Pagina 1 van 160

Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:13
door CamilleKreemers
Aldus de wiki loopt de concessie HGWO af dit jaar.
Is hier al iets over bekend?

Re: HWGO

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:21
door OV Hoekschewaard
De concessie is met een jaar verlengd tot december 2015. Tot 17 november dit jaar kunnen de vervoerders hun offerte inleveren en in december wordt de uitslag bekend gemaakt. Op de wiki staat het trouwens goed hoor. :wink:

Re: HWGO

Geplaatst: za 08 nov 2014, 16:15
door regenmaker
Waarschijnlijk wordt de Q-liner 396 onderdeel van het R-net wanneer de nieuwe concessie ingaat. Er staat tenminste in de nota dat de bussen die dat traject gaan rijden volgens de R-Netformule uitgerust dienen te worden.

Vind ik wel weer een beetje overdreven. Lijkt net of ze overal R-Net op de zijkant plakken in de provincies Zuid en Noord Holland.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 19:45
door OV Hoekschewaard
Arriva wil vanaf 4 januari 2015 al een beginnetje maken met R-Net door de lijnen 139 en 396 samen te voegen tot een nieuwe Q-Liner. De route in Middelharnis wordt het zelfde als lijn 136 en het eindpunt wordt Dirksland ziekenhuis. Tussen Ouddorp en Middelharnis blijven de lijnen 139 en 639 rijden.

Ik vrees voor de passagiers die nu van lijn 139 gebruik maken tussen Middelharnis en Rotterdam Zuidplein dat ze volgend jaar het Q-Liner tarief mogen gaan betalen. :neg:

Arriva wil overigens de nieuwe Q-Liner voor het grootste gedeelte zelf rijden en zegt daarvoor nog ergens Q-Liner materiaal te hebben staan. Geen idee welke bussen ze bedoelen.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 20:36
door CamilleKreemers
Waar zijn de wijzigingen voor HWGO dan?

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:03
door OV Hoekschewaard
Deze informatie komt van de personeelsbijeenkomst die wij chauffeurs hebben gehad.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 23:48
door Michael 1988
OV Hoekschewaard schreef:Arriva wil vanaf 4 januari 2015 al een beginnetje maken met R-Net door de lijnen 139 en 396 samen te voegen tot een nieuwe Q-Liner. De route in Middelharnis wordt het zelfde als lijn 136 en het eindpunt wordt Dirksland ziekenhuis. Tussen Ouddorp en Middelharnis blijven de lijnen 139 en 639 rijden.

Ik vrees voor de passagiers die nu van lijn 139 gebruik maken tussen Middelharnis en Rotterdam Zuidplein dat ze volgend jaar het Q-Liner tarief mogen gaan betalen. :neg:

Arriva wil overigens de nieuwe Q-Liner voor het grootste gedeelte zelf rijden en zegt daarvoor nog ergens Q-Liner materiaal te hebben staan. Geen idee welke bussen ze bedoelen.
Waarschijnlijk oud materieel.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 20:19
door regenmaker
Klopt het dat er geen wijzigingen zijn voor deze concessie, Arriva heeft nog niets over deze concessie gepubliceerd online.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 21:20
door Meltrain
Vermoedelijk gaan de wijzigingen op 4 januari pas in. :wink:

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 21:28
door OV Hoekschewaard
Het wordt 4 januari 2015 of misschien nog wel later.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 22:23
door Statler Rail
Even wat ontwikkelingen ten aanzien van deze aanbesteding:
- De deadline voor inschrijvingen HWGO is uitgesteld tot 16 februari 2015. (bron)
- De reden van uitstel is dat met min of meer overnieuw moest beginnen omdat de provincie en de gemeente Hoeksche Waard geen overeenstemming konden krijgen over het samenvoegen van doelgroepvervoer en kleinschalig openbaar vervoer. In het Programma van Eisen (PvE) was echter geen kleinschalig OV opgenomen, maar moesten de vervoerders bij wijze van optie een voorstel doen over hoe dit vervoer kon worden vormgegeven. Dat is dus nu dus veranderd, waarbij kleinschalig OV weer integraal onderdeel van de concessie is. (bron)
- In verband met het voorgaande is het budget verhoogd van 7,94 naar 9,94 miljoen.
- Er komt vanaf de start van de concessie mogelijk een proef met een nieuwe vorm van kleinschalig OV en doelgroepenvervoer op Goeree-Overflakkee, later mogelijk uit te breiden naar Hoeksche Waard.

Wat betreft Qliner 396: dat wordt inderdaad R-net Rotterdam Zuidplein - Dirksland Ziekenhuis v.v.. Er komen zelfs twee routevarianten! In de spits rijdt R-net minimaal 6x per uur, in de daluren overdag 4x per uur, zaterdags 2x per uur en 's avonds en in het weekend 1x per uur. R-net rijdt via Oude Tonge Busstation, maar in de spits rijden 2 van de 6 ritten per uur via de route van lijn 396 (dus via de N59 ipv Oude Tonge).

R-net stopt niet op Heinenoord Busstation, wel bij Numansdorp langs de A29, een nieuw transferium langs de N59 bij Achthuizen (Schaapsweg) en dus bij Oude Tonge Busstation.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 12:33
door Meltrain
Heel klein detail: "de gemeente Hoeksche Waard" moet zijn "de gemeenten in de Hoeksche Waard".

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 12:41
door CamilleKreemers
Waarom laten ze niet twee R-netlijnen rijden tussen HW en Rotterdam? Eentje altijd via Oude Tonge en eentje via N59?
Beide lijnen altijd 4x/uur in de spits of 6x/uur om extra reizigers te trekken? Dan geeft het lijnnummer gewoon aan wat de route wordt.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 13:07
door Frans F
8 bussen per uur buiten de spits???

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 13:29
door CamilleKreemers
Nee, 4x/uur per variant in de spits. In de daluren zou ik elke variant 2 ritten per uur geven.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 09:09
door Roeland
In de Nota van Uitgangspunten
http://www.google.nl/url?url=http://www ... ax8CWdPxyw
staat op blz. 9 een interessant staatje, dat de kostendekkingsgraad op de lijnen 136-139-396 100% zou zijn, op de meeste lijnen in de Hoekse Waard 40-50% en op de dunne lijnen nihil.
Dat de kostendekkingsgraad op die A29-bundel hoog zou zijn, verbaast me niet. Maar dat het rond de 100% is, had ik toch niet gedacht.
Ook verbaast het me, dat de dekkingsgraad op de 104 zo laag is.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 09:49
door CamilleKreemers
Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 10:15
door Roeland
CamilleKreemers schreef:Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.
Ja, een hoge dekkingsgraad is hier heel logisch, maar ik lees op dit forum ook weleens "dat busvervoer nooit rendabel kan zijn". Dus die 100% vind ik dan toch wel opmerkelijk.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 11:24
door CamilleKreemers
Ik denk dat je dat moet lezen als: Een volledig OV-pakket in een gebied kan nooit 100% rendabel zijn. Ook zal een vervoerder de materieelprijs van het hele wagenpark delen door alle DRU's en niet per type materieel. De DRU-tarieven van deze snelle lijn zal dus lager worden, omdat er ook veel overig OV in de berekening zit voor materieelkosten.

Ik denk dat het anders wordt als je het DRU-tarief per materieeltype gaat nemen. Dan zou dit wel eens niet kostendekkend zijn om die snelle buslijn uit te voeren.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:46
door Statler Rail
Roeland schreef:Ook verbaast het me, dat de dekkingsgraad op de 104 zo laag is.
Ik denk dat die "< 20% basislijnen in de regio" een gemiddelde voor die hele categorie is. Er is in dat kaartje ook geen hogere categorie voor basislijnen die niet op Rotterdam of Dordrecht gericht zijn. Als lijn 104 inderdaad zo'n lage bezettingsgraad zou hebben, dan zou deze tussen Ouddorp en Hellevoetsluis toch geen halfuursdienst rijden? Het kaartje staat ook niet in het Programma van Eisen, dus misschien dat het meer indicatief bedoeld was.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:51
door Pim-AllianceB95
Roeland schreef:
CamilleKreemers schreef:Is dat niet logisch? Veel reizigers op de R-netlijn komen tussen Oude Tonge / Middelharnis naar Rotterdam altijd in die bus te zitten. Hierdoor heb je direct de bus bijna vol op het grootste deel van de route. Ook is de snelheid hoog van de buslijn, dus veel kilometers per uur, dus veel inkomsten per tijdsduur.
Ja, een hoge dekkingsgraad is hier heel logisch, maar ik lees op dit forum ook weleens "dat busvervoer nooit rendabel kan zijn". Dus die 100% vind ik dan toch wel opmerkelijk.
Bij nachtvervoer is een kostendekking van minimaal 100% vaak zelfs een vereiste, dus het kan wel.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 23:26
door Statler Rail
In deze aanbesteding HWGO tellen nachtbussen gewoon net zo als de normale buslijnen mee in de bieding. Dat betekent dus een exploitatiebijdrage van ongeveer 80 euro per DRU van de provincie, de rest moet je als vervoerder zelf verdienen met de kaartverkoop. Je hoeft geen nachtbussen aan te bieden, maar het telt natuurlijk wel mee in de kwalitatieve beoordeling van de biedingen.

Nadeel van nachtbussen is dat ze vaak maar in één richting gevuld zijn, en dan vrijwel leeg terugrijden. Dat maakt het wel duur.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 27 nov 2014, 08:19
door Roeland
Statler Rail schreef:Als lijn 104 inderdaad zo'n lage bezettingsgraad zou hebben, dan zou deze tussen Ouddorp en Hellevoetsluis toch geen halfuursdienst rijden? Het kaartje staat ook niet in het Programma van Eisen, dus misschien dat het meer indicatief bedoeld was.
Dat lijn 104 halfuursdienst rijdt, heeft volgens mij meer te maken met de halfuursbediening van de (voor HWGO relatief grote) kern Ouddorp. Als je de 104 minder laat rijden, moet je de 136 laten doorrijden naar Ouddorp (zoals nu ook 's avonds gebeurt). Een halfuursdienst voor de 104 is daarmee "de minst inefficiënte" vervoersoplossing voor Ouddorp, ook al zit dat ding (buiten het stukje Ouddorp - Stellendam) grotendeels leeg.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 27 nov 2014, 12:31
door OV Hoekschewaard
Op het traject tussen Renesse en Ouddorp is de 104 inderdaad wat minder bezet maar tussen Ouddorp, Stellendam en Hellevoetsluis is hij altijd wel redelijk gevuld hoor. Alleen in de zomervakantie kan het druk zijn tussen Renesse en Ouddorp en dan is het zelfs mogelijk dat TCR een gelede bus inzet.

De 104 had echt wel elk uur gereden met als aanvulling de 136 tussen Stellendam en Ouddorp als het stukje tussen Hellevoetsluis en Stellendam niet rendabel genoeg was voor een halfuursdienst.

Re: Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 11:48
door CamilleKreemers
Waarom kiest Arriva trouwens voor zo'n ingewikkeld lijnennet? Ik word helemaal duizelig van alle routevarianten met elk een eigen lijnnummer.

Numansdorp - Rotterdam is al 4 routes rijk: 164 dagdekkend, 174 spits, 264 spits, 179 spits,
Dirksland - Middelharnis - Rotterdam is ook 4 routes rijk: 130 (halteert overal), 136 (halteert niet te Heijenoord), 139 (halteert niet te Oude Tonge, Achthuizen, Numansdorp en Heijenoord) en de 396 (non-stop Middelharnis - Rotterdam).

Dit moet toch veel overzichtelijker en eenvoudiger kunnen?