Pagina 1 van 4

HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:13
door Daniel
HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Geplaatst op: donderdag 13 maart 2014 21:12
Laatst bijgewerkt: donderdag 13 maart 2014 21:13


De Siemens-divisie Rail Systems gaat twintig extra trams van het type Avenio voor het vervoersbedrijf HTM in Den Haag bouwen. De waarde van opdracht bedraagt 55 miljoen euro. Eind 2011 kreeg Siemens al de opdracht voor 40 voertuigen, waarbij een optie voor meer Avenio’s was overeengekomen. De eerste voertuigen zullen naar verwachting deze zomer worden uitgeleverd, nadat er eerst uitgebreide rijtesten worden uitgevoerd op de Siemens-testbaan in het Duitse Wildenrath.
Lees verder

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:31
door Ennes
Tja Den Haag verslijt dan ook best aardig wat trams :roll:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:34
door Daniel
Precies wat ik dacht ja... ze hebben recent nog wel wat GTLs slooprijp gemaakt, dan is vervangen allicht rendabeler dan herstellen.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:35
door Frans F
Een flinke opsteker voor Siemens dat de laatste jaren niet veel trams meer verkoopt.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: do 13 mar 2014, 21:56
door Suus
Achter http://www.siemens.com/press/en/pressre ... 403008.htm staat een foto van een Avenio in aanbouw bij de Weense vestiging van Siemens.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 06:46
door BrengMe
Staat ook in het artikel van treinreiziger.nl.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 13:21
door mijack1985
En ook op OVPro.nl Hoewel het artikel meer over de nieuwe railconcessie gaat.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 13:57
door VIRM
Worden er ook stootrubbers aan de nieuwe trams gemonteerd? :mrgreen:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 16:32
door iljitsch
Daniel schreef:Precies wat ik dacht ja... ze hebben recent nog wel wat GTLs slooprijp gemaakt, dan is vervangen allicht rendabeler dan herstellen.
"Slooprijp gemaakt"?

Is het niet eerder zo dat ze een aantal nog eens een grote beurt gegeven hebben om nog een tijdje vooruit te kunnen en dat met de nieuwe trams in aantocht ze nu de slechtste van de oude de deur uit aan 't doen zijn?

Ik kan me ook voorstellen dat het efficiënter is om trams weg te doen na er eerst de goede onderdelen uit te halen waarmee de overblijvende trams weer gerepareerd kunnen worden versus ze allemaal in dienst te houden waarbij er dus ergens nieuwe onderdelen vandaan moeten komen. Ik meen dat er al van heinde en verre PCC-onderdelen opgekocht zijn voor de GTLs...

En gaan de nieuwe trams al van de zomer rijden? Ben benieuwd! Maar voorlopig dus alleen GTLs en misschien een enkele keer een HOVM-tram door mijn straat...

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:07
door Daniel
iljitsch schreef:"Slooprijp gemaakt"?
Mja, neem die tram die recent een RandstadRail-voertuig in z'n zijkant kreeg bij Rijswijk. Dat was een opgeknapte GTL, maar met de nieuwe trams in aantocht lijkt me herstel van die forse schade niet echt rendabel meer.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:57
door Anne
iljitsch schreef:En gaan de nieuwe trams al van de zomer rijden?
Ze moeten eerst nog proefrijden op de Duitse proefbaan. Daarna nog uitgebreid testritten in Den Haag en instructie aan personeel. Je mag dus blij zijn als de eerste begin volgend jaar in dienst komen.
Ook moet op ten minste een lijn de infra dan volledig gereed zijn.
iljitsch schreef: Maar voorlopig dus alleen GTLs en misschien een enkele keer een HOVM-tram door mijn straat...
Uit je eerdere posts begrijp ik dat je langs de route van lijn 12 woont. Die lijn wordt niet geschikt gemaakt voor de nieuwe trams. Je kan dus nog zeker 10 jaar genieten van de GTL(2)

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:20
door iljitsch
Daniel schreef:Mja, neem die tram die recent een RandstadRail-voertuig in z'n zijkant kreeg bij Rijswijk. Dat was een opgeknapte GTL, maar met de nieuwe trams in aantocht lijkt me herstel van die forse schade niet echt rendabel meer.
Foto?

Het lijkt me dat er een planning is van hoeveel GTLs er nog hoe lang nodig zijn. Om er dan nu één kwijt te raken net na het opknappen is natuurlijk niet handig, hoewel er vast wel een marge is voor dit soort dingen. Ik kan me dus voorstellen dat-ie wel weer opgeknapt wordt als dat nog redelijk te doen is, of misschien dat een andere een revisie krijgt om z'n plaats in te nemen. Maar dat zal afhangen van hoeveel 't allemaal kost.

Uit het feit dat HTM die nieuwe trams besteld heeft blijkt in elk geval wel dat ze niet enorm materieel overhebben.

Enig idee of er nog een evenement(je) komt als de nieuwe trams arriveren?

En ik geloof dat er nergens overlap komt tussen de nieuwe (Avenio) en de oude nieuwe (RegioCitadis), hooguit dat ze elkaar gaan passeren op de Laan van Meerdervoort.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:48
door Hainje
In dit topic kun je foto's vinden van deze innige omhelzing.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 23:25
door Anne
iljitsch schreef: Enig idee of er nog een evenement(je) komt als de nieuwe trams arriveren?
Eerst maar even het andere evenement. 150 jaar TRAM *O*
iljitsch schreef: En ik geloof dat er nergens overlap komt tussen de nieuwe (Avenio) en de oude nieuwe (RegioCitadis), hooguit dat ze elkaar gaan passeren op de Laan van Meerdervoort.
Eindpunt Monstersestraat van lijn 4.

De lijnen 9, 11, 15 en 17 (centrum-Wateringen) worden geschikt voor de Avenio en met het nu onlangs beschikbare budget ook lijn 1. Deze rijden niet samen met 2,3 en 4. (19 zal de RR trams kwijtraken bij de verlenging naar TU).

Wel komt er voor de RR-trams een omleidingen route via lijn 11 naar HS en door het centrum. Als die er is kan er dus wel een ontmoeting komen.


Hier nog een wat ouder filmpje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EyCWcLzD3B4[/youtube]

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:58
door robert55
iljitsch schreef: Het lijkt me dat er een planning is van hoeveel GTLs er nog hoe lang nodig zijn. Om er dan nu één kwijt te raken net na het opknappen is natuurlijk niet handig, hoewel er vast wel een marge is voor dit soort dingen. Ik kan me dus voorstellen dat-ie wel weer opgeknapt wordt als dat nog redelijk te doen is, of misschien dat een andere een revisie krijgt om z'n plaats in te nemen. Maar dat zal afhangen van hoeveel 't allemaal kost.

Uit het feit dat HTM die nieuwe trams besteld heeft blijkt in elk geval wel dat ze niet enorm materieel overhebben.
Zeker is er zo'n planning. Er zijn op dit moment nog zo'n 80 GTL-I, daarvan worden er ruim 60 vervangen door Avenio's. Ik denk dat eigenlijk alleen wagens met ARI overblijven voor lijn 6. De vervolgbestelling is een redelijk planmatige vervangingsbestelling, er wordt de helft van de genomen optie ingelost. De bestelling is ook direct gekoppeld aan het beschikbaar komen van geld om lijn 1 voor de nieuwe wagens geschikt te maken

De B-bak van de 3081 is aan de rechter zijkant behoorlijk geknikt, die wordt echt niet hersteld. Op dit moment schijnt er weer gewerkt te worden aan 2 3100-en die al lange tijd buiten dienst stonden. Die krijgen een beurt die een stuk uitgebreider is dan die van de 3000-en

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 18:16
door Suus
Hoe ver staat het nu met de ombouwingen van de lijnen? Het Centraal Station is nu al helemaal klaar voor de ingebruikname van de nieuwe trams, maar ik meen mij te herinneren dat voor lijn 9 de Nieuwe Parklaan helemaal heraangelegd moet worden.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:33
door Anne
:wink: :wink: Richting Vrederust en tot Madurodam is al druk gewerkt aan de ombouw.
Melis Stokelaan

Nieuwe Parklaan moet nog worden aangepast, start naar verwachting in 3e kwartaal 2015 zie info.
Zal dus dan tot 2016 duren voor de nieuwe trams op lijn 9 komen.

Volgens de info van Den Haag is lijn 11 de eerste lijn.


edit: type foutes aangepast

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:37
door Daniel
avl schreef:3e kwartaal 12015
Dat maken wij niet meer mee dan, als ze pas over 10001 jaar beginnen :mrgreen:

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:49
door iljitsch
Kunnen die Avenio's wel van de Hoornbrug op het spoor langs de vliet komen?

Ik zou wel eens een kaart willen zien van wat waar wel en niet kan/mag rijden zometeen: twee-assers, PCCs, GTLs, RegioCitadissen, Avenio's, sommigen met ARI, sommigen zonder.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:43
door Anne
Hoornbrug gaat de komende jaren aangepast worden.
Het wordt een vast brug die dus wat hoger komt te liggen.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:08
door Anne
HIER een foto van de eerste HTM Avenio op de testbaan in Wildenrath.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:09
door Hainje
Hmmm, wel een beetje een anti-climax.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:31
door Busfoto.nl
De wagens lijken niet erg lang, maar dat komt omdat ze flink hoger zijn dan de GTL's. 3,80 meter vs. 3,19. Lengte is 35 meter vs. 29 meter.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:33
door Hainje
Nou bedoel eigenlijk meer de uitvoering. Vooral die ramen vind ik wat ouderwets ogen. Zo Mat '64. Maar ja, je kunt nooit iedereen tevreden houden.

Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:39
door webguy
Het is net idd of ze een aerodynamische kop op een melkpak hebben gestopt. Then again, combino is dat eigenlijk ook