Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Interessant! Bedankt voor de informatie Suus. :pos:
GVB wil dus dit concept in Amsterdam introduceren?
http://www.vossloh-kiepe.com/news/press ... ch-zuerich
GVB wil dus dit concept in Amsterdam introduceren?
http://www.vossloh-kiepe.com/news/press ... ch-zuerich
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien kan het GVB eens informeren bij CXX, hoe zij dat gaan doen..... :D
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Begrijp ik het goed dat de bussen in Zürich elke 1,5 km een soort stroom contactpunt aanraken?
- trolly
- Berichten: 11456
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat, òf ze rijden een stuk van anderhalve kilometer onder de draad, of juist zonder draad. En hoe die draad of dat contactpunt eruit mag zien is ook helder als hopjesvla.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij dit soort trolleylijnen gaat het er meestal om dat ze vanaf de eindpunten nog eens 1,5 km kunnen rijden zonder draad en de lijnen zo makkelijk en goedkoop verlengd kunnen worden naar verdere bestemmingen. De kern blijft het geëlektrificeerde deel. Als ze na een stuk zonder toevallig weer aansluiten op een straat met bovenleidingen kan dat natuurlijk.fred1954 schreef:Begrijp ik het goed dat de bussen in Zürich elke 1,5 km een soort stroom contactpunt aanraken?
-
- Berichten: 1705
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zo bijzonder is dat niet. Het busstation in Uithoorn heeft 4 R-net haltes waarvan er slechts één momenteel door R-net bussen gebruikt wordt (lijn 340). Van één van de andere drie vertrekken alleen de buurtbus naar De Hoef en het busje naar Nes.fred1954 schreef:Lijn 463 (Gelderlandpleinlijn) heeft een R-net halte op de van Boshuizenstraat. *bus* :D
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien hadden ze daar in Uithoorn een vooruitziende blik. Met ingang van december stoppen er 3 R-net lijnen, 340/342/347, dus dan worden die haltes wel gevuld. :D
- Suus
- Berichten: 52150
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De bussen kunnen tot acht kilometer zonder bovenleiding rijden dankzij een supercondensator en hebben geen dieselhulpmotor. Echter, in Zürich wordt het vooralsnog ingezet bij noodsituaties en niet in de dagelijkse praktijk.fred1954 schreef:Begrijp ik het goed dat de bussen in Zürich elke 1,5 km een soort stroom contactpunt aanraken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 480
- Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
- Locatie: Groningen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De R-Net emblemen op bushokjes zijn ook al gesignaleerd bij station Ganzenhoef. Zeker voor die enkele 300'en die in de ochtend beginnen op Gaasperplas :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ondertussen stijgen de kosten voor het beheer, onderhoud en de vervanging (BOV) van railinfrastructuur in de drie grote steden meer en meer, terwijl de Brede Doeluitkering (BDU) waaruit dat deels betaald wordt steeds meer onder druk komt te staan. Voor de toekomst wordt evenwel verwacht dat die kosten minder snel zullen stijgen, vooral omdat veel vervangingsprogramma's van rail en materieel dan alweer achter ons liggen.
Het hele rapport is hier (pdf) te downloaden. Wat interessante plaatjes met betrekking tot Amsterdam:
Breakdown van de jaarlijkse kosten in Amsterdam, met een verklaring op basis van majeure gebeurtenissen. De vervanging van het beveiligingssysteem van het metronet hakt er flink in:

De vlootsamenstelling van metro en tram, waarop ook de geplande instroom van 15G-trams en M7-metro's is te zien. Het lijkt erop dat er minder metro's komen - en dat klopt ook, alleen is hier van voertuigeenheden uitgegaan en niet van capaciteit. Die grote M5's hebben natuurlijk een stuk meer capaciteit dan de kleine Zilvermeeuwen, dus dan heb je er per saldo ook minder nodig:

Het hele rapport is hier (pdf) te downloaden. Wat interessante plaatjes met betrekking tot Amsterdam:
Breakdown van de jaarlijkse kosten in Amsterdam, met een verklaring op basis van majeure gebeurtenissen. De vervanging van het beveiligingssysteem van het metronet hakt er flink in:
De vlootsamenstelling van metro en tram, waarop ook de geplande instroom van 15G-trams en M7-metro's is te zien. Het lijkt erop dat er minder metro's komen - en dat klopt ook, alleen is hier van voertuigeenheden uitgegaan en niet van capaciteit. Die grote M5's hebben natuurlijk een stuk meer capaciteit dan de kleine Zilvermeeuwen, dus dan heb je er per saldo ook minder nodig:
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die grafiek klopt ook al niet meer, de 11G/12G blijven tot 2024-2025. Daarnaast verwacht ik dat er tegen die tijd nog wat opties van de 15G gelicht worden om de 11G/12G mee te kunnen vervangen.
-
- Berichten: 5900
- Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom is er in 2021 en 2022 minder metromaterieel en vanaf 2023 weer meer?
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Uitstroom van lijn 51 materieel: S1/S2, al begint dat denk ik al in 2019, als de 51 eruit gaat. Het M7 materieel stroomt pas later in vanaf 2023, dus je hebt een paar jaar minder metromaterieel.
-
- Berichten: 5900
- Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dat is geen probleem?
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zo aan de grafiek te zien, blijven er nog een aantal in dienst na maart 2019 (Amstelveenboog gaat dan uit), ik neem aan voor het traject Zuid - Amstelstation (-Weesperplein, of toch CS?) Dus er zijn (veel) minder S1/S2 dienstwagens nodig op deze route dan nu. Lijkt me dus geen probleem.JWM schreef:En dat is geen probleem?
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 11 mei 2017, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze zullen wel moeten. Het wordt verwacht dat in 2019 het recordaantal Amsterdammers wordt doorbroken (meer dan 872 duizend inwoners) plus nog eens de gigantische stijging aan toeristen.DingeZ schreef:Die grafiek klopt ook al niet meer, de 11G/12G blijven tot 2024-2025. Daarnaast verwacht ik dat er tegen die tijd nog wat opties van de 15G gelicht worden om de 11G/12G mee te kunnen vervangen.
Wat dat betreft mis ik een beetje een sterke visie en plan hoe ze dat denken op te vangen qua OV.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
N-evo: er is nauwelijks visie, stad groeit als kool, met inwoners, met toeristen, iedereen ziet dat, maar er wordt niet naar gehandeld voor de middellange termijn. Niet in infrastructuur, maar ook niet genoeg in woningbouw etc.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 11 mei 2017, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er wordt inderdaad als een malle op de eerste de beste vrije locatie weer het zoveelste prefabappartementencomplex in elkaar gemetseld, maar ja, dat is lucratief voor de stad. De onderliggende infrastructuur daarentegen kost alleen maar geld, dus daar is men wat voorzichtiger mee.
Resultaat met extrapolatie van de huidige groei: over een jaar of twee, drie loopt het OV in de stad vast.
Resultaat met extrapolatie van de huidige groei: over een jaar of twee, drie loopt het OV in de stad vast.
-
- Berichten: 672
- Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Achja, dat is een probleem voor de volgende gemeenteraad toch? 

- Vinny
- Berichten: 13839
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Visieloos broddelwerk.
Maar goed je daar over opwinden heeft niet zoveel zin natuurlijk.
Maar goed je daar over opwinden heeft niet zoveel zin natuurlijk.

Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- trolly
- Berichten: 11456
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zeg metro?[...]Dat zijn mogelijk drieenhalf keer zo veel reizigers als nu op dit traject, vergelijkbaar met het aantal inwoners van een stad zo groot als Leeuwarden.
- trolly
- Berichten: 11456
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Da's grappig, dat dacht ik ook. Maar dat wordt 'm uiteraard niet, want Leeuwarden heeft ook geen metro.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: nhanngdw en 30 gasten