Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Werkt die app eigenlijk naar behoren? Ik heb die app in het verleden weleens geprobeerd, maar toen kon ie nooit de bus vinden waar ik in zat... In de Play Store zag ik ook aardig wat negatieve reviews.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door maarten83 »

Waardeloos die app. Als de bus wat te laat is. Kun je de overstap niet via de app plannen omdat de app dan zegt dat de overstap niet haalbaar is. En zoals hierboven vergenoegd de app vindt niet altijd de bus waar je inzit.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Sinds gisteren is het een stuk drukker geworden rondom de Haringvlietbrug, maar het OV lijkt er (tot nu toe) redelijk goed vanaf te komen.
Richting Rotterdam worden bij file de twee calamiteitendoorsteken op de N59 bij hectometerpaal 45,8 en 49,5 gebruikt waardoor de parallelweg kan fungeren als busbaan. Ook de tweede rijstrook op het Hellegatsplein wordt in die richting gebruikt als busbaan, waardoor de bus slechts 500 meter tussen het reguliere verkeer rijdt tot aan de voet van de brug (en daarmee ook maar 500 meter filerijdt).
Richting Goeree-Overflakkee mag er nu al ruim voor de afrit Numansdorp gebruik maken van de vluchtstrook.
Door deze maatregelen was de vertraging voor mijn bus (richting Rotterdam) vanmorgen in de ochtendspits slechts 5 minuten, terwijl er een kwartier extra rijtijd gepland is. Ben wel benieuwd hoe het volgende week gaat lopen als alle vakanties over zijn en in welke mate dat de files nog gaat verlengen.
Laatst gewijzigd door PatrickM op di 31 aug 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

PatrickM schreef: di 31 aug 2021, 19:24 Richting Rotterdam worden bij file de twee calamiteitendoorsteken op de N59 bij hectometerpaal 45,8 en 49,5 gebruikt waardoor de busbaan kan fungeren als busbaan.
Je bedoelt dat de parallelweg kan fungeren als busbaan. ;)
Goed dat die doorsteken daarvoor worden gebruikt trouwens! Dat wist ik nog niet.

Het blijft natuurlijk waardeloos dat de twee rijstroken op de brug zó smal gemaakt zijn, dat je nauwelijks naast elkaar kunt rijden... :roll:
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 680 wordt omgezet naar een Buurtbus.

https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... urtbuslijn
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door TLP »

Ik mag wel hopen dat ze de buurtbus het lijnnummer 780 meegeven zodat het nummer past bij de andere buurtbussen in HWGO, of desnoods 710 zodat het nummer direct aansluit op de andere buurtbuslijnen?

Of gaat de lijn soms onder de vlag van de RET gereden worden? De meerderheid van de haltes ligt toch in Barendrecht.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Afgaande op het persbericht is het een buslijn van Connexxion die voortgezet wordt onder lijnnummer 680? Wordt het daarmee een scholierenbuurtbuslijn?
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Willem »

Wat gaan ze doen als er opeens 15 scholieren bij een halte staan?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door busfanNL »

BusFreakRotterdam schreef: vr 03 sep 2021, 13:44 Lijn 680 wordt omgezet naar een Buurtbus.

https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... urtbuslijn
Be la che lijk!! Hiermee wordt er dus WEER betaald personeel verdrongen van een lijn. Het gebeurd helaas steeds vaker lijkt wel. :N . Ik had op zijn minst de grote bus laten rijden in de spits, hetzij met een geoptimaliseerde route (als daar vraag naar is). En ik zie zelf dat er in de daluren geen vraag is naar die verbinding, hooguit een enkele scholier die iets eerder uit is.
Was er echt geen andere oplossing te bedenken? Een buurtbus is het laatste redmiddel (naja was want tegenwoordig is het een eerste oplossing (A) ), en bovendien is het imago van zo'n hobbybusje slecht. Geen scholier wil daarin gezien worden. :')
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door DPDelft »

De klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt?

De DRU's van lijn 680 worden elders in de concessie ingezet waardoor betaald personeel dus elders gaat rijden. Lijn 180/680 is al jaren een zorgenkind binnen deze concessie. Het gebruik zit hem in de ochtend naar Barendrecht en in de middag terug en waarschijnlijk is het aantal ook nog beperkt. Vraag is of in de spits een 8-persoonsbusje voldoende gaat zijn, anders zal er extra gereden moeten worden (2e busje of grotere bus met betaalde chauffeur). Voor de vervoerder is dit een dure lijn met veel lege of vrijwel lege (tegen)ritten en daarom een "eerste" optie wanneer er geschoven of bezuinigd moet worden op DRU's.

Ik vind overigens wel dat deze verbinding behouden moet worden, maar daar kan een buurtbus ook een prima invulling van zijn.

NB Optimaliseren van de route? Volgens mij was dit al een rechttoe rechtaan route.....
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OV Hoekschewaard »

busfanNL schreef: zo 05 sep 2021, 00:13 Be la che lijk!! Hiermee wordt er dus WEER betaald personeel verdrongen van een lijn. Het gebeurd helaas steeds vaker lijkt wel. :N . Ik had op zijn minst de grote bus laten rijden in de spits, hetzij met een geoptimaliseerde route (als daar vraag naar is). En ik zie zelf dat er in de daluren geen vraag is naar die verbinding, hooguit een enkele scholier die iets eerder uit is.
Meestal gaat een buurtbus ten koste van arbeidsplaatsen maar in dit geval is dat niet zo. Lijn 680 is verdwenen maar daarvoor zijn wel de halfuursdiensten op de lijnen 160, 164, 166 en 167 tijdens de daluren en op zaterdag voor terug gekomen.

Op zaterdag rijden we sinds zelfs meer dan voor de Corona crises. Want zelfs lijn 160 rijdt op zaterdag nu 2x per uur (was altijd 1x per uur) en we zijn een uurtje eerder begonnen met rijden. Om 7 uur in plaats van 8 uur.

De lijn naar Barendrecht is altijd al een zorgen kindje geweest. Zelfs toen hij nog naar Barendrecht station reedt. Daar komt bij dat Connexxion ook totaal geen moeite doet om er iets van te maken.

Vroeger hadden we lijn 267 die binnen 30 minuten het rondje Heinenoord Busstation - Ikea - Barendrecht - Heinenoord Busstation deed. Daar zie ik nog het meeste potentie in omdat je dan de passagiers voor Ikea en de scholieren in Barendrecht in 1 bus had. Maar in deze tijd zie ik dat ook niet zo snel gebeuren.
busfanNL schreef: zo 05 sep 2021, 00:13 Was er echt geen andere oplossing te bedenken? Een buurtbus is het laatste redmiddel (naja was want tegenwoordig is het een eerste oplossing (A) ), en bovendien is het imago van zo'n hobbybusje slecht. Geen scholier wil daarin gezien worden. :')
Tja als scholieren niet in een buurtbusje gezien willen worden dan gaan ze toch lekker fietsen? Als je om 7:45 een grote bus laat rijden naar Barendrecht en vanaf 8:45 een buurtbus dan kan waarschijnlijk iedereen vervoert worden.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Jonkervoort »

Willem schreef: za 04 sep 2021, 21:24 Wat gaan ze doen als er opeens 15 scholieren bij een halte staan?
Als het goed is laten ze die staan. Als je meer dan 8 personen vervoert ben je als chauffeur persoonlijk aansprakelijk, ook bijvoorbeeld in het geval van een ongeluk dat buiten jouw macht ligt: jij hebt immers meer mensen vervoerd dan waar het voertuig voor goedgekeurd was.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door ZO6176 »

Moet er dan niet iets binnen een uur iets geregeld worden of geldt dat hier niet binnen de concessie eisen?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door DPDelft »

Mijn ervaring als reiziger is dat, al staat dit in de concessie, in de praktijk eigenlijk niet gebeurt.
Wacht maar op de volgende..... (ook al is dat een uur)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Etienne »

Moet zeggen dat ik nog nooit zoiets heb meegemaakt, maar in het Rivierengebied (concessie Achterhoek-Rivierenland) willen de chauffeurs nog wel eens een oogje dichtknijpen als er een 9'de persoon mee moet in het busje.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

In Rhoon was de buurtbus zo succesvol, door dat er een school is op het industrieterrein, dat de grote bus is teruggekeerd.
Hoe meer scholieren van de nieuwe buurtbuslijn gebruik maken, hoe meer er achterblijven bij meer dan 8 reizigers, des de groter de kans is dat
op bepaalde ritten de grote lijnbus terugkeert....
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jossevb »

Volgens mij was de belangrijkste relatie die de 180/680 bediende Heinenoord busstation - Barendrecht Zichtwei, waar een paar Middelbare scholen liggen. Als je de nieuwe buurtbus alleen op deze verbinding laat rijden is dit heen en weer binnen een half uur te doen. Misschien is er zelfs nog tijd om in de tegenspits een rondje Heinenoord dorp te doen. In het ander half uur kan in een 2de keer heen en weer naar Barendrecht gereden worden, of een rondje Mijnsherenland en Binnenmaas gereden worden. Waar ook de vaste bus niet meer doorheen komt.

Overigens denk ik wel dat er toch indirect sprake is van werkverdringing. Want de 160, 164, 166 en 167 zijn eerder dit jaar ivm corona bezuinigingen juist in frequentie verlaagd in de dal uren en op zaterdag.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Jonkervoort »

Die wijziging is inmiddels weer ongedaan gemaakt.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door TLP »

Bedoelt jossevb soms dat de frequentieverlagingen van de genoemde lijnen per januari ervoor hebben gezorgd dat een deel van de chauffeurs ontslagen moest worden, waardoor toen de frequenties weer verhoogd werden er nieuwe chauffeurs aan het werk gingen en de oorspronkelijke chauffeurs alsnog een andere baan hebben moeten zoeken?
Laatst gewijzigd door TLP op di 07 sep 2021, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Jonkervoort schreef: ma 06 sep 2021, 18:42 Die wijziging is inmiddels weer ongedaan gemaakt.
Welke wijziging?
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jossevb »

Ik bedoel de wijzigingen die 3 januari zijn doorgevoerd in verband met tegenvallende reizigers aantallen door corona.
Hierbij zijn oa 160, 164, 166 en 167 on de daluren en op zaterdag gereduceerd tot een uurdienst. Nu is dit teruggedraaid ten koste van de 680. Nu was de situatie van de 680 niet echt houdbaar kwa reizigers aantallen. Als die dan nu vervangen wordt door een buurtbus is dit dus uiteindelijk ten kosten gegaan van arbeidsuren. Ik heb overigens niet meegekregen of mensen hier daadwerkelijk hun werk zijn kwijt op kwijtgeraakt.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dien ... akkee_2021
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Was lijn 180/680 geen extra ingekochte lijn door de provincie Zuid-Holland en stond deze niet in de concessie eisen?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

De eerste foto’s van de nieuwe waterstofbussen zijn opgedoken: https://twitter.com/transdev_nl/status/ ... 98724?s=21
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door busfanNL »

Mooie bussen om te zien, ik hoop dat het een succes wordt. *bus* Wat ik kan zien aan het interieur zijn deze wagens ook al voorbereid op R-NET voor waarschijnlijk richting Oud-Beijerland, een goede zaak vind ik.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Hoe gaat het trouwens met de 436/437 in relatie tot de verkeersbeperkingen op de Haringvlietbrug? Lukt het om de bussen een beetje op tijd te rijden?
En zijn er nog extra reizigers doordat mensen vanwege de files hun auto laten staan, of valt dat effect tegen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten