Pagina 4 van 17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 19:49
door buschauffeurDH
CamilleKreemers schreef: zo 09 jul 2023, 16:08 Arriva moet toch nog steeds voldoen aan de verplichtingen van de huidige concessie inclusief exploitatie? Lijkt me dat je niet door verlies maae even kan stoppen met je contract voldoen.
Ja, maar met te weinig chauffeurs vallen er gaten in de dienstregeling. Waarom zou Arriva nu als een dolle chauffeurs opleiden voor de laatste anderhalf jaar?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 19:59
door CamilleKreemers
De klant kan dus de T***** krijgen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 20:25
door Frank93
Volgens mij zijn er wel afspraken over personeel bij de wisseling naar een andere vervoerder. Van wat ik heb begrepen mag de zittende vervoerder in die periode niet opeens een hoop nieuw (rijdend) personeel aannemen.
Connexxion heeft dit probleem nu in de Zaanstreek. Daar is in omliggende concessies al een oproep gedaan of je tijdelijk in Zaandam wilt rijden tot eind van het jaar. Komt deels ook door personeelstekort, maar volgens mij dus ook vanwege de concessie die ze kwijtraken aan EBS.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 20:33
door Daniel
Lijkt me een ingewikkelde situatie in dit geval, want je verplaatst hiermee het probleem eigenlijk alleen maar. Doordat de huidige vervoerder geen personeel meer kan aannemen komt immers de nieuwe vervoerder ook met te weinig personeel te zitten bij de start van de concessie. Die krijgen immers dan een hoeveelheid personeel mee over die al te weinig was.

De gevolgen daarvan zie je nu bijvoorbeeld terug in IJssel-Vecht, waar de vorige vervoerder ook al personeel tekort kwam.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 20:55
door CamilleKreemers
Ik ben van mening dat er een overnamevergoeding moet zijn voor personeel dat onder een bepaalde periode werkt en overgaat. Toen Consolid mij vroeg, moest ik verplicht minimaal 2 jaar in dienst als ik zou worden aangenomen. Daarmee weet je dus wat alles kost en kan men voor nieuw personeel een overnamevergoeding betalen.

Helemaal niks doen is probleem opschuiven naar een ander.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 09 jul 2023, 22:18
door marvinkok
Het kan ook anders, Keolis en Arriva starten samen een opleiding voor chauffeurs in Twente

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:39
door ODRAIL
Het is te hopen dat de buslijn "Gouda - Waddinxveen - Boskoop - Hazerswoude - Zoeterwoude - Leiden" weer terug komt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:49
door visgraat
Je bedoelt de spoorverbinding of buslijn? Hazerswoude zal een station krijgen, Zoeterwoude volgens mij niet.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:57
door ODRAIL
Goed lezen ;) :

ODRAIL schreef: ma 10 jul 2023, 11:39 Het is te hopen dat de buslijn "Gouda - Waddinxveen - Boskoop - Hazerswoude - Zoeterwoude - Leiden" weer terug komt.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:58
door Z2N
Waarom zou specifiek deze verbinding terug moeten komen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:02
door nvdw
Ik zou er niet al te veel op rekenen. De dekkingseisen in het Programma van Eisen verlangen voor een plaats als Waddinxveen dat 80 procent van de adressen binnen 800 meter van een treinstation of R-nethalte ligt, en 100% van de adressen binnen 1.200 meter. Dat betekent dat de trein Gouda-Alphen waarschijnlijk het leeuwendeel van Waddinxveen (en Boskoop) al voor het grootste deel afdekt.

Wat er dan nog overblijft is de wijk Zuidplas (die ligt te ver van een station) en verbindingen die de trein iets minder optimaal biedt, namelijk richting Rotterdam en Zoetermeer/Den Haag. Dan heb je dus precies wat er nu al is.

Als station Hazerswoude(-Rijndijk) een feit is, gaat daar ook de bijl in het aantal bussen. Dat komt dan - hopelijk - ten goede aan verbindingen elders.

Het is nu eenmaal zo, en echt niet alleen op papier: de bus verliest gewoon klandizie aan de trein. Op de as Leiden-Alphen-Gouda hoef je echt geen buslijn meer in te leggen, want de trein rijdt vaker en is sneller, ook met een overstap in Alphen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:12
door Roeland
ODRAIL schreef: ma 10 jul 2023, 11:39 Het is te hopen dat de buslijn "Gouda - Waddinxveen - Boskoop - Hazerswoude - Zoeterwoude - Leiden" weer terug komt.
Waarom? alleen maar omdat daar vroeger een 187 reed die vaak per rit 3 à 4 reizigers (en verder veel lege stoelen) vervoerde?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:23
door ODRAIL
nvdw schreef: ma 10 jul 2023, 12:02 Ik zou er niet al te veel op rekenen. De dekkingseisen in het Programma van Eisen verlangen voor een plaats als Waddinxveen dat 80 procent van de adressen binnen 800 meter van een treinstation of R-nethalte ligt, en 100% van de adressen binnen 1.200 meter. Dat betekent dat de trein Gouda-Alphen waarschijnlijk het leeuwendeel van Waddinxveen (en Boskoop) al voor het grootste deel afdekt.

Wat er dan nog overblijft is de wijk Zuidplas (die ligt te ver van een station) en verbindingen die de trein iets minder optimaal biedt, namelijk richting Rotterdam en Zoetermeer/Den Haag. Dan heb je dus precies wat er nu al is.
Die 800 tot 1.200 meter geld ook voor de Oranje wijk in Waddinxveen.

En juist daar wonen veel ouderen en mensen die wat slechter ter been zijn. Voor hen is die 800 tot 1.200 meter net iets te ver lopen.

In mijn kennissenkring zijn er de afgelopen jaren al veel mensen uit de Oranje wijk verhuist om de bovengenoemde reden.

Bovendien wordt er op voormalig industrieterrein Noord een nieuwe woonwijk ontwikkeld waar ook plaats moet komen voor ouderen huisvesting. En dan zijn goede ov voorzieningen wel handig. En niet op 800 tot 1.200 meter, dat is net even te ver.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:33
door Roeland
Liggen die woonbuurten dan zover af van één van de Waddinxveense stations?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:38
door ODRAIL
De uiteinden van de wijken wel ja (Ga maar eens op kaarten kijken).

Met name ook de wijk Zuidplas.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:46
door Z2N
Dat rechtvaardigt in zichzelf toch niet de terugkeer van een buslijn helemaal naar Leiden? Je zou dat namelijk ook kunnen oplossen met een lijn Station Waddinxveen Noord - Oranjewijk - Chopinlaan - Station Waddinxveen - Zuidplaspolder - Nesselande.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:53
door visgraat
Ook als je ver in de buitenwijk Zuidplas woont, is het nog geen 10 minuten fietsen naar een station of met de bus. Met de trein ben je vervolgens sneller in Leiden. Richting Rotterdam en Den Haag heeft een bus vanuit de Zuidplas wel meerwaarde, maar die rijden ook.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 13:35
door Roeland
ODRAIL schreef: ma 10 jul 2023, 12:38 De uiteinden van de wijken wel ja (Ga maar eens op kaarten kijken).

Met name ook de wijk Zuidplas.
Maar daar rijden ook al de 175 en de 382.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 13:46
door visgraat
Ik denk dat 169 ook komt te vervallen als station Hazerswoude wordt geopend.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 14:08
door Roeland
station Hazerswoude... daar wordt toch al jaren over gepraat, maar wanneer zou dat ook alweer ein-de-lijk omen?
Wanneer station Hazerswoude wordt geopend, vermoed ik dat de 165 tussen Hazerswoude en Alphen de 169-route (via Koudekerk) gaat rijden. Dan kan de 169 inderdaad weleens vervallen.
op de dan te vervallen trajectdelen van lijn 165 en 169 zitten echter best wel wat bedrijventerreinen (en ook woningen), die mogelijk (vooral in de spits) best nog wel wat reizigers opleveren. Daarom vermoed ik dat er dan, naast de 165 (via Koudekerk), ook nog een laagfrequente (spits)lijn Alphen - Leiden via de Rijndijk komt, die o.a. Alphen Rijnhaven, Hazerswoude Groenendijk, Rijneke en Grote Polder met Leiden en Alphen verbindt.
Maar dit is 2x koffiekikkijken :) . Eerst maar eens kijken wat Qbuzz in 2025 gaat doen, en dan vervolgens wat er verandert na de komst van station Hazerswoude...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 14:20
door visgraat
In principe zou lijn 187 met overstap in Hazerswoude dan ook kunnen voorzien in de verbindingen die je noemt. Lijn 3/4 dekken het deel in Alphen waarschijnlijk af. Dat is nog toekomst.

Wat ik mij overigens ook afvraag of Qbuzz vanuit Zoetermeer naar Den Haag blijft rijden. Daar rijdt gewoon een een trein. In principe kan alles ook tot Lansingerland-Zoetermeer kunnen rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 14:34
door Roeland
Het PVE schrijft toch minimaal één doorgaande lijn over de A12 naar Den Haag voor?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 15:43
door visgraat
Ik dacht alleen R-Net, maar kan het mis hebben. Overigens is 1 lijn al een stuk minder dan de huidige warboel van verschillende lijnen over de A12.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 16:15
door Roeland
Die warboel komt toch vooral doordat lijn 382 door Arriva is opgeknipt in de 382, 384 en 386 om lege retourritten van/naar de Goudse garage als DRU's te kunnen rekenen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 16:40
door visgraat
Dat zou kunnen. Ik heb het nooit echt goed begrepen. Sowieso ben je met een overstap op Lansingerland-Zoetermeer toch net zo snel in Den Haag? Het enige voordeel is dan dat je niet hoeft over te stappen. Maar vraag ik me af of je het geld niet beter kan uitgeven aan een frequente lijn die op de trein aansluit.