Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zou goed kunnen. Vraag is dan waar de Combino's van 9 heen gaan.
Wievank

Bericht door Wievank »

In totaal zijn er over het hele tramnet bekeken ongeveer net zoveel trams nodig voor de dagelijkse dienst als nu. Met alle wijzigingen in lijnvoering en frequenties is ook het aantal trams dat nodig is per lijn totaal anders. De huidige lijnen met trapwagens (5, 16 en 24) zullen er minder nodig hebben door een kortere route, opheffing of een lagere frequentie. Andere lijnen hebben juist meer wagens nodig (hogere frequentie en/of langere route).

Hierbij is het wel zo handig om de her te verdelen trapwagens geconcentreerd op één lijn in te zetten en deze lijn volledig zonder conducteur te laten rijden (ook als er toch nog extra combino's nodig zijn. Op de drukste toeristenlijnen wil men graag een conducteur houden i.v.m. de kaartverkoop.

Daarnaast kan een overweging geweest zijn dat met lijn 19 de trapwagens vlakbij de HWR komen, wat het makkelijker maakt bij defecten een wagen uit te wisselen. Mede door de hogere leeftijd van deze wagens is de verwachting dat het aantal defecten alleen maar verder zal toenemen.
fred1954

Bericht door fred1954 »

En die trapwagens zullen nog een aantal jaar meemoeten doen. Ik denk dat die pas allemaal vervangen zullen worden als de vervolgorder van 60 15G trams geleverd wordt.
n-evo

Bericht door n-evo »

Vooralsnog is die vervolgorder puur een optie. Maar er zit wat in om van de 19 een lijn met trapwagens te maken. Veel toeristische hotspots doet die lijn niet aan straks.
Wievank schreef:De huidige lijnen met trapwagens (5, 16 en 24) zullen er minder nodig hebben door een kortere route, opheffing of een lagere frequentie.
Ik neem aan dat er geen trapwagen op de 5 meer rijdt na instroom van het 15G materieel?
fred1954

Bericht door fred1954 »

N-evo, krijg de indruk dat de vervolgorder zeker gedaan zal moeten worden, omdat de 45 trapwagens er allemaal uitmoeten t.z.t. Een groot deel van de eerste order van 63 trams, zal opgeslokt worden door de AVL/UTH lijn. Met wat er over blijft van die 63 nieuwe trams, kun je niet de 45 trapwagens vervangen.

Uiteraard zullen de trapwagens verdwijnen op lijn 5, dat zal m.i. 15G materieel worden, al dan niet in R-net stijl.
Laatst gewijzigd door fred1954 op wo 23 aug 2017, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Wievank

Bericht door Wievank »

n-evo schreef:(...) Ik neem aan dat er geen trapwagen op de 5 meer rijdt na instroom van het 15G materieel?
De 15G rijdt alleen nog niet op 22 juli 2018...
fred1954

Bericht door fred1954 »

Lijn 5 blijft na 22 juli nog gewoon doorrijden, met het huidige materieel. 15G materieel stroomt pas in vanaf 2e helft 2019.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

De vervolgorder voor de 15G is al vrijwel zeker.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Dat meende ik ook kortgeleden gelezen te hebben, DingeZ.
n-evo

Bericht door n-evo »

Wievank schreef:De 15G rijdt alleen nog niet op 22 juli 2018...
Das waar. Ik was niet helemaal wakker :')
DingeZ schreef:De vervolgorder voor de 15G is al vrijwel zeker.
Goed nieuws. Alle 60 ook? *O*
fred1954

Bericht door fred1954 »

Ben wel benieuwd, wat de uiteindelijke levensduur van de huidige Combino's zal blijken te zijn. De oudste zijn nu 15 jaar oud en ik begrijp dat de beoogde minimale levensduur van 30 jaar "bij lange na" niet gehaald zal worden, zoals gezegd is door ingewijden. De vraag is hoe rekbaar het begrip "bij lange na" is. :shock:
n-evo

Bericht door n-evo »

Van wat ik heb begrepen helpt het ook niet bepaald mee dat een aardige portie van de Combino's dag in, dag uit, nacht in, nacht uit buiten staan. Hadden de trapwagens ook niet last van extreme roest e.d.?
Alargule

Bericht door Alargule »

De Combino's hadden naar mijn herinnering vooral in de beginjaren structurele problemen (letterlijk), waarvoor ze ook terug zijn gegaan naar Siemens. Indertijd werd ook voorspeld dat de trams de 30 jaar nooit zouden gaan halen, maar volgens mij is daar sinds die grootschalige ombouwoperatie geen sprake meer van en zouden ze gewoon tot 2030 mee moeten kunnen.

Recentelijk spelen er inderdaad (vergevorderde) roestproblemen, en er schijnt ook nog een slijpbank kapot te zijn, waardoor er 'vierkante wielen' met daaruit voortvloeiend lawaai en dito schade aan materieel en infrastructuur ontstaan.

In hoeverre dat de levensduur nog inkort weet ik niet. Als er echter nog steeds - of weer - sprake is van het niet halen van de termijn van 30 jaar, zal men ergens rond 2020 toch eens de hele kermis voor een nieuwe tramvloot moeten gaan optuigen. 123 CAFjes gaan de 155 Combino's en het handjevol trapwagens natuurlijk nooit vervangen.

Tenzij dit allemaal een complot van Van Puffelen is om nog meer reizigers in de metro te dwingen.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik vraag me af hoe het kan dat die roestproblemen "opeens" aan het licht komen. Een doorgeroeste vloot Combino's gebeurt niet over night lijkt mij.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Afgezien nog van het feit dat een deel van de 123 CAF's helemaal niet ter vervanging van trams zijn bestemd, maar ter vervanging van een deel van het
S1/S2 materieel van lijn 51. Gezien het feit dat er in dubbeltractie gereden gaat worden EN er uiteindelijk ook nog een doortrekking naar UTH komt, zullen er een flink aantal CAF's naar de AVL/UTH lijn gaan. Blijven er misschien 70 van over en er zijn 200 trams die dan vervangen moeten worden (eerst 45 trapwagens en als het tegen zit in de loop van de tijd ook nog de 155 Combino's) De VRA en GVB mogen inderdaad wel op tijd gaan plannen om niet in de problemen te komen met materieel, voor je het weet zitten we weer met lijn 51-perikelen: te weinig materieel voor een goede dienstuitvoering.

" Tenzij dit allemaal een complot van Van Puffelen is om nog meer reizigers in de metro te dwingen." _O- priceless!!
n-evo

Bericht door n-evo »

Tram 15 wordt straks i.v.m. met materieelkrapte voor onbepaalde tijd geëxploiteerd met bussen.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef:
DingeZ schreef:De vervolgorder voor de 15G is al vrijwel zeker.
Goed nieuws. Alle 60 ook? *O*
Ja, alle 60.

De eerste 63 stellen zijn voor de AVL en uitbreiding van het wagenpark, o.a. zodat lijn 26 in dubbeltractie kan rijden. De vervolgorder is voor vervangen van de 11G/12G en nog wat uitbreiding.
n-evo

Bericht door n-evo »

Nice. Bedankt voor de info. :pos:

Is er toevallig al wat bekend of dat eenrichtings- of tweerichtingstrams worden?
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Voor zover ik weet is daar nog geen besluit over genomen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

:D
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Durashift

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:Van wat ik heb begrepen helpt het ook niet bepaald mee dat een aardige portie van de Combino's dag in, dag uit, nacht in, nacht uit buiten staan. (..)
Maar ehm.. het grootste deel van de dag rijden die dingen toch al in de buitenlucht?

Die paar uurtjes stilstand in de nacht en soms een weekendje o.i.d lijkt het mij niet te kunnen zijn..

Metrostellen staan toch ook open en bloot?

Nee, het zal wel een gebrekkige roestpreventie zijn (of een fout type staalsoort).. De Combino's komen dus van begin deze eeuw? Het is een Duits fabrikaat..
1+1 is 2.. Mercedessen uit die jaargangen roesten ook onder de kont van de eigenaar weg.. komt ook door (te) zuinig produceren en kwalitatief minder staal..

:)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Gekko123 »

Er is een verschil tussen alleen buiten rijden en stilstaan in de buitenlucht. Als het in de buitenlucht stil staat heb je extra momenten dat er vocht bij kan komen die kunnen zorgen voor roestvorming. En vergeet niet dat op een dag niet al het materieel gebruikt wordt. Als de trams ook buiten staan gedurende bijvoorbeeld een regenachtig weekend is dat een extra aanslag op het ijzerwerk.
paolie

Bericht door paolie »

Mijn auto staat ook altijd buiten. Kan ie prima tegen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Misschien dat auto's daar wel op ontworpen zijn er trams niet?
Maar zijn de remises in Amsterdam dan niet overdekt? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie