Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bij welke halte? Kunnen er wel bussen halteren bij de tramhaltes op de West-Kruiskade? Het ziet er nogal krap uit. En lijn 23 komt daar toch ook?
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Diverse halte's, ook op de Eerste en Tweede Middellandstraat trouwens. Het zullen wel om kleine pendelbusjes gaan. Dus dat moet mogelijk zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De 5700's zijn weer "een verbetering van" de 5500 en 5600-serie. In feite is een optie uitgeoefend uit het vorige contract. Leken zullen geen verschil gaan zien tussen rijtuigen uit de verschillende series, veranderingen zullen voornamelijk te zien zijn als je de motorkap opent. ;)Visgraatmodel schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben:
*Gaat de 5700 qua uiterlijk er anders uitzien?
*Worden diezelfde metro's in R-Net-huisstijl getooid?
*Wat voor testen moeten de metro's ondergaan, bijvoorbeeld klimaatkamer in Wenen of botstesten? Of word deze bestelling gezien als een vervolg-order?
Kleurstelling is nog niet bekend, maar ik denk dat je wel "ergens" R-NET terug gaat zien op het voertuig. De stations zelf worden in ieder geval wel in R-Net "gedesigned".
Zullen we maar geen botstesten gaan doen met een nieuw voertuig? (A) Klimaatkamer lijkt me niet, maar 't zou zomaar kunnen. ;)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In principe zou dit niet hoeven, omdat het type metrostel al is goedgekeurd.les7 schreef:Zullen we maar geen botstesten gaan doen met een nieuw voertuig? (A) Klimaatkamer lijkt me niet, maar 't zou zomaar kunnen. ;)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De zestien nieuwe metrovoertuigen hebben een licht aangepaste kopvorm vanwege nieuwe Europese normen met betrekking tot botsveiligheid. Nu is de wetgeving met betrekking tot trams en metro's in Nederland niet bepaald streng dus in hoeverre sowieso een typegoedkeuring nodig is weet ik ook niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Is dit alleen inwendig, of is dit ook uiterlijk zichtbaar?
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
En hoe zit het met het sneltram-traject in Oost? Moeten de nieuwe metro's alsnog richting-aanwijzers dragen? Ik hoorde/las ooit ergens dat het traject Schenkel - Binnenhof juridisch gezien een stadstram is?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Persoonlijk gezien heb ik de metro / sneltram nog nooit die richting-aanwijzers zien gebruiken. En ik reis al zo'n twintig jaar met de metro / sneltram.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
mijn relaas wad gebaseerd op feiten van enkele jaren geleden, maar dat ze die tussentijds veranderd hebben, verbaast mij niets hoor...les7 schreef:Volgens mij is dit jouw eigen aanname, want zo ver ik weet liggen de feiten anders.zone5324bericht... schreef:de Hoekse lijn wordt metrolijn gelijk aan de Hofplein lijn, dus met ZUB.
In de documenten van de aanbesteding wordt namelijk uitgegaan van LZB (bestaande beveiliging op het metronet), met enkele verbeteringen. Zo komen er nieuwe snelheden: vertrek verbod 35 km/h, groen 40/90/100 km/h. Ook wordt keren op de vrije baan mogelijk.
Overigens gelden die verbeteringen voor het gehele metronet (behalve RandstadRail natuurlijk)
Wat betreft de beveiliging voor de goederentrein zou dit ATB-EG worden, met een max. van 40 km/h
ze waren toen ik metro bestuurder was al bezig om alles aan te passen...
maar misschien moet ik bij mijn betichten maar zetten "het laatste wat ik gehoord heb"...
Laatst gewijzigd door zone5324bericht... op di 24 feb 2015, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In Amsterdam knipperen ze wel vaak bij vertrek op station Zuid richting Amstelveen :')KM46 schreef:Persoonlijk gezien heb ik de metro / sneltram nog nooit die richting-aanwijzers zien gebruiken. En ik reis al zo'n twintig jaar met de metro / sneltram.
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Hij bedoelt die van Rotterdam hea? :'). Ik kan het me wel voorstellen dat ze die aanwijzers in Amsterdam gebruiken. Je rijd immers met een sneltram over een baan waar ook doodnormale stadstrams op rijden. Maar de sneltram van Utrecht slaat op alles: ik heb nog nooit in mijn leven gezien dat iemand de stopknoppen uberhaupt heeft gebruikt. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Als het goed is hebben alle metro's die geschikt zijn voor de sneltram knipperlichten en remlichten, de remlichten worden als het goed is ook gebruikt (gaat automatisch).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De remlichten dan alleen gebruikt, om het moment dat men in de 'sneltrammode' rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat verbaast me niks. Lijn E is nogal populair als omreisroute tussen Rotterdam en Den Haag... :XHendrik schreef:Aha, wellicht had ik daar ook nog last van! Eerder op de dag was er ook al een onwelwording in / bij één van de metro's trouwens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Da's waar, maar het valt mij nog alles mee. Zowel gisteren als eergisteren moesten er weliswaar redelijk wat mensen staan, maar er was nog genoeg ruimte (en lucht...) over. Maar het zou natuurlijk kunnen dat het op andere tijdstippen veel drukker was.
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Nou vrees ik voor morgen. Ben benieuwd hoe druk het morgen word I.vm. Feyenoord. Word er trouwens veel materieel (met name trams en bussen) gevandaliseerd tijdens de wedstrijden?
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
ze hebben deze werkzaamheden niet voor niets gepland tijdens een vakantie in dit gedeelte van de provincie.
het zal dus sowieso schelen met het aantal reizigers.
trouwens velen zullen toch wel hun reisadvies aanhouden en daarmee worden velen die niet in deze regio moeten wezen via Utrecht e.d. gestuurd.
het zal dus sowieso schelen met het aantal reizigers.
trouwens velen zullen toch wel hun reisadvies aanhouden en daarmee worden velen die niet in deze regio moeten wezen via Utrecht e.d. gestuurd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
"Vakantie" is ook maar relatief: universiteiten kennen bijvoorbeeld geen voorjaarsvakantie (of in elk geval niet deze week).
Voor mensen in de regio is de RET nu juist vaak wel een sneller alternatief dan de treinvervangende bussen: ofwel richting Den Haag (lijn E) ofwel naar Delft (lijn 40).
Daarnaast is het gewoon gek dat reizigers voor Delft eerst met de Sprinter (max. 4x/uur) naar Schiedam moeten en daar pas kunnen overstappen op de bus. Een directe bus Rotterdam - Delft zou veel makkelijker zijn geweest.
Voor mensen in de regio is de RET nu juist vaak wel een sneller alternatief dan de treinvervangende bussen: ofwel richting Den Haag (lijn E) ofwel naar Delft (lijn 40).
Daarnaast is het gewoon gek dat reizigers voor Delft eerst met de Sprinter (max. 4x/uur) naar Schiedam moeten en daar pas kunnen overstappen op de bus. Een directe bus Rotterdam - Delft zou veel makkelijker zijn geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Sprinter Rtd-Sdm is 8x/uur in de dal, 12x/uur in de spits en 4x/uur in de avond.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In theorie heb je gelijk, maar de s4100 en s5000 rijden tegelijk, evenals de s4200 en s5100.
Effectief is er dus maar 4x/uur een trein.
Aan de s14100 in de spits had ik inderdaad even niet gedacht. Dan is er dus wel 8x/uur een rein (al vraag ik me af of je blij moet zijn met een SGM-II).
Effectief is er dus maar 4x/uur een trein.
Aan de s14100 in de spits had ik inderdaad even niet gedacht. Dan is er dus wel 8x/uur een rein (al vraag ik me af of je blij moet zijn met een SGM-II).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vanochtend zag ik zo waarlijk een dubbele 'citypendel' op de s14100.
Dat van gelijktijdig rijden tussen Sdm en Rtd was me nog niet eerder opgevallen.
Dat van gelijktijdig rijden tussen Sdm en Rtd was me nog niet eerder opgevallen.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
ben gisteren een aantal keren op Rijswijk station geweest, maar bij de haltes voor de NS-bussen was het een stuk minder druk dan tijdens het weekend, dat de treinen ook niet bij Delft reden.
dus velen zullen toch gebruik maken van de alternatieve routes of moeten deze week niet de weg op.
weet niet of de RET NS-kaartjes op lijn E accepteert?
anders is die route alleen een alternatief voor de (S)OV-kaarten, daar de rest van de NS-reizigers dan moeten betalen voor de metro.
dus velen zullen toch gebruik maken van de alternatieve routes of moeten deze week niet de weg op.
weet niet of de RET NS-kaartjes op lijn E accepteert?
anders is die route alleen een alternatief voor de (S)OV-kaarten, daar de rest van de NS-reizigers dan moeten betalen voor de metro.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Nee, die accepteert de RET niet. Het is ook een alternatief voor mensen die bijvoorbeeld een mobiliteitskaart hebben (zoals alle Rijksambtenaren, waarvan er nogal wat in Den Haag zitten).zone5324bericht... schreef:weet niet of de RET NS-kaartjes op lijn E accepteert?
anders is die route alleen een alternatief voor de (S)OV-kaarten, daar de rest van de NS-reizigers dan moeten betalen voor de metro.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Reizigers die op saldo (vol tarief) reizen tussen Rtd en Gvc zijn met lijn E iets goedkoper uit dan met de NS. Normaal nemen deze reizigers de iets hogere prijs van de NS voor lief vanwege de veel kortere reistijd, maar nu ze moeten omreizen via Gouda (wat zelfs 7 minuten langer duurt dan reizen met lijn E), biedt lijn E ineens twee voordelen ten opzichte van de NS.zone5324bericht... schreef:weet niet of de RET NS-kaartjes op lijn E accepteert?
anders is die route alleen een alternatief voor de (S)OV-kaarten, daar de rest van de NS-reizigers dan moeten betalen voor de metro.
Voor reizigers die van verder komen, gaat dit uiteraard minder op vanwege de degressie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zag vanmiddag een bus rijden op lijn 68 met op de voorkant "Heijplaat-RDM Campus" als eindbestemming, logisch ook als je je bedenkt dat het al jaar en dag Heijplaats is. Sinds wanneer is dit?
Weet verder iemand of er nog midibussen komen op lijn 47 Station Blaak - Noordereiland v.v.?
Weet verder iemand of er nog midibussen komen op lijn 47 Station Blaak - Noordereiland v.v.?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten