Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11807
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Met daarbij de kanttekening dat je tot dat je 21 bent niet naar het buitenland mag rijden en geen trajecten langer dan 50 kilometer mag rijden. In Breda levert dat bijvoorbeeld soms problemen op met plannen aangezien daar een aantal chauffeurs rijden die nog geen 21 zijn en dus niet naar Meersel-Dreef (lijn 6) mogen en ook lijn 400 en 401 (lijnen naar Utrecht) niet mogen rijden.
dennistd
Berichten: 5578
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Maar rijden de chauffeurs op die twee laatste lijnen dan ook met tachograaf? Dat is namelijk ook verplicht indien er meer dan 50km buiten de standplaats gereden wordt.
Michael
Berichten: 11807
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Dat gebeurd niet. Maar dit is serieus de eerste keer dat ik hoor dat dat ook verplicht zou zijn.
IIVQ
Berichten: 973
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik ben heel benieuwd waar je dat vandaan haalt, ik heb het nog nooit gehoord en bij bijvoorbeeld Keolis Provincie Utrecht rijden chauffeurs uit Mijdrecht wel eens tot in Ede en chauffeurs vanuit Ede tot in Rotterdam (95 km) en die hebben echt geen tachograaf.

Daarnaast rijden er ook wel eens collegæ vrijwillig een dienst ver buiten standplaats. Bij de Formule 1 komt er een hele groep Arnhemmers en Nijmegenaren naar Zandvoort. Ook daar zit geen tachograaf in de bussen.
PatrickM
Berichten: 1981
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

ILT zegt het volgende:
'De vrijstellingen zijn van toepassing op:
Voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 kilometer'.
Michael
Berichten: 11807
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Nou zit er in de bussen van Arriva wel een tachograaf. Maar die staat standaard ingesteld op out of scope
IIVQ
Berichten: 973
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Volgens mij interpreteer je dingen verkeerd. Wat je noemt is a) een internationale vrijstelling (en er wordt niet gezegd waar het een vrijstelling op is) en het gaat hier over trajecten van maximaal 50km, niet 50km van de standplaats.
iamthedutchdude
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door iamthedutchdude »

Zie de rode balk ;) Overigens gaat "internationale vrijstelling" hier om het feit dat die vrijstellingen in alle EU-lidstaten gelden. De "nationale vrijstelling" is daarentegen alleen in Nederland van toepassing.

In het verleden was er een (v.z.i.w. nationale) vrijstelling voor lijndienstvervoer, aangezien die diensten zelf al aan het rijtijdenbesluit moest voldoen (welke op zijn beurt weer aan de EU-verordening voldeed). Ik weet echter dat er de afgelopen jaren wat aanscherpingen op de bijbehorende Europese verordening zijn geweest, dus het kan zijn dat een dergelijke vrijstelling niet meer mag (buiten de Europees vastgestelde 50km-grens). Al betwijfel ik of ILenT hier bij OV-bedrijven op handhaaft zolang er geen handhavingsverzoek komt (wat de meeste vervoerders logischerwijs niet gaan doen aangezien ze dan zelf ook met hogere kosten komen te zitten).

Ik betwijfel overigens of de pagina's over tachograafplicht en Code 95 op de site van ILenT wel actueel zijn (daarover heb ik al met ILenT gemaild), want de 12-uursgrens bij het tweede punt staat v.z.i.w. niet meer in de nieuwste verordeningen die over tachograafplicht en vakbekwaamheid gaan.
IIVQ
Berichten: 973
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Die rode balk had ik niet gezien, thx.

Ik denk dat Nederland intern nog weer een andere vrijstelling heeft, want er zijn zat OV-lijnen langer dan 50km.
Jaaaaren geleden (8 of 9) had ik wat bijhuurwerk waar de honden geen brood van lustten gemaakt, waarvan de bijhuurbaas op een gegeven moment zei "Kan dit niet anders, ze mogen het wel rijden maar dan kan ik ze 6 week niet meer naar het buitenland sturen".
Dat werk reden ze op onze bussen dus zonder tachograaf maar kennelijk hadden ze die diensten wel ergens in een boekhouding om aan de buitenlandse inspecties te tonen (en gingen ze daar netjes mee om, ipv zeggen dat ze niet gereden hadden).
dennistd
Berichten: 5578
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Als je de tool gebruikt om te kijken of een tachograaf verplicht is kom je bij lijndiensten >50km vanaf de standplaats uit op:
Het voertuig valt onder de Europese Verordening (EG) nr. 561/2006. Er is geen uitsluiting uit artikel 3 van deze verordening van toepassing. In Nederland is geen vrijstelling uit artikel 13.1 van toepassing.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Frank93 schreef: do 16 mei 2024, 16:16 Het werk heeft een jaar stil gelegen, maar binnenkort beginnen de werkzaamheden weer aan de nieuwe HOV busbaan in Huizen. De kosten hiervan zijn bijna verdubbeld:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/336084/k ... tra-kosten
Het kan best goedkoper.. gewoon nieuwe aanbesteding opstarten. ;)
(..)De gemeente Huizen betaalt te veel geld voor de aanleg van een nieuwe busbaan. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Aveco de Bondt in opdracht van de gemeente. Volgens het rapport rekent aannemer BAM te hoge kosten.

De nieuwe buslijn moet de oost- en westkant van de gemeente beter met elkaar verbinden. Bovendien moet de weg veiliger worden voor fietsers en voetgangers.
(..)

Maar volgens Aveco de Bondt zijn de kosten daarvoor te hoog. Het project opnieuw aanbesteden zou heel wat geld kunnen besparen, schrijft regionale omroep NH. De oorzaak van de hoge kosten zijn volgens de onderzoekers de prijzen die BAM berekent.

Dat ontkende verantwoordelijk wethouder Roland Boom (VVD) in de gemeenteraad vorige week. Volgens hem zijn alle prijzen die de aannemer heeft opgegeven marktconform. "We hebben heel grondig en goed begroot", zei hij. "We hebben het onderzoek gedaan omdat alle raadsleden heel zorgvuldig op onze vingers kijken of dit de goede manier is om deze kosten te maken." En dat is het dus, volgens Boom.(..)
https://nos.nl/artikel/2523300-huizen-b ... oge-kosten
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

In de ovinfo-app zie ik dat van 15 t/m 31 augustus de lijnen van EBS naar Amsterdam-Zuidoost omgeleid worden via de Coentunnel, de A10 Zuid en een stukje A2 om dan direct door te rijden naar Holendrecht en daarvandaan de route terug te volgen, waarbij de spitslijnen in de ochtend bij de Vinkenbrug gaan eindigen… Het lijkt erop dat een deel van de binnenring A10 dan is afgesloten…

Edit: enkele weken eerder is de omleiding juist in tegenovergestelde richting, en dan starten de middagritten bij de Vinkenbrug in Diemen om via Holendrecht en A10 West naar Waterland te rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten