CamilleKreemers schreef:Kan dit komen omdat het overgrote deel van de reizigers in de stadsdienst op het station moet zijn? Ik zie bij meerdere concessies dat het station in de top 4-haltes staat en niet andere plekken. Lijnen die de wielnaaf vormen hebben toch vaak een lagere kostendekkingsgraad. Rond Groningen waren een aantal lijnen ingesteld voor in de spits en toch zie je dat langzaam dit soort verbindingen afnemen in frequentie.
Niet persé, ze hebben weinig andere keus als ze ergens anders moeten zijn momenteel. Overigens hoef je door de ligging van woon- en werkgebieden in Amersfoort ook niet directe lijnen tussen die gebieden die niet via het station gaan te bieden. Dat die verbindingen vrij slecht zijn binnen de stad ligt er namelijk vooral aan dat je van de ontsluitende lijn uit de wijk waar je woont uitsluitend kunt overstappen op weer een andere wijkontsluitende lijn die je traag slingerend bij je uitstaphalte brengt. En die uitstaphalte ligt dan ook nog eens op een flink stuk lopen van de uiteindelijke bestemming waardoor het al snel aantrekkelijker is maar het hele stuk op de fiets te doen. Er zijn in het verleden wel experimenten geweest met het bedienen van De Hoef en Calveen maar die zijn vooral mislukt door de fout te maken om vanaf station Schothorst te reizen waardoor je al een tijd bezig bent om daar te komen en voor de laatste paar haltes nog moet overstappen. Met een kort lijntje vanaf CS over de Stadsring - Hogeweg - Outputweg en dan door het bedrijventerrein ben je er eigenlijk al. Eigenlijk is het dan alleen nog vanuit het deel van Vathorst aan lijn 5 een beetje om, maar daarvandaan is het via het tunneltje onder de A1 door eigenlijk lopend al sneller dan de bus ooit kan zijn.
Ik heb mede door al het geslinger door Zielhorst daarom ook m'n vraagtekens bij de functie die lijn 7 gaat vervullen voor bedrijventerrein Vathorst, dat wordt immers ook weer een vrij trage lijn als je daar helemaal aan het eind van de lijn wilt zijn. En naar Calveen moet je bv. ook altijd ergens op die buurtbus gaan overstappen, dan is 't al snel aantrekkelijker om vanaf de Rondweg Noord te gaan lopen.
sirvinniei schreef:misschien rijdt 575 directer?
Directer dan 56 door Zeist heen kan bijna niet
Zie m'n eerdere post hier over de stadsdienst Amersfoort. Dit was iets waarvoor de bewoners al druk met petities bezig waren.
OmniLezer schreef:Lijn 105 - Word vernummerd naar lijn 5 (beetje vreemd nummer voor een streeklijn)
Nouja, Linschoten ligt zo dicht op Woerden dat je het wel onder de stadsdienst kunt benoemen
Lijn 17- vervangt lijn 77/78 tussen Leusden en Amersfoort en rijdt 8x/u.
Wat me bij deze lijn nog niet helemaal duidelijk is is of het een ringlijn in één richting wordt of dat 'ie om en om gaat rijden.
Je vergeet de spitsvariant 217 trouwens nog.
Lijn 82- krijgt in Leusden een langere route. Verder ongewijzigd.
De route in Leusden is nauwelijks langer, hij gaat er alleen via 'n andere weg uit. Eigenlijk herstel van de oude route met dus in Amersfoort een route via Heiligenbergerweg - Boreelsingel - Stadsring gelijk aan hoe de 80 rijdt.
Lijn X80- Nieuw- Rijdt snellere route overdag, maar doet alle kernen aan van lijn 80
Snellere route zit 'm vooral na Leusden, volgens de kaart van Amersfoort gaat deze via de Kersenbaan en Utrechtse-/Arnhemseweg rijden richting de Stadsring.
Lijn 381- vervangt vast lijn 81 en rijdt nu Nationaal Militair Museum- Soesterberg- Zeist en Driebergen- Doorn- Austerlitz. Deze lijn is een soort vakantielijn. Buiten vakantie periode niet in het weekend.
Er moet nog ergens een vervangende verbinding zijn die we over het hoofd zien want alle kernen die nu OV hadden blijven dat ook houden, maar ben nog niks door het dorpje Austerlitz tegengekomen. Een route Driebergen - Doorn - Austerlitz t.b.v. bediening van de pyramide komt namelijk niet door het dorpje Austerlitz.
Lijn 120- Krijgt nachtvariant tussen Utrecht en Loenen a/d Vecht.
Die is er al, lijn 420 nu.
sirvinniei schreef:6x per uur naar Doorn, da's best luxe, want de 56 komt ook nog 2x per uur. Pus de 71 (U-OV) in de spits.. (dit jaar dan..)
Ik heb zo het gevoel dat 71 ingekort gaat worden
Ik zou niet teveel op de zaken vooruit lopen, volgens de berichten in de media begint het overleggen met aangrenzende vervoerders over de plannen nu pas. Gezien de spitsversterking op lijn 50 altijd al in de BRU-concessie heeft gezeten tot aan Doorn zou ik me nieteens verbazen als gewoon de huidige situatie met lijn 71 wordt voortgezet en er hooguit de toegevoegde ritten vanuit de richting Amerongen bij komen.
Jurre schreef:Mij wordt alleen de meerwaarde van lijn 56 (rondje Meander-Amsterdamseweg) ... nog niet duidelijk.
Er is vanuit de regiogemeenten veel geklaagd over de beperkte bereikbaarheid van het ziekenhuis met de bus omdat je bijna overal vandaan moet overstappen. Aannemelijk willen ze dat op deze manier deels voorkomen want las ook iets over een koppeling uit de richting Leusden ergens.
De richtingen vanuit Leusden en Zeist zijn niet geheel toevallig trouwens ook de twee waarmee je voorheen rechtstreeks naar het ziekenhuis (respectievelijk Elisabeth en Lichtenberg) kon reizen.
Ook ben ik benieuwd of er met betrekking tot lijn 1 tussen CS en De Eemgaarde en lijn 19 geen optimalisatieslag te behalen valt, gebaseerd op de bezetting van deze lijn. Het ene kwartier naar De Eemgaarde en het andere kwartier naar Rusthof, of iets in die richting.
Ten eerste rijdt lijn 1 maar 2x/uur en een uurdienst binnen de stad is ook wat overdreven weinig. Ook worden 8-persoonsbusjes naar het Soesterkwartier en De Isselt wat klein, maar zijn 12-meters naar Rusthof weer wat groot. Het stuk wat 19 overlapt met lijn 1 is trouwens ook best wel klein: dat zijn maar twee haltes.
Littlebusdriver schreef:Ik maak me zorgen om lijn X2. Deze lijn rijdt nu elke 10 minuten en heeft een prima bezettingsgraad. Dat komt omdat deze lijn wordt gevoed met instappers in Nieuwland maar ook Hoogland en deels Schothorst.
Levert die ene halte die in de buurt van Schothorst ligt zoveel reizigers op dan? Weer een ander stukje Schothorst ligt meer in de buurt van halte Meander MC en daar blijft 'ie natuurlijk komen. Sowieso rijden er nogal veel lijnen langs dat stukje Schothorst.