Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21496
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik vroeg me vooral af waarom de Marathon-dienstregeling meer omlopen kost dan de doordeweekse dienstregeling, maar dat komt dus door een langere kering van lijn E?
Etienne schreef: za 09 apr 2022, 08:43 De stalling in Ridderkerk wordt gesloten.

De bussen die nu in Ridderkerk staan zullen dan naar de Sluisjesdijk komen; lekker voor de woon-werkverkeer, moet je als beginnende chauffeur toch een flink stuk verder rijden.
Afhankelijk van de woonplaats van de chauffeur kan het ook tot minder woon-werkverkeer leiden. ;)
Maar heeft Sluisjesdijk wel genoeg plaats om ook alle bussen uit Ridderkerk te stallen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Normaal heeft lijn E een kering van 4,25 minuut te Slinge en 4,5 minuut in Den Haag, tijdens de marathon is het 6 minuten te Slinge en 12,75 minuten in Den Haag. De patroontijden zijn dan ook geheel anders dan in de doordeweekse dienst. Waarom dat zo gedaan is weet alleen de RET (als die het nog weten) maar het kost in ieder geval een extra wagendienst. Overigens is metrostation Leuvehaven morgen tot 16:00 gesloten, dit is echter niet in de rijtijden verwerkt dus metro's krijgen ook zonder de lange keringen al wat extra speling om de drukte op te vangen.

Overigens is de dienstregeling uiteraard weer niet afgestemd met de HTM, lijn E ligt weer eens in conflict met de tramlijn 4 op het samenloopdeel van de RandstadRail.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Wat vaag dit: vlak voor Kralingse Zoom werd omgeroepen dat er een storing was in de metro en dat iedereen aldaar moest overstappen. Op Kralingse Zoom stond op hetzelfde perron om 10:30 een andere metro B naar Nesselande klaar. Binnen een minuut vertrokken we weer. Keurig opgelost.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Willem schreef: vr 08 apr 2022, 23:30
Daantje schreef: vr 08 apr 2022, 09:19 Kan iemand mij een indicatie geven van de drukte in de bussen en trams rond de avondspits? Specifiek tram 4/8 tussen Noord en centraal en Bus 33/44 in Blijdorp? Ik moet volgende week weer naar de fysio maar loop met krukken, normaal ga ik op de fiets en ben huiverig voor drukte vanwege corona. Is het echt zo druk met staanplaatsen of alle stoelen vol of heb je nog wel eens een bankje voor jezelf? Ik zou rond half vijf heen gaan en na zes uur terug.
Lijn 44 is meestal vrij druk. Die kun je dus beter vermijden. Lijn 33 is wat dat betreft een betere optie.
Top, hier heb ik iets aan :pos:
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ferdinand schreef: za 09 apr 2022, 10:33Wat vaag dit: vlak voor Kralingse Zoom werd omgeroepen dat er een storing was in de metro en dat iedereen aldaar moest overstappen. Op Kralingse Zoom stond op hetzelfde perron om 10:30 een andere metro B naar Nesselande klaar. Binnen een minuut vertrokken we weer. Keurig opgelost.
Dat is de standaardoplossing die men volgens mij al tientallen jaren toepast. Ik herinner me dat er vroeger (jaren '90) soms zelfs preventief twee tweetjes 5200 klaarstonden op de sporen 3 en 4 om direct in te kunnen vallen. Kan natuurlijk alleen bij storingen die niet de veiligheid in geding brengen. Je hebt drie classificaties van storingen: A, B en C. Bij een A-storing moet het voertuig direct uit dienst, bij een B-storing mag de rit afgemaakt worden en bij een C-storing mag de hele dienst afgemaakt worden. Bij een B-storing zal men dus proberen de metro bij Kralingse Zoom om te ruilen zodat reizigers er geen hinder van hebben, als er geen reservetrein beschikbaar is kan men er ook voor kiezen het defecte voertuig af te koppelen op Kralingse Zoom en met een los stel verder te rijden.

Kleine storingen lijken ook best vaak voor te komen bij de metro, vaak is een voertuig ook weer snel hersteld, waar er gisteren dus nog een tekort was op lijn A reed vandaag alles weer op lengte (5 tweetjes 5600/5700 en 3 drietjes 5400). Dus dat omwisselen of aftrappen/bijplaatsen op Kralingse Zoom zal vaker voorkomen dan je denkt.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik zag vandaag op lijn 23 tram 2120 met een totaalreclame voor Koningsdag rijden. Ik betwijfel of deze tram al veel eerder bestickerd was, waarschijnlijk heb ik wel iets gemist. Iemand hier enig idee sinds wanneer die tram reclame heeft? Ik zou dit graag willen weten en ik houd dit allemaal bij en noteer het graag in mijn reclametrams Notitieboek.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ray78 »

als ik even terug kijk,heeft de 2120 tot 19-3-2022 met GETIR rond gereden,dus vlak daarna zou de nieuwe reclame er op gekomen zijn. de 1ste foto met die reclame dateert van 9-4-2022. mocht je smoelenboek gebruiken: RET tram bus en metro reclame's daar verschijnt met regelmaat een lijst met de nieuwe reclame's op de voertuigen
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik heb op internet veel gezocht over die lijst. Maar toch vind ik het steeds niet. -0-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ray78 »

op facebook zoeken (als je dat gebruikt) bij de eerder genoemde groep
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er rijdt een solo RSG3 op lijn A, de 5514. Ook op lijn D zit een verdwaalde RSG3, maar daar is gelukkig wel alles op lengte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De RET had vooraf al kortere metro’s aangekondigd, dus dit valt mij reuze mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ja, het valt mee, de solo 5514 was de enige korte metro die ik gezien heb, en later in de ochtend is de 5705 bijgeplaatst en en reed lijn A ook weer geheel met tweetjes SG3/RSG3/HSG3. Overigens is het wel een aparte dienstregeling, richting oost rijden de lijnen A/B/C in een 1½/3/5½ interval i.p.v. het gebruikelijke 3/3/4. Die 1½ minuut opvolging is echter veel te krap voor de spoorbeveiliging, dus rijdt lijn C al de hele dag met vertraging, niet echt handig want deze lijn heeft ook een korte kering op De Terp.
BusFreakRotterdam
Berichten: 963
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vanmorgen om 09:30 uur stonden we met redelijk veel reizigers te wachten bij halte Kwartslaan in Portland op lijn 82 maar de bus komend vanaf Carnisselande reed rechtsaf richting Smitshoek. Werd een extra half uur wachten.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op 5 mei komt er weer een tramlijn 18 te rijden tussen Rotterdam Centraal en de Euromast via Eendrachtsplein. Rijdt 4x per uur tussen 12:00 en 0:00.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Een spanningsprobleem gooit de lijnen D en E plat tussen Rotterdam centraal en Zuidplein. Momenteel rijd lijn E het hele traject en lijn D rijd tussen Zuidplein en de Akkers en er rijd een pendelbus tussen Beurs en Zuidplein
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

24 uur te laat. :twisted:

Nee, dat is flauw. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21496
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Busseninportland schreef: ma 11 apr 2022, 11:31 Een spanningsprobleem gooit de lijnen D en E plat tussen Rotterdam centraal en Zuidplein. Momenteel rijd lijn E het hele traject en lijn D rijd tussen Zuidplein en de Akkers en er rijd een pendelbus tussen Beurs en Zuidplein
Als lijn E het hele traject rijdt, is er toch geen pendelbus nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Dat schreef ret zelf op de app dat er een pendelbus rijdt dus ik snapte het ook niet
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Als ik het goed begrijp reed er eerst helemaal niets (dus D en E niet) tussen Beurs en Zuidplein, maar rijdt lijn E inmiddels weer over dit traject. Er rijden blijkbaar nog pendelbussen, wat ook niet zo gek is: lijn E kan de reizigers van lijn D er niet allemaal bij hebben, schat ik zo in...
PatrickM
Berichten: 1981
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Metro E rijdt nu Den Haag-Beurs, metro D Spijkenisse-Zuidplein. Op Beurs-Zuidplein rijden dus geen metro's.
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Als dat zo is, is het wel erg onhandig dat de website alleen verstoring meldt bij de D-lijn en niet bij de E-lijn...
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Ik moes ook van centraal naar Zuidplein. De pendelbussen rijden van Zuidplein tot Wilhelminaplein en dan kan je overstappen op de tram. Als je in 1 keer met minder drukte van Zuidplein naar Rotterdam centraal gaat kan je bus 44 pakken wat ik ook heb gedaan.
ray78
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ray78 »

Kalil Nieuw schreef: za 09 apr 2022, 20:08 Ik heb op internet veel gezocht over die lijst. Maar toch vind ik het steeds niet. -0-
de ge-update reclame lijst:

2120 staatsloterijtrekking koningsdag 8-4-2022 einddatum onbekend
2132 werken bij de RET 9-4-2022 einddatum onbekend
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Inmiddels rijden er weer wat metro's. Op Rijnmond las ik dat er elke twintig minuten een metro rijdt. Net zag ik een viertje binnenkomen op Zuidplein ri. Centraal. Die lengte is dan wel weer netjes.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15399
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Klopt ... de RET meldt op de website dat de lijnen D en E vandaag tot einde dienst om de 20 minuten rijden (i.v.m. de eerdere verstoring ).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten