Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hebt nota bene een hele rol ammelemiemielejum daarvoor/daartegen!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
-o-
Helpt niet.
Helpt niet.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Moet je er ook wel een hoedje van vouwen, de magische krachten van aluminium werken natuurlijk niet als het nog op een rol zit.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ow. Ik dacht dat het aardstralen waren. Die interfereren kennelijk met de derde rail, waardoor iedere metroreiziger in Amsterdam spontaan last krijgt van sarcastische aanvallen en tegendraadsheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar heb ik gelukkig nooit last van. Is dat aluspul nog ergens goed voor (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
https://www.parool.nl/opinie/-trams-moe ... ~a4525328/
Parmentier pleitte via hetzelfde platform een paar maanden terug overigens ook al voor dezelfde vervanging. Enige verschil met toen lijkt te zijn dat 'ie nu voor dubbeldekkers pleit.
Parmentier pleitte via hetzelfde platform een paar maanden terug overigens ook al voor dezelfde vervanging. Enige verschil met toen lijkt te zijn dat 'ie nu voor dubbeldekkers pleit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan snapt hij nog steeds niet dat het inpassen van bussen in de binnenstad een stuk moeilijker is dan het inpassen van trams. Daarnaast verbruiken de bussen ook een stuk meer energie. Overigens, er bestaan nog geen elektrische dubbeldekkers.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In zo'n Londense New Routemaster gaan ook maar 87 passagiers. Je hebt dus voor iedere tram meer dan twee dubbeldekkers nodig. Dat betekent meer voertuigen op de weg en meer personeel.
Enige wat ik wel gemerkt heb dat sommige stukken inderdaad snel lijken te verzakken. Volgens mij is de trambaan op de Plesmanlaan (lijn 2) niet heel erg lang geleden vervangen omdat de rails verzakt was en trams vrij hevig schudden. Zat toevallig laatst dat stukje in de 2 en het viel gelijk op dat de tram weer schommelde.
Enige wat ik wel gemerkt heb dat sommige stukken inderdaad snel lijken te verzakken. Volgens mij is de trambaan op de Plesmanlaan (lijn 2) niet heel erg lang geleden vervangen omdat de rails verzakt was en trams vrij hevig schudden. Zat toevallig laatst dat stukje in de 2 en het viel gelijk op dat de tram weer schommelde.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 30 okt 2017, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Meneer Detmar heeft er ook zin in.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Doortrekking NZL zie ik op middellange termijn nog wel gebeuren. De OWL daarentegen? Ik las ergens dat de bouwtijd van deze lijn minimaal 15 jaar zal zijn. Kosten meer dan € 7 miljard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tsja, ik las ook weleens ergens iets. Metro's bouwen kost duur. Dus als je toch een berg poen over de balk gooit, dan bij voorkeur zó, dat het rendement niet al te beroerd is. En wat dat betreft lijkt een complete OWL mij een betere investering dan de NZL doortrekken naar Schiphol. Dat omdat die eerste een veel bredere ontsluitende functie heeft, waardoor de stad dus echt ontlast wordt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar het doortrekken van de NZL naar Schiphol kost wel geld wat dan niet voor de OWL gebruikt kan worden. En het geven van geld aan een verlenging van de NZL door de overheid kan als argument gebruikt worden geen geld te geven aan de OWL (want er is al een metro naar Schiphol).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik hoop het voor je, dat je ook weleens ergens iets leest..... :Dtrolly schreef:Tsja, ik las ook weleens ergens iets'.
Dit dus, pas te lezenna registratie helaas:
https://fd.nl/economie-politiek/1208548 ... stwestlijn
Amsterdamse vervoerder schat kosten Oostwestlijn op €7 mrd
Een metroverbinding tussen het oosten en het westen van Amsterdam gaat tussen de €7 mrd en €7,7 mrd kosten. Bovendien zijn andere grote investeringen in de infrastructuur nodig vanwege de groei van de hoofdstad. Dat heeft bestuursvoorzitter Alexandra van Huffelen van het openbaar vervoerbedrijf GVB gezegd in een interview in NRC Handelsblad.
De gewenste nieuwe Oostwestlijn, met een lengte van 18,8 kilometer, rijdt als het aan het GVB ligt straks van IJburg via de Prinsengracht en de Overtoom naar een eventuele nieuwe terminal van luchthaven Schiphol. Daarnaast moet er een kleine metrolijn komen tussen het Centraal Station en het Amsterdamse havengebied, en moet de Noordzuidlijn worden doorgetrokken naar Schiphol. (.........)
(Fd.nl)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
^Dat weten we toch al lang? We hebben allemaal dezelfde planstudies voorbij zien komen. _O-
Als die O/W-lijn er alleen moet komen omwille van ontsluiting van Schiphol geef ik ze groot gelijk.Suus schreef:Maar het doortrekken van de NZL naar Schiphol kost wel geld wat dan niet voor de OWL gebruikt kan worden. En het geven van geld aan een verlenging van de NZL door de overheid kan als argument gebruikt worden geen geld te geven aan de OWL (want er is al een metro naar Schiphol).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik mag ook hopen dat een Oost/Westlijn voor een breder publiek wordt aangelegd dan alleen reizenden tussen Schiphol en de hoofdstad. Is het je om het laatste te doen, dan kun je inderdaad beter investeren in verlenging van de Noord/Zuidlijn.
Alhoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het nut, lijkt mij dit wel de meest kansrijke uitbreiding. Den Haag zal hier eerder de portemonnee voor trekken want Schiphol. Het is ook politiek relatief risico-arm: je hoeft niet midden in een stad te gaan graven. Tot slot wordt de vervoerswaarde van de Noord/Zuidlijn er groter mee, waarmee je eventuele critici dat de lijn in zijn huidige vorm niet brengt wat ooit beloofd werd weer de mond kunt snoeren.
Waarmee ik maar wil aangeven dat nieuwe metrolijnen vooral omwille van politieke motieven worden aangelegd en niet zozeer het resultaat zijn van zuiver rationele afwegingen. In het laatste geval waag ik namelijk te betwijfelen of Amsterdam ooit een metro had gekregen.
Alhoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het nut, lijkt mij dit wel de meest kansrijke uitbreiding. Den Haag zal hier eerder de portemonnee voor trekken want Schiphol. Het is ook politiek relatief risico-arm: je hoeft niet midden in een stad te gaan graven. Tot slot wordt de vervoerswaarde van de Noord/Zuidlijn er groter mee, waarmee je eventuele critici dat de lijn in zijn huidige vorm niet brengt wat ooit beloofd werd weer de mond kunt snoeren.
Waarmee ik maar wil aangeven dat nieuwe metrolijnen vooral omwille van politieke motieven worden aangelegd en niet zozeer het resultaat zijn van zuiver rationele afwegingen. In het laatste geval waag ik namelijk te betwijfelen of Amsterdam ooit een metro had gekregen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik herinner me nog het promotiefilmpje van 1996 https://youtu.be/6YWu2E54YTs over de plannen voor de NZL als voorzetje voor het referendum van 1997. (Ja, ik heb toen tegen de NZL gestemd) Geraamde kosten toen 1,5 miljard GULDEN. In 2005 zouden we met de metro van Noord naar Zuid kunnen reizen. Afijn, met de wetenschap van nu.........
NZL grotendeels bovengronds doortrekken naar Schiphol, zal uiteindelijk wel gerealiseerd worden. Maar een OWL onder de hele stad door? Ik vraag me het af.
NZL grotendeels bovengronds doortrekken naar Schiphol, zal uiteindelijk wel gerealiseerd worden. Maar een OWL onder de hele stad door? Ik vraag me het af.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Amsterdam is veruit de de economische power house van het land. Een hoofdstad die onbereikbaar en daarmee onaantrekkelijk wordt voor bedrijven zou ook voor Den Haag een erg slechte zaak zijn. Zie bijvoorbeeld Antwerpen waar het mobiliteitsprobleem dusdanig groot is dat bedrijven er wegtrekken of dit overwegen.Alargule schreef:Waarmee ik maar wil aangeven dat nieuwe metrolijnen vooral omwille van politieke motieven worden aangelegd en niet zozeer het resultaat zijn van zuiver rationele afwegingen. In het laatste geval waag ik namelijk te betwijfelen of Amsterdam ooit een metro had gekregen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb toentertijd vóór gestemd. Alleen vertelde men er toen niet bij dat de raming wat aan de lage kant was en de risico's volledig bij de stad lagen....fred1954 schreef:Ik herinner me nog het promotiefilmpje van 1996 https://youtu.be/6YWu2E54YTs over de plannen voor de NZL als voorzetje voor het referendum van 1997. (Ja, ik heb toen tegen de NZL gestemd) Geraamde kosten toen 1,5 miljard GULDEN. In 2005 zouden we met de metro van Noord naar Zuid kunnen reizen. Afijn, met de wetenschap van nu.........
Achteraf gezien...had voor het geld dat de NZ-lijn heeft gekost toch heel wat meer voor het Amsterdamse OV gedaan kunnen worden dan een enkel metrolijntje met 8 stations...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
DAAROM was ik tegen het plan. Met 1,5 miljard gulden had je in theorie het hele tram- en busnet incl. infra naar een hoger plan kunnen tillen.paolie schreef:
Achteraf gezien...had voor het geld dat de NZ-lijn heeft gekost toch heel wat meer voor het Amsterdamse OV gedaan kunnen worden dan een enkel metrolijntje met 8 stations...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik woonde toen in Noord, misschien speelde dat mee ;-)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan kan ik me er iets bij voorstellen....in, maar ook vóór die tijd bungelde Noord er m.i. een beetje bij.....nu is het stadsdeel booming, misschien wel mede door de komst van de NZL.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Had gekund. Maar zou niet gebeurd zijn. Dit soort bedragen wordt niet uitgetrokken voor een integrale aanpak die in de breedte verbeteringen geven, maar wel voor herkenbare sexy projecten zoals een metrolijn. Ik geloof daarom ook niet in het credo dat je elk dubbeltje maar één keer uit kan geven, ofwel dat de ene overheidsuitgave per definitie ten koste gaat van de andere.fred1954 schreef:Met 1,5 miljard gulden had je in theorie het hele tram- en busnet incl. infra naar een hoger plan kunnen tillen.
Van investeringen in langetermijnprojecten als een metro wordt het werkelijke rendement soms pas na decennia merkbaar, zowel in leefbaarheid als in economische waarde. Die extreem lange terugverdientijd maakt het verleidelijk voor de goedkope optie te kiezen (sneltram, fancy bus, doorgetrokken NZL) maar daarbij wordt aan het uiteindelijke rendement van de hogere investering in een project als een OWL voorbijgegaan. Begrijpelijk uiteraard, maar wel doodzonde.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Trolly, ben ik met je eens......Den Haag had nooit met zoveel geld bijgesprongen alleen maar om het bestaande ov -net op te waarderen.......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten