Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bemined schreef: ↑za 12 mar 2022, 10:07
Je link werkt niet dus controleren kan ik het niet, maar de dienstnummers bij de metro zijn dit jaar niet gewijzigd volgens mij.
Denk zelf dat de omlopen nog wel ongeveer actueel zijn, echter is de dienstregeling wel anders (met andere ritnummers, gezien de werkzaamheden rondom Hoek van Holland).
Oké.
In dit topic worden nogal vaak omloopnummers vermeld (vooral van de metro), dus dan vind ik het wel fijn om te weten waar het nu precies over gaat.
Voor treinnummers hebben we immers mouse-overs (5020), maar voor de metro niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
HSG3 schreef: ↑za 12 mar 2022, 13:30
Een aantal dagen geleden kwam ik deze vage foto tegen van een 5600 of 5700 met een reclame-interieur. Weet iemand welk rijtuig dit is?
Zojuist een losse RSG3 met de titel "Niet instappen" bij station Marconiplein, rijdt in oostelijke richting. Het betreft de 5515. Het lijkt op een instructierit ofzo want er zaten wel drie mensen in de cabine:
De nachtbussen staan per april weer in de reisinformatie. De late ritten van de metro blijven nog wel geschrapt, wel zijn er nieuwe diensten van de metro maar dat zijn alleen omloopwijzigingen, op lijn D wordt voortaan alles weer ontkoppeld op maandag t/m donderdag.
Het lijkt erop dat de RET de tweetjes weer naar lijn C verplaatst heeft? Ik zag net vier tweetjes 5300/5400 achter elkaar langskomen op lijn C, terwijl lijn D weer volledig op sterkte reed. Betrof overigens toevallig alle vier de avondinrukkers naar De Akkers, dus afwachten of er morgen een tweetje op lijn D gaat verschijnen of dat ze allemaal op lijn C blijven. Lijn A is zoals gebruikelijk het sluitstuk, hier reed vanmorgen elke mogelijke materieelinzet rond: een solo 5600, twee tweetjes 5400, vier tweetjes 5600/5700 en een drietje 5400.
Bemined schreef: ↑ma 14 mar 2022, 11:55
Dat was een project van twee jaar geleden, loopt dat nog steeds? Of is het een doorlopend project met periodieke updates?
Als je op de stickertjes kijkt dan zie je daar er 2020-2021 op staat. Maar de Pinfos stickers die zaten er ook nog lange tijd op.
HSG3 schreef: ↑ma 14 mar 2022, 08:47
Ik zag vandaag op een hele boel 5300s en 5400s een sticker op de voorruit waar "TCMS Project 2022" op stond. Wat houdt dit project in?
TCMS:Train Control & Management System, vervanging van de besturing (PLC's)
Ergens stond vanmiddag op de noord/zuid-route een metro defect; de vertragingen die daaruit ontstonden werkten helemaal door tot in Spijkenisse. Metro D die ik wilde nemen was uitgevallen en ben daarom maar met de C-lijn (en A-lijn) gereisd naar Alexander. De drukte viel me alleszins mee vandaag in de metro's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Etienne schreef: ↑ma 14 mar 2022, 19:20
De drukte viel me alleszins mee vandaag in de metro's.
Dat is opmerkelijk, aangezien het de laatste tijden drukker is in bijvoorbeeld de trams. En vanmiddag was zelfs ook nog chaos bij de trams omdat de Erasmusbrug een tijd lang onbegaanbaar was. Tenzij beide storingen toch op andere tijdstippen van elkaar vielen, snap ik die rust in de metro's dan nog wel.
Bemined schreef: ↑za 12 mar 2022, 10:07
Wel wijzigen volgende week de diensten van de bussen op Zuid. Geen idee of ook de dienstregeling anders wordt maar de omlopen worden in ieder geval wel compleet overhoop gehaald en het worden er ook minder, Sluisjesdijk gaat van 109 naar 105 diensten op werkdagen en Ridderkerk van 56 naar 54.
Zuidplein hoog wordt weer in gebruik genomen en de bussen stoppen daar op een andere perron vanaf 4 april zie ik op ovinfo app en daarom veranderen de omlopen in zuid
Ik weet wederom geen wagendiensten, maar het gaat lekker op de C vanochtend. De rit die om 7.29 vanaf De Akkers moest beginnen, is zo te zien in Tussenwater begonnen. De rit erna rijdt met een stampvol tweetje.
Het valt me deze week sowieso op dat bijna alle ritten op de C die ik zie, met tweetjes rijden. En erg vol zijn 's ochtends.
Staat de Akkers dan helemaal vol in de nacht? Of heeft het meer te maken dat de de Calandlijnbestuurders niet zomaar aan de Akkers/Waalhaven mogen beginnen?
Of concessievoorwaarden, je zou het verschil kunnen opvangen door de kwartierdienst in de avond een half uur eerder op te starten maar dat moet dan wel binnen de concessie toegestaan zijn.
Dat kan onder andere.
Maar ook eerder op de dag een inrukker naar Akkers, of (indien het SG3 is) aan het begin van de avonddienst twee wagendiensten ontkoppelen, eentje rijdt naar de keersporen, de andere blijft op lijn C rijden. Van de twee ontkoppelde kun je weer een wagendienst vormen de volgende ochtend. We gaan er wel van uit dat er genoeg plek is op de keersporen.
Of echt gewoon met passagiers rijden naar Akkers (staan de voorwaarden dat toe? een uitrukker die ergens op route begint?) of echt gewoon naar De Terp uitrukken en dan direct weer kopmaken.
Op deze manier is het een onbetaalde rit, met ook nog lege kilometers.
Je zal er geen extra reizigers mee trekken aangezien er 3 minuten later een rit met reizigers rijdt, dan is een lege rit toch net iets goedkoper. Ontkoppelen doet men al jaren niet meer op lijn C omdat deze lijn met MG2/1 rijdt wat lastig ontkoppeld doordat er maar aan een kant een cabine zit. En MG2/1 is maar beperkt inzetbaar waardoor dit niet snel zal veranderen.