Pagina 332 van 750

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 17:13
door Suus
Vanochtend ook al een gebrek aan personeel bij de bus. Goed begin van 2017...

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 18:41
door IC140
Natorious schreef: Ze hebben zelfs de metrohal afgesloten en sturen iedereen naar de sprinters. Was op CS om 16:15 en zag nog geen pendelbus. Nou weet ik wel omreisroutes (via IJburg) maar als niet-forens schiet je niet veel op met de trein als advies.
De pendelbussen vertrokken dan ook vanaf Amstel. Vandaar ook de trein als (eerste reisdeel van het) advies.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 20:38
door Zabe
Waarom moeten die reizigers meer dan 1 uur op de sneltram op de boelelaan wachten?

Als dat op een viaduct of tunnel was gebeurt zou ik 100% snappen...maar dit gebeurde gewoon op straat.

Waarom heeft het gvb dit gedaan? Het is absoluut niet grappig...die reizigers hebben echt wel geduld gehad...konden de deuren misschien niet geopend worden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 20:50
door Daniel
Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 20:55
door Zabe
Daniel schreef:Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.
Ah ok :pos:
Toch gevaarlijk als er bijvoorbeeld brand uitbraak, staat er geen emergency deur opener in deze trams?

Andere punt: Er waren veel mensen op station zuid en lelylaan om informatie te geven, dat was goed georganiseerd..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 jan 2017, 12:19
door VIRM
Om even te kommaneuken: er werd in het GVB-twitterbericht gesproken over een pendelbus tussen Westwijk en WTC. ;)

AT5 heeft weer een berichtje over de tests in de Noord/Zuidlijn: http://www.at5.nl/artikelen/164164/nog- ... rdzuidlijn

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 jan 2017, 13:21
door n-evo
Daniel schreef:Wat ik las was inderdaad dat de deuren niet meer open konden.
Moeilijk voor te stellen. Op alle deuren zit toch gewoon een noodrelease?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 jan 2017, 19:36
door Vinny
Misschien dat er nog spanning op de derde rail stond?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 03 jan 2017, 19:54
door Natorious
Vinny schreef:Misschien dat er nog spanning op de derde rail stond?
De boelelaan en derde rail? Staat mn sarcasme-meter uit of dacht je ff niet na?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 08:57
door Zabe
Ben benieuwd naar een GVB -verklaring. Het is tock vrij onacceptabel om reizigers meer dan een uur te locken zonder noemenswaardige reden (nogmaals het is hier op deze stop gewoon een tram, die rijdt niet in een tunnel noch viaduct).

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 09:27
door Suus

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 10:10
door Zabe
De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 10:19
door Pooh
Zabe schreef:De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)
Als treindetectie of -beinvloeding niet werkt op 1 lijn, en je hebt centrale regeling voor dat spul, hoe weet je dan of de rest wel betrouwbaar werkt? Platleggen is echt geen ideale oplossing, maar doorrijden met het risico dat er ergens 2 metro's op elkaar zitten is nog veel erger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 10:49
door Zabe
Pooh schreef:
Zabe schreef:De storing begon rond 8.45 uur bij metrolijn 51. Uit veiligheidsoverwegingen is besloten om alle metro's stil te zetten, omdat de lijnen "met elkaar vervlochten zijn",

Meh: een lijn die werkt niet en alles stopt?!? :)
Als treindetectie of -beinvloeding niet werkt op 1 lijn, en je hebt centrale regeling voor dat spul, hoe weet je dan of de rest wel betrouwbaar werkt? Platleggen is echt geen ideale oplossing, maar doorrijden met het risico dat er ergens 2 metro's op elkaar zitten is nog veel erger.
Uiteraard heeft je wel een punt.
Nochtans vind ik ook deze reactie overdreven. Als een seinstoring in Groningen gebeurt, ga je ook niet meteen het hele spoornetwerk plaatleggen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 11:12
door Aking
Breng ze nou niet op ideeën :X

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 12:01
door Pooh
Zabe schreef:Uiteraard heeft je wel een punt.
Nochtans vind ik ook deze reactie overdreven. Als een seinstoring in Groningen gebeurt, ga je ook niet meteen het hele spoornetwerk plaatleggen.
Nee, maar misschien wel 4 lijnen. Het metronetwerk is nogal klein, en alle lijnen delen een deel van hun traject met lijn 51.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 12:20
door trolly
Ook wel relevant wáár op de 51 die storing precies optrad. Als dat in de buurt van Zuid is (of het hele tramtraject, inclusief seinen naar Zuid) kan ik me voorstellen dat dat wat meer reden tot paniek is, dan als het wissel bij Westwijk er geen zin in heeft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 12:38
door Zabe
trolly schreef:Ook wel relevant wáár op de 51 die storing precies optrad. Als dat in de buurt van Zuid is (of het hele tramtraject, inclusief seinen naar Zuid) kan ik me voorstellen dat dat wat meer reden tot paniek is, dan als het wissel bij Westwijk er geen zin in heeft.
Idd, maar dan geen reden om bijvoorbeld CS-GEIN te stoppen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 13:28
door Pooh
Lekker makkelijk, vanuit je bureaustoel. Als het op Spaklerweg was stopt alles behalve de 50. En als het 'ergens tussen Zuid en Spaklerweg' was, stopt alles. Ik weet niet precies hoe die beveiligingssystemen werken, maar de metro is behoorlijk vervlochten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 13:59
door Zabe
Pooh schreef:Lekker makkelijk, vanuit je bureaustoel. Als het op Spaklerweg was stopt alles behalve de 50. En als het 'ergens tussen Zuid en Spaklerweg' was, stopt alles. Ik weet niet precies hoe die beveiligingssystemen werken, maar de metro is behoorlijk vervlochten.
Het is lekker makkelijk idd om alles te roepen vanaf een luistoel.
Het is ook lekker makkelijk om alles plat te gooien en mensen uren te sluiten in een sneltram.

Kortom, een tussenstap zou mogelijk kunnen worden toch ;) (poldermodel he :))
En wij zijn op dit forum om dit soort dingen over te praten...

Over je laatste punt, dat is ook het basis princiep van elke netwerk...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 14:22
door Pooh
Zabe schreef:
Het is lekker makkelijk idd om alles te roepen vanaf een luistoel.
Het is ook lekker makkelijk om alles plat te gooien en mensen uren te sluiten in een sneltram.

Kortom, een tussenstap zou mogelijk kunnen worden toch ;) (poldermodel he :))
En wij zijn op dit forum om dit soort dingen over te praten...
Er is geen tussenoplossing als de verkeersleiding een probleem heeft. Er is op de metro geen verkeersleiding per lijn. Of dat wenselijk zou zijn is een andere vraag, maar het besluit om nu te stoppen lijkt me het enige juiste besluit.

Passagiers opsluiten zou alleen moeten kunnen gebeuren als de veiligheid bij het uitstappen niet gegarandeerd kan worden. Bij lijn 51 onder zuid snap ik niet hoe dat gisteren kon gebeuren, ik ben heel benieuwd wat daar de reden voor was. Vandaag is dat niet aan de orde geweest, voor zover ik kan lezen?
Over je laatste punt, dat is ook het basis princiep van elke netwerk...
Nee, het basisprincipe van een netwerk is juist dat je zoveel mogelijk ontvlecht, zodat treinen zelfstandig door kunnen rijden. Een perfect (vanuit het oogpunt van robuustheid) spoornetwerk heeft voor elke lijn eigen spoor met eigen signalering en aansturing en geen wissels of kruisingen. Valt er 1 lijn uit, rijdt de rest gewoon door. Passagiers moeten uiteraard kunnen overstappen, maar dat gaat via het perron. Nadeel is uiteraard de kosten en ruimtebeslag.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 17:47
door VIRM
En Rikus Spithorst mengt zich in de discussie:

http://www.at5.nl/artikelen/164198/metr ... ht-idee-is

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 17:58
door Klaasje
Zullen we dan ook maar een bus door de Achterhoek laten rijden? En dan de trein in verband met kosten opheffen. Dan wil ik VBOV wel weer opnieuw horen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 20:33
door Alargule
De gifbeker is nog niet leeg.

Spithorst zal nu wel om de hoofden van Van Puffelen en Litjens gaan ranten...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 20:42
door Alargule
Addendum: volgens het Priool rijden de lijnen 53/54 helemaal niet. AT5 houdt het op niet stoppen bij Spaklerweg; GVB zelf zegt dat er niet gestopt wordt op Spaklerweg en Van der Madeweg. En komt dan ook met een of ander verwarrend omreisadvies.

Wat ik eerder vandaag op mijn blog al schreef: communicatie...