Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door YSH »

Hoe onmogelijk zou het zijn om dat stompje door te trekken naar Amstel, als je al zo dichtbij bent? Je hebt op zijn minst een overloopwissel nodig, zal ook qua tijd vast veel te krap zijn, maar is tenminste een nuttig/levensvatbaar eindpunt: aansluiting op NS, bus en tram, zit meer in de omgeving. Vraag me af hoeveel mensen op een losgekoppelde Gaasperplas lijn gaan reizen, als voor veel reizigers ook mogelijk is om iets verder te lopen/fietsen of een stukje (langer) de bus te nemen naar de Geinlijn waar je dan wel direct met de metro naar alle bestemmingen kan.
Natorious
Berichten: 459
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

trolly schreef:Daar gaan ze natuurlijk de M2,5 M7 op inzetten
Moet wel vanwege het te korte perron op Spaklerweg, of ze moeten dat station nog aanpassen.
Maar als het plan van GVB dus is om 8x/u M5 + 8x/u M2,57 door de Oostlijn te rijden, dan wordt er toch echt flink gesnoeid qua capaciteit in vergelijking met de huidige capaciteit. Hetzelfde geldt voor de reizigers vanuit de Bijlmer, dan gaat het stuk Van der Madeweg-Spaklerweg met 50% in capaciteit omlaag en heeft de Geinlijn geen alternatieve overstap meer.

Naar mijn mening is dit meer een plannetje wat handig uitkomt bij het GVB dan dat er daadwerkelijk enige vooruitgang geboekt wordt.
Maar we zijn niet anders van het GVB gewend, ze kunnen immer niet iedereen tevreden stellen. :X
YSH schreef:Vraag me af hoeveel mensen op een losgekoppelde Gaasperplas lijn gaan reizen, als voor veel reizigers ook mogelijk is om iets verder te lopen/fietsen of een stukje (langer) de bus te nemen naar de Geinlijn waar je dan wel direct met de metro naar alle bestemmingen kan.
Dat gaat zeker gebeuren.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De vraag is natuurlijk wat men belangrijker vindt: een directe rit of een snellere. De nu ook al veel gebruikte cross-platformoverstap op Van der Madeweg is niet per se veel langzamer of oncomfortabeler.

Dit is overigens weer een voorbeeld van beleid dat achter de feiten aanhobbelt. Dat CS voor de Oostlijn een knelpunt is, is al jaren bekend. Samen met de bouw van de Kathedraal had men de sporen kunnen doortrekken, zodat treinen achter het station hadden kunnen keren, in plaats van aan het perron. M53 had dan gewoon met 8x M7 of 8x 2 CAF kunnen doorrijden naar CS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Lijkt me een duidelijk geval van inzicht dat pas ten stadhuize zal voortschrijden tegen de tijd dat de Gaasperplaslijners voldoende gaan sputteren. Tot die tijd dus een interessant rekenkundig resultaat in de oostlijntunnel: 8x per uur M7,5, hoe je het ook bekijkt :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

De titel van dat artikel klinkt wel veelbelovend, maar helaas -o-
n-evo
Berichten: 3425
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha ja inderdaad.

Een halve seconde was m'n interesse gewekt, daarna was de website klaar met laden en dacht toen:
"Oh. Dat. -o- "

Metro 53 wordt wel heel heel triest verhaal straks. Dit krijg je dus als ze geen investeringen in keervoorzieningen bij Amstel willen doen, geen tram van Zuid naar Amstel willen doortrekken én er per se een verbinding Zuid - Amstel moet blijven die de hele "U" van Isolatorweg naar CS moet rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Sneu ja, maar geheel in lijn met de degradatie van de AVL en de onwil te investeren in verbetering van de Berlagebrug. Het kost weinig, maar levert ook niks op.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2289
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Grappig.
Allerlei parallelle lijnen met de NZ-lijn worden opgeheven of in frequentie verlaagd.
Eén parallelle metrolijn met de NZ-lijn worden echter opgewaardeerd :?
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Roeland schreef:Grappig.
Allerlei parallelle lijnen met de NZ-lijn worden opgeheven of in frequentie verlaagd.
Eén parallelle metrolijn met de NZ-lijn worden echter opgewaardeerd :?
Welke dan? Tussen Centraal en Spaklerweg is de hoogste frequentie nu 24 / uur? Terug naar 16 is dus flink lager?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Zuid - Centraal via Amstel blijft behouden en daarvoor worden de oostelijke delen van de Bijlmermeer nu in de kou gezet. Erg rare keuze.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7716
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hoe moeilijk was het geweest om een pendeltje Zuid - Spaklerweg in te zetten (en als er echt nog ruimte was door naar Centraal)?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Hé hó! Niks daarvan! Er moest en zou een directe verbinding tussen Zuid en Amstel blijven! En dan niet met de tram, want dat kan de brug niet over natuurlijk. En bovendien krijg je met zo'n pendeltje dan weer een te lage frequentie op de westelijke ring, of een te hoge frequentie op Overamstel-Zuid als je een deel van de vijftigen aan de drie-en-vijftigen vastknoopt. Dus dan maar een k*verbinding voor de Gaasperplasserts. Jammerdebammer, hadden ze maar niet aan een metrolijn moeten gaan wonen :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3425
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De Berlagebrug werd op de website niet eens als reden gegeven. Een doorgetrokken AVL zou er vanaf Zuid hoe dan ook véél te lang over doen naar Amstel om het een aantrekkelijke verbinding te maken t.o.v. overstappen op de metro. Reizigers zouden hier geen gebruik van willen maken. Volgens mij onzin als je de tram zuidelijk van de A10 doortrekt naar Station RAI en daar verder rijdt via de Europaboulevard > Rooseveltlaan > Vrijheidslaan. Dat zijn allemaal brede wegen met vrijliggende trambaan. Als je niet bij iedere boom halteert is dat toch een prima én snelle verbinding die qua tijd niet heel veel minder zal presteren dan de metro?
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:De Berlagebrug werd op de website niet eens als reden gegeven. Een doorgetrokken AVL zou er vanaf Zuid hoe dan ook véél te lang over doen naar Amstel om het een aantrekkelijke verbinding te maken t.o.v. overstappen op de metro. Reizigers zouden hier geen gebruik van willen maken. Volgens mij onzin als je de tram zuidelijk van de A10 doortrekt naar Station RAI en daar verder rijdt via de Europaboulevard > Rooseveltlaan > Vrijheidslaan. Dat zijn allemaal brede wegen met vrijliggende trambaan. Als je niet bij iedere boom halteert is dat toch een prima én snelle verbinding die qua tijd niet heel veel minder zal presteren dan de metro?
Inderdaad, volgens mij zijn er weinig reizigers die overstappen om 5 minuten tijdswinst te halen als ze ook gewoon lekker kunnen blijven zitten.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Trambanen liggen wel vrij maar de kruisingen niet. Het stukje tot aan het Victorieplein zal nog wel redelijk te doen zijn, maar vanaf daar naar het Amstelstation betekent het kruisen van de Van Woustraat, s110, de dikke fietsersstromen langs de Weesperzijde en natuurlijk de rotonde waarvan ik de naam altijd vergeet (aan de voormalige Renaultgarage). Tel daarbij op dat op het stukkie RAI-Amstel maar 2 stations voor de metro liggen tegen 6 haltes voor de tram (waarvan er vast wel eentje op te heffen valt) en de metro een goed lang stuk op topsnelheid kan doorrijden, waar een tram met 80 km/u door de stad jagen mij geen goed idee lijkt qua zowel geluidsproductie als verkeersveiligheid, en ik denk dat het met die vermeende tijdswinst wel meevalt.

En dat is hoe vervoersbedrijven uiteindelijk redeneren: hoe snel krijg ik mijn voertuig van A naar B en weer terug naar A, daarbij onderweg zoveel mogelijk reizigers oppikkend? En laten we in dit specifieke geval wel wezen: alleen voor reizigers vanuit Amstelveen en Buitenveldert naar het Amstelstation is zo'n directe tramverbinding van enige toegevoegde waarde. Maar voor wie uit die contreien op Overamstel, Spaklerweg (nu nog niet de meest spectaculaire bestemmingen, maar dat kan snel veranderen), Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein of Nieuwmarkt moet zijn moet er nog altijd worden overgestapt (ofwel op Zuid of RAI, ofwel op Amstel). Dus waarom niet de hele bups eruit mikken op Zuid en daar laten overstappen? Scheelt weer heel wat extra voertuigritten.
Natorious
Berichten: 459
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Alargule schreef:Trambanen liggen wel vrij maar de kruisingen niet. Het stukje tot aan het Victorieplein zal nog wel redelijk te doen zijn, maar vanaf daar naar het Amstelstation betekent het kruisen van de Van Woustraat, s110, de dikke fietsersstromen langs de Weesperzijde en natuurlijk de rotonde waarvan ik de naam altijd vergeet (aan de voormalige Renaultgarage). Tel daarbij op dat op het stukkie RAI-Amstel maar 2 stations voor de metro liggen tegen 6 haltes voor de tram (waarvan er vast wel eentje op te heffen valt) en de metro een goed lang stuk op topsnelheid kan doorrijden, waar een tram met 80 km/u door de stad jagen mij geen goed idee lijkt qua zowel geluidsproductie als verkeersveiligheid, en ik denk dat het met die vermeende tijdswinst wel meevalt.
Als een (bijna) dagelijkse reiziger op het stuk Victorieplein - Amstelstation moet ik zeggen dat de situatie wel verbeterd is. Op het moment kent het VIctorieplein een circulatie waar je nooit langer dan een minuut hoeft te wachten voor je mag. En de tram krijgt altijd direct wit licht als het de Berlagebrug op gaat, dus waar deze vroeger weleens goed vast stond, doet deze dat niet meer (gelukkig!). Dat Prins Bernhardplein blijft wel erg ´time-consuming´, maar met de vernieuwing van de omgeving van het Amstelstation zou dat ook weleens kunnen verbeteren :) .
n-evo
Berichten: 3425
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik wil net zeggen: dat met die kruisingen moet door middel van slim gebruik van verkeerslichtbeïnvloeding te reguleren zijn lijkt me.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Blijven over meer haltes dan stations en de lagere gemiddelde snelheid van de tram ten opzichte van de metro. Ik heb even zitten Google-Earthen en kom tussen RAI en Amstel uit op (ongeveer) 2600 meter voor de tram (van kruising met het metrostation bij RAI tot aan de tramlus) en 4000 meter voor de metro (hart-tot-hart van de perrons van RAI en Amstel). Laten we even uitgaan van de optimistische 28 km/u gemiddeld voor de tram, zoals die op Wikipedia is te vinden, en van een licht pessimistische 35 km/u voor de metro (volgens mij ligt de Vgemiddeld voor de metro iets boven de 37, en ik denk op het stuk RAI-Amstel nog wel wat hoger vanwege de grote stationsafstanden). Dat maakt: 5:30 minuut voor de tram, en 6:50 minuut voor de metro (wat ook wel klopt met het reisadvies van ca. 7 minuten dat 9292 geeft). De tram biedt je dus net geen anderhalve minuut tijdswinst tussen RAI en Overamstel. En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat de tram en de metro tussen Zuid en RAI dezelfde snelheid behalen en dat die 28 km/u ook echt behaald wordt. Hmmm...

Natuurlijk kun je nu tegenwerpen: maar er zijn zeker 5 minuten te winnen door de wegvallende overstap op Zuid. Klopt, maar dit is eigenlijk alleen een voordeel voor reizigers uit (Uithoorn en) Amstelveen en Buitenveldert die direct naar RAI of Amstel moeten en verder niet hoeven over te stappen. Alle reizigers die op andere stations moeten zijn (Wibautstraat, Weesperplein, Waterlooplein, Nieuwmarkt, CS, en dan sla ik degenen die überhaupt niets te zoeken hebben langs de Oostlijn nog over) schieten met deze directe tramverbinding nauwelijks iets op. Ja, ze kunnen wat langer blijven zitten...

Dus ja, na wat op de achterkant van een virtuele sigarendoos rekenen kan ik wel snappen waarom die directe tramverbinding tussen Zuid en Amstel via RAI er niet van komt. Naast aanlegkosten voor het ontbrekend stuk trambaan heb je nog de extra exploitatiekosten van een langere lijn en de verminderde robuustheid omdat je nu niet één, maar twéé tramlijnen wilt vermengen met het overige (tram)verkeer in Amsterdam. Waarbij je een van die tramlijnen ook nog eens met 60-metermaterieel wilt exploiteren (we moeten in de praktijk natuurlijk nog maar even afwachten of dat ook echt gaat gebeuren). En dat allemaal om een ongetwijfeld beperkte groep reizigers een overstap uit te sparen en een paar minuten reistijdwinst te geven? Dat geld is vast beter te besteden, zoals het in stand houden van het westelijke deel van tram 14, om maar eens wat te noemen.
Roeland
Berichten: 2289
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Amstelstation is niet alleen als bestemming belangrijk, maar ook als overstappunt op bijv. bus 40 en 65 naar Sciencepark en naar Zeeburg.
Bovendien voegen de haltes op de tramroute langs Victorieplein voor Amstelveense reizigers meer toe dan de metrohaltes Overamstel en Spaklerweg.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Roeland schreef:Amstelstation is niet alleen als bestemming belangrijk, maar ook als overstappunt op bijv. bus 40 en 65 naar Sciencepark en naar Zeeburg.
Ik vraag me dan wel af hoeveel doorgaande reizigers op de relatie Amstelveen/Buitenveldert - Zeeburg/Sciencepark zitten?

(en bovendien rijdt de 65 ook al door naar Zuid)
Roeland schreef:Bovendien voegen de haltes op de tramroute langs Victorieplein voor Amstelveense reizigers meer toe dan de metrohaltes Overamstel en Spaklerweg.
Waarom is dat zo?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:De tram biedt je dus net geen anderhalve minuut tijdswinst tussen RAI en Overamstel.
Waarom is het belangrijk of die tram tijdswinst biedt? Als deze ongeveer even snel is als de metro, is het ook goed.

Het belangrijkste doel lijkt me toch, een alternatief te bieden voor de directe metroverbinding tussen Zuid en Amstel. Zodat die metrolijn Sloterdijk-Centraal niet nodig is en de Gaasperplaslijn dus niet afgescheept hoeft te worden met en los pendeltje.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

reisthijs schreef:[...]

Het belangrijkste doel lijkt me toch, een alternatief te bieden voor de directe metroverbinding tussen Zuid en Amstel. Zodat die metrolijn Sloterdijk-Centraal niet nodig is en de Gaasperplaslijn dus niet afgescheept hoeft te worden met en los pendeltje.
Interessant. Je gaat er dus vanuit dat men voor die lijnvoering heeft gekozen omdat Amstelveniëzen anders hun directe verbinding met de oostzijde van de stad verliezen, en dan specifiek het Amstelstation. Alhoewel ik ergens ook wel een soort politiek wisselgeld vermoed (Amstelveenlijn ingekort, als 'ruil' blijft de directe verbinding met de Oostlijn vanaf Zuid in stand), speelt er volgens mij toch ook meer mee. Zo wordt er met de nieuwe ringlijn eindelijk een hogere frequentie en de broodnodige extra capaciteit geboden op het deel van de ringlijn ten westen van Zuid. Ook vind ik zo'n ringverbinding goed te rijmen met de gedachte van de metro als ruggengraat voor het OV: deze ringlijn maakt het mogelijk om snel van de oostzijde naar de westzijde van de stad te reizen, waarmee mensen niet met de bus of tram door de (binnen)stad heen hoeven maar eromheen kunnen. Dat bevoordeelt een grotere groep dan alleen de reizigers die in de toekomstige HOV-tram stappen en naar Amstel moeten.

Het nu gekozen netwerk valt opvallend goed aan te sluiten op de verwachte reizigersintensiteiten, zoals in deze studie valt te lezen.

En ja, ik ben het ook niet eens met die inkorting van de Gaasperplaslijn. Dat was te voorkomen geweest als men jaren geleden al een vooruitziende blik had gehad, en samen met de bouw van de 'Kathedraal' ook de kopsporen van de Oostlijn voorbij het CS had doorgetrokken, zodat treinen achter het station hadden kunnen keren in plaats van ervoor/erin. De huidige frequentie van 24 treinen per uur was dan ook in combinatie met het safe-havenprincipe te handhaven geweest - dat gaat immers vooral om de mate van waarschijnlijkheid dat een trein in geval van calamiteiten kan doorrijden naar het volgende station om daar ontruimd te worden. Maar ja, vooruitziendheid en Amsterdam gaan slecht samen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:Zo wordt er met de nieuwe ringlijn eindelijk een hogere frequentie en de broodnodige extra capaciteit geboden op het deel van de ringlijn ten westen van Zuid.
Dat is zeker een mooie verbetering, maar daar is niet per se een ringlijn voor nodig. Met een ander eindpunt ten oosten van Zuid (bijvoorbeeld Gaasperplas...) bereik je dat ook.

Ik vraag me af er ook voor zo'n ringverbinding zou zijn gekozen, als de wens/eis van een directe metroverbinding Zuid<->Amstel er niet was geweest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat zullen we nooit zeker weten, maar misschien was dan de voorkeur naar het volledig ontvlochten scenario uitgegaan, die in de studie die ik in mijn vorige post aanhaalde ook als meest robuuste scenario wordt gezien als het metroverkeer blijft groeien. Wel zul je op de ringlijn Isolatorweg-Gaasperplas altijd met die scheve verhouding van de segmenten ten westen en ten oosten van Van der Madeweg blijven zitten: de vervoersvraag op de Gaasperplastak is lager dan die op de ringlijn Van der Madeweg - Isolatorweg. Dus misschien had men dan alsnog gekozen voor een aftakking voorbij Overamstel, maar dan eindigend op Spaklerweg. Zo heeft dat tijdelijke metronet er in 2013 volgens mij ook uitgezien...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Als je iets met trams doet laat dan gewoon conventionele stadstrams rijden over de Amstelveenlijn met een tak naar Amstelstation en Sciencepark. Belangrijk voor reizigers van Uilenstede naar de universiteitscomplexen, een tak naar het Leidseplein en verder. Belangrijk voor dde verbinding met de uitgaanshotspots.

De metrolijn naar Gaasperplas gewoon van en naar Centraal en de lijn via Overamstel lijkt me tamelijk overbodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten