Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Groen gas is (net zoals groene energie) gas dat op een duurzame manier is geproduceerd. Het wordt in Nederland vaak gemaakt door GFT-afval door archaea (oerbacteriën) af te laten breken en om te zetten in CH4 en CO2. Vervolgens wordt het CO2 eruit verwijderd en het gas opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit.
BrengMe schreef:Vervolgens wordt het CO2 eruit verwijderd en het gas opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit.
CH4 is op zichzelf al aardgas, je bedoelt hier neem ik aan dat de calorische waarde wordt aangepast door stikstof bij te mengen. Het is voor 'n bus immers wel handig als er een constante hoeveelheid energie uit een tank aardgas gehaald kan worden zonder steeds de motor op de gassoort af te stellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Joh D'r vat hier iemand de grap niet...
Nee inderdaad...
Daniel schreef:CH4 is op zichzelf al aardgas, je bedoelt hier neem ik aan dat de calorische waarde wordt aangepast door stikstof bij te mengen. Het is voor 'n bus immers wel handig als er een constante hoeveelheid energie uit een tank aardgas gehaald kan worden zonder steeds de motor op de gassoort af te stellen.
Nee, ik bedoel echt wat ik heb geschreven. Het gasmengsel dat na de afbraak ontstaat (wat biogas wordt genoemd) bestaat voor ongeveer 2/3 uit CH4 en 1/3 CO2. Aardgas bestaat echter voor 9/10 uit CH4 en 1/10 uit CO2. Het gas dat na de afbraak ontstaat wordt via het aardgasnetwerk getransporteerd. Daarvoor moet het ook dezelfde samenstelling hebben als aardgas. Dat wordt bereikt door er CO2 uit te verwijderen. Wanneer dat gedaan is mag het via het aardgasnetwerk getransporteerd worden en mag het tevens groen gas heten.
Wel apart dat deze twee VDL Citea's XLE alleen worden ingezet op lijn 680, terwijl deze lijn niet zo vaak rijdt. De bussen rijden dan vaker niet dan wel lijkt mij.
Deze ritten hebben een hoge piekvraag en rijden 's ochtends op het moment dat alle andere lijnen ook het maximum aantal bussen nodig hebben (er vanuit gaande dat de bus van de eerste rit ook de vierde rit doet kunnen valt er ook niet te combineren met de bussen van lijn 567). 's Middags zit je net voor de spitspiek qua aantal benodigde bussen en valt er eventueel wel iets te combineren (bijv. met lijn 567).
In bijna iedere concessie heb je voor één of twee vrij korte momenten op de dag een paar extra bussen nodig. In dit geval was het de keus tussen enkele ritten versterken met een extra bus, of een klein deelparkje te hebben dat je buiten deze piek momenten regulier niet snel zal inzetten. Blijkbaar was het deelparkje dus goedkoper.
Vanmorgen op de Rustenburgerlaan in Haarlem een nieuwe Citea gespot op lijn 80 die zwarte cijfers (led uit) op het gele vlak filmde. Dit was in ieder geval duidelijk leesbaar.
Volgens de materieellijst eerder in dit topic zijn er ook 2 Mercedes-Benz Sprinter buurtbussen bestelt (de 7390 en 7391). Zijn deze al geleverd en zoja hoe zien deze eruit? Zijn dit VDL Midcity voor 8 personen zoals in HWGO en Zuidoost Brabant, of zijn het dezelfde busjes als in Noord-Holland Noord (van tribus volgens mij)?
Aha das leuk VDL Midcity. Die vind ik toch wat mooier ogen dan die tribus busjes. De kleuren van Noord-Holland vind ik minder. Ik had HWGO kleur/kleur van de midibusjes gehoopt. En dat dan in NHN ook doen. Dat is toch eenduidiger/mooier vind ik. Maar bedankt voor je antwoord. *bus*