Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 459
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Alargule schreef:Addendum: volgens het Priool rijden de lijnen 53/54 helemaal niet. AT5 houdt het op niet stoppen bij Spaklerweg; GVB zelf zegt dat er niet gestopt wordt op Spaklerweg en Van der Madeweg. En komt dan ook met een of ander verwarrend omreisadvies.

Wat ik eerder vandaag op mijn blog al schreef: communicatie...
"Vanwege een wisselstoring bij station Spaklerweg rijden metro 53, 54 richting Zuidoost tot Amstelstation. Hier kunt u overstappen op lijn 51 naar Overamstel, en daar overstappen op lijn 50 naar van der Madeweg. Vanaf daar kunt u verder naar Zuidoost." - GVB-omroep

Het systeem in de tunnel was ook uitgeschakeld en de bestuurder moest bij elk station wachten op toestemming. En toen bleken er ook nog heel wat enkeltjes te rijden "toevallig". Fijn, als er 2x een M5 bij moet :')

Kortom, volop drama op de metro.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vind deze knakker trouwens ook wel grappig. Loopt op facebook wel vaker te ranten tegen GVB en het Noord/Zuidlijnproject. Nu vermoedt 'ie op de "Tram 14 mot blijfe" pagina (wat ik trouwens wel een ludiek initiatief vind) een complot achter de recente storingen: die zouden toch écht in direct verband staan met de tests op de Noord/Zuidlijn. Blissfully ignorant.

Toevallig iemand hier op het forum (nee, ik ga geen voor de hand liggende suggesties doen)?
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

De Leidsestraat ligt er vaker uit dat het metronetwerk toch? Zullen we dan een actiegroep starten om een superdupertunnel daar aan te leggen voor de trams? :mrgreen:

Overigens vanavond in twee metro's gezeten, en alles deed het gewoon. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Wat een kwaliteit, dat bericht van AT5. Kan zo 1 op 1 door naar het mieren-topic:
Wederom is het Amsterdamse metronetwerk vanavond kort getroffen door een storing, ditmaal stopten lijn 53 en 54 niet op de halte Spaklerweg.

Volgens het GVB was een seinwisselstoring bij Spaklerweg de oorzaak. De storing begon rond 20.00 uur en was na ongeveer 45 minute verholpen.
Weet iemand wat een seinwissel is?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Jawel. Een seinwissel is storingsgevoelig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13064
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik hoor net op de radio dat GVB reizigers gaat compenseren die extra kosten hebben gemaakt door de storingen, dat kan via de site. 'GVB vindt het "ontzettend vervelend allemaal"'
Ik doe ook maar wat
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Wubbo schreef: Weet iemand wat een seinwissel is?
Dat is wanneer de ene seinwachter de andere aflost. "Koud he", "goede nacht nog!", "welterusten!". Een seinwisselstoring is wanneer ze elkaar niet verstaan, of bij het ene sein 2 aflossers aankomen, en de andere seinwachter nog staat te kleumen bij het eerste sein.

Sinds seinen niet meer bemand worden is dit een zeldzaam tafereel geworden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

_O-
🍉
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik vind deze knakker trouwens ook wel grappig. Loopt op facebook wel vaker te ranten tegen GVB en het Noord/Zuidlijnproject. Nu vermoedt 'ie op de "Tram 14 mot blijfe" pagina (wat ik trouwens wel een ludiek initiatief vind) een complot achter de recente storingen: die zouden toch écht in direct verband staan met de tests op de Noord/Zuidlijn. Blissfully ignorant.

Toevallig iemand hier op het forum (nee, ik ga geen voor de hand liggende suggesties doen)?
Nu nog iemand die er een "Nostradamus voorspelde het"-artikel aan wijdt en het cirkeltje is rond. :D :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het rondje van de zaak op het Weteringcircuit is terug, ditmaal voor lijn 16 beide kanten op omdat de FeBo is afgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Kan ik op het Weteringcircuit dan wel m'n speciaaltje krijgen?
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Speciaal daarvoor stopt de 16 op het Leidseplein. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Op het Weteringcircuit hebben we daarentegen een poffertjeskraam in de aanbieding, met een tramcarroussel voor de deur *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op de GVB-Lijnennetkaart staat trouwens 15 januari als startdatum vermeld. Wel eens leuk voor de verandering, dat men ergens eerder mee begint...
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat hangt volledig van de daadwerkelijke einddatum af. (A)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nou, laten we er maar vanuit gaan dat 18 april haalbaar is. 18 april 2018. Moet lukken toch? Net op tijd voor de Noord/Zuidlijn, die op 22 juli gaat rijden. 22 juli 2022.
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Sluit weer mooi aan bij de herinrichting van de Vijzelstraat die waarschijnlijk vertraagd is.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Vandaag is de aanbesteding uitgegeven voor de M7 metro's: 30 rijtuigen van 60 meter lang, met een optie voor nog 30 rijtuigen én een optie om de rijtuigen te verlengen naar 116 meter: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 35c2fbf654
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Uitschuifmetro's!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Dus dat betekent driebaksmetro's?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat was al bekend.
trolly schreef:Het worden halfjes.
Maar die verlengoptie is nieuw (voor mij).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Misschien was het al bekend, maar er ontstond toch nog discussie over. Maar daar is het immers Amsterdam voor he? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Geluld wordt er altijd. Maar tussen 18 december '16 en heute zal er toch niet heul veul veranderd zijn?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3417
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Goed dat ze in ieder geval de optie open houden om de "halve" metro's te kunnen verlengen naar 6 bakken. Ik ben ook ontzettend benieuwd hoe die halve metro's in de praktijk gaan werken of dat ze toch het gros van de tijd gekoppeld ingezet moeten worden, en of het dan nog de moeite waard is om ze af te koppelen.

De optie tot verlengen die los staat van de optie op nog eens 30 extra voertuigen (die op hun beurt ook weer verlengd kunnen worden) zou natuurlijk ook al direct uitgevoerd kunnen worden. :P
Beschrijving van opties:

- De levering van maximaal 30 additionele Metrovoertuigen;

- Het verlengen van Metrovoertuigen naar maximaal 116,5 meter, deze optie geldt ook voor de maximaal 30 additionele Metrovoertuigen.
Ik vraag me af waar ze zoveel treinen voor nodig denken te hebben. Gaan ze het net uitbreiden of is het gewoon gemakzucht om niet weer een uitbesteding te hoeven starten?
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Op sommige tijdstippen ('s avonds, maar ook 's middags bijvoorbeeld op lijn 50) heb je denk ik geen zesbaksmetro nodig. Liever wat kleinere metro's met een hogere frequentie.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten