Pagina 37 van 39

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 22:27
door Statler Rail
Even een vraagje tussendoor: weet iemand toevallig wat er met de bushalte van lijn 12 (C8) gaat gebeuren als de Uithoflijn gaat rijden? Zijn daar al plannen voor, zoals gebruik door andere lijnen? Ik vraag dit voor een vriend.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 22:34
door Wubbo
Was het niet de bedoeling dat busstation Jaarbeursplein verviel, omdat een ander deel van de bussen naar de centrumkant verhuist?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 22:39
door Z2N
Het busstation Jaarbeursplein is tijdelijk, met de opening van de halte aan de Centrumzijde en de start van de Uithoftram worden alle lijnen op de halte Jaarbeurszijde herverdeeld. De vrijgekomen ruimte gaat opnieuw bebouwd worden.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 22:57
door Daniel
Ze hebben er bij U-OV vooraf wel over nagedacht: alles wat nu van U-OV op het Jaarbeursplein staat gaat naar de Centrumzijde in principe. (Al ging de 6 wel naar Jaarbeurszijde in tegenstelling tot eerdere plannen, vanwege de doortrekking naar het Diakonessenhuis wanneer de tram gaat rijden).

De halte C8, maar ook de huidige uitstaphalte van lijn 12 (C10) waren vooraf al bestemd voor de Arriva-lijnen die nu nog op het Jaarbeursplein staan (Qliners en Brabantliners), samen met de Arriva-lijnen die nu op C2 stoppen (zodat die halte niet meer bovengemiddeld veel bussen heeft die er halteren, dat was tijdelijk wegens ruimtegebrek op het Jaarbeursplein)

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 11:31
door diederickx
De hoogwerker heeft een naam.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 13 jul 2018, 13:59
door katvis
Geen Craney McCraneface? Jammer...

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 23 aug 2018, 18:45
door Daniel
Nadat het toch al een behoorlijke tijd leek alsof ze het waren vergeten lijkt er nu toch eindelijk wat aan de afwerking van het perronniveau van Utrecht Centraal onder de stationshal te gebeuren. Vanmorgen kwam ik op de buurtsporen aan waar de buitenkant van de liftkoker van de goederenlift inmiddels betegeld was in dezelfde stijl als de middentunnel. Op perron 5/7 zijn de kaalgebikte betonnen pilaren en wandjes inmiddels ook glad gestukt, aannemelijk om ook van nieuwe betegeling te voorzien.
Tot slot zijn de hekwerken rond de toegangen van de middentunnel ook vernieuwd, alleen de provisorische oude rode leuningen die er weer op gemonteerd zijn zien er niet uit. Maar aan alles is te zien dat dat tijdelijk is, ze zijn deels zelfs met duct tape vastgezet :P

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 24 okt 2018, 15:49
door Aking
Op Faecesboek staat een fillumpie met een preview van het nieuwe busstation Centrumzijde:

https://www.facebook.com/CU2030/videos/ ... 222139390/

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 09 dec 2018, 20:57
door OVinspecteur
Het nieuwe busstation is vandaag in gebruik genomen en heeft veel weg van een onderaardse kerker. Aan weerszijden is het ingesloten door betonnen muren met daarlangs de tramsporen in het wegdek. Alleen bij het busperron zelf branden er lampjes. Hopelijk wordt dat aangepast zodat mensen zich wat meer op hun gemak gaan voelen. Alle bussen moeten 4 naast elkaar liggende tramsporen gelijkvloers kruisen aan de Uithofzijde.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 09 dec 2018, 21:15
door OVinspecteur
Halte Vredenburgviaduct heet vanaf vandaag Daalsesingel, maar dat is nog niet verwerkt in de halte-afroep van de bus. Het viaduct was al een tijdje uit het straatbeeld verdwenen, dus mooi dat de naam wordt aangepast. Nu nog een abri, waar ze - ben ik bang - wat weinig ruimte voor hebben overgelaten.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 20 dec 2018, 21:08
door Aking
Aangezien we in het stationsgebied nogal een gebrek hebben aan supermarkten (2x AH to go ín de stationshal, één AH to go in de poortvrije passage, een normale Albert Heijn op het stationsplein én nog een normale Albert Heijn in Hoog Catharijne :') )

Is er nu een Spar (mini/to go/express?) geopend op het jaarbeursplein *O* _O-

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 20 dec 2018, 21:20
door Suus
Spar City denk ik. Best een mooi concept. Doet het in Gouda beter dan de Ap to Go.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 20 dec 2018, 21:29
door Z2N
Op de Uithof zit eveneens een Spar, en daar heb ik vrij weinig over te klagen (behalve de rij voor de kassa, maar die kan je tegenwoordig omzeilen door met de App af te rekenen).

Maar voor de variatie komt er in 2019 nóg een supermarkt bij, dan opent in HC een Jumbo Foodmarkt. :P

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: do 20 dec 2018, 22:48
door dennistd
Met een Appie bij de Spar betalen ja? :mrgreen:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 00:46
door Z2N
Jaja, zelf scannen per App en afrekenen via Tikkie. Gezien de drukte in de SparUni tijdens de lunch geen overbodige luxe, ik heb er wel eens met 100 man in de rij gestaan. (A)

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 01:13
door Aking
Past dat überhaupt in die kelder? :o

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 09:50
door Z2N
Twer man dik, en langs 2,5 volledige zijwanden. Helaas wel. :N

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 27 mar 2019, 00:18
door Durashift
Komt er nog een definitieve oplossing voor die rij dranghekken ter afscheiding van de rijstroken die de busperron's C en D scheiden op jaarbeurszijde?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 31 mar 2019, 12:32
door OVinspecteur
Durashift schreef:Komt er nog een definitieve oplossing voor die rij dranghekken ter afscheiding van de rijstroken die de busperron's C en D scheiden op jaarbeurszijde?
Dat vraag ik me ook al een paar jaar af. :(

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 31 mar 2019, 12:39
door Daniel
Als dat net zo snel gaat als het tegelwerk op de pilaren op perronniveau dan duurt dat nog wel even :mrgreen:

En ja, die tegels zitten er nu, maar her en der lopen er nog altijd onafgewerkte kabelgoten voor langs.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 06 apr 2019, 09:12
door OVinspecteur
Nu het tweede deel van het stationsplein centrumzijde steeds meer vorm begint te krijgen, wordt ook goed duidelijk dat er langs de volle breedte van de stationshal een gapend gat blijft bestaan en dat daar geen in- en uitgangen meer bij komen. In combinatie met de smalle gangpaden van de stationshal, die net als de in- en uitgangen aan de noordwestkant zijn gesitueerd, is dat best een grote functionele blunder vind ik. De stroom mensen wordt naar de smalle gangpaden gezogen, terwijl er aan de zuidoostzijde veel meer capaciteit beschikbaar is. Ook zullen de trampassagiers straks via hetzelfde bestaande muizengaatje bij de piano moeten omlopen naar het nieuwe deel van het stationsplein, zo lijkt het.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 06 apr 2019, 10:20
door Daniel
Is dat niet ook deels een ontwerpfeature? Immers ontstaat er op die manier ook een scheiding in de stromen reizigers die vanaf een van beiden Stationspleinen binnenkomen en de reizigers die van de busstations af komen. Als er iets was wat niet werkte in het oude Utrecht Centraal was het namelijk dat die beide stromen elkaar tegenkwamen en gezamenlijk het station in moesten via een ingang die nog krapper was dan alle huidige ingangen bij elkaar.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 06 apr 2019, 11:19
door OVinspecteur
Ja, wellicht. De Jaarbeurskant heeft echter meerdere in- en uitgangen, ook aan de frontzijde (breedte). Aan de Centrumkant hadden ze het ook op die manier kunnen oplossen. Ik heb niet het idee dat er aan die kant minder mensen passeren.
Die rand langs het nieuwe gedeelte van het stationsplein wordt een enge plek trouwens. Geheid gaan er wat (beschonken) mensen overheen kieperen de trambak in. Ik denk dat ze beter een glasdak hadden kunnen maken o.i.d.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 06 apr 2019, 22:47
door Durashift
Ik ben dus pas ff geweest. Maar over die brede kant (zeg de voormalige doorgang naar het oude HC) zijn wel drie openingen naar beneden, 2 voor de bussen en die laatste voor de tram (kan ook voor de bus eventueel). Ik had niet het idee dat daar nou veel ruimte over is.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 10:55
door OVinspecteur
Dat busperron zou best genoeg hebben aan één opening. Zeker als je het aantal bussen daar vergelijkt met perron D aan de Jaarbeurszijde dat er (volgens OpenStreetmap i.i.g.) ook maar een eentje heeft. Die scheiding van mensenstromen is in de noordoosthoek dus ook niet doorgevoerd, terwijl dat wel makkelijk had gekund.