Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bemined schreef: ↑zo 06 nov 2022, 14:27
Trams via de Claes de Vrieselaan blijft een drama, sinds lijn 21 hier rijdt door werkzaamheden wordt deze bijna dagelijks omgeleid door een foutgeparkeerde auto: https://twitter.com/hashtag/Tram21
Volgens mij heeft dat hoekje altijd last van hele lieve parkeerders , maar zeker boos worden als ze een boete krijgen of worden weggesleept
Toen ik vanmiddag een rondje aan het lopen was op het Rivium, viel het me op dat er langs de Park Shuttle baan (Afgeplakte) borden waren geplaatst met daarop de tekst: LET GOED OP, De Parkshuttle rijdt weer!
Nee. Pas over 2 jaar rijd de parkshutlle weer met passagiers. Nu word er al getest met de voertuigen en soms worden ze nog bestuurt door iemand in de voertuig.
RET heeft zojuist onderstaand bericht geplaatst op de facebook pagina;
Vanwege personeelstekort past de RET de dienstregeling van de tram aan.
Vanaf maandag 14 november gelden de volgende aanpassingen:
- tram 20 wordt tijdelijk opgeheven en rijdt ook niet op werkdagen
- tram 4, 7 en 8 rijden op zaterdag 3x per uur in plaats van 4x per uur
- tram 23 wordt op zaterdag en zondag ingekort tot Beverwaard – Rotterdam Centraal.
Waarbij men per ongeluk de vakantiedienst van afgelopen zomer heeft gepakt voor lijn 8, dus je hebt nu zowel een lijn 8 als lijn 18 naar Spangen in het weekend volgens de reisplanner, en op zondag gaat lijn 21 opeens weer rijden naar Schiedam terwijl de trambaan daar nog half december opgebroken is. Zal hopelijk nog een update overheen komen.
Nóg een keer uitstel: metro naar Hoek van Holland Strand rijdt op z'n vroegst pas volgend jaar
Het moest afgelopen zomer al kunnen, maar dat werd uitgesteld naar oktober. Daarna werd het november, maar ook dat blijkt onhaalbaar. Het laatste stukje van de Hoekse Lijn gaat op zijn vroegst pas volgend jaar open. Maar wanneer je precies naar station Hoek van Holland Strand kunt, is nog onduidelijk, zegt de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans.
De wethouder laat weten dat er de afgelopen tijd is gewerkt aan het oplossen van 'de restpunten' die uit de testritten zijn gekomen. Het is niet duidelijk wat de oorzaak is van die problemen.
Nu het busstation in Krimpen gesloopt is ben ik benieuwd wat er in de toekomst met lijn B4 (als de Bobbussen ooit weer gaan rijden) gaat gebeuren. Die heeft geen keermogelijkheid nu meer daar, of er moet helemaal doorgereden worden tot aan de rotonde vlakbij de halte Van Ostadelaan.
Het liefste zie ik lijn B14 terugkeren voor Krimpen en B4 na Capelsebrug de route van lijn 383 nemen, of via de N219 naar Slotlaan rijden om vanaf Rembrandtsingel de route te vervolgen.
Voordat er comments over personeelstekort komen: weet ik, maar dromen mag altijd (vooral op dit tijdstip)
35 nieuwe metro's, ik neem aan dat dat ter vervanging van de wat oudere tweetjes is plus nog iets extra voor de groei? Of is het volledig bedoeld voor netto uitbreiding van het wagenpark op de bestaande lijnen? Aangezien er op de toekomstige lijn Kralingse Zoom - Zuidplein expliciet is gekozen voor een hoogwaardige tramverbinding en niet een metro, neem ik aan dat metrostellen daar niet op dienst kunnen doen. Al vind ik het wel weer opvallend dat de stadsbrug (die bij mijn weten slaat op die toekomstige lijn) in één adem genoemd wordt met de metro...
Denk eerder vanwege de dienstregeling. Want ze willen extra metro's laten inzetten op lijnen C en E. MG2/1 en SG2/1 worden pas 2034 vervangen van wat ik heb gehoord enkele jaren geleden.
Frequentieverhoging lijn C tussen Capelsebrug en Hoogvliet (16 stellen) en lijn E tussen Slinge en Centraal en tussen Pijnacker Zuid en Den Haag Centraal (14 stellen), plus 5 stellenreserve. Materieel voor frequentieverhoging tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid (6 stellen) was al besteld gelijk met materieel voor Hoekse Lijn en is al enkele jaren terug geleverd maar staat vanwege Corona nog te niksen (nou ja, ze rijden gewoon mee op A/B/D/E maar worden dus niet ingezet waar ze echt voor bedoelt zijn).
Tja, als je onvoldoende onderhoud uitvoert Overigens besef ik me nu dat er wel enige tijd een pendeltje gereden heeft naar Pijnacker Zuid in spits, toen werd dus wel alles ingezet. Al is die pendel volgens mij ook vaak genoeg uitgevallen door materieeltekort.
Gaat het bij die 35 nieuwe metro's om stellen ten grootte van een sg3, sg2/1, of volledige lengte metro? Als het deels is voor Hoogvliet-Capelsebrug kan het handig zijn iets aan te schaffen wat de volledige perronlengte kan gebruiken.
Het aantal is gebaseerd op een lengte van 45 meter. Veel langer gaat ook niet passen in de werkplaats. Maat het zou nog wel kunnen om twee eenheden semi-permanent te koppelen met alleen een hulpstuurstand om te rangeren van/naar de werkplaats. Dat levert je ook extra capaciteit op.
Persoonlijk zou ik nieuwe metro's voor lijn B kopen, die kan wel iets langere metro's gebruiken (90 ipv 85 meter) en het materieel wat nu op B rijdt is geschikt voor de RandstadRail en kan dus doorschuiven. Dan heeft het nieuwe materieel geen ZUB nodig en bied je gelijk iets extra capaciteit op lijn B zonder daar de frequentie te verhogen.
Er werd toen gezegd door een metrobestuurder dat op Youtube Livestream was (Video is inmiddels verwijderd) dat de nieuwe metros weer een soort SG3 gaan worden.
Zou mooi zijn als het iets als de Frankfurtse U5 wordt. Met volledige doorloop en koploze tussenbakken. https://de.m.wikipedia.org/wiki/U5-Triebwagen
Maar zal wel weer een soort SG3 worden aangezien dit de al jaren de standaard is.
De standaard kan veranderen he. Kijk maar in Amsterdam. De standaard was twee-wagen-stellen van 30 meter. Dat is ineens 6 wagenstellen van 116 meter geworden en nu weer terug naar 3 wagenstellen van 60 meter.
Het is maar puur wat men wenselijk acht en in wilt investeren (ook wat betreft werkplaats en stallingsruimte).
Bemined schreef: ↑wo 16 nov 2022, 09:26
Het aantal is gebaseerd op een lengte van 45 meter. Veel langer gaat ook niet passen in de werkplaats. Maat het zou nog wel kunnen om twee eenheden semi-permanent te koppelen met alleen een hulpstuurstand om te rangeren van/naar de werkplaats. Dat levert je ook extra capaciteit op.
RET die 90 meter lange voertuigen laat rijden, ook in de avonduren? Of wordt het nog meer plannen dat die metro's altijd op vroege inrukkers worden ingezet? Lijkt me niet handig voor de bakkilometers.
Idee: verleng de ritten van lijn 77 die tot Metro Rijnhaven rijden tot Station Zuid, via de Brede Hilledijk en dan een rondje via Laan op Zuid, Rosestraat en Vuurplaat. Zorgt voor een veel snellere verbinding richting Dordrecht voor Katendrecht.