Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Aldus de wiki loopt de concessie HGWO af dit jaar.
Is hier al iets over bekend?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: HWGO

Bericht door OV Hoekschewaard »

De concessie is met een jaar verlengd tot december 2015. Tot 17 november dit jaar kunnen de vervoerders hun offerte inleveren en in december wordt de uitslag bekend gemaakt. Op de wiki staat het trouwens goed hoor. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: HWGO

Bericht door regenmaker »

Waarschijnlijk wordt de Q-liner 396 onderdeel van het R-net wanneer de nieuwe concessie ingaat. Er staat tenminste in de nota dat de bussen die dat traject gaan rijden volgens de R-Netformule uitgerust dienen te worden.

Vind ik wel weer een beetje overdreven. Lijkt net of ze overal R-Net op de zijkant plakken in de provincies Zuid en Noord Holland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Arriva wil vanaf 4 januari 2015 al een beginnetje maken met R-Net door de lijnen 139 en 396 samen te voegen tot een nieuwe Q-Liner. De route in Middelharnis wordt het zelfde als lijn 136 en het eindpunt wordt Dirksland ziekenhuis. Tussen Ouddorp en Middelharnis blijven de lijnen 139 en 639 rijden.

Ik vrees voor de passagiers die nu van lijn 139 gebruik maken tussen Middelharnis en Rotterdam Zuidplein dat ze volgend jaar het Q-Liner tarief mogen gaan betalen. :neg:

Arriva wil overigens de nieuwe Q-Liner voor het grootste gedeelte zelf rijden en zegt daarvoor nog ergens Q-Liner materiaal te hebben staan. Geen idee welke bussen ze bedoelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Waar zijn de wijzigingen voor HWGO dan?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Deze informatie komt van de personeelsbijeenkomst die wij chauffeurs hebben gehad.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Michael 1988 »

OV Hoekschewaard schreef:Arriva wil vanaf 4 januari 2015 al een beginnetje maken met R-Net door de lijnen 139 en 396 samen te voegen tot een nieuwe Q-Liner. De route in Middelharnis wordt het zelfde als lijn 136 en het eindpunt wordt Dirksland ziekenhuis. Tussen Ouddorp en Middelharnis blijven de lijnen 139 en 639 rijden.

Ik vrees voor de passagiers die nu van lijn 139 gebruik maken tussen Middelharnis en Rotterdam Zuidplein dat ze volgend jaar het Q-Liner tarief mogen gaan betalen. :neg:

Arriva wil overigens de nieuwe Q-Liner voor het grootste gedeelte zelf rijden en zegt daarvoor nog ergens Q-Liner materiaal te hebben staan. Geen idee welke bussen ze bedoelen.
Waarschijnlijk oud materieel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Klopt het dat er geen wijzigingen zijn voor deze concessie, Arriva heeft nog niets over deze concessie gepubliceerd online.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Vermoedelijk gaan de wijzigingen op 4 januari pas in. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Het wordt 4 januari 2015 of misschien nog wel later.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Statler Rail »

Even wat ontwikkelingen ten aanzien van deze aanbesteding:
- De deadline voor inschrijvingen HWGO is uitgesteld tot 16 februari 2015. (bron)
- De reden van uitstel is dat met min of meer overnieuw moest beginnen omdat de provincie en de gemeente Hoeksche Waard geen overeenstemming konden krijgen over het samenvoegen van doelgroepvervoer en kleinschalig openbaar vervoer. In het Programma van Eisen (PvE) was echter geen kleinschalig OV opgenomen, maar moesten de vervoerders bij wijze van optie een voorstel doen over hoe dit vervoer kon worden vormgegeven. Dat is dus nu dus veranderd, waarbij kleinschalig OV weer integraal onderdeel van de concessie is. (bron)
- In verband met het voorgaande is het budget verhoogd van 7,94 naar 9,94 miljoen.
- Er komt vanaf de start van de concessie mogelijk een proef met een nieuwe vorm van kleinschalig OV en doelgroepenvervoer op Goeree-Overflakkee, later mogelijk uit te breiden naar Hoeksche Waard.

Wat betreft Qliner 396: dat wordt inderdaad R-net Rotterdam Zuidplein - Dirksland Ziekenhuis v.v.. Er komen zelfs twee routevarianten! In de spits rijdt R-net minimaal 6x per uur, in de daluren overdag 4x per uur, zaterdags 2x per uur en 's avonds en in het weekend 1x per uur. R-net rijdt via Oude Tonge Busstation, maar in de spits rijden 2 van de 6 ritten per uur via de route van lijn 396 (dus via de N59 ipv Oude Tonge).

R-net stopt niet op Heinenoord Busstation, wel bij Numansdorp langs de A29, een nieuw transferium langs de N59 bij Achthuizen (Schaapsweg) en dus bij Oude Tonge Busstation.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Heel klein detail: "de gemeente Hoeksche Waard" moet zijn "de gemeenten in de Hoeksche Waard".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom laten ze niet twee R-netlijnen rijden tussen HW en Rotterdam? Eentje altijd via Oude Tonge en eentje via N59?
Beide lijnen altijd 4x/uur in de spits of 6x/uur om extra reizigers te trekken? Dan geeft het lijnnummer gewoon aan wat de route wordt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Frans F »

8 bussen per uur buiten de spits???
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Nee, 4x/uur per variant in de spits. In de daluren zou ik elke variant 2 ritten per uur geven.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Roeland »

In de Nota van Uitgangspunten
http://www.google.nl/url?url=http://www ... ax8CWdPxyw
staat op blz. 9 een interessant staatje, dat de kostendekkingsgraad op de lijnen 136-139-396 100% zou zijn, op de meeste lijnen in de Hoekse Waard 40-50% en op de dunne lijnen nihil.
Dat de kostendekkingsgraad op die A29-bundel hoog zou zijn, verbaast me niet. Maar dat het rond de 100% is, had ik toch niet gedacht.
Ook verbaast het me, dat de dekkingsgraad op de 104 zo laag is.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef:Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.
Ja, een hoge dekkingsgraad is hier heel logisch, maar ik lees op dit forum ook weleens "dat busvervoer nooit rendabel kan zijn". Dus die 100% vind ik dan toch wel opmerkelijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat je dat moet lezen als: Een volledig OV-pakket in een gebied kan nooit 100% rendabel zijn. Ook zal een vervoerder de materieelprijs van het hele wagenpark delen door alle DRU's en niet per type materieel. De DRU-tarieven van deze snelle lijn zal dus lager worden, omdat er ook veel overig OV in de berekening zit voor materieelkosten.

Ik denk dat het anders wordt als je het DRU-tarief per materieeltype gaat nemen. Dan zou dit wel eens niet kostendekkend zijn om die snelle buslijn uit te voeren.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Statler Rail »

Roeland schreef:Ook verbaast het me, dat de dekkingsgraad op de 104 zo laag is.
Ik denk dat die "< 20% basislijnen in de regio" een gemiddelde voor die hele categorie is. Er is in dat kaartje ook geen hogere categorie voor basislijnen die niet op Rotterdam of Dordrecht gericht zijn. Als lijn 104 inderdaad zo'n lage bezettingsgraad zou hebben, dan zou deze tussen Ouddorp en Hellevoetsluis toch geen halfuursdienst rijden? Het kaartje staat ook niet in het Programma van Eisen, dus misschien dat het meer indicatief bedoeld was.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Roeland schreef:
CamilleKreemers schreef:Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.
Ja, een hoge dekkingsgraad is hier heel logisch, maar ik lees op dit forum ook weleens "dat busvervoer nooit rendabel kan zijn". Dus die 100% vind ik dan toch wel opmerkelijk.
Bij nachtvervoer is een kostendekking van minimaal 100% vaak zelfs een vereiste, dus het kan wel.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Statler Rail »

In deze aanbesteding HWGO tellen nachtbussen gewoon net zo als de normale buslijnen mee in de bieding. Dat betekent dus een exploitatiebijdrage van ongeveer 80 euro per DRU van de provincie, de rest moet je als vervoerder zelf verdienen met de kaartverkoop. Je hoeft geen nachtbussen aan te bieden, maar het telt natuurlijk wel mee in de kwalitatieve beoordeling van de biedingen.

Nadeel van nachtbussen is dat ze vaak maar in één richting gevuld zijn, en dan vrijwel leeg terugrijden. Dat maakt het wel duur.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door Roeland »

Statler Rail schreef:Als lijn 104 inderdaad zo'n lage bezettingsgraad zou hebben, dan zou deze tussen Ouddorp en Hellevoetsluis toch geen halfuursdienst rijden? Het kaartje staat ook niet in het Programma van Eisen, dus misschien dat het meer indicatief bedoeld was.
Dat lijn 104 halfuursdienst rijdt, heeft volgens mij meer te maken met de halfuursbediening van de (voor HWGO relatief grote) kern Ouddorp. Als je de 104 minder laat rijden, moet je de 136 laten doorrijden naar Ouddorp (zoals nu ook 's avonds gebeurt). Een halfuursdienst voor de 104 is daarmee "de minst inefficiënte" vervoersoplossing voor Ouddorp, ook al zit dat ding (buiten het stukje Ouddorp - Stellendam) grotendeels leeg.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Op het traject tussen Renesse en Ouddorp is de 104 inderdaad wat minder bezet maar tussen Ouddorp, Stellendam en Hellevoetsluis is hij altijd wel redelijk gevuld hoor. Alleen in de zomervakantie kan het druk zijn tussen Renesse en Ouddorp en dan is het zelfs mogelijk dat TCR een gelede bus inzet.

De 104 had echt wel elk uur gereden met als aanvulling de 136 tussen Stellendam en Ouddorp als het stukje tussen Hellevoetsluis en Stellendam niet rendabel genoeg was voor een halfuursdienst.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom kiest Arriva trouwens voor zo'n ingewikkeld lijnennet? Ik word helemaal duizelig van alle routevarianten met elk een eigen lijnnummer.

Numansdorp - Rotterdam is al 4 routes rijk: 164 dagdekkend, 174 spits, 264 spits, 179 spits,
Dirksland - Middelharnis - Rotterdam is ook 4 routes rijk: 130 (halteert overal), 136 (halteert niet te Heijenoord), 139 (halteert niet te Oude Tonge, Achthuizen, Numansdorp en Heijenoord) en de 396 (non-stop Middelharnis - Rotterdam).

Dit moet toch veel overzichtelijker en eenvoudiger kunnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten