Pagina 24 van 37

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 14:04
door Willem
Bemined schreef:De ruwbouw van station Hoek van Holland Haven start dit voorjaar, een openingsdatum daarvan heb ik nog niet gezien, gezien het tijdelijke eindpunt een kopstation is lijkt het me dat het definitieve station eerder af moeten zijn dan de verlenging
Het mooie van het tijdelijke kopspoor is dat het eindigt op een perronspoor van het "echte", oorspronkelijke, station waar ook Stena Line in gevestigd. Toch jammer als de definitieve sporen net daarnaast komen.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 11:45
door Statler Rail
Het zou ook mooi zijn als het kopspoor bij het stationsgebouw na de verlenging blijft liggen. Wie weet kan er nog eens een "bootmetro" gaan rijden die wacht op de boot en dan als expresmetro naar het centrum / Alexander rijdt.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 12:19
door Bemined
Die sporen verdwijnen, de sporen richting het nieuwe station zullen redelijk dicht op het stationsgebouw lopen waardoor er geen ruimte voor een extra spoor zal zijn. Maar ik verwacht niet dat er een speciale bootmetro gaan komen, als blijkt dat er op bepaalde tijdstippen behoefte is aan een extra rit omdat na aankomst van de boot de eerstvolgende metro te vol zit, dan kan je die ook gewoon vanaf het normale station laten vertrekken. Er ligt een paar honderd meter verderop een opstelspoor waar je een extra metro kan opstellen.

Ben overigens wel benieuwd of men nog een nuttig gebruik van de ruimte van de oude perrons kan vinden, op Google Earth kun je de nieuwe situatie na de ombouw inmiddels zien, en er ligt nu een flinke kale vlakte tussen metrobaan en de bootterminal

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: zo 10 feb 2019, 14:49
door Suus
Superhandige ruimte voor uitbreiding van de terminal nu met Brexit!

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 17:19
door Wubbo
Wubbo op 19 december schreef:
Wubbo op 14 september schreef:Ik zet mijn geld op juni 2019.
Ik vraag me af of ik niet te optimistisch was.
Ja, ik was te optimistisch. Het probleem met de spoorwegovergang Deltaweg is nog niet met zekerheid opgelost. In het meest positieve scenario rijdt de metro half juni, maar men gaat er van uit dat het na de zomer wordt. Dat komt dus neer op zo'n 2 jaar uitloop...

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 08:20
door Ferdinand
Ik kreeg net een melding van Google Photo's dat het vandaag precies twee jaar geleden is dat ik mee ben gegaan met de laatste boottrein naar Hoek van Holland.

Het wil nog niet echt opschieten met die metrolijn...

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 12:29
door Daniel
De laatste echte boottrein reed toch wel wat langer dan twee jaar geleden?

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 12:38
door reisthijs
Ja, maar twee jaar geleden reed er voor één keer toch nog een 'boottrein' met hondekop 766.
Dat was de allerlaatse directe trein Amsterdam-Hoek van Holland v.v.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 14:56
door trolly
Uitgevoerd met authentiek materieel, zodat er maar één klein detailtje ontbrak, te weten aansluiting op een boot :')

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 15:46
door Z2N
Hangt af van de definitie van aansluiting natuurlijk, die boot voer die dag wel twee keer.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 15:50
door trolly
Dat wil ik best geloven hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand gebruik heeft gemaakt van de overstap.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 16:50
door en-es
Ik was die dag ook in Hoek van Holland er was wel degelijk een boot naar Harwich. Alleen denk ik dat niemand van die laatste rit overgestapt is op de boot.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 18:07
door trolly
Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 19:19
door isadora
Mooi een momentje voor een jointje voordat het zeegat werd gekozen. (A)

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 20:16
door trolly
Ah, jij hebt die overstap dus wel gemaakt, begrijp ik?

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 20:18
door Vinny
Dat verbaast me niet veel, Het blijven hobby'isten, die willen, aansluiting of aanfluiting, altijd het hele pakket nog éénmaal meemaken... :D

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 20:46
door Daniel
trolly schreef:Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
De oorspronkelijke "echte" boottrein reed ergens aan het eind van de middag en sloot op de toen nog varende snelboot aan. Overigens was dat wel een redelijk uniek treintje toen gezien het (in elk geval in de laatste jaren) een reguliere IC uit Amsterdam was die op Rotterdam Centraal gesplitst werd in een deel naar Dordrecht en een deel naar Hoek van Holland Haven.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 21:22
door trolly
Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 21:47
door en-es
De boottreinen Amsterdam-Hoek Van Holland hebben zelfs een tijdje als Eurocity gereden, ik dacht met koplopers.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 21:50
door Aking
Ik heb hem hier niet bij de hand, maar als het goed is heeft de ICM koersrol inderdaad een EC-teken bij de boottreinen :Y

Edit: Gelukkig heeft Nico Spilt hem wel paraat:
Afbeelding

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 21:56
door trolly
:Y
Wikipedia schreef:In de beginjaren was ook de boottrein Amsterdam-Hoek van Holland een EC-verbinding en had zelfs de namen Admiraal de Ruijter en Benjamin Britten. Er was geen toeslag verschuldigd. De boottrein werd gereden met ICM en voldeed dus niet aan alle kwaliteitskenmerken. Toen al spoedig geregeld ander materieel in de EC-treinen werd ingezet was de EC-status bij een volgende dienstregeling weer voorbij.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 22:51
door The Greyhound
trolly schreef:Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Vooral de treinen met Oost-Europese rijtuigen (toen nog achter het ijzeren gordijn) waren fascinerend. Hoogtepunt waren wel de slaaprijtuigen naar Moskou van de Sovjet spoorwegen.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: di 26 mar 2019, 23:24
door Aking
Ik ben ook nog steeds prima tevreden met dit koersbordje hoor *O*
Afbeelding

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: do 18 apr 2019, 16:48
door katvis
De gemeente Rotterdam en de RET werken aan een noodoplossing om de Hoekse Lijn binnen 3 maanden in gebruik te kunnen nemen. Het idee is om met minder metrostellen op een lagere snelheid te rijden.
Bron: AD

Ik neem dan aan dat er met 80 km/h max wordt gereden en om de 20 minuten een metro op de hoekse lijn. Lijkt me prima als dit wordt versterkt met het huidige vervangende vervoer.

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Geplaatst: do 18 apr 2019, 18:21
door Bemined
In de voortgangsrapportage staat:
De beperking die daarbij geldt is dat overwegen met een lagere snelheid worden gepasseerd en dat hier ook met extra seinen en borden worden geplaatst.
Zoals ik dat lees worden het beperkingen op overwegen, de extra seinen en borden zouden op de LAE-borden kunnen duiden. Indien men voor een dergelijke oplossing gaat moet alsnog de procedure voor de indienststellingsvergunning gevolgd worden en is een proefbedrijf nodig, vandaar dat dit dus ook 3 maanden gaat kosten. Beperkte dienstregeling zou ook kunnen duiden op dat lijn A nog niet gaat rijden.