Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Ja, er is inderdaad veel uitval, maar volgens mij probeert CXX wel (voor zover mogelijk) de grootste uitval te voorkomen. Zo worden er bijv. chauffeurs van TCR op de diensten van CXX gezet, zij rijden dan ook gewoon met een bus van CXX. Vandaag ook weer 2. Verder rijdt alleen het personeel van Dirksland, en een paar man van Van Oeveren. Vanochtend leek het mee te vallen qua uitval, er waren ook best veel bussen en chauffeurs op de weg. Richting eind vd ochtend werd het wel steeds rustiger, maar er zijn nu ook kortere diensten, bijv van maar 6 uur. Er zijn nu meerdere kortere diensten. In het reguliere pakket zitten voornamelijk diensten van tussen de minimaal 7,5 en maximaal 9 uur.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door IIVQ »

PatrickM schreef: wo 14 jun 2023, 12:28
Hendrik schreef: wo 14 jun 2023, 10:55 Weet iemand trouwens of Connexxion naar eigen inzicht ritten kan schrappen. Of kijkt de provincie Zuid-Holland als concessieverlener mee, onder andere om te waarborgen dat er alles aan wordt gedaan om de uitval zo veel mogelijk te beperken? Die indruk krijg ik niet. Want dat er zelfs tijdens een uurdienst meerdere ritten uitvallen, lijkt mij toch niet echt acceptabel...
CXX kijkt naar de chauffeursdiensten met de laagste bezetting en zorgt er daarnaast voor dat het aantal 1e en laatste reismogelijkheden dat uitvalt beperkt blijft (bv. de eerste rit van lijn 171 kan wel uitvallen omdat er een reismogelijkheid is met lijn 160, maar een 1e rit 160 uit laten vallen is onwenselijk). Ook het aantal ritten dat achter elkaar uitvalt wordt beperkt. Wat er in de praktijk nog bij komt valt natuurlijk buiten de planning.
Er worden overigens wel rare keuzes gemaakt, zo laat men op zaterdag de ritten van lijn 439 die in Oude-Tonge aansluiten op lijn 133 uitvallen. Die reizigers krijgen er dus op een toch al behoorlijk langere reistijd nog een half uur bij, terwijl dit voorkomen kan worden door de niet-aansluitende ritten te laten vervallen.
Op zaterdag en vooral zondag is er overigens ook weinig keuze anders dan meerdere ritten schrappen in uursdiensten omdat het aantal halfuursdiensten vrij beperkt is.
Ik ken de situatie in HWGO niet, maar algemeen kan ik zeggen dat we tegenwoordig vooral focussen op het werk met zo min mogelijk personeel doen (ipv van zo kostenefficiënt mogelijk).

Voor meerdere concessies heb ik proefpakketten gemaakt waarbij een deel van het werk (bijv. ritten die niet op een trein aansluiten en niet laagfrequent zijn, en ritten waar niet halverwege op afgelost wordt) apart gezet werd waardoor er, als er diensten zouden vervallen, dit minder reizigersonvriendelijk is.
Probleem is dat dat vrijwel altijd extra diensten kost.

Je gaat dan extra diensten maken om de mogelijkheid te hebben diensten te laten vervallen. Bij een toch al personeelstekort niet zo'n handige optie.

CXX kan "naar eigen inzicht" ritten schrappen, maar gaat inmiddels vér over de boetegrenzen heen, en daar treedt nauw overleg met de opdrachtgevers over plaats. Meer kan ik er niet over zeggen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 962
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Volgens mij rijdt er op lijn 735 een andere buurtbus dan gisteren. CXX bus 7247, gisteren was dat nog de 7452. In de geschiedenis kan ik niks vinden op 7247, is dit een nieuwe buurtbus of bestaande buurtbus die is omgecijferd?
Etienne
Donateur
Berichten: 7958
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Etienne »

Gezien bij Breng een nieuwe 7248 is verschenen, lijkt het wel voor de hand te liggen dat dit de nieuwe buurtbus gaat zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
aadvannijen
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door aadvannijen »

De 7247 is een nieuwe buurtbus. Stond al een poosje in Heinenoord op de stalling.
BusFreakRotterdam
Berichten: 962
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Nieuwe buurtbus heeft het maar 3,5 dag volgehouden... inmiddels is de oude buurtbus 7452 weer op route.. is de nieuwe al kapot?
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Bijzonder, de 7452 stond vanochtend in ieder geval nog niet op de stalling in Dirksland.. misschien dan inderdaad toch een technisch defect? Volgens mij doen ze ergens halverwege de middag van buurtbuschauffeur wisselen, wellicht dat degene die de dienst begon de 7452 dan maar weer heeft meegenomen (al vraag ik me dan wel af waar vandaan..)
aadvannijen
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door aadvannijen »

Inmiddels staat de 7247 alweer een aantal dagen bij de overige ( langdurig, mede door onderdelen die slecht leverbaar blijken te zijn ) defecte wagens in Heinenoord.
johannessteenbergen
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 feb 2023, 19:56

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door johannessteenbergen »

Op de website van ZH staat dat deze concessie 10 december 2023 afloopt, is er al iets over bekend of connexxion hier blijft of niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50941
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Suus »

De provincie is bezig met onderhandelingen voor een verlenging van twee jaar, en ik sluit niet uit dat er daarna nog een verlenging komt vanwege het stuwmeer aan openstaande concessies die aanbesteed moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Education
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Education »

Men heeft een conceptbeleidskader gereed voor 2026. Er komt ws een nieuwe concessie.
Op deze pagina is het te lezen:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... kkee-hwgo/
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Buurtbus 7247 is weer terug op stalling Dirksland, die zal dan morgen wel weer op de 735 rijden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7958
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Etienne »

Education schreef: di 11 jul 2023, 11:12 Men heeft een conceptbeleidskader gereed voor 2026. Er komt ws een nieuwe concessie.
Op deze pagina is het te lezen:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... kkee-hwgo/
Basisbereikbaarheid :') :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Nieuwe Tonge geldt als "Grotere kern" en het grotere Ooltgensplaat als "kleine kern"?
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Etienne schreef: di 11 jul 2023, 20:39
Education schreef: di 11 jul 2023, 11:12 Men heeft een conceptbeleidskader gereed voor 2026. Er komt ws een nieuwe concessie.
Op deze pagina is het te lezen:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... kkee-hwgo/
Basisbereikbaarheid :') :')
De hele week door elk uur een reismogelijkheid tussen 6:00 en 24:00 naar elke kern vind ik een forse eis voor een redelijk dunbevolkt gebied zonder echte steden.
Zover ik weet is er nog geen vervoersgebied die dat red tegen OV tarief.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Gebeurt dat nu al niet?
Hans
Berichten: 719
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hans »

sirvinniei schreef: wo 12 jul 2023, 13:40
Etienne schreef: di 11 jul 2023, 20:39
Education schreef: di 11 jul 2023, 11:12 Men heeft een conceptbeleidskader gereed voor 2026. Er komt ws een nieuwe concessie.
Op deze pagina is het te lezen:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... kkee-hwgo/
Basisbereikbaarheid :') :')
De hele week door elk uur een reismogelijkheid tussen 6:00 en 24:00 naar elke kern vind ik een forse eis voor een redelijk dunbevolkt gebied zonder echte steden.
Zover ik weet is er nog geen vervoersgebied die dat red tegen OV tarief.
Dat zal ongetwijfeld (voor een deel) met belbussen uitgevoerd (moeten) gaan worden. Al hoop ik uiteraard op vaste lijndiensten. Het is een feit dat als je 's avonds niet meer thuis kunt komen, je op de heenweg ook niet de bus pakt. Dus deze stap van basis bereikbaarheid juich ik van harte toe! Ik zou er zelfs voor willen pleiten dat ze in het eisenpakket opnemen dat hierin de eerste 3 jaar niet bezuinigd mag worden, je hebt immers een flinke periode nodig om iets tot een succes te maken.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Het gaat om doordeweeks vanaf 6.00 uur, zaterdag vanaf 7.00 uur en zondag vanaf 9.00 uur. Dat er tot 24.00 uur een reismogelijkheid moet zijn, is volgens mij wel anders dan in de huidige concessie-eisen. Voor R-Net (lijn 436) geldt nu al de verplichting om tot middernacht verbindingen aan te bieden, maar voor de rest zijn er 's avonds na 19.00 uur volgens mij amper verplichtingen...
Roeland schreef: wo 12 jul 2023, 10:55 Nieuwe Tonge geldt als "Grotere kern" en het grotere Ooltgensplaat als "kleine kern"?
Die termen worden zo inderdaad wel heel creatief gebruikt... :')
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Vanaf vandaag is er weer een afschaling in de zaterdagsdienstregeling. Op lijn 104 en 439 nu een uursdienst. Ik weet niet zeker hoe dat in de Hoeksche Waard zit, maar ik verwacht daar ook uursdiensten.
Deze week was al wel een beetje bekend dat er per direct op zaterdag afgeschaald zou worden. Echter zie ik dat de halfuursdienst niet uit de OVinfo app is verwijderd of is laten vervallen.
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Hans schreef: wo 12 jul 2023, 14:44
sirvinniei schreef: wo 12 jul 2023, 13:40
Etienne schreef: di 11 jul 2023, 20:39
Education schreef: di 11 jul 2023, 11:12 Men heeft een conceptbeleidskader gereed voor 2026. Er komt ws een nieuwe concessie.
Op deze pagina is het te lezen:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... kkee-hwgo/
Basisbereikbaarheid :') :')
De hele week door elk uur een reismogelijkheid tussen 6:00 en 24:00 naar elke kern vind ik een forse eis voor een redelijk dunbevolkt gebied zonder echte steden.
Zover ik weet is er nog geen vervoersgebied die dat red tegen OV tarief.
Dat zal ongetwijfeld (voor een deel) met belbussen uitgevoerd (moeten) gaan worden. Al hoop ik uiteraard op vaste lijndiensten. Het is een feit dat als je 's avonds niet meer thuis kunt komen, je op de heenweg ook niet de bus pakt. Dus deze stap van basis bereikbaarheid juich ik van harte toe! Ik zou er zelfs voor willen pleiten dat ze in het eisenpakket opnemen dat hierin de eerste 3 jaar niet bezuinigd mag worden, je hebt immers een flinke periode nodig om iets tot een succes te maken.
Misschien mis ik iets, maar grotendeels voldoet men toch al hieraan, alleen de routes Gravendeel - Strijenas - Numansdorp - Zuid-Beijerland - Oud-Beijerland en de routes Ooltgentsplaat - Stad ad Haringvliet - Middelharnis - Nieuwe-Tonge - eindpunt 138 voldoen niet
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

jv0088 schreef: za 15 jul 2023, 11:00 Vanaf vandaag is er weer een afschaling in de zaterdagsdienstregeling. Op lijn 104 en 439 nu een uursdienst. Ik weet niet zeker hoe dat in de Hoeksche Waard zit, maar ik verwacht daar ook uursdiensten.
Deze week was al wel een beetje bekend dat er per direct op zaterdag afgeschaald zou worden. Echter zie ik dat de halfuursdienst niet uit de OVinfo app is verwijderd of is laten vervallen.
Poeh, een halvering! Dat is weer een forse ingreep! :shock: En extra onhandig dat het niet in de reisinfo is verwerkt...
aadvannijen
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door aadvannijen »

Ook in de Hoekse Waard afschaling op zaterdag. Alles om het uur. Leverd staanplaatsen op richting/af Rotterdam. Zou voorlopig alleen gaan om de zaterdagen 15, 22 en 29 juli......
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Komende tijd gaan er vanuit Dirksland een aantal Duitse, Poolse en Griekse chauffeurs aan het werk. Deze blijven hier tijdelijk t/m september. De eerste is al alleen aan het rijden, een aantal anderen zijn nog op lijnverkenning of moeten zelfs nog daarmee beginnen. Communiceren gaat in het Engels, ze kunnen namelijk geen Nederlands..
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Recent schreef gedeputeerde Zevenbergen in een brief over reizigersaantallen en rituitval:
Deze rituitval heeft mijn voortdurende aandacht. Personeelsbeleid is een verantwoordelijkheid van de vervoerders. Per concessie is er een norm wat de maximale verwijtbare rituitval mag zijn. Alle verwijtbare rituitval boven deze norm wordt gekort op de concessiebijdrage die de provincie betaalt aan de vervoerders. De provincie houdt hiermee druk op de vervoerders. Tegelijkertijd ben ik in gesprek met vervoerders wat de provincie kan doen om het chauffeurstekort te verminderen. Ik sta bijvoorbeeld open voor inzet van buitenlandse chauffeurs om de krapte op te vangen.
Dat laatste wordt in HWGO dus al in de praktijk gebracht.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Wat Connexxion toch de hele tijd aan het doen is met de reisinformatie... Afgelopen twee zaterdagen lukte het niet om de halvering van de dienstregeling van lijn 439 (uursdienst i.p.v. halfuursdienst) in de reisinformatie verwerkt te krijgen. De tweede zaterdag verscheen daarover wel een storingsbericht. A.s. zaterdag zou de dienstregeling opnieuw gehalveerd zijn, maar daarover zie ik niets meer.

Nu zie ik wel weer een nieuw bijzonder bericht:
Storing reisinformatie lijn 436
Lijn 436 rijdt niet van 29 juli t/m 4 augustus. Houdt hier rekening mee bij het plannen van uw reis; lijn 436 wordt vanwege een storing weergegeven op de digitale borden en in onze reisplanner/dienstregeling. Alternatief reisadvies: lijn 439.
Blijkbaar weet men nu al dat lijn 436 komende week ten onrechte in de reisinfo verschijnt, maar kan men dit niet aanpassen?!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten