Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Tom98 schreef:Ik heb zojuist een plaatje van de nieuwe halte-indeling bij station De Klomp ontvangen. Aangezien ik niet weet hoe ik die hier kan plaatsen, heb ik hem naar Daniël gestuurd. Binnenkort staat 'ie dus hier hopelijk :pos:
Bij deze...

Afbeelding

Erg logisch natuurlijk: de lijn met in de spits de grootste piek aan instappers op het allersmalste halteperron neerzetten. En aan de dienstregeling te zien ook nog met een grote kans op meerdere bussen tegelijk op de halte, terwijl er qua lengte maar 1,5 bus aan past waarbij de achterste bus de aankomst van bussen op de overige haltes blokkeert (tenminste, in elk geval als er iets op de bufferhalte achter de halteperrons staat)
Op het langste perron (die direct aan de stoep) blijven juist de 50 en 83 staan die er juist vrijwel nooit gelijktijdig staan: 50 komt pas naar de halte als 83 net weg is.

Ik hoorde ook al aardig wat geklaag van de chauffeurs die bij het pauzehokje stonden vanmiddag trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Hee wat leuk, het door mijzelf gemaakte plaatje staat nu hier te shinen.

Ik zou zeggen, wacht nou even af tot het 15 december is. Misschien werkt het wel, misschien is het niet de beste indeling. Dan passen we het aan. Klagen kan altijd, ik heb nog geen suggesties ontvangen voor een betere indeling. Maar voor het geval jullie toch geïnteresseerd zijn in mijn motivatie:
- Lijn 50 staat vaak even op de buffer, deze halte is goed te bereiken van beide buffers.
- Lijn 83 staat er vaak een tijdje omdat die van lijn 5 komt, en staat zo eigenlijk nooit andere bussen in de weg.
- Scholierenlijnen staan op het eerste perron, maar ongetwijfeld zal dat wat spreiden als het vol is. Het is maar 2x per dag.
- Lijn 5 staat ook vaak even te wachten, op andere tijden dan 298, dus dat staat ook niemand in de weg denk ik.
- Lijn 87 en (X80) rijden vaak op elkaar door, maar soms ook niet. Zo is in ieder geval het vertrekperron altijd juist, kunnen er ook geen vergissingen worden gemaakt door reizigers of personeel. De 1,5 bus moeten we ervaren, de tekening zegt dat het moet kunnen maar ik ben me ervan bewust dat er een verschil kan zijn tussen tekening en realiteit.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

De 683 vertrekt als het goed is om 7:27 van Klp, de 680 om 7:25 en de 50 om 7:23. Dat lijkt me wel erg krap: lijn 50 moet dan stipt op tijd vertrekken en lijn 680 en 683 moeten niet alleen stipt op tijd vertrekken, maar ook stipt op tijd aankomen, omdat er op het plein geen extra bufferruimte is.
Ik heb geen onderschrift
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom024 »

Zulke dingen wijzen zich in de praktijk toch vanzelf. Even van een ander perron gebruik maken, niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

De schoolbussen staan eigenlijk altijd op een willekeurig perron overigens, die hebben er ook een handje van precies achter de verkeerde bus te gaan staan om snel door te kunnen.
Had zelf het idee dat het qua perronlengte het best uit zou komen om 80/87 en 83 om te wisselen. Dan zit je weliswaar krap voor de 50, maar op de tijden dat die er staat zou de 87 al weg moeten zijn. En twee bussen past probleemloos op dat eerste perron.
De lengte van het derde perron gezien hebbend zou ik er voor kiezen dat als het incidenteel nodig is voor gelijktijdig aanwezige bussen te gebruiken, maar zo min mogelijk voor planmatig gelijktijdig aanwezige bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

Waarom staat de 505 afgelegen. Kan die 505 niet bij de halte waar lijn 5 en 299 staan?
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Hmmm, mij lijkt het handigst:
-5, 83(, 505)
-X80, 683, 298
-50, 87, 680

Dan heb je op het achterste perron de bussen 5 en 83. 5 komt eerder aan, maar vertrekt ook weer later, dus daar heb je geen conflict mee.
Op het middelste perron alle bussen die richting Woudenberg gaan, op 680 na. De lijnen rijden als het goed is allemaal met setras, dus een chauffeur kan gewoon van bus wisselen als er een bus van een andere lijn voor zit.
Op het perron wat het dichtsbij is heb je, op 83 na, alle lijnen richting Veenendaal.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

X80 zal met Citea's blijven rijden gezien die koppelingen met 87 heeft die door het tunneltje moet ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Dat is goed nieuws! Ik was al bang dat ik vaker met Setra's moest gaan rijden nu (X)80 niet meer door de tunnel gaat, maar gelukkig niet dus.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nou ja, vaker met Setra's kan nog altijd natuurlijk. In de spits is immers maar de helft van de ritten aan 87 gekoppeld en in de daluren is er officieel geen koppeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

O ja, die 87 omlopen.
Vraag me eigenlijk af wat voor meerwaarde ze nou daadwerkelijk hebben voor de reiziger uit Scherpenzeel/Renswoude. Hij gaat precies langs alle onderwijsinstanties in de spitsrichting. Misschien heeft de enkeling die op de woonboulevard werkt er wat aan, maar buiten de haltes aan het boompjesgoed is de overstap op lijn 50 in de spitsrichting sneller en goedkoper.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Als ik zo de lestijden van de scholen rond Veenendaal Centrum erbij zoek dan zullen er 's ochtends vooral leerlingen van het Rembrandt College, met een eerste uur om 8.00 uur, in de X80 zitten nu (voor het CLV zouden ze met de bus die ik heb wel erg vroeg op school zijn, daar beginnen ze om 8.25 uur).
Nou is de grap dat de meest logische verbinding voor die leerlingen dus is om de X80 te pakken die 87 wordt en vervolgens vanaf De Grote Pekken te lopen, want nemen ze de bus van een kwartier later die op de 50 aansluit dan halen ze het 1e uur nooit.

Heb daarmee ook wel zo'n donkerbruin vermoeden dat de huidige drukste rit op X80 in de nieuwe dienstregeling exact even vol zit als nu, terwijl de rit van een kwartier later amper reizigers zal hebben (want die sluit immers ook niet op de trein aan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Ik ben ook heel benieuwd! Je houdt ons wel op de hoogte neem ik aan? :mrgreen:

Overigens duurt gewenning altijd een paar weken, dus de eerste weken zijn nooit zo representatief. Zelf ga ik in de loop van januari en februari analyseren wat er gebeurt, om aan de hand daarvan wijzigingen voor te stellen voor het volgende dienstregelingjaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Uiteraard, ik ben zelf ook wel benieuwd of het gaat schelen aangezien het 's ochtends niet zo handig uitkomt de verdichtingsrit te nemen en in de middag juist wel.

De eerste week verwacht ik ook niet zo veel van en daarna is het alweer kerstvakantie dus dan zit ik er zelf ook niet in. Het is nu sowieso nog erg stil over de nieuwe dienstregeling, in eerdere jaren hoorde ik de studenten in de bus daar nog wel eens over. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat de informatie over de nieuwe dienstregeling nu wel heel infrequent langs komt tussen het regionieuws door en ook nog in twee blokken waarbij ik op een of andere manier diegene waarin de aanpassing op X80 zit minder vaak langs zie komen.

Naast dat ik deze week al diverse keren de 1878 had die twee weken oud nieuws vertoont en dus ook nog geen info over de dienstregeling geeft.
Maar vanmorgen is weer half Renswoude achtergelaten, dus dat er iets nodig is lijkt wel duidelijk. Zeker op dagen met slecht weer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Dan heb je op het achterste perron de bussen 5 en 83. 5 komt eerder aan, maar vertrekt ook weer later, dus daar heb je geen conflict mee.
Misschien dat je het anders bedoelde, maar zoals het er nu staat lijkt me dat juist wel een conflict. Als je eerder aankomt sta je juist vooraan, terwijl als je later vertrekt je juist achteraan moet staan om de andere bus niet in de weg te staan...
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Typte inderdaad niet wat ik bedoelde. Moet zijn: komt eerder aan en vertrekt eerder :wink:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Juist dat klopt niet. Lijn 5 is weliswaar de bus die het eerst aankomt en het eerst vertrekt, echter keren de ritten van lijn 5 op lijn 83. Ze komen dus als eerste aan, maar vertrekken als laatste :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Daniel schreef:Maar dat kan ook liggen aan het feit dat de informatie over de nieuwe dienstregeling nu wel heel infrequent langs komt tussen het regionieuws door en ook nog in twee blokken waarbij ik op een of andere manier diegene waarin de aanpassing op X80 zit minder vaak langs zie komen.
Dat helpt inderdaad niet mee. De info op het scherm is ook wel erg positief: "op de X80 rijden meer ritten tussen Veenendaal-De Klomp en Amersfoort." (o.i.d.)
Vertel er dan ook bij dat de bus niet verder rijdt dan De Klomp... Want dit is niet echt informatie...

Ik kan me herinneren dat er vorig jaar ook een "omroep" was over de nieuwe dienstregeling, in tegenstelling tot dit jaar.
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Maxim schreef: (..) Zelf ga ik in de loop van januari en februari analyseren wat er gebeurt, om aan de hand daarvan wijzigingen voor te stellen voor het volgende dienstregelingjaar.
Maar, als de voorspelling van Daniel uitkomt.. laat je dus één bus nagenoeg een heel jaar 'leeg' de route rijden?
Er is toch wel een eerder moment in het lopende dienstregelingsjaar om een wijziging door te voeren?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Volgens mij niet. Zo rijdt in Twente al het hele jaar scholierenlijn 680 rond, daar zit bijna niemand in. Na 15 december wordt die ook geschrapt, maar dat had dus ook al veel eerder gekund....
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Maar in Twente voert Keolis alleen maar uit en bedenkt de provincie alles toch?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Suus »

Dat is in Midden-Overijssel zo, maar volgens mij is de concessie Twente nog door de plusregio aanbesteed en die gaf meer vrijheid aan vervoerders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3276
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door marvinkok »

Het is inderdaad door de Regio Twente (samenwerking alle gemeentes) aanbesteed, echter sinds een jaar of 2/3 is de provincie verantwoordelijk geworden. Dat is nu dus de opdrachtgever...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:
Maxim schreef: (..) Zelf ga ik in de loop van januari en februari analyseren wat er gebeurt, om aan de hand daarvan wijzigingen voor te stellen voor het volgende dienstregelingjaar.
Maar, als de voorspelling van Daniel uitkomt.. laat je dus één bus nagenoeg een heel jaar 'leeg' de route rijden?
Er is toch wel een eerder moment in het lopende dienstregelingsjaar om een wijziging door te voeren?
Er is in het eerste jaar van de concessie provincie Utrecht ook al eens een wijziging in maart geweest, dat kan dus best.
En helemaal leeg zullen ze wel niet rijden: een deel van die ritten was voorheen een korte rit tot Scherpenzeel en die zullen vast niet al drie jaar leeg rondrijden (al is de bezetting op sommige momenten wel laag), daarnaast is van Renswoude richting Amersfoort in de ochtendspits en 's middags andersom ook nog wel een redelijke reizigersstroom aanwezig waarvoor de aansluitingen minder relevant zijn. Meer richting Amersfoort rijdt alles wat aan kan sluiten immers ook frequenter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9199
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door regenmaker »

marvinkok schreef:Het is inderdaad door de Regio Twente (samenwerking alle gemeentes) aanbesteed, echter sinds een jaar of 2/3 is de provincie verantwoordelijk geworden. Dat is nu dus de opdrachtgever...
Keolis is in Midden Overijssel niet opbrengstverantwoordelijk terwijl dit in de concessie Twente wel zo is. In de nieuwe concessie IJssel-Vecht valt Midden Overijssel wel onder de opbrengstverantwoordelijkheid van Keolis.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten