekozen bij het begin van de concessie en dat zal ook zo blijven. ik vind het in ieder geval mooier dan de (totaal)reclame bussen op de ontsluitende lijnen.

Ik maak me wel zorgen over lijn 178, die zie ik hier (Amstelveenseweg) vaak leeg voorbij komen, zowel richting Zuid als richting Poortwachter. Ben benieuwd wat CXX daar in de loop van de tijd mee gaat doen. Daar moet echt dik geld bij m.i. Het is jammer dat de VRA geen directe buslijn meer wil tussen Uithoorn en Amsterdam, anders had lijn 174 vanaf het Busstation Amstelveen doorgetrokken kunnen worden naar station Zuid en was lijn 178 niet nodig.

De lijnen N47/N57/N97 zijn in de markt gezet als R-net. Dat ze op meer haltes stoppen en dat de N47 dezelfde route rijden als de oude 347 lijkt me niet onlogisch. Er rijdt geen lijn 25 in de nacht en ook geen metro. Vandaar dat deze lijnen gehandhaafd blijven zelfs tot aan het Centraal Station. En ja het zijn R-net lijnen. Ze stoppen op meer haltes omdat er verder geen ontsluitende nachtlijnen zijn, die op die haltes stoppen.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Fred1954, Mooi verwoord! Inderdaad zit er een periode van een aantal maanden tussen de start van lijn 198 en het opheffen van lijn 192. Daar gaan wellicht geen materiële verschuivingen voor plaatsvinden. Voor wat betreft de lijnen 174 en 178 zie ik graag dat lijn 174 in zijn huidige vorm blijft en lijn 178 zal worden verlengd via de wijk algemeen in Uithoorn. Wel jammer om te lezen dat de bezetting zo laag blijkt te zijn. Er was namelijk zoveel protest tegen het verdwijnen van de lijnen 347, 348 en 358. En inderdaad, die reclames op het witte materieel zien het zeer veel minder fraai uit dan die verschillende huisstijlen. Ik dacht dat reclame juist niet mocht op de bussen. Tot slot, in dit forum had ik eerder deze week gevraagd of iemand iets meer weet over de halte Ouderkerk west? Volgens geruchten zijn er ideeën om de lijnen 300, N30 en 356 daar ook te gaan laten halteren.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Erratum: Algemeen moet Legmeer zijn maar door automatisch typen is dat blijkbaar veranderd :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Je kunt een geplaatst bericht bewerken door op het meest linker icoontje te klikken (het pennetje). Scheelt weer een nieuw bericht aanmaken. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Bedankt Milco! Ik ben nieuw hier dus ff wennen nog :)
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef: do 05 dec 2024, 10:50 Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Daar heb ik helaas geen zicht op, ik woon op de route Busstation - Zuid en daar is het buiten de spits knudde, wat aantal passagiers betreft. Ik heb ook niet gesuggereerd dat de route opgeheven moet worden, maar kan me voorstellen dat op termijn CXX zich wel achter de oren gaat krabben over de kosten/baten van lijn 178.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 05 dec 2024, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Hans1952 schreef: do 05 dec 2024, 11:52. Ik dacht dat reclame juist niet mocht op de bussen.
Dat klopt gedeeltelijk.Bij R-net is (totaal)reclame uit den boze, maar bij de ontsluitende lijnen is het wel toegestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: do 05 dec 2024, 12:53
diederickx schreef: do 05 dec 2024, 10:50 Naar mijn indruk is de bezetting van lijn 178 tussen het busstation en Middenhoven stukken beter dan tussen Amsterdam Zuid en busstation. Ik zou nog even wachten met opheffen dus.
Daar heb ik helaas geen zicht op, ik woon op de route Busstation - Zuid en daar is het buiten de spits knudde, wat aantal passagiers betreft.
Maar is het passagiersaantal gelijkwaardig aan de oude lijn 358 (en eerder ook 348)?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

Hans1952 schreef: do 05 dec 2024, 11:52 Fred1954, Mooi verwoord! Inderdaad zit er een periode van een aantal maanden tussen de start van lijn 198 en het opheffen van lijn 192. Daar gaan wellicht geen materiële verschuivingen voor plaatsvinden. Voor wat betreft de lijnen 174 en 178 zie ik graag dat lijn 174 in zijn huidige vorm blijft en lijn 178 zal worden verlengd via de wijk algemeen in Uithoorn. Wel jammer om te lezen dat de bezetting zo laag blijkt te zijn. Er was namelijk zoveel protest tegen het verdwijnen van de lijnen 347, 348 en 358. En inderdaad, die reclames op het witte materieel zien het zeer veel minder fraai uit dan die verschillende huisstijlen. Ik dacht dat reclame juist niet mocht op de bussen. Tot slot, in dit forum had ik eerder deze week gevraagd of iemand iets meer weet over de halte Ouderkerk west? Volgens geruchten zijn er ideeën om de lijnen 300, N30 en 356 daar ook te gaan laten halteren.
De halte Amstelbrug/Ouderkerk West blijft een hot topic in de regio. Connexxion, gemeente Ouder-Amstel en gemeente Amstelveen zijn voorstander van ingebruikneming van de halte voor R-netlijnen. Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit. Zeker als Connexxion lijn 171 alsnog opheft wordt het bijna een 'moetje', anders zou dat deel van Ouderkerk zonder busbediening komen te zitten.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
TheAgedGamerYt
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

fred1954 schreef: do 05 dec 2024, 06:38 Ik maak me wel zorgen over lijn 178, die zie ik hier (Amstelveenseweg) vaak leeg voorbij komen, zowel richting Zuid als richting Poortwachter. Ben benieuwd wat CXX daar in de loop van de tijd mee gaat doen. Daar moet echt dik geld bij m.i. Het is jammer dat de VRA geen directe buslijn meer wil tussen Uithoorn en Amsterdam, anders had lijn 174 vanaf het Busstation Amstelveen doorgetrokken kunnen worden naar station Zuid en was lijn 178 niet nodig.
Ik moet wel zeggen dat lijn 178 in beide de ochtend en avondspits goed gevuld zit (Nooit echt overvol) en in het weekend is hij ook soms goed gevuld.

Het aantal reizigers op lijn 174 is toegenomen sinds de lijnen 274, 347 en 348 verdwenen zijn. Misschien zullen ze de frequentie in de spits verhogen naar een kwartierdienst of 20 minuten dienst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: do 05 dec 2024, 13:25 Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Lijn 174 rijdt nu echter niet naar Amsterdam Zuid, dus welke route bedoel je dan?
OV-Ambtenaar schreef: do 05 dec 2024, 13:32 Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit.
Welke aanpassingen zijn er dan nog nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

@Meltrain: Ik zou ervoor kiezen de lusroute van lijn 174 op een of andere manier te combineren met een route doorgaand naar Amsterdam Zuid.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

Meltrain schreef: do 05 dec 2024, 16:30
Milco schreef: do 05 dec 2024, 13:25 Ik zou dan toch eerder lijn 174 en 178 opnieuw vormgeven: lijn 174 Amstelveen Busstation - Uithoorn volgens de huidige route en een lijn 178 Poortwachter - Busstation en dan, voor zover dat kan, via de route van lijn 174 richting Amsterdam Zuid. Zo is er denk ik minder parallelliteit met lijn 357.
Lijn 174 rijdt nu echter niet naar Amsterdam Zuid, dus welke route bedoel je dan?
OV-Ambtenaar schreef: do 05 dec 2024, 13:32 Maar de beheerder van de halte moet daar eerst de juiste aanpassingen voor doen en die blijven vooralsnog uit.
Welke aanpassingen zijn er dan nog nodig?
Los van dat de halte geen R-netmeubilair heeft zijn de halteperrons exact 18 meter. Voor gelede bussen is het afgesproken minimum dat er perrons van 21 meter aanwezig zijn. Omdat hier meerdere lijnen rijden wil je misschien zelfs nog langere perronlengte hebben, met name richting Bijlmer waar geen busstrook ligt. Als daar een bus op de halte staat en er komt bijv. een 18m er achter aan rijden, dan blokkeert deze de N522 en mogelijk zelfs de volledige kruising.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Waarom is dit dan niet gelijk aangepakt tijdens de aanpassingen en wegverbreding t.b.v. de nieuwe brug?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

Dat is de million-dollar question waar ik wel een vermoeden van heb maar in het kader van vertrouwelijkheid deze hier niet kan/wil/ga delen haha :X ;)
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Je zou natuurlijk kunnen starten met alleen de 356 een stop te geven. Dan heb je (in principe) alleen 13-meter-bussen en relatief weinig kans op een opstopping.

Wat betreft de 178: het is natuurlijk geen verrassing dat die bus leeg is. De bus start/eindigt in een woonwijk en start/eindigt dus altijd met weinig reizigers. Als je de bus doortrekt naar bijvoorbeeld het Westwijkplein, dan heb je waarschijnlijk al een grotere meerwaarde. Ook is de verdeling met de 357 in de daluren ronduit slecht. De klassieke fout die al jaren (deels opgelegd door de VRA) gemaakt wordt, is dat de lijnen van/naar Elandsgracht en van/naar Zuid direct achter elkaar aan rijden vanwege het bieden van een overstap. In de praktijk heb je dus een kwartier geen bus en dan opeens twee achter elkaar. En als één van beide een minuut vertraging heeft, sta je minimaal een kwartier te blauwbekken.

Als je de bussen goed spreidt, dus 7 à 8 minuten achter elkaar, dan heb je in de avond een interval 7/8/15/7/8/15 tussen de 357 en 178 tussen Sportlaan en VU. Dat komt de drukte in beide bussen ten goede. Wie overstapt, staat 7 minuten op het busstation van Amstelveen, maar bij vertraging is dat veel robuuster dan de huidige constructie.

Kortom, er is veel meer uit te halen. De 178 mag niet naar Uithoorn (verboden door de VRA), maar wellicht mag een doorkoppeling naar het Westwijkplein wel. Simpelweg opheffen, geeft weer veel tumult in Amstelveen, omdat de 178 juist diende voor de fijnmazigheid (Grote Beer, Startbaan, Plesmansingel, Heemraadschapslaan, Koenenkade, enzovoorts).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten