Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Is de TCR Citaro G 721 (9196) naar HWGO verhuisd? Hij reed vanmorgen op lijn 602.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Milco »

Volgens de wiki heeft HWGO geen lijn 602, maar Zeeland wel...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Ongeveer 5 minuten geleden vertrok er vanaf Rotterdam Zuidplein een R-net Citaro LE met als eindbestemming Numansdorp Rijksweg A29 (zonder lijnnummer).
Weet iemand wat voor rit dat is? Een versterkingsrit van lijn 436?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Stadsbus »

De 1043 (foto) is nu onderweg op lijn 174 richting Numansdorp: https://drgl.nl/journey/CXX:Z174:14/20201119/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Wijzigingen in deze concessie per 3 januari 2020

Vooral het opheffen van lijn 175 vind ik een gemis, omdat dat echt leidt tot langere reistijden. In iets mindere mate geldt hetzelfde voor het opheffen van lijn 680.
De overige wijzigingen kan ik (gezien de situatie) wel begrijpen.

Lijn 163 vervalt tussen Rotterdam Lombardijen en Kralingse Zoom en reizigers worden verwezen naar de metro (met omreizen via Zuidplein). Zo ver ik weet blijft lijn 183 wel gewoon rijden op dat traject (via Keizerswaard), dus dat is ook een alternatief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Voor die mensen, waar de site van Connexxion niet werkt, kun je wellicht even noteren wat er gaat wijzigen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door ArrivaBas »

Connexxion gaat hard bezuinigen. Bijna alle lijnen rijden in de daluren nog maar elk uur en lijn 175, de enige overgebleven rechtstreekse verbinding tussen Strijen en Dordrecht, wordt nu ook in de spits de nek omgedraaid. :roll:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

En in de spitsuren?

Uursdienst is wel heel karig
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Er worden in de Hoeksche Waard vreemde keuzes gemaakt door Connexxion. In de spits vervallen alleen de lijnen 263 en 274. De overige lijnen blijven volgens de huidige frequenties door rijden.

Doordat er straks tussen 10:00 en 13:00 nog maar 1x gereden wordt is het verschil tussen daluren en de spits nog groter. Dat kan nooit rendabel zijn. De lijnen 170 en 177 krijgen in de middagspits zelfs een extra rit bij.

Lijn 175 vervalt wel maar daar staat tegenover dat lijn 166 in de spits elk kwartier gaat rijden. In Maasdam kan er dan ook 4x per uur overgestapt worden op de lijnen 167 en 177.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat er door Connexxion op deze wijze fors meer kleine diensten wordt gemaakt. Je kan namelijk maar een bepaald aantal gebroken diensten maken binnen je concessie.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Sommige keuzes moeten wel lastig geweest zijn, voor lijn 436/437 moet al ontheffing zijn verleend op het PvE omdat het huidige aanbod (op een enkele spitsrit na) al volgens de minimumeisen is. Tel daarbij op dat er in de R-netbundel naar Flakkee een groot deel van de totale DRU’s voor HWGO gaat zitten en er (op zich begrijpelijk) ook weer niet te veel van het PvE afgeweken mag worden en het komt er op neer dat er nog een fors deel in HW gehaald moet worden. Uitgangspunt is geweest om geen kernen niet meer te bedienen en dan kom je dus al snel uit bij het schrappen van spitsdiensten.
De extra reistijd door het vervallen van lijn 175 lijkt met 5 minuten trouwens ook wel mee te vallen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Opvallend dat ze de (bijna) lege bussen op de lijnen 138 (Herkingen) en 185 (Strijensas) wel blijven rijden. Volgens mij verlies je met het verminderen daarvan minder reizigers, dan met het opheffen van de 175, en met het (buiten de spits) tot 1x/uur verlagen van de 164.
En wellicht had je met het omzetten van een aantal 436-ritten naar 437-ritten ook best wat DRU's kunnen besparen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 185 rijdt al zijn hele bestaan met taxibusjes. Daar valt niet veel meer te bezuinigen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Suus »

Tuurlijk wel. Je kan de 185 opheffen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Dat wordt lastig als je wilt vasthouden aan dit (niet onbegrijpelijke) uitgangspunt:
PatrickM schreef: vr 20 nov 2020, 00:01 Uitgangspunt is geweest om geen kernen niet meer te bedienen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 680 tussen Heinenoord en Barendrecht zou veel meer reizigers trekken als deze weer naar het NS station Barendrecht zou rijden ipv halte Postkantoor. Als je dat niet zou willen doen zou je deze lijn nog kunnen verleggen naar Ikea Barendrecht alwaar overstap mogelijkheid is op lijn 183 van de RET zodat je gewoon Barendrecht kan doorreizen in meerdere richtingen. Opheffen is de weg van de minste weerstand en slecht voor de scholieren die in Barendrecht op school zitten. Mijl op 7 om eerst naar Zuidplein te moeten reizen en dan terug naar Barendrecht....
Roeland schreef: vr 20 nov 2020, 07:50 Opvallend dat ze de (bijna) lege bussen op de lijnen 138 (Herkingen) en 185 (Strijensas) wel blijven rijden. Volgens mij verlies je met het verminderen daarvan minder reizigers, dan met het opheffen van de 175, en met het (buiten de spits) tot 1x/uur verlagen van de 164.
En wellicht had je met het omzetten van een aantal 436-ritten naar 437-ritten ook best wat DRU's kunnen besparen.
Uitgangspunt was om alle kernen te blijven bedienen, ook Herkingen en ook Strijensas. Het is onwenselijk om hele dorpskernen te laten vervallen. Lijn 185 is gekoppeld aan lijn 197. Daarmee zou Stijensas volledig verstoken zijn van OV. Lijn 138 op Herkingen en terug heeft regelmatig reizigers. Je kan altijd discussiëren of deze kernen van sochtends vroeg tot savonds laat bediend moeten worden met een bus met betaalde chauffeur. Wellicht een optie om te onderzoeken of een buurtbus meer op zijn plaats zou zijn en buiten de bedieningsuren van een buurtbus een belbus in te zetten.
Suus schreef: vr 20 nov 2020, 08:50 Tuurlijk wel. Je kan de 185 opheffen!
Als je lijn 185 opheft, hef je ook lijn 197 op waardoor Strijensas geen OV meer heeft. Beide lijnen worden met 1 en dezelfde taxibus gereden.
Lijkt mij geen wenselijke situatie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door ArrivaBas »

Het busstation van Heinenoord ligt vrij ver buiten de dorpskernen. De grootste reistijdwinst ten opzichte van de auto (en misschien zelfs de fiets) valt daarmee al weg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef: vr 20 nov 2020, 11:31 Lijn 680 tussen Heinenoord en Barendrecht zou veel meer reizigers trekken als deze weer naar het NS station Barendrecht zou rijden ipv halte Postkantoor. Als je dat niet zou willen doen zou je deze lijn nog kunnen verleggen naar Ikea Barendrecht alwaar overstap mogelijkheid is op lijn 183 van de RET zodat je gewoon Barendrecht kan doorreizen in meerdere richtingen. Opheffen is de weg van de minste weerstand en slecht voor de scholieren die in Barendrecht op school zitten. Mijl op 7 om eerst naar Zuidplein te moeten reizen en dan terug naar Barendrecht....
Als lijn 680 vooral door scholieren gebruikt wordt, heeft verleggen naar station Barendrecht weinig zin. Dan kun je de lijn nog beter verleggen naar de halte Evertsenstraat (wat Connexxion ook een jaar gedaan heeft!), aangezien dáár enkele grote scholen zitten.
Bedankt trouwens voor de uitdrukking "mijl op zeven". Die kende ik nog niet. :D
ArrivaBas schreef: vr 20 nov 2020, 12:30 Het busstation van Heinenoord ligt vrij ver buiten de dorpskernen. De grootste reistijdwinst ten opzichte van de auto (en misschien zelfs de fiets) valt daarmee al weg.
Ik verwacht dan ook dat de meeste reizigers op Busstation Heinenoord ook overstappen van/op een andere lijn. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Blijf scholierenlijn een rare benaming vinden, net of andere reizigers niet mee mogen. ;) Ik ben vorig jaar ook gewoon, als niet scholier, met lijn 645 mee gegaan naar Krabbedijke in Zeeland en daar overgestapt op de trein :o

Als je lijn 680 via scholen in Vrouwenpolder en vervolgens over de Kilweg en Ziedewijdsebaan naar NS station laat rijden en dan naar Postkantoor (lus) heb je meer reizigers, trein is altijd sneller bij een goede aansluiting dan omreizen via Zuidplein en metro naar Rotterdam CS en dan pas de trein.
Nu wordt die optie naar NS Station niet geboden want dat zou volgens CXX te lang duren allemaal en heeft lijn 680 alleen scholieren. Lijkt wel of vervoerders niet doorhebben dat als je een mogelijkheid biedt en dit goed laat verwerken in 9292ov reizigers echt wel mee gaan.

Keren bij de Everstestraat in Barendrecht is niet meer mogelijk omdat de rotonde verdwenen is ten faveuren van stoplichten. ;)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door TLP »

Wat is eigenlijk de gemiddelde reizigersdaling in dit gebied geweest door corona? Mijn indruk was dat die in landelijke gebieden veel minder groot was dan in grootstedelijke, maar nu wordt juist in deze concessie zo'n 13% bezuinigd. :s
BusFreakRotterdam schreef: za 21 nov 2020, 07:23 Blijf scholierenlijn een rare benaming vinden, net of andere reizigers niet mee mogen. ;)
De associatie die ik bij scholierenlijnen/schoolbussen erop nahoud is dat deze afgestemd zijn op schooltijden en -vakanties. Je kan veel over zulke lijnen zeggen, maar deze beweringen kloppen in 95% van de gevallen wél. Verder til ik er niet al te zwaar aan, want inmiddels ben ik er wel achter dat veel vervoerders het niet altijd even nauw nemen met de gebruikte termen. ;)
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

BusFreakRotterdam schreef: za 21 nov 2020, 07:23 Als je lijn 680 via scholen in Vrouwenpolder en vervolgens over de Kilweg en Ziedewijdsebaan naar NS station laat rijden en dan naar Postkantoor (lus) heb je meer reizigers, trein is altijd sneller bij een goede aansluiting dan omreizen via Zuidplein en metro naar Rotterdam CS en dan pas de trein.
Nu wordt die optie naar NS Station niet geboden want dat zou volgens CXX te lang duren allemaal en heeft lijn 680 alleen scholieren. Lijkt wel of vervoerders niet doorhebben dat als je een mogelijkheid biedt en dit goed laat verwerken in 9292ov reizigers echt wel mee gaan.
Dat zou een bus extra kosten en dat is het nu gezien de bezetting niet waard, plus dat de lijnen 163/263/663 bij Lombardijen al aansluiten op de trein. Het verschil tussen de 163 en de 180/680 zou dan zo klein zijn dat het zich eigenlijk niet rechtvaardigt om ze allebei te laten rijden.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Mijn punt is dat de scholieren veel en veel langer onderweg zijn als lijn 680 wordt geschrapt, mijl op zeven als je eerst naar Zuidplein moet, je rijdt met de bus langs Barendrecht.... Als je die zou verleggen naar NS Station Barendrecht, al dan niet met de lus naar Postkantoor, zou je de lijn ook veel aantrekkelijker maken voor overige reizigers. Label Scholierenlijn is niet op zijn plaats voor deze lijn.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OV Hoekschewaard »

TLP schreef: za 21 nov 2020, 12:31 Wat is eigenlijk de gemiddelde reizigersdaling in dit gebied geweest door corona? Mijn indruk was dat die in landelijke gebieden veel minder groot was dan in grootstedelijke, maar nu wordt juist in deze concessie zo'n 13% bezuinigd. :s
Connexxion is al 5 jaar bezig om met name het busvervoer in de Hoeksche Waard om zeep te helpen. Deze bezuiniging van 13% vind ik heel zwaar. Wij vervoeren denk ik zo’n 60% van de reizigers die er voor Corona waren. Vergelijkbaar met andere gebieden geloof ik.

Waar ik tot nu toe bij andere vervoerders bezuinigingen zie die onder de 10% blijven, gaat Connexxion nog een stap verder. Ik vrees dat de provincie ook met de rug tegen de muur staat.

Connexxion gaat in de Hoeksche Waard terug naar uur diensten tussen 9:30 en 13:30. Buiten dat een uur dienst heel onaantrekkelijk is worden er ook onderlinge aansluitingen en verbindingen om zeep geholpen zoals:

- 164 wordt ingekort tot Numansdorp. Als vervanging gaat lijn 194 tussen Zuid-Beijerland en viaduct A29 rijden. Dus de verbinding tussen Numansdorp en viaduct A29 en tussen Numansdorp en Zuid-Beijerland verdwijnt dan helemaal

- de lijnen 164, 166 en 167 komen om 15 over aan op
Heinenoord Busstation en de lijnen 163 en 680 vertrekken daar dan om 46. Dat betekend dus een overstap van ruim een halfuur.

- Op zaterdag vertrekt ook de 160 naar Goudswaard als enige bus om 47 terwijl de rest om 15 over aankomt.

- De aansluiting in Maasdam voor de lijnen 166 en 167 wordt ook een halfuur.

Daarnaast vraag ik me af of die uur diensten nou echt zoveel besparen want de bussen staan straks ruim 50 min stil in Goudswaard (lijn 160) en 45 min (lijn 163) stil op de Zinkweg in Oud-Beijerland
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Als je daar pauzes mag plaatsen, kan CXX er een pauze dumpen en zo de diensten mooier breien
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

OV Hoekschewaard schreef: za 21 nov 2020, 14:10 Waar ik tot nu toe bij andere vervoerders bezuinigingen zie die onder de 10% blijven, gaat Connexxion nog een stap verder. Ik vrees dat de provincie ook met de rug tegen de muur staat.
Het valt me op dat in alle concessies door CXX er een bijl gebruikt wordt om te besparen. In Eindhoven gaat er ook een bijl door.

Van alle vervoerders lijkt me CXX het minst creatief in oplossingen zoeken. Is dat express zo of hun stijl?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten