Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Stadsbus schreef: do 24 okt 2024, 17:50 18 meter zie ik zojuist voorbij komen in een persbericht van Volvo, inclusief illustratie van de bus:
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... buses.html
Ze hebben de afbeelding van het persbericht vandaag gewijzigd, nu is het nieuwe interieur te zien;
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... pr_utrecht
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

CAF geeft in hun persbericht tevens aan dat de bestelling van Solaris bestaat uit 4(!) verschillende Urbino modellen :shock:
https://www.cafmobility.com/en/press-ro ... therlands/
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dan zou ik denken:
12-, 18- en 24-meter, maar wat zal de vierde dan zijn?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5829
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

9-meter, ter vervanging van de Altas?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Eigenlijk wel makkelijk, want volgens Wikipedia heeft Solaris precies vier elektrische modellen: de Urbino LE 8.9 Electric, Urbino 12 Electric, Urbino 18 Electric en Urbino 24 Electric ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

Stadsbus schreef: vr 25 okt 2024, 12:10 VDL gaat de ook leveren; 86 stadsbussen.
Op hun eigen site staat nog niks, wel op de Facebook pagina van VDL: https://www.facebook.com/share/p/QJB5cm ... tid=WC7FNe
Worden dat 12m of 18m bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ThatPCDude »

15-meters lijken me aannemelijker dan 9-meters. Ze hebben immers al die schattige Iveco E-Way Heuliezjes rijden op lijn 2.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ITF »

^^ &
Heel_Holland_Spot schreef: vr 25 okt 2024, 17:33 Maar er is ook een 15 meter

https://www.solarisbus.com/en/vehicles/ ... e-electric
Daar dacht ik zelf ook aan, alleen ik denk niet dat een 15 meterbus veel meerwaarde heeft in een concessie met voornamelijk stadslijnen. Er zijn nauwelijks (streek)lijnen waarop een 15 meterbus meerwaarde heeft in de binnen concessie, enige lijn waar ik snel aan denk is lijn 85.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

In Almere rijden ook bussen van 15 meter op stadslijnen. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Ik zie in Utrecht eerder lijnen die nu nog met 12 meter rijden over gaan op 18 meter (voor de stad maakt vooral de capaciteit uit, niet het aantal zitplaatsen). En zoals hier al eerder aangegeven: de Altas'en moeten ook ergens door vervangen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door teun »

Op de Almeerse busbanen kun je die 15 meters wel kwijt, in Utrecht is dat denk ik toch al snel een stukje krapper.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Milco »

Meltrain schreef: vr 25 okt 2024, 20:31 In Almere rijden ook bussen van 15 meter op stadslijnen. :Y
Ja, maar in Almere rijden die niet door de krappe straatjes maar over eigen busbanen. Dat is in veel steden toch heel anders...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5829
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lijn 45 »

meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sneltram »

Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar. Zou dat onderdeel zijn van het 'overtuigende' plan van Transdev waar de Provincie melding van maakte over hoe Transdev de elektrische transitie gaat doen, waar QBuzz nu moeilijk over doet?
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Lange_Dre »

Lijn 45 schreef: vr 25 okt 2024, 22:10
meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?
VDL spreekt op hun social media zelf over stadsbussen voor Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

sneltram schreef: vr 25 okt 2024, 22:48 Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar.
Ik lees het dat ze garanderen dat de accucapaciteit niet terugloopt, ze hebben het immers over "usable energy".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Lijn 45 schreef: vr 25 okt 2024, 22:10
meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?
Heb inderdaad ook het vermoeden dat de meeste U-link uitvoeringen door Solaris zullen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Ik ben heel benieuwd wat deze nieuwe maand gaat brengen aan nieuws, aangezien de commissie met een uitslag komt.
Ik hoop ook op meer informatie over welke bussen voor UBus en ULink bestemd zijn die van Volvo, VDL & Solaris afkomen.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Durashift
Berichten: 6067
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: za 26 okt 2024, 10:13
sneltram schreef: vr 25 okt 2024, 22:48 Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar.
Ik lees het dat ze garanderen dat de accucapaciteit niet terugloopt, ze hebben het immers over "usable energy".
Volgens mij is het dit:
(..)Om te voldoen aan de energiebehoefte voor het voltooien van de dagelijkse werking van uw busconfiguratie en de batterijcapaciteit, bieden wij een energiecapaciteitsbelofte: onze inzet voor bruikbare energie. Op basis van uw specifieke route en operationele parameters bepalen wij samen de behoefte aan energiecapaciteit. En dan garanderen wij dat uw bussen met dat aantal kilowattuur opgeladen kunnen worden - gedurende de gehele contractperiode.(..)
Een batterijcapaciteit loopt altijd (iets) terug. Volvo Buses beloofd een ondergrens van X percentage, iets dat mede bereikt kan worden door de beste / gezondste laadstrategie en conditionering van het batterijpakket.
(..)Met onze inzet voor bruikbare energie, zijn de gezondheid van de batterij en de maatregelen om het beloofde niveau te behouden, de verantwoordelijkheid van Volvo. Wij monitoren het systeem en ondernemen de nodige acties om een ononderbroken werking te garanderen. Een toegewijd team van experts zorgt ervoor dat uw bussen vanaf de eerste dag en gedurende de hele contractperiode blijven rijden.
https://www.volvobuses.com/nl/why-volvo ... tment.html

https://www.sustainable-bus.com/infrast ... r-e-buses/

~~~~~~~~~~

Door het woord required wordt je een beetje op het verkeerde been gezet, want ik dacht ook dat Volvo Buses een energiebedrijf aangekocht zou hebben om stroom te leveren.

https://www.volvofinancialservices.com/ ... pment.html

In Amerika, voor de elektrische vrachtwagens, doet Volvo dat wel, als ik het zo lees:
wouter15
Berichten: 1167
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door wouter15 »

Is er eigenlijk al iets bekend over het materieel waar Keolis mee gaat rijden in de nieuwe concessie?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door omaylie »

Trouwens, ik zag al de formules U-bus, U-tram, U-link, U-flex en U-liner. Maar zie ik nou goed dat er nog geen U-buurt bestaat voor de buurtbussen? Klinkt als een gemiste kans (je hebt immers al buurtBuzz en brengbuurt).
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1548
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ovVeluwe »

Buurtbussen zullen gewoon de benaming U-bus krijgen, om ze wat meer gelijk te trekken met de andere bus. Het is ten slotte een "reguliere" buslijn die volgens een normale dienstregeling door de regio rijdt.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik vind een U-link ook niet veel meer dan een normale bus, zullen we die dan ook gelijktrekken met een "reguliere buslijn"?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten