Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch
Geplaatst: di 05 aug 2008, 19:44
Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch
DORDRECHT - De gemeente Dordrecht test donderdag het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) in Dordrecht en Papendrecht. Twintig beeldschermen hangen sinds enige maanden boven veelgebruikte bushaltes in Dordrecht, Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.
De schermen moeten reizigers in één oogopslag actuele informatie geven over de werkelijke vertrektijden en eventuele vertraging van hun bus.
In juli was er al een andere test en volgens Rien Schipper, projectleider van de gemeente Dordrecht, zal er zeker nog een aantal tests volgen. Het nieuwe systeem is volgens hem technisch redelijk complex. ,,Dat heeft met de software te maken. De kinderziektes moeten er nog uit. We moeten nog diverse slagen maken,’’ zegt hij.
Donderdagochtend worden bij de diverse haltes verscheidene omstandigheden nagebootst op het scherm. ,,We testen diverse situaties. Verschijnen de juiste buslijnen op het displayscherm? Kloppen de aangekondigde rijtijden?’’
Uiteindelijk moet dank zij dit systeem, maar ook door een betere doorstroming, gehandicaptvriendelijke haltes en andere klantvriendelijke maatregelen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de regio ontstaan.
Tien tot vijftien procent meer mensen zullen daarna gebruik maken van de bus, voorspellen projectleiders C. Doeser van het Bureau Drechtsteden en Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Dat houdt meer auto’s uit de stad. Dat is dus goed voor het milieu.’’
Het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem moet in september in bedrijf zijn, waarna het wordt uitgerold over heel de Drechtsteden. In 2010 hangen er bij 250 haltes in Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Sliedrecht beeldschermen met daarop, tot op de minuut, de werkelijke rijtijden. Het wachten bij haltes zal daardoor als minder hinderlijk worden ervaren.
Bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis, aan het Achterom en bij het Centraal Station in Dordrecht worden bovendien grotere elektronische borden opgehangen met actuele informatie van álle vertrekkende bussen. ,,Zodat mensen in één oogopslag kunnen zien of ze rustig aan kunnen doen of naar de halte moeten rennen.’’
Totale kosten van het systeem: 3,2 miljoen euro. Het project is door de gemeente Dordrecht in opdracht van de Drechtsteden Europees aanbesteed. De opdracht werd uiteindelijk gegeven aan Ferranti, een Belgisch ICT-concern dat vijf jaar lang verantwoordelijk blijft voor het onderhoud.
.,,We werken met de meest geavanceerde technieken die er op dit gebied bestaan,’’ zegt Doeser .
Inmiddels rijden 170 stads- en streekbussen van Arriva rond met een zender in een miniboord-computer. In de kelder van het Dordtse stadskantoor staat voor heel de regio één centrale ontvanger waar voortdurend reistijden aan worden doorgeseind via GPRS: een snelle satellietverbinding. Die centrale computer geeft op zijn beurt direct de laatste informatie door aan de beeldschermen bij de haltes.
Zo’n scherm kan naast vertrektijden, bovendien ook andere informatie weergeven. ,,Over busuitval, bijvoorbeeld,’’ zegt Schipper. ,,Of kreten zoals: ‘We wensen iedereen prettige Kerstdagen’. In feite is het gewoon een lichtkast, We kunnen veel flexibeler en sneller communiceren.’’
O.a. Enschede, Rotterdam, Hengelo, Alkmaar en Eindhoven werken al langer met het digitale informatiesysteem. Reizigers verlangen volgens Doeser snelheid en comfort. ,,Het effect van het Digitale Reizigers Informatiesysteem is dat er meer reizigers komen. Het busboekje is straks helemaal niet meer nodig. Bij de haltes staat immers waar de bus heen gaat en welke route hij rijdt.’’
Reizigersorganisatie Rover reageer sceptisch omdat vergelijkbare informatiesystemen in andere steden vaak haperen. ,,Op digitale borden bij haltes in Rotterdam staat vaak klinkklare onzin: dat de tram pas over 35 minuten arriveert, terwijl hij er in de verte al aankomt Er zijn vaak technische problemen: een beetje knullig.’’ aldus zegsman R. Spithorst van Rover.
In de praktijk blijkt dat tien procent van de informatie niet correct is, meldt Rover. ,,Zo’n systeem aanschaffen is één. Zorgen dat er goede informatie wordt ingezet is twee.’’
Reizigers hoeven volgens Spithorst bij haltes niet per se met dergelijke technische snufjes te worden verwend. Ze wensen volgens hem vooral een zitplek, een schone bus en ze willen dat de informatie over de reistijden klopt. ,,Dat is belangrijker dan zo’n hip elektronisch bordje dat bij zo’n halte hangt.’’ Rover volgt de ontwikkelingen rondom de digitale reizigersinformatie kritisch.
Bron: Algemeen Dagblad
DORDRECHT - De gemeente Dordrecht test donderdag het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) in Dordrecht en Papendrecht. Twintig beeldschermen hangen sinds enige maanden boven veelgebruikte bushaltes in Dordrecht, Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.
De schermen moeten reizigers in één oogopslag actuele informatie geven over de werkelijke vertrektijden en eventuele vertraging van hun bus.
In juli was er al een andere test en volgens Rien Schipper, projectleider van de gemeente Dordrecht, zal er zeker nog een aantal tests volgen. Het nieuwe systeem is volgens hem technisch redelijk complex. ,,Dat heeft met de software te maken. De kinderziektes moeten er nog uit. We moeten nog diverse slagen maken,’’ zegt hij.
Donderdagochtend worden bij de diverse haltes verscheidene omstandigheden nagebootst op het scherm. ,,We testen diverse situaties. Verschijnen de juiste buslijnen op het displayscherm? Kloppen de aangekondigde rijtijden?’’
Uiteindelijk moet dank zij dit systeem, maar ook door een betere doorstroming, gehandicaptvriendelijke haltes en andere klantvriendelijke maatregelen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de regio ontstaan.
Tien tot vijftien procent meer mensen zullen daarna gebruik maken van de bus, voorspellen projectleiders C. Doeser van het Bureau Drechtsteden en Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Dat houdt meer auto’s uit de stad. Dat is dus goed voor het milieu.’’
Het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem moet in september in bedrijf zijn, waarna het wordt uitgerold over heel de Drechtsteden. In 2010 hangen er bij 250 haltes in Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Sliedrecht beeldschermen met daarop, tot op de minuut, de werkelijke rijtijden. Het wachten bij haltes zal daardoor als minder hinderlijk worden ervaren.
Bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis, aan het Achterom en bij het Centraal Station in Dordrecht worden bovendien grotere elektronische borden opgehangen met actuele informatie van álle vertrekkende bussen. ,,Zodat mensen in één oogopslag kunnen zien of ze rustig aan kunnen doen of naar de halte moeten rennen.’’
Totale kosten van het systeem: 3,2 miljoen euro. Het project is door de gemeente Dordrecht in opdracht van de Drechtsteden Europees aanbesteed. De opdracht werd uiteindelijk gegeven aan Ferranti, een Belgisch ICT-concern dat vijf jaar lang verantwoordelijk blijft voor het onderhoud.
.,,We werken met de meest geavanceerde technieken die er op dit gebied bestaan,’’ zegt Doeser .
Inmiddels rijden 170 stads- en streekbussen van Arriva rond met een zender in een miniboord-computer. In de kelder van het Dordtse stadskantoor staat voor heel de regio één centrale ontvanger waar voortdurend reistijden aan worden doorgeseind via GPRS: een snelle satellietverbinding. Die centrale computer geeft op zijn beurt direct de laatste informatie door aan de beeldschermen bij de haltes.
Zo’n scherm kan naast vertrektijden, bovendien ook andere informatie weergeven. ,,Over busuitval, bijvoorbeeld,’’ zegt Schipper. ,,Of kreten zoals: ‘We wensen iedereen prettige Kerstdagen’. In feite is het gewoon een lichtkast, We kunnen veel flexibeler en sneller communiceren.’’
O.a. Enschede, Rotterdam, Hengelo, Alkmaar en Eindhoven werken al langer met het digitale informatiesysteem. Reizigers verlangen volgens Doeser snelheid en comfort. ,,Het effect van het Digitale Reizigers Informatiesysteem is dat er meer reizigers komen. Het busboekje is straks helemaal niet meer nodig. Bij de haltes staat immers waar de bus heen gaat en welke route hij rijdt.’’
Reizigersorganisatie Rover reageer sceptisch omdat vergelijkbare informatiesystemen in andere steden vaak haperen. ,,Op digitale borden bij haltes in Rotterdam staat vaak klinkklare onzin: dat de tram pas over 35 minuten arriveert, terwijl hij er in de verte al aankomt Er zijn vaak technische problemen: een beetje knullig.’’ aldus zegsman R. Spithorst van Rover.
In de praktijk blijkt dat tien procent van de informatie niet correct is, meldt Rover. ,,Zo’n systeem aanschaffen is één. Zorgen dat er goede informatie wordt ingezet is twee.’’
Reizigers hoeven volgens Spithorst bij haltes niet per se met dergelijke technische snufjes te worden verwend. Ze wensen volgens hem vooral een zitplek, een schone bus en ze willen dat de informatie over de reistijden klopt. ,,Dat is belangrijker dan zo’n hip elektronisch bordje dat bij zo’n halte hangt.’’ Rover volgt de ontwikkelingen rondom de digitale reizigersinformatie kritisch.
Bron: Algemeen Dagblad