Sorry hoor, maar hier geloof ik bar weinig van. Woonde in 2010 zelf nog in Dordrecht en had destijds goede contacten binnen Arriva, maar capaciteitsproblemen op lijn 1 daar heb ik nou werkelijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me trouwens ook vrij sterk dat een lijn waarop het aantal reizigers verdrievoudigd is opgeheven wordt.wilburg22 in het Concesssie 2015 Noord-Brabant-topic schreef:over lijn 1: er is naarmate eind 2009/2010 meer vraag op lijn 1 gekomen. tussen 2009 en 2011 is het reizigersgemidelde verdriedubbeld. er waren toen al petities met meer dan 8.500 handtekeningen om de lijn s'avonds terug te laten komen. Na 2012 (eind lijn 1) zijn er nogeens EEN PAAR KEER meer dan 40.000 handtekeningen opgehaald in dordrecht.
Veel mensen vonden de lijn handig en hadden er veel aan.(daarbuiten moest taxibus laatste jaar op bijna alle ritten helft passagiers laten staan en moest er grote bus gebeld worden )
Laten we er wat cijfertjes bij pakken, weliswaar niet heel recente maar ter vergelijking kan je er wel wat mee: je hebt het over 8500 handtekeningen voor een avondbediening? Hadden al die mensen dan maar met lijn 1 gereisd want dat aantal haalde die lijn nog niet eens in een één week.
Voor de getallen gaan we even terug naar 2004: lijn 1 vervoerde toen in een hele week (inclusief het weekend dus) net zoveel reizigers als de toenmalige lijn 17 er in een week vervoerde. Kleinigheidje: die laatste reed alleen in de spits. Het gemiddelde per rit valt met 28 nog best hoog uit, maar daarbij moet je je wel realiseren dat de bus in de spits wel vol zat op de ritten die door naar Drechtwerk gingen: dat is al een derde van het totale aantal reizigers. Een verdrievoudiging zou dus trouwens ook betekenen dat je staanplaatsen in een 12-meter stadsbus zou hebben terwijl de lijn op een zeker moment juist vertaxibust is. Ook zit je dan akelig dicht bij de reizigersaantallen die lijn 7 vervoert (die in de spits 6x zo vaak en in het dal 4x zo vaak reed!).
Vooruit, nog één getalletje om jouw bericht al helemaal twijfelachtig te maken... lijn 1 zat 10 jaar terug al in de vrije val met een daling van het reizigersaantal per week van 17% (terwijl SVD als geheel nog 1,5% groei had). Op de zondag dat jaar was het al helemaal erg met een daling van, hou je vast, 58%