Pagina 366 van 475

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 10:27
door Bemined
De 5702+5703 staan op de verlenging naar Hoek van Holland strand voor de eerste testritten. Hierdoor wel materieeltekort op lijnen A em B, op Schiedam viel de rit van 9:34 uit terwijl 9:41 met een solo SG3 reed.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 15:40
door HSG3
Een aantal foto's van de eerste rit:
https://twitter.com/RETRotterdam/status ... 7407286273

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 17:21
door Bemined
Inmiddels zelfs twee enkeltjes op lijn A, naast de solo 5606 die al de hele dag solo op wagendienst 58 rijdt reed vanmiddag ook de 5708 solo op wagendienst 56. Wel zijn de 5400tjes teruggekeerd op de sneltram, de 5413+5404+5408 reden op wagendienst 51. De testritten op de Hoekse Lijn hebben duidelijk invloed op de beschikbaarheid van het materieel, op de 's-Gravenweg stond vanmiddag ook bijna niets (alleen wat defecte losse stellen op de 360 sporen en een tweetje SG3 die waarschijnlijk van de defecte metro van lijn B afkomstig was).

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 17:49
door ODRAIL
Als de RET zo krap in het materieel zit zijn er bij de laatste bestellingen gewoon te weinig metrostellen bestelt :s .

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 17:57
door HSG3
Ook is het zo dat de SG3-serie vrij onhandig is qua lengte, waardoor er flink wat capaciteit wordt verspild.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 18:14
door Bemined
Er zijn genoeg metrostellen, maar ze hebben meer onderhoud nodig dan waar men op gerekend lijkt te hebben bij de aanschaf. Er is bij de aanschaf uitgegaan van 14% reserve in de spits maar dat bleek in de praktijk erg krap. Dankzij Corona is er ook nog eens een fikse achterstand ontstaan in het onderhoud waardoor er nu nog minder beschikbaar is. De dienstregeling is al afgezwakt in de spits waardoor nu 24% reserve is maar ook dat blijkt regelmatig onvoldoende.

Wat mogelijk ook mee kan spelen is dat de metro's tegenwoordig veel meer kilometers per jaar maken. Vroeger reed een metro zo'n 95 duizend kilometer per jaar, tegenwoordig bijna 130 duizend kilometer per jaar. Meer kilometers vraagt normaal ook om meer onderhoud. Die extra kilometers komen deels door wat hierboven al geschetst wordt: de onhandige lengte. Vroeger werd in de daluren en het weekend met kortere metro's gereden op de lijnen A en B. Een losse SG3 is daar echter te kort voor en met een SG2/1 zit je met de onhandigheid van slechts één cabine per rijtuig, waardoor er nu overdag luchtvervoer is met twee rijtuigen SG3. Op zich leuk voor de reiziger, die heeft een grotere zitplaatskans, maar dan moet men het extra onderhoud wat hieruit volgt wel kunnen uitvoeren.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 18:16
door ODRAIL
Is er al een datum / termijn bekent wanneer de achterstand in het onderhoud is weggewerkt?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 18:24
door Bemined
Met de MRDH was afgesproken dat de RET op 1 april 134 voertuigen beschikbaar moest hebben. Die mijlpaal leek destijds gehaald te zijn, maar er zijn sindsdien weer enkele voertuigen defect geraakt dus of er nog steeds 134 beschikbaar zijn weet ik niet. De RET heeft naar mijn gevoel ook een beetje lopen valsspelen, men heeft in de weken voorafgaande aan die deadline bewust kortere metro's ingezet om zo het materieel te sparen voor het meetmoment.

Wanneer de rest van de voertuigen hersteld moet zijn weet ik niet, dat hangt ook af van wanneer men de spitsdiensten weer op wil gaan starten, in de Coronadienstregeling heeft men maar 125 stellen nodig in de spits.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 19:17
door hauptbahnhof
De vraag is waarom ze deze onhandige metro's hebben gekocht? Enige oplossing zou een verlenging kunnen zijn op een gedeelte van de metro's waardoor in ieder geval op lijn C, D en E meer capaciteit ontstaat.

Het lijkt erop alsof er perse ergens op bezuinigd moet worden bij nieuw materieel. Dat merk je bij de MG2/1 en SG2/1; de R/H/SG3 maar ook bij de Citadissen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 20:20
door Bemined
Volgens mij heeft de RET destijds onderschat hoe vaak men met enkeltjes kon rijden. Bij de introductie van RSG3 werd in het weekend standaard met enkeltjes gereden, en toen SG3 zijn intrede deed dingen ook de lijnen A, B en C in het weekend met enkeltjes rijden. En er is zelfs geprobeerd om overdag met enkeltjes op lijn D te gaan rijden. Er kwamen hier echter te veel klachten over waardoor men toch maar standaard met tweetjes is gaan rijden, maar daarmee nam het aantal voertuigkilometers dus wel toe wat niet voorzien was.

Op zich is het overigens niet ongebruikelijk om de hele dag op maximale lengte te rijden, op steeds meer plaatsen zie je metro's die helemaal niet meer gesplitst kunnen worden tijdens de dienst en dus van aanvang dienst tot einde dienst met dezelfde lengte rijden. Hierdoor kun je de metro ook beter inrichten zodat je meer reizigers kwijt kunt, dus zo gek is dat ook niet. Alleen moet je dan wel voldoende reserve hebben en vaker onderhoud plegen, dat is een consequentie daarvan. De RET is pas later overgestapt op 7 dagen per week op maximale lengte waardoor dit materieel achteraf misschien toch niet zo goed meer past bij deze dienstuitvoering.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 20:47
door Meltrain
hauptbahnhof schreef: ma 16 mei 2022, 19:17 Het lijkt erop alsof er perse ergens op bezuinigd moet worden bij nieuw materieel. Dat merk je bij de MG2/1 en SG2/1; de R/H/SG3 maar ook bij de Citadissen.
Waar is volgens jou dan op bezuinigd bij de Citadissen?
Bemined schreef: ma 16 mei 2022, 20:20 Volgens mij heeft de RET destijds onderschat hoe vaak men met enkeltjes kon rijden.
Dan heeft men het toch juist overschat?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 21:53
door hauptbahnhof
Correct me if I'm wrong maar lijn A, B en E kunnen 90 meter hebben en C en D 120 meter?
Was het dan niet handiger om een goede berekening te maken en metro's van 45 en 60 meter te bestellen?
Die tussenbak is een hele slechte keuze geweest. Korter en met 1 deur. Qua capaciteit dus een achteruitgang t.o.v. de oudere metro's.
Meltrain schreef: ma 16 mei 2022, 20:47 Waar is volgens jou dan op bezuinigd bij de Citadissen?
De Citadis-1 was best spartaans uitgevoerd toen deze nieuw was. Plastic stoelen, 2 lichtkranten en geen klimaatbeheersing. Gelukkig zijn ze daarop teruggekomen bij de bestelling van de 2e versie en veel dingen aangepast bij de eerste.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 22:07
door Bemined
C is ook 90 meter, alleen D kan 120 meter aan maar dat komt tegenwoordig zelden voor. Werkplaatsen op de 's-Gravenweg en Kleiweg zijn ook ingericht op 45 meter overigens, dus langere treinen kan alleen als deze eenvoudig te splitsen zijn wanneer ze naar binnen moeten voor onderhoud.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 02:48
door Pim-AllianceB95
Bemined schreef: ma 16 mei 2022, 18:14 Een losse SG3 is daar echter te kort voor en met een SG2/1 zit je met de onhandigheid van slechts één cabine per rijtuig, waardoor er nu overdag luchtvervoer is met twee rijtuigen SG3. Op zich leuk voor de reiziger, die heeft een grotere zitplaatskans, maar dan moet men het extra onderhoud wat hieruit volgt wel kunnen uitvoeren.
Dit begrijp ik niet helemaal, hoe kan een los drietje nou te krap zijn en een bak meer direct 'luchtvervoer'?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 03:07
door Matt5154
Een solo SG3 inzetten tijdens de spits en de daluren is te krap. Dit vanwege de reizigersaantalen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 10:48
door Busseninportland
Bijna alle 1500 series zijn in dienst gekomen alleen de 1527, 1529, 1533, 1534, 1539 en de 1540 zijn nog niet in dienst gekomen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 11:03
door Matt5154
Zo te zien gaan de 1501-1536 vanaf de Kleiweg rijden en de 1537-1542 vanaf de Sluisjesdijk. 1536 rijdt nu vanaf de Kleiweg.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 11:59
door Pim-AllianceB95
Matt5154 schreef: di 17 mei 2022, 03:07 Een solo SG3 inzetten tijdens de spits en de daluren is te krap. Dit vanwege de reizigersaantalen.
Dat begrijp ik, maar als een drietje in de daluren te krap is, is een 'viertje' toch niet te ruim? Of moeten er drie-en-een-halfjes worden aangeschaft?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 12:11
door Bemined
Het gaat erom dat het materiaal reeds aangeschaft is in deze lengte toen men tot dit inzicht kwam. Dus nu heb je de keuze tussen 3 of 6 bakken op de lijnen A, B en E. C zou nog kunnen maar vraagt wel veel rangeerwerk omdat de 5300tjes maar aan een kant een cabine hebben, die kun je dus niet eventjes snel afkoppelen voor in het weekend zoals met de 5200 serie gedaan werd, toen koppelde men op vrijdagavond alle driewagentreinen aan elkaar op de akkers om ze op zaterdagochtend te ontkoppelen als tweewagentreinen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 13:29
door Busseninportland
Matt5154 schreef: di 17 mei 2022, 11:03 Zo te zien gaan de 1501-1536 vanaf de Kleiweg rijden en de 1537-1542 vanaf de Sluisjesdijk. 1536 rijdt nu vanaf de Kleiweg.
Nee want de 1531 tot de 1542 komen bij Sluisjesdijk, maar omdat de laadpalen op Keizerzwaard nog niet klaar zijn zijn er sommige bussen van Sluisjesdijk op de Kleiweg beland om kilometers te maken

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 21:05
door Bemined
Dienstregeling van tramlijn 18 is ook in de brondata verschenen voor tijdens de werkzaamheden op het Vasteland. Deze heeft als begin- en eindhalte "Parksluizen", waar die halte komt te liggen weet ik niet, ik kan geen locatie ontdekken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 21:33
door Matt5154
Of het ligt bij dat keerlus naast de halte Euromast of is dat tijdelijke halte op de G.J. de Jonghweg.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 17 mei 2022, 21:49
door Bemined
De keerlus ligt vlak langs de rijbanen, daar kun je niet veilig in- en uitstappen zonder een rijstrook af te sluiten en een tijdelijke oversteekplaats te maken. In het gras aan de G.J. de Jonghweg zou kunnen (in één richting, uitstappers krijgen dan een rondje van de zaak over de keerlus voor ze eruit kunnen) maar dan kun je niet meer kiezen welke brug je neemt, als de Parkhavenbrug open staat kun je niet meer via de Coolhavenbrug.

Kan ook zijn dat het een eindhalte niet voor reizigers wordt, maar dan moet men niet "Parksluizen" als eindbestemming opgeven.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 mei 2022, 11:04
door Meltrain
Is Parksluizen de eindhalte of eindbestemming? In het tweede geval kan ik me voorstellen dat gewoon Pieter de Hoochweg de eindhalte is.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 18 mei 2022, 12:34
door Matt5154
Heb net OVinfo gekeken. Dat tijdelijke halte Parksluizen komt op de Puntegaalstraat te staan.